Utbränd på spel

Permalänk
Medlem

Utbränd på spel

Hejsan gott folk,

Tänkte höra om det är någon annan än mig som är så ofantligt vilsen bland spel idag.
Känner mig bara less på alla spel och inget som speciellt lockar mig. Det känns som att förut hade man alltid något spel som man kände att bah "Yes, nu jävlar ska jag hem efter jobbet och spela!" men nu sätter jag mig vid datorn för att sedan bara... sitta och leta efter spel eller fastnar på någon stream eller annat... Senaste tiden har jag bara slagit igång en stream på ena skärmen och slöfarmat i D3 tills jag ledsnat och bara gjort något annat.
Har prövat en massa olika spel men inget som fastnar igen. Annars spelar jag allt ifrån Tarkov, WoW, Diablo, Battlefield-serien.

Vad fan ska man göra? Undvika och spela helt ett tag för att se om lågan tänds igen? Har jag FÖR många spel på Steam och alla andra spelklienter eller vad?

Mvh

Alexander

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Är man utbränd så behöver man ofta avstå från att göra det som gjort en utbränd.
Kanske hitta nån annan hobby? Finns massa kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är man utbränd så behöver man ofta avstå från att göra det som gjort en utbränd.
Kanske hitta nån annan hobby? Finns massa kul!

Ja, asså inget spel känns roligt i mer än någon timme och stänger jag av ett så återvänder jag sällan till det.
Utöver att sitta vid datorn och uggla så tränar jag väldigt mycket styrketräning och spelar en del gitarr och lite sånt. Vetetusan vad annars man skulle ha börjat med haha...

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Ja, asså inget spel känns roligt i mer än någon timme och stänger jag av ett så återvänder jag sällan till det.

Den känslan har jag när jag försöker spela något själv, har jag någon att spela med kan jag sitta i timmar, försöker jag spela själv så blir det bara någon timme max innan jag stänger ner

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Prova skaffa en ny hobby. Även om gaming har vart en betydande del för dig förut kanske det inte är lika lockande idag.

Kan även vara så att du kan hitta tillbaka till det i framtiden.

Personligen pendlar det mellan programmering, CS:GO, och en kombination av de två. Sällan jag fastnar för andra spel.

Men jag kan spela andra spel med kompisar ibland.

Permalänk
Avstängd

Vi har inte evolverat fram för att maximera speltid iaf 😂

Permalänk
Medlem

Jag har spelat sedan sent åttiotal och lusten att spela kommer och går. Har man varit med så länge så är det inte mycket nytt som kommer som man inte sett innan så man tappar intresset rätt fort. Sedan Witcher 3, som jag lade alldeles för mycket tid på, har jag inte spelat ett spel längre än kanske 20 timmar. Fram tills Elden Ring...

Ett fel jag vet jag gör är att ha för många spel igång samtidigt, hoppar man runt mellan olika spel så tappar i alla fall jag rätt fort intresset. Bättre att fokusera på ett i taget.

Permalänk
Medlem

Den här diskussionen om varför man ledsnar på datorspel är väl avhandlat till döds i megatråden om varför man slutar spela när man blir äldre, så den lämnar vi därhän. Om man fortfarande är intresserad av spel som underhållningsmedium, och ens apati inte har tagit över totalt, så bör man ju kliva utanför sin bekvämlighetszon. Folk som tröttnar på datorspel tror jag tröttnar på likriktningen, och den bryter man ju inte med ännu en Battlefield-kopia.

Kika på indiemarknaden, det är mitt första och bästa tips. Xbox Game Pass till PC kostar 10 spänn första månaden. Ladda ner det, gräv runt i biblioteket och prova på det som om inte annat bara låter intressant. I värsta fall har du, om en månad, gått back motsvarande en Piggelin.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JeanC:

Personligen pendlar det mellan programmering, CS:GO, och en kombination av de två. Sällan jag fastnar för andra spel.

Precis min kombination också

Pendlar i faser dessutom. Några månader sitter jag och toknöter programmering, sen byter jag till CSGO istället några månader. Såklar inte helt svart och vitt, men för det mesta.

