Apple drog in nästan 100 miljarder USD under årets första kvartal

Permalänk
Melding Plague

Apple drog in nästan 100 miljarder USD under årets första kvartal

I sin senaste kvartalsrapport visar Apple ett uppsving i försäljningen av såväl Iphone som Mac-datorer medan surfplattefamiljen Ipad tappar ånga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vissa av deras produkter borde snart gå emot att bli fulländade inom formatet, men Apple tjänar mycket på mjukvaror.
Alltså när en mobil har en heltäckande skärm, processor som inte flaskar etc. Kamera som främst lider av problemet att utvecklingen av objektiv går sakta och i princip står still. Så känner mindre behov att byta ut sin mobil emot en som troligen ser "exakt" likadant ut. (en heltäckande skärm på framsidan)

Detsamma med laptops. 16GB ram och 500GB ssd känns som en sweetpoint för svenssonsanvändare som gör att de kan ha datorn tills de sliter ut den. Dock är de inte riktigt billiga ännu, men en dag. Då kommer visserligen också behovet att öka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detsamma med laptops. 16GB ram och 500GB ssd känns som en sweetpoint för svenssonsanvändare som gör att de kan ha datorn tills de sliter ut den. Dock är de inte riktigt billiga ännu, men en dag. Då kommer visserligen också behovet att öka.

Även om jag håller med till viss del, den största påverkan på ex kamerakvalitet idag i mobiltelefoner är enbart mjukvara, så är det ändå så att utvecklingen behöver gå framåt.
Snart gör man sig förhoppningsvis av med touch och ersätts av luftrörelser...

Skrivet av Bill Gates 1981:

"640K ought to be enough for anybody."

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Även om jag håller med till viss del, den största påverkan på ex kamerakvalitet idag i mobiltelefoner är enbart mjukvara, så är det ändå så att utvecklingen behöver gå framåt.
Snart gör man sig förhoppningsvis av med touch och ersätts av luftrörelser...

Jag har haft mobiler sedan tidigt 90tal. Jag har sett upp och nergångar. Och det som har krävs är ny formfaktor eller något.
Det jag syftar på är den stora skaran. De ser ingen större vinst att uppgradera till något som inte erbjuder något märkbar förbättring. Och när skärmen är heltäckande, bra i solljus som redan iPhone är. Så är det svårt att övertala folk att de behöver en bättre skärm på mobilen om de ej kan se någon förbättring.
Detsamma gäller allt annat. Batteriet och objektiv finns det ett stort behov av bättre, men utvecklingen går så sakta.

En lösning som många tillverkare nu testar är vikbara. Och vops finns det hur mycket som helst att förbättra igen.

Annars blir lite som att det har släpps en ny version av tvättmaskinen man har. Ja, det intresserar några. Ytterst få om funktionerna inte på något sätt förbättrar så det är värt kostnaden.

*edit*
Kollar man på iPhone 1 och jämför den emot den senaste. Så har skillnaden mellan varje helstegsversion (ej s) nästan varit så att precis alla direkt kan se skillnader på den. En dag kanske man inte kan göra det om man har ett skal på mobilen. Jag tror detta kraftigt kommer få folks intresse att uppgradera om de samtidigt inte får något som de märker är bättre i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vissa av deras produkter borde snart gå emot att bli fulländade inom formatet, men Apple tjänar mycket på mjukvaror.
Alltså när en mobil har en heltäckande skärm, processor som inte flaskar etc. Kamera som främst lider av problemet att utvecklingen av objektiv går sakta och i princip står still. Så känner mindre behov att byta ut sin mobil emot en som troligen ser "exakt" likadant ut. (en heltäckande skärm på framsidan)

Detsamma med laptops. 16GB ram och 500GB ssd känns som en sweetpoint för svenssonsanvändare som gör att de kan ha datorn tills de sliter ut den. Dock är de inte riktigt billiga ännu, men en dag. Då kommer visserligen också behovet att öka.

Så har det ju varit med hårdvara länge, att Svensson-användaren inte har haft och/eller tyckt sig haft bruk för bättre hårdvara. Det är där "Planned Obsolecence" i fom av åldersbestämd hårdvara och utveckling av mjukvara kommer in. När det gäller specifikt telefoner skulle jag gissa på att tillverkarna till viss del räknar med att brukarna hjälper dem på traven med just "Planned Obsolecence" genom diverse handhavandefel såsom spräckta skärmar och fuktskador

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vissa av deras produkter borde snart gå emot att bli fulländade inom formatet, men Apple tjänar mycket på mjukvaror.
Alltså när en mobil har en heltäckande skärm, processor som inte flaskar etc. Kamera som främst lider av problemet att utvecklingen av objektiv går sakta och i princip står still. Så känner mindre behov att byta ut sin mobil emot en som troligen ser "exakt" likadant ut. (en heltäckande skärm på framsidan)

Detsamma med laptops. 16GB ram och 500GB ssd känns som en sweetpoint för svenssonsanvändare som gör att de kan ha datorn tills de sliter ut den. Dock är de inte riktigt billiga ännu, men en dag. Då kommer visserligen också behovet att öka.

