AMD Radeon RX 6000-serien ökar bland Steams användare

Permalänk
Medlem

Lite mysko att de inte kom med på listan tidigare? Eller uppdateras den med nya kort en gång om året bara?

Skrivet av Pepsin:

Både raytracing och DLSS är stora fördelar med Nvidia. Även om man kanske kan se det som gimmickar litegrann så är det två saker som aldrig kommer bli lika bra med Radeon då en större del av deras implementation sker i drivrutinen istället för hårdvaran.

Det är fördelar som jag ser många nämna men jag undrar hur många som nyttjar dem i praktiken. Samma med andra grejer likt Gsync eller Experience-funktioner som Shadowplay osv.

Det är bara en teori från mig detta, men jag tror många vill ha allt det där för det känns bra att ha det, mer försvarbart med de allt högre prislapparna...Men det används av få i praktiken.

Raytracing tex är i det närmaste irrelevant fortfarande och lär förbli så ett bra tag till, så att Radeon aldrig kommer bli lika bra är ju för tidigt att säga ngt om. Det finns hårdvara på chippen för RT och det lär bli mer och mer men det är knappast en prio om vi ska vara realistiska. Varför? Orsaken är konsolerna, när nuvarande byts ut om säg 6-7 år eller så snackar vi nog. Men innan dess är det en gimmick jag tror ytterst ytterst få bryr sig om ens lite. För om 6-7 år är t.om raytracing prestandan hos ett 3090 urusel jämfört med den tidens mått så framtidssäkert är det ju verkligen inte heller.

Visserligen kan DLSS användas även utan raytracing om jag inte missminner mig. Så där kanske det kan ge något. Känns dock inte som folk använder det på detta vis men vem vet. Bara en känsla jag har.

Gsync är en annan sak många vill hålla som plus. Och visst, nice på en slö skärm (läs: 60-75hz typ). Men nyttan försvinner snabbt uppåt 120+hz och verkligen på de 240+ vissa vill lira på. En och annan lär svära vid det ändå men allvarligt talat. Tvek på det.

Det känns lite som RAM. Många svär vid minst 32GB. Men om vi snackar spel så är det nyligen 8GB ens blev en begränsning eftersom One och PS4 hade det. Så vad är det som lär räcka gott de närmsta 6+åren? 16GB. Varför? *Trumvirvel* för konsolerna har 16GB.

Känns som det är bättre att vara ärlig med sig själv, köper man Nvidia för det är Nvidia så kör på. Men försöka tutta i sig själv och framförallt andra att det är pga alla funktioner känns tveksamt. Man köper grafikkort för att spela i majoriteten av fallen. Det kan man göra utan allt mumbo jumbo.

Men vad vet jag, kanske har helt fel. Folk kanske dyrkar DLSS, experience och Gsync ute i stugorna. Är som sagt bara en känsla jag har att så är inte fallet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Det där kräver mer nyans än "under Linux så är tydligen Radeon-drivrutinerna betydligt bättre än Nvidias".

Kör man rullade release och framförallt om man gillar att bygga sina egna kärnor så är AMDs (och framförallt Intels) drivrutiner bättre än Nvidias.

Kör man "stabila" distros, vilket i praktiken "alla" som använder Linux professionellt gör, skulle jag hävda att Nvidia ligger i topp på Linux. Alla "vanliga" saker fungerar, antalet GPGPU-accelererade applikationer ökar relativt snabbt finns väldigt mycket och tyvärr är det mer regel än undantag att Nvidia är det enda som stöds alt. flera stöds men bara med Nvidia GPU man får tillgång till alla funktioner.

Problemet med Nvidia under Linux är att distrons ens försöker installera Nouveau. Nouveau är usel, men de "stängda" drivarna håller "enterprise-nivå".

Ja, mitt perspektiv i exemplet är ju en typisk användare som spelar spel på Linux. Där händer det ju så pass mycket att man gärna vill köra det senaste. För professionella användare kan det ju vara annorlunda precis som du är inne på.

Poängen är ju att det inte är så att Nvidia är "objektivt bättre" i alla möjliga scenarion, vilket bara förstärks av vad du skriver.

