hårdvara och mjukvara separat!?

Permalänk
Medlem

hårdvara och mjukvara separat!?

att funktioner som skulle fungera på mellansegmentstelefoner också idag saknas pga köpkraft avsedda till flaggskeppen tycker jag är keff. anar ni med att operativsystemen kommer kunna köpas enskilt i framtiden?

att fritt kunna välja os och därmed sponsra uppdateringsfrekvensen separat tror jag stark är en vinnande idé, va tycker ni? 🤓

Permalänk
Skrivet av tean85:

att funktioner som skulle fungera på mellansegmentstelefoner också idag saknas pga köpkraft avsedda till flaggskeppen tycker jag är keff. anar ni med att operativsystemen kommer kunna köpas enskilt i framtiden?

att fritt kunna välja os och därmed sponsra uppdateringsfrekvensen separat tror jag stark är en vinnande idé, va tycker ni? 🤓

Största problemet för en breddad operativsystemskultur (”mer än Android och iOS”) på telefoner är väl att nyckeldelar av hårdvaran är slutna och kräver licensierade binärblobbar för firmware för att fungera. En stor orsak till att vi över huvud taget har ett val vad gäller operativsystem på PC var just att hårdvaran i de flesta fall var öppen och att man kunde skriva drivrutinerna för den själv utan tillverkarens välsignelse.

Med det sagt: Apple har ju räknat med en livstid på fem år eller mer för sina telefoner i evigheter nu, och låtit alla supporterade telefoner få senaste iOS. Med den reglering som kommer inom EU nu måste även Androidtillverkare stödja sina telefoner i minst tre år, äntligen. Enda problemet med mellanklasstelefoner är ju att de historiskt sett varit rätt klena, och att nyare operativsystem varit för tungrodda för dem så att användarupplevelsen blivit lidande.

Permalänk
Medlem

okej, bra förtydligande!

men ok, har ju en telefon ifrån mellansegmentet som jag anar skulle klara av funktioner som inte finns tillgängliga på den nuvarande släppta os versionen, på något sätt känns det som ett strukturfel att man inte kan komma åt fördelaktig mjukvara förens tillverkaren med inräknad budget skall klara av att koda och släppa. tror på något sätt att inovationen saktar ner avsevärt då det skall ingå uppdateringar, upptäcka säkerhetsrisker är väl en sak att det skall ingå men att man skall invänta inovativa mjukvarulösningar i systemet är segt.

har valt lur pga design, ej centrerad punchout och bra prestanda. vill ej bära en telefon som är personligen ful bara för att operativsystemet är bättre...

Permalänk
Skrivet av tean85:

okej, bra förtydligande!

men ok, har ju en telefon ifrån mellansegmentet som jag anar skulle klara av funktioner som inte finns tillgängliga på den nuvarande släppta os versionen, på något sätt känns det som ett strukturfel att man inte kan komma åt fördelaktig mjukvara förens tillverkaren med inräknad budget skall klara av att koda och släppa. tror på något sätt att inovationen saktar ner avsevärt då det skall ingå uppdateringar, upptäcka säkerhetsrisker är väl en sak att det skall ingå men att man skall invänta inovativa mjukvarulösningar i systemet är segt.

har valt lur pga design, ej centrerad punchout och bra prestanda. vill ej bära en telefon som är personligen ful bara för att operativsystemet är bättre...

En marknadsekonomi kommer med för- och nackdelar. En av nackdelarna är att du inte kan räkna med att folk lägger resurser på att förbättra en produkt de redan fått betalt för med mindre än att de blir tvingade.
Där är ju en öppen arkitektur fördelaktig för entusiaster eftersom de har motivation att förbättra saker de redan äger för att slippa lägga pengar på en ny pryl.

Men återigen: du kommer inte få Qualcom att öppna sina modemkretsar och sin -firmware för allmänheten med mindre än att de själva vill eller blir tvingade till det - de har inga ekonomiska orsaker att göra detta idag. Och tills de gör detta - eller en annan tillverkare med annan motivation dyker upp - kommer öppna lösningar alltid vara tekniskt undermåliga i en del viktiga avseenden.

Permalänk
Medlem

egentligen behöver de väl inte öppna kretsarna, utan mer omorganisera och lägga till os allternativ som i sin tur skulle ökar resursinkomsten genom att erbjuda opertivalternativ? om man vill köra standard och är nöjd med avlägsna uppdateringar och begränsade användarfunktioner vist, men att en stor del omöjligt kan komma åt fördelarna är ju keff, anser att det finns optimering kring erbjudandeallternativ gällande mjukvarn asså, är väl iofa samma mening som mott standardinlägg men med amdra ord egentligen.

tycker inte du att det hade vart rimligt med os nivåer?

Permalänk
Skrivet av tean85:

egentligen behöver de väl inte öppna kretsarna, utan mer omorganisera och lägga till os allternativ som i sin tur skulle ökar resursinkomsten genom att erbjuda opertivalternativ? om man vill köra standard och är nöjd med avlägsna uppdateringar och begränsade användarfunktioner vist, men att en stor del omöjligt kan komma åt fördelarna är ju keff, anser att det finns optimering kring erbjudandeallternativ gällande mjukvarn asså, är väl iofa samma mening som mott standardinlägg men med amdra ord egentligen.

tycker inte du att det hade vart rimligt med os nivåer?

Jag ser inte riktigt varifrån vinsten skulle komma för tillverkaren: vad skulle det ge dem att ta bort kundernas motivation att köpa nytt? Apple skryter med sin kundlojalitet, men de har också pengar att tjäna på att göra det attraktivt för folk att köpa en iPhone nästa gång de handlar telefon, samt att få dem att betala för de tjänster som ingår i Appleupplevelsen (Music, TV+, iCloud+, Arcade, etc). Men de har å andra sidan inga mellanklassprodukter: varje produkt de säljer är ganska dyr.

Vad du verkar vara ute efter är att billiga telefoner ska få nya features snabbt OCH att tillverkaren ska supportera flera kodbaser samtidigt, vilket naturligtvis är positivt för dig som kund, men jag ser inte varför någon tillverkare skulle tycka det var en bra idé. Däremot, som sagt, om det var enklare att köra entusiast-OS på telefoner skulle självklart communityutvecklade funktioner dyka upp på alla möjliga modeller helt enkelt för att dessa används av entusiasterna själva.

Permalänk
Medlem

ja tänker såhär: om tillverkaren har en valmöjlighet att betala för nya os om man är intresserad av nya funktioner snabbare så skulle det kanske kunna generera i lite extra kulor som kan användas till kodares löner typ?

Permalänk
Skrivet av tean85:

ja tänker såhär: om tillverkaren har en valmöjlighet att betala för nya os om man är intresserad av nya funktioner snabbare så skulle det kanske kunna generera i lite extra kulor som kan användas till kodares löner typ?

Aha, då är jag med. Jo; det vore kanske en grej - om det genererar tillräckligt stor vinst.

Permalänk
Medlem

försöker leta lite kring optimering och utvecklingen men
processen verkar hållas innanför låsta dörrar , typ. finns det någon utvecklingsprocess här i sverige kring android eller sköts allt utomlands helt och hållet för att sen endast översättas i ui?