Permalänk
Medlem

Skaffa dig barn så får du något annat och tänka på o uppskattar den timmen du hinner spela

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tipsa om spel som Farming Simulator och Euro Truck Simulator 2!

Kan verka sega i början men i båda måste du jobba dig uppåt vilket bör kunna hålla ditt intresse uppe!

För Battlefield och liknande är ju spel där man oftast spelar bara för ett tillfälligt mål, medans ovannämnda simulatorer är raka motsatsen!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Muddyvaines: Jag ger dig samma råd som jag brukar ge vid liknande frågor: Spela något som du verkligen inte velat spela tidigare, dvs utmana dina egna fördomar om dina egna preferenser.

För mig var det jrpg-spel. Jag såg inte charmen i det, gillade inte stilen osv.
Dock finns det ljusglimtar på de mest otippade ställena och vips så var glädjen för spel tillbaka

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Muddyvaines: Jag ger dig samma råd som jag brukar ge vid liknande frågor: Spela något som du verkligen inte velat spela tidigare, dvs utmana dina egna fördomar om dina egna preferenser.

För mig var det jrpg-spel. Jag såg inte charmen i det, gillade inte stilen osv.
Dock finns det ljusglimtar på de mest otippade ställena och vips så var glädjen för spel tillbaka

Instämmer verkligen, har precis testat JRPGs som Breath of the Wild och Elden Ring och dom är ju riktigt bra för att vara japanska!

Permalänk
Medlem

Kanske prova något långsammare spel du kan spela liggandes i soffan. Jag känner att spela vid skrivbordet blir så himla formellt. Kommer troligen beställa en SteamDeck längre fram. En annan sak är att spela brädspel med ett par vänner eller motsvarande. Finns hur många bra brädspel med bra system och theme som helst. Du kommer garanterat hitta ett perfekt.

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam kan jag säga! Skulle rekommendera att inte tvinga dig själv att spela, ta en längre paus.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Instämmer verkligen, har precis testat JRPGs som Breath of the Wild och Elden Ring och dom är ju riktigt bra för att vara japanska!

Nu kan man ju argumentera att just de 2 spel du nämner inte ens är JRPG.

Men det är absolut bra tips

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Känner igen mig. Har dock turen att fortfarande tycka om ett spel, som jag spelat sedan 2002.

Battlefield 1942.

Verkar aldrig tröttna på denna & har vid denna tidpunkt efter alla år gjort mitt nickname ganska välkänt och stort

Ja det finns Online servers kvar!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

För mycket av det goda är aldrig bra.
Begränsa dig lite när det gäller tid och titlar du spelar.

Det brukar hjälpa mig.
Jag försöker bara spela de spelen som är solklara 10/10 för mig.
Elden Ring är det enda jag kört den senaste 2 månaderna t.ex, men efter det kommer det bli ett uppehåll.

Kör något retrospel då och då för att bryta av lite.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nu kan man ju argumentera att just de 2 spel du nämner inte ens är JRPG.

Men det är absolut bra tips

Hoppsan, trodde det räckte med att dom är Japanska... Jag är inte så insatt antar jag!
Hur som helst så är dom jättebra!

Permalänk
Medlem

Kanske inte den billigaste lösningen, men i veckan så köpte jag en LG C1 OLED och att spela spel på den i 4k är en helt annan upplevelse än att spela framför vanliga 1440p IPS-skärmen. Nu kryper det i fingrarna då jag vill testa alla möjliga single player spel jag missat eller inte haft lust att spela förut. Att hoppa in i ett 100h äventyr i Assassins Creed eller Red Dead Redemption 2 känns liksom lockande igen, det gjorde det inte innan.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Chromatic:

Hoppsan, trodde det räckte med att dom är Japanska... Jag är inte så insatt antar jag!
Hur som helst så är dom jättebra!