Permalänk
Medlem

Kul att 6600XT får lite kärlek av människor. Jag är fortfarande förvånad över prestandan (Även RT-prestandan). Folk får det ju att låta som att man inte kan nyttja RT på AMDs kort, vilket såklart inte är sant. Jag spelar Metro Exodus Enhanced Edition, i 1440p i Very High med "RT Normal" (2x VRS, 0.8x shading rate samt tesselering) och landar på 70-90fps i "The Volga" (liknande ett RTX3060). Tittar man på Cyberpunk är RT inte värt uppoffringen, och detta gäller ju även Nvidias kort i samma prisklass. DLSS i all ära, men i situationer som dessa krävs tekniken för spelbar bilduppdatering, men jag känner personligen att uppoffringen är för stor ifall man kan köra i regelrätt 1440p, vilket kortet klarar bra än så länge. Jag har inte ett enda spel där jag har behov av FSR eller i nvidias fall DLSS.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

CUDA är en ganska stor grej för vissa, OpenCL är inte särskilt bra och stödet är ganska dåligt från AMDs sida.
AMD är gjorda för spel, Nvidia är lika bra på spel men kan också användas med diverse verktyg, rendering, ai.. ett mer komplett paket helt enkelt.

Kanske inte några egenskaper man kan säga är direkt relevanta för gamers?

Skrivet av Pepsin:

Både raytracing och DLSS är stora fördelar med Nvidia. Även om man kanske kan se det som gimmickar litegrann så är det två saker som aldrig kommer bli lika bra med Radeon då en större del av deras implementation sker i drivrutinen istället för hårdvaran.

Gimmick skulle jag nog inte kalla det med tanke på vilka enorma möjligheter som öppnats, men idag är det tyvärr fortfarande så att både RT och DLSS innebär att man får grafiska artefakter på köpet. Jag pallar inte sitta och se alla "extra pixlar" -- påfallande ofta svarta på ljus bakgrund, som inte hinner brusreduceras bort helt. Märker skillnad mellan mitt gamla RTX 2080 och mitt nya RTX 3080, men skillnaden är tyvärr bara att det senare är märkbart snabbare på att brusreducera/rendera, men har grunden exakt samma problem.

Därför menar jag att "övertaget" man har med bättre RT-prestanda är värt ganska lite idag.

Permalänk

Haft min rx 6800 sen launch. En av dom bästa köp jag gjort

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Det känns lite som RAM. Många svär vid minst 32GB. Men om vi snackar spel så är det nyligen 8GB ens blev en begränsning eftersom One och PS4 hade det. Så vad är det som lär räcka gott de närmsta 6+åren? 16GB. Varför? *Trumvirvel* för konsolerna har 16GB.

Nja, där har du väldigt fel om vi pratar gaming på Windows. Anledningen till att många tror att de inte behöver några större mängder RAM är framförallt p.g.a. att paging/virtuellt minne är extremt väl integrerat, annars finns det exempel på 7-8 år spel som inte ens går att starta på en minimal Windows 10-installation med 8 GB RAM och virtuellt minne deaktiverat. Att ha fysiskt RAM innebär också att man t.ex. kapar bort det arbete som CPUn måste utföra när saker ska prioriteras om och flyttas mellan fysiskt och virtuellt minne, så 32 GB RAM i en gamingburk är absolut ingen överdrift på en ny dator 2022.

Det går inte heller jämföra minneskraven för en Windows-PC rakt av med specialiserad konsolhårdvara och en programmiljö som är utformad för att vara resurssnål och inriktad mot en specifik syssla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Raytracing tex är i det närmaste irrelevant fortfarande och lär förbli så ett bra tag till

Det kan ju vara så att det som för dig känns fullständigt irrelevant för andra är största försäljningsargumentet. Jag köpte 3080 direkt när det kom ut och Cyberpunk typ samtidigt. Drog igenom det två gånger med raytracing, så för mig var det allt annat än irrelevant. Hade lika gärna kunnat spela det på 1080ti som jag hade innan egentligen. Men jag ville ha så mycket ögongodis som plånboken klarade.

Har spelat Ascent, Metro Exodus enhanced, Quake 2 RTX och kanske nått mer igenom med raytracing. Och även DLSS i massa mer titlar. Det är viktiga funktioner, för mig avgörande när det skall köpas grafikkort. Skall bli intressant med dom nya släppen om AMD gör ett ärligt försök med feature-parity eller om man fortfarande bara tänker släcka bränder (typ FSR) och knöka på så mycket rasterprestanda det går för att vinna benchmarks.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pv2b:

Ja, mitt perspektiv i exemplet är ju en typisk användare som spelar spel på Linux. Där händer det ju så pass mycket att man gärna vill köra det senaste. För professionella användare kan det ju vara annorlunda precis som du är inne på.

Poängen är ju att det inte är så att Nvidia är "objektivt bättre" i alla möjliga scenarion, vilket bara förstärks av vad du skriver.

I professionell användning inkluderar jag även spelutveckling för native Linux. Som del i det måste man även spela…

Finns ingen relevant fördel att för det gå med rullande distros för detta use case, däremot ibland viktigt att ha rätt nya GPU-drivare.

Ur den aspekten blir det faktiskt en fördel att köra med ”out of tree driver”!