Uppgraderingscyklerna har ju också blivit längre.

Apple lär hålla på med periskop-lösningar för objektivet, vilket känns som det uppenbara steget framåt för kameran. Jag tror också att de gärna vill göra något vikbart, men att de inte tror att de kan få det att fungera bra än - de som finns går sönder lite för lätt än så länge. Apple har också en nackdel i att de gör så få telefoner - Samsung kan göra en vikbar och nittifjorton andra modeller, och om den vikbara inte går att producera i volym så har de de nittifjorton andra. Apple gör egentligen bara två modeller, i två olika storlekar, och om en av dem inte grå att producera så är det ett kännbart tapp i försäljning.

Laptopparna går egentligen inte framåt och har inte gjort det på länge. Just nu så är de ju snabbare p.g.a M1, men i övrigt gör Apple dem bara tunnare och förstör OSet mer och mer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Därför jag inte jobbar där för det är det jag krävt i månaden.

Deras M1 chip är verkligen lyckat. Få se nu om de lyckas få M2 att prestera tillräckligt mycket bättre för att få folk att uppgradera.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

måste ju va mer än alla dom andra religiösa samfunden tillsammans =D

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Känns bra att ha varit med och bidragit till något gott

Permalänk
Medlem

Nej, jag har aldrig ägt en Apple-produkt.

Däremot har jag vunnit i kinaschack, backgammon och karaoke flera gånger!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

skillnaden mellan varje helstegsversion (ej s) nästan varit så att precis alla direkt kan se skillnader på den.

Det har ju nästan blivit en meme bland kunniga Appleanvändare, att ”pöbeln” köper när designen ändras medan de som vet vad de pysslar med köper ”s”-modellen, när tekniken tar ett stort kliv framåt.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Laptopparna går egentligen inte framåt och har inte gjort det på länge. Just nu så är de ju snabbare p.g.a M1, men i övrigt gör Apple dem bara tunnare och förstör OSet mer och mer.

Mnja: operativsystemet får du ju tycka vad du vill om, men min 16” MacBook Pro från slutet av förra året är lika tjock och tung som den jag fick 2010, på gott och ont: jag lider varken av dålig batteritid eller brist på portar förutom att detta är den snabbaste dator jag ägt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Mnja: operativsystemet får du ju tycka vad du vill om, men min 16” MacBook Pro från slutet av förra året är lika tjock och tung som den jag fick 2010, på gott och ont: jag lider varken av dålig batteritid eller brist på portar förutom att detta är den snabbaste dator jag ägt.

Var själv rätt skeptisk till M1Pro/Max och i de flesta fall är det inte jättestor uppgradering över M1 (använder oftast en MacMini med M1).

Är ändå mäkta imponerad över min M1Pro bestyckade 14" MPB. Den är har inte bara fantastisk prestanda och batteritid samtidigt som fläkten i de flesta fall överhuvudtaget inte används, precis som i ditt fall är det i många fall (av det jag gör majoriteten av fallen, dock inte alla) den snabbaste dator jag någonsin ägt.

Då har jag ändå en stationär med 5950X och RTX 3090, men är väldigt få saker som kräver mer än 8C och M1 kärnorna är snabbare än Zen3 räknat per kärna (3090 är i.o.f.s. långt snabbare än GPUn i Pro, men då drar 3090 lite mer ström...)

Apple visar helt enkelt: "enda" som behövs för att nå framgång på laptop-marknad är att göra bättre produkter än alla andra!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av mpat:

Uppgraderingscyklerna har ju också blivit längre.

Apple lär hålla på med periskop-lösningar för objektivet, vilket känns som det uppenbara steget framåt för kameran. Jag tror också att de gärna vill göra något vikbart, men att de inte tror att de kan få det att fungera bra än - de som finns går sönder lite för lätt än så länge. Apple har också en nackdel i att de gör så få telefoner - Samsung kan göra en vikbar och nittifjorton andra modeller, och om den vikbara inte går att producera i volym så har de de nittifjorton andra. Apple gör egentligen bara två modeller, i två olika storlekar, och om en av dem inte grå att producera så är det ett kännbart tapp i försäljning.