Ja, egentligen så är det ju som du säger men jrpg har blivit lite av en egen subgenre, en väldigt märklig och överdriven subgenre men med egen speciell charm

Men du har helt rätt i att både botw och elden ring är riktigt bra spel

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Du är inte ensam. Startar upp spelet men lessnar snabbt..

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Kanske inte den billigaste lösningen, men i veckan så köpte jag en LG C1 OLED och att spela spel på den i 4k är en helt annan upplevelse än att spela framför vanliga 1440p IPS-skärmen. Nu kryper det i fingrarna då jag vill testa alla möjliga single player spel jag missat eller inte haft lust att spela förut. Att hoppa in i ett 100h äventyr i Assassins Creed eller Red Dead Redemption 2 känns liksom lockande igen, det gjorde det inte innan.

Det är nästan som att du är jag en månad senare/att jag är du en månad tidigare. Bytte också upp mig från 1440p-datorskärm till en 4K-OLED-TV för att spela. Bytte mitt i en Red Dead 2-genomspelning, och det blev väldigt mycket mer av en högtidlig stund och ett spektakel att spela. Helt plötsligt strosar man runt i skogen och glor på kaniner i tio minuter bara för att det är mer immersive. Har man bara suttit och kisat på sin 24-tummare till datorskärm i alla år, och tyckt att alla de här fläskiga äventyrsspelen är lite underväldigande, då kan man gott prova att koppla upp sig på teven. Det behövs ju inte en OLED-apparat heller, så klart. Större (och gärna bättre) bild gör väldigt mycket för känslan i ett spel som Assassin's Creed eller Tomb Raider, när målet inte är att tävla med eller mot någon.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det är nästan som att du är jag en månad senare/att jag är du en månad tidigare. Bytte också upp mig från 1440p-datorskärm till en 4K-OLED-TV för att spela. Bytte mitt i en Red Dead 2-genomspelning, och det blev väldigt mycket mer av en högtidlig stund och ett spektakel att spela. Helt plötsligt strosar man runt i skogen och glor på kaniner i tio minuter bara för att det är mer immersive. Har man bara suttit och kisat på sin 24-tummare till datorskärm i alla år, och tyckt att alla de här fläskiga äventyrsspelen är lite underväldigande, då kan man gott prova att koppla upp sig på teven. Det behövs ju inte en OLED-apparat heller, så klart. Större (och gärna bättre) bild gör väldigt mycket för känslan i ett spel som Assassin's Creed eller Tomb Raider, när målet inte är att tävla med eller mot någon.

Håller med dig till 100%! Just nu spelar jag Immortals Fenyx Rising och bilden är helt fantastisk med HDR påslaget. Efter detta blir det faktiskt Shadow of the Tomb Raider som blivit liggandes allt för länge, men nu vet jag att det kommer sluka upp en

En annan sak som jag faktiskt tror bidrar till att det blivit roligare att spela igen är också att jag nu istället sitter lite längre ifrån skärmen med en kontroll i handen. Till vardags så jobbar jag 8 timmar om dagen framför en vanlig skärm, och då har flytten till TVn gjort att det ändå blir ett "miljöombyte" eller vad man ska kalla det. Jag spelar fortfarande på min 1440p skärm, men vid TVn är det mer av en "stund för mig själv". Kanske att du känner samma där med?

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Till vardags så jobbar jag 8 timmar om dagen framför en vanlig skärm, och då har flytten till TVn gjort att det ändå blir ett "miljöombyte" eller vad man ska kalla det. Jag spelar fortfarande på min 1440p skärm, men vid TVn är det mer av en "stund för mig själv". Kanske att du känner samma där med?

Lite så är det. Det är ju också ett bra tips för övrigt, att prova spela datorspel med handkontroll. Jag spelar med tangentbord och mus, men det blir ett sorts miljöombyte, absolut. Det är mer av ett projekt att slå mig ner framför teven istället, och slippa den där datorskärmen som även jag spenderar åtta timmar framför varje dag på jobbet. Till syvende och sist handlar det ju bara om att berika en och samma upplevelse på bästa sätt, och är man less på att huka vid sitt skrivbord på en gammal uttjänt datