Quiz: Ikoniska möss

Permalänk
Melding Plague

Quiz: Ikoniska möss

Möss och pekdon är det bästa som hänt datorvärlden sedan grafiska gränssnitt. Nu är det dags att visa dina kunskaper om ikoniska möss!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ang fråga 1.

Hade den verkligen RGB-belysning? Det var inte bara en ljusdiod med röd plast?

Dold text
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Permalänk
Medlem

Failade på ultralätta möss. Inget för mig så inte insatt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Första datormusen RGB?

Eftersom svaret att den saknade RGB var fel undrar jag om första datormusen hade RGB?

Permalänk
Hedersmedlem

Har också jäkligt svårt att tro att den första musen hade RGB-belysning (eller RBG).

Edit:

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Inte illa pinkat, helt klart nöjd chansade på de flesta.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Aahw, jag hann jinxa för mig själv vid 8/10 rätt och gissade fel på lägsta vikten. Jag saknade en fråga om Biker Mice! Clickbait <8(

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Kände till den musen jag hade fel på, men trodde den var för ny.
Det var mycket gamla möss, hade det varit nya så hade det gått dåligt.

Permalänk
Medlem

Det här var ju alldeles för enkelt

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

ang fråga 1.

Hade den verkligen RGB-belysning? Det var inte bara en ljusdiod med röd plast?

Dold text

Frågan var:
Första datormusen designades 1963, men fungerade lite annorlunda jämfört med dagens möss. På vilket sätt?
Det är en typisk ensvarsfråga där man ska svara det svaret som är mest korrekt. Såna frågor är det typ på alla dataprov som gör det så lurigt, för man kan tro att ett svar kan vara rätt.
I vilket fall tyckte jag alternativet Musen saknade RBG-belysning Var enkelt att lista ut att det var fel svar. Dels har inte alla möss detta idag. Och sedan visste man kanske att det fanns en korrekt svar som var mer rätt.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan var:
Första datormusen designades 1963, men fungerade lite annorlunda jämfört med dagens möss. På vilket sätt?
Det är en typisk ensvarsfråga där man ska svara det svaret som är mest korrekt. Såna frågor är det typ på alla dataprov som gör det så lurigt, för man kan tro att ett svar kan vara rätt.
I vilket fall tyckte jag alternativet Musen saknade RBG-belysning Var enkelt att lista ut att det var fel svar. Dels har inte alla möss detta idag. Och sedan visste man kanske att det fanns en korrekt svar som var mer rätt.

Dold text

Jo självklart visste jag ju att det var "fel" i en sådan här ställd fråga men jag tycker att då borde den också kunnat få vara grön.
Jag hatar verkligen frågor som har flera rätta svar men bara ett de vill ha. Det blir ju lite tokigt i vissa frågor. "du ser en katt i ett träd som ser ut att må dåligt, vad gör du?"
1. ring brandkåren.
2. ring 112.
3. hämta en stege och försök själv.

Här bör ju svar 2 ej var aktuellt då det inte är en nödsituation (eller?) men vilken av 1 och 3 är rätt eller fel?

Dold text
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Missade på vikten 😒

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Idag lärde jag mig att RBG tydligen har med funktionalitet att göra.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

ang fråga 1.

Hade den verkligen RGB-belysning? Det var inte bara en ljusdiod med röd plast?

Dold text

Dessutom "den kunde vara hantera vertikala och horisontala rörelser" betyder väl snarare att den bara kunde gå höger/vänster och upp/ner vilket inte stämmer. Antar att Andre menar höger/vänster, fram/bak, alltså som vilken mus som helst idag gör?Ganska dum fråga.

Permalänk
Medlem

Tänkte direkt innan jag gick in på quizzet;

Biker mice from mars
Dundermusen
Pinky and the Brain
Norpan i Dr Snuggles
Mästerdetektiven Basil mus
Bortspolad
Råttatouille
Jerry i Tom & Jerry
Raticate
Tjoffsan

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Föll på viktfrågan, annars var det mest saker man faktiskt kände till

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Missade gamla Logitech-frågor och vikten.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk

Woo

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Wingman you bastard!

Minns att man bara såg priset och tänkte: "PFF vad är det för ett jävla monster?"

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Hmm.. kanske stämmer det. Äger en Apple Magic Mouse som jag köpt som separat tillbehör bara för att jag älskade styrplattan ovanpå musen i redigeringssammanhang Och ska jag photoshoppa något (inte så ofta) föredrar jag att dra fram macbooken från sin dock-plats och köra med den enorma styrplattan.

Dock slutat bry mig lika mycket nu och kör oftast min Logitech G305 till alla ändamål.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Avstängd

Helt ok. Hoppades på mer frågor om kassa Apple-möss. Jag minns den helt runda pucken där det var omöjligt att veta vilket håll musen pekade åt utan att titta på vart sladden kom, men även Magic Mouse var ju rätt kass inte bara med laddkontakten på undersidan utan också hela grejen med touch-yta och inga knappar.

Permalänk
Medlem

Träffade snittet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur många datorer är för många?