Men hade naturligtvis varit önskvärt med bra in-tree Nvidia drivare givet Linux modell för drivrutiner

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nja, där har du väldigt fel om vi pratar gaming på Windows. Anledningen till att många tror att de inte behöver några större mängder RAM är framförallt p.g.a. att paging/virtuellt minne är extremt väl integrerat, annars finns det exempel på 7-8 år spel som inte ens går att starta på en minimal Windows 10-installation med 8 GB RAM och virtuellt minne deaktiverat. Att ha fysiskt RAM innebär också att man t.ex. kapar bort det arbete som CPUn måste utföra när saker ska prioriteras om och flyttas mellan fysiskt och virtuellt minne, så 32 GB RAM i en gamingburk är absolut ingen överdrift på en ny dator 2022.

Det går inte heller jämföra minneskraven för en Windows-PC rakt av med specialiserad konsolhårdvara och en programmiljö som är utformad för att vara resurssnål och inriktad mot en specifik syssla.

Vi får väl se 2027 eller när nu nästa generation konsoler dyker upp. Men min gamla burk med 8GB gick det fint att lira allt som släpptes under förra generationen ända till nuvarande generation stod för dörren.

Om jag har fel denna generation och spelen inte går att spela öht med 16GB när nästa generation står för dörren får du väl slänga ett "vad var det jag sa".

Virtuellt minne osv har inte med saken att göra här. Fungerar det så fungerar det. Detta som var min poäng. Sen kanske det är ett "ja, men" eller "ja, för att" men fungerar det så gör det ju? Sen om det är optimalt osv är en annan femma jag inte la någon värdering i.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Majoriteten av användare lirar alltså med lågpresterande budgetkort. Men detta är inte konstigt med tanke på att alla spel som lanseras på Steam inte är AAA-titlar eller krävande nog att behöva ett grafikkort för 10 000 kr eller liknande. Samtidigt hör man ständigt att efterfrågan är megahög på top end kort, men detta är inget som kan stödjas av denna typen av statistik. Snarare tvärt om, efterfrågan är mycket hög på budgetkort och äldre budgetkort.

Sedan spelar 67% av Steamanvändarna på 1080p vilket kan förklara populariteten för äldre budgetkort snarare än high end kort.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av VideoyGTX:

Majoriteten av användare lirar alltså med lågpresterande budgetkort. Men detta är inte konstigt med tanke på att alla spel som lanseras på Steam inte är AAA-titlar eller krävande nog att behöva ett grafikkort för 10 000 kr eller liknande. Samtidigt hör man ständigt att efterfrågan är megahög på top end kort, men detta är inget som kan stödjas av denna typen av statistik. Snarare tvärt om, efterfrågan är mycket hög på budgetkort och äldre budgetkort.

Sedan spelar 67% av Steamanvändarna på 1080p vilket kan förklara populariteten för äldre budgetkort snarare än high end kort.

Anledningen till att budget- och mellansegmentkort dominerar har nog främst med människors plånböcker att göra än någon annan faktor.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo men hur mycket sämre är det egentligen i praktiken? Nvidias mirakel-teknologier i all ära, men hur mycket 'offrar' man på att ha ett RX 6000 istället för ett RTX 30-serie?

För mig är det inte så relevant hur stor skillnaden är, utan hur stor den kommer att vara, och även hur stor skillnaden är i indie-spel som aldrig får några optimerade drivrutiner.
Historien visar att AMDs default drivrutiner är bättre än Nvidias, så när arkitekturen åldrats och inte får nämnvärt stöd med specialdrivisar för nya spel drar AMDs kort ifrån. (Titta exempelvis på hur GTX 1060 presterar jämfört med RX 580. För spel som släpptes runt tiden för släppet av RX 580 är Nvidias kort (lite) bättre. För spel som släppts nyligen är RX 580 signifikant bättre.)

Skrivet av _genki:

Kul att 6600XT får lite kärlek av människor. ...

Optimalt för high end 1080p, så varför inte få kärlek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Anledningen till att budget- och mellansegmentkort dominerar har nog främst med människors plånböcker att göra än någon annan faktor.

Visst men nu talar jag om korrelationer som går att utläsa från datan, inte spekulationer om folks ekonomi. Om en användare lirar på 1080p och inte spelar spel som kräver ett megakraftfullt grafikkort då är det rimligt att anta att behovet av ett dyrare kort inte finns. Med andra ord, skulle alla användare få 1 miljon kronor hade då steam dominerats av high end kort? Jag är inte så säker på det.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av VideoyGTX:

Visst men nu talar jag om korrelationer som går att utläsa från datan, inte spekulationer om folks ekonomi. Om en användare lirar på 1080p och inte spelar spel som kräver ett megakraftfullt grafikkkort då är det rimligt att antal att behovet av ett dyrare kort inte finns. Med andra ord, skulle alla användare få 1 miljon kronor hade då steam dominerats av high end kort? Jag är inte så säker på det.