Laptopparna går egentligen inte framåt och har inte gjort det på länge. Just nu så är de ju snabbare p.g.a M1, men i övrigt gör Apple dem bara tunnare och förstör OSet mer och mer.

Problemet om man vill kalla det för det är att Samsung och Sony är så stora på telefon sidan. Alla använder Samsung skärm och nästan alla har Sony kamera. Bryta det är inte direkt enkelt. Hela marknaden på telefon sidan handlar väldigt mycket om vad hittar Apple på härnäst. Väldigt få som ser på de nya lyxiga modellerna för Android även fast de är före på vissa punkter som tar tusen år för äpplet att implementera. Bara som exempel när skall apple införa USB kontakt istället för sin egna lösning.

Permalänk
Medlem

Rätt otroligt att man aldrig ägt en apple produkt överhuvudtaget, Förutom en ärvd MAC nån gång på 90-talet, aldrig kommit överens med utformningen, funktionen eller priset på Apple produkter. Men siffrorna visar ju tydligt att jag är i minoritet som tycker det!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Bara som exempel när skall apple införa USB kontakt istället för sin egna lösning.

Dom kommer nog undvika det in i det sista. Frågan är om det är för att dom tjänar bra med pengar på licenskostnaden för alla tredjepartstillbehör eller om dom har något annat bra skäl.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Dom kommer nog undvika det in i det sista. Frågan är om det är för att dom tjänar bra med pengar på licenskostnaden för alla tredjepartstillbehör eller om dom har något annat bra skäl.

Apple har mer eller mindre övergett Lightning på sina iPads. Detsamma gäller Apple Pencil som numera laddas trådlöst istället för via Lightning. Har inte iPods gått samma väg där allt numera laddas trådlöst?

Apple var väl även bland de första att släppa en laptop med enbart USB-C? (MacBook Early 2015).

Tror bara det är en tidsfråga innan Lightning försvinner även från iPhone. Eller är det något annat du vet som kör Lightning som jag har missat?

Själv har jag knappt något behov av Lightning längre, då jag laddar min iPhone trådlöst. Skaffade dock en Lightning till 3,5 plugg för att kunna koppla in mikrofon och/eller hörlurar vid behov. Har nog använt den 3ggr på ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Apple har mer eller mindre övergett Lightning på sina iPads. Detsamma gäller Apple Pencil som numera laddas trådlöst istället för via Lightning. Har inte iPods gått samma väg där allt numera laddas trådlöst?

Apple var väl även bland de första att släppa en laptop med enbart USB-C? (MacBook Early 2015).

Tror bara det är en tidsfråga innan Lightning försvinner även från iPhone. Eller är det något annat du vet som kör Lightning som jag har missat?

Själv har jag knappt något behov av Lightning längre, då jag laddar min iPhone trådlöst. Skaffade dock en Lightning till 3,5 plugg för att kunna koppla in mikrofon och/eller hörlurar vid behov. Har nog använt den 3ggr på ett år

Jag förutsätter att vi pratar om Lightning på iPhone och inget annat eftersom allt annat redan är uppdaterat. Min känsla är att dom kommer ha kvar den ett tag till och sedan gå direkt till en helt trådlös iPhone.

Det enda jag personligen använder Lightning till nuförtiden är att via 3,5 mm tele koppla den till en ATEM mixer för pausmusik när jag kör live streaming event på konferenser etc.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Jag förutsätter att vi pratar om Lightning på iPhone och inget annat eftersom allt annat redan är uppdaterat. Min känsla är att dom kommer ha kvar den ett tag till och sedan gå direkt till en helt trådlös iPhone.

Det enda jag personligen använder Lightning till nuförtiden är att via 3,5 mm tele koppla den till en ATEM mixer för pausmusik när jag kör live streaming event på konferenser etc.

Rykten nämner att 14 kommer ej med USB och sedan är ju frågan om de vågar halka efter ännu mer på kameran till telefonerna. Nästan alla Android telefoner som dyker upp nu kör med det bästa Sony har att erbjuda. Hadde Iphone förut. Jag gillade inte deras ekosystem. Idag kör jag Samsung/Android TV
Alltid intressad utav vad som dyker upp.

Permalänk
Medlem

När till och med barn skaffar mobiler för i bland 10 0000 kr och dessa har osmakligt hög vinstmarginal så förvånar detta inte. Man hade önskat att det hade varit mer utbrett med oviljan känna sig som att man bidrar till någon som skulle kunna illustreras av en karikatyrbild där någon gnuggar händerna och elakt skrattar.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel