AMD förhandsvisar "Dragon Range" för extrem bärbar spelprestanda

Permalänk
Melding Plague

AMD förhandsvisar "Dragon Range" för extrem bärbar spelprestanda

De Zen 4-baserade processorfamiljerna "Dragon Range" och "Phoenix" ersätter Ryzen 6000-serien och tar plats i nästa generations bärbara speldatorer för entusiaster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir fin fint lagom tills dess att nuvarande Lenovo ska bytas ut

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Zen4 känns spännande, men svårt att se att de slår ARM i effektivitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Zen4 känns spännande, men svårt att se att de slår ARM i effektivitet

Vilken ARM för Windows PC menar du då? Kan jag spela Red Dead Redemption 2 från mitt Steam bibliotek på den ARM enheten du tänker på?

Permalänk
Medlem

Ändå rätt otippat att bärbara redan kommer på 16 kärnor. Trodde nog vi skulle få vänta på Zen5 för det. Bara hoppas på att det är RDNA3 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vilken ARM för Windows PC menar du då? Kan jag spela Red Dead Redemption 2 från mitt Steam bibliotek på den ARM enheten du tänker på?

Tänker på laptop, men visst kan det finnas begränsningar. Skulle Apple släppa in microsoft att köra windows native på M1 skulle du nog ändra åsikt redan nu dock, väntar bara på att någon satsar och tar första steget

Permalänk
Medlem

Ersätter Ryzen 6000 … som finns i två datorer 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tänker på laptop, men visst kan det finnas begränsningar. Skulle Apple släppa in microsoft att köra windows native på M1 skulle du nog ändra åsikt redan nu dock, väntar bara på att någon satsar och tar första steget

Det är arm-baserade PCs på gång https://www.xda-developers.com/qualcomms-custom-arm-processor...

Frågan är bara om inte windows är en för bred plattform för att se samma skjuts som Apple fått med M1, i alla fall initiallt.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Ersätter Ryzen 6000 … som finns i två datorer 🙃

Väldigt trist att inga OEMs vill satsa på AMDs produkter i bärbart... De har ju faktiskt riktigt bra grejer nu för tiden.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tänker på laptop, men visst kan det finnas begränsningar. Skulle Apple släppa in microsoft att köra windows native på M1 skulle du nog ändra åsikt redan nu dock, väntar bara på att någon satsar och tar första steget

Aldrig. Jag skulle varken köpa överprissatt Apple-hårdvara eller köra Windows på någon av mina egna datorer.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Aldrig. Jag skulle varken köpa överprissatt Apple-hårdvara eller köra Windows på någon av mina egna datorer.

Mm verkar inte ens funka med cadprogram som storföretagen kör med. Gillar m1 mac men hur pro e det om det inte kan användas av "pros".

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Det är arm-baserade PCs på gång https://www.xda-developers.com/qualcomms-custom-arm-processor...

Frågan är bara om inte windows är en för bred plattform för att se samma skjuts som Apple fått med M1, i alla fall initiallt.

Hur funkar det att spela spel på M1-macarna numera?

Permalänk
Medlem

Varför inte en Phoenix fast i 20mm+ chassi? Är det bara jag som vill ha en tysta sval dator? Tydligen enligt AMDs analytiker.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Madamen har en Asus Vivobook Ryzen 7 4000 serien och den fungerar riktigt bra för henne, den duger även bra för lättare spel och det ser mycket lovande ut för framtiden.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför inte en Phoenix fast i 20mm+ chassi? Är det bara jag som vill ha en tysta sval dator? Tydligen enligt AMDs analytiker.

Antagligen så kommer det även Phoenix i + 20mm och Dragon Range i -20 mm bärbart, förutsätter att tdp fortfarande är konfigurerbart.

Bara antalet bärbara med AMD ökar, något som ännu inte riktigt skett. Så jag gissar att detta är ett grepp från AMD att få fler tillverkare på tåget.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Hur funkar det att spela spel på M1-macarna numera?

Väldigt begränsad erfarenhet av det men min dotter fick en MacBook air med M1 nu när hon fyllde arton och hon kunde i alla fall installera och spela Sims utan problem. 😊

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Hur funkar det att spela spel på M1-macarna numera?

Hej,
Nu har jag bara testat WoW Classic, men det flyter på fint i native upplösning på min Air M1.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Dragon Range är ett coolt namn och ca 20-25mm tjocklek låter inte orimligt.
En biverkan av att inte ha en allt för tunn dator är att det kan få plats med fysiska portar på datorn.
Istället för att ha donglar till allt.
Men 55W+ som TDP tycker jag är lite mycket för en laptop.
En sak om det är kortvarig peak effekt.
Vill gärna ha låg ljudnivå och hyfsad batteritid.

Jämför man intels Alder Lake
Intel "Alder Lake" intar bärbara datorer i mars

Series Base Power Max Turbo P-Series 12x0P 28W 64W U-Series 12x5U 15W 55W U-Series 12x0U 9W 29W

Kollar man Max Turbo så är inte Intels så strömsnåla.
Men då kommer de inte hålla Max Turbo hela tiden.

Förresten, hur mäter de tjockleken?
Provade att mäta med tumstock på en HP jag har.
Om jag har locket öppet och bara mäter underdelen så är den ~ 16mm.
Om jag mäter med locket stängt och mäter inkl. skärm så är den ca 22-23mm (lite svårare att mäta eftersom locket smalnar av i ytterkant).

Så om man säger 20-25mm, om det är inkl. skärm blir det ungefär vad jag har idag.
Men om det är 20-25mm för enbart underdelen så blir det märkbart tjockare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Väldigt begränsad erfarenhet av det men min dotter fick en MacBook air med M1 nu när hon fyllde arton och hon kunde i alla fall installera och spela Sims utan problem. 😊

Skrivet av Dreijer:

Hej,
Nu har jag bara testat WoW Classic, men det flyter på fint i native upplösning på min Air M1.

Ok, tack!

Om jag skaffar en laptop framöver vill jag i alla fall kunna spela. Kommer nog inte bli så mycket, så om de spel jag gillar funkar på en M1 är det i alla fall hyfsat intressant.