Jag är rätt säker på att high end korten hade ökat markant men så hade ju också priserna om alla plötsligt blivit miljonärer.

Om vi som människor alltid köpt det som passar våra behov så hade vi inte bott i stora villor eller kört stora bilar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Blev med 6900XT pga en RMA på ett 2080Ti som slutade i presentkort hos ÅF då det inte gick att få fram några motsvarande Nvidia kort då. Nu ca ett halvår senare måste jag säga att jag är riktigt nöjd både med kortets prestanda men även med AMD mjukvaran som känns både modern och lättanvänd.

Nu har jag aldrig baserat mina hårdvaruköp pga någon fanboy tillhörighet, det har bara mestadels blivit Nvidia i förhållande till pris prestanda men med 6000 serien så finns det gott med bra alternativ från team röd framförallt om de lyckats få ut mer kort till marknaden.

Kortet jag har är ett https://www.computersalg.se/i/7180626/gigabyte-aorus-radeon-r...

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag är rätt säker på att high end korten hade ökat markant men så hade ju också priserna om alla plötsligt blivit miljonärer.

Om vi som människor alltid köpt det som passar våra behov så hade vi inte bott i stora villor eller kört stora bilar.

Hur kan du vara så säker på det när vi inte vet hur "dedikerade" användarna som tillfrågades är? Det är som att anta att alla bilägare hade köpt en dyr mercedes eller BMW om de vunnit 1 miljon kronor. Några hade gjort det men troligen inte alla eftersom de inte är intresserade i bilar. Alla som spelar är inte intresserade i höga upplösningar, hög fps och höga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Hur kan du vara så säker på det när vi inte vet hur "dedikerade" användarna som tillfrågades är? Det är som att anta att alla bilägare hade köpt en dyr mercedes eller BMW om de vunnit 1 miljon kronor. Några hade gjort det men troligen inte alla eftersom de inte är intresserade i bilar. Alla som spelar är inte intresserade i höga upplösningar, hög fps och höga inställningar.

Nu skrev han inte att alla skulle göra det, bara att det skulle öka markant. En större andel skulle helt klart göra det om de hade ekonomin för det, det är många som sitter och suktar efter värstinghårdvara men inte har råd med den. Precis som att fler skulle köpa en ny lite bättre bil om de hade råd istället för en billig småbil alternativt en begagnad då det är vad ekonomin tillåter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Intressant. RX 6600XT (som ökat mest) är vad jag själv skulle vilja ha (sett till teknisk prestanda), men de kostar fortfarande betydligt mer än jag är villig att betala. Måste ner en bit under 4000 innan jag slår till.

Jag tänkte likadant, men jag slog till nu för orkar inte vänta längre, två år är lång tid nog.
Blev det här.

Jag gjorde en enarmad installation av kortet i förmiddags, och har testat det lite under dagen. Mycket nöjd!
Allt flyter på RIKTIGT bra, i Ultra alternativt High. Mitt tidigare kort, ett 1660S känns som integrerad grafik (nästan) i jämförelse. Känns mer high-end än mid-range.

En liten kommentar till nyhetsartikeln: Inte jättekonstigt att 6600/6600XT (samt RTX3050) ökar på Steam, dessa kort går faktiskt att köpa, finns i lager, och till nästan normala priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

För mig är det inte så relevant hur stor skillnaden är, utan hur stor den kommer att vara, och även hur stor skillnaden är i indie-spel som aldrig får några optimerade drivrutiner.
Historien visar att AMDs default drivrutiner är bättre än Nvidias, så när arkitekturen åldrats och inte får nämnvärt stöd med specialdrivisar för nya spel drar AMDs kort ifrån. (Titta exempelvis på hur GTX 1060 presterar jämfört med RX 580. För spel som släpptes runt tiden för släppet av RX 580 är Nvidias kort (lite) bättre. För spel som släppts nyligen är RX 580 signifikant bättre.)

Intressant datapunkt, ingenting jag har reflekterat över, kanske framförallt för att jag uppgraderar min GPU relativt ofta samt nog inte direkt spelar några prestandakrävande indiespel.

Tittade för nöjes skull på Harbor Unboxed's review från 2021 som jämförde GTX 1060 6 GB med RX 580, och som du säger så ser prestandasiffror generellt bättre ut för ett RX 580 idag. Det enda han nämner som negativt beträffande Nvidia-drivrutiner är detta med deras "driver overhead" (d.v.s. att de generellt kräver mer CPU). Jag skulle tro att det kan börja spela roll att RX 580 har 8 GB VRAM för dagens spel annars, vilket nog är den enskilda egenskap som talar starkast för det kortet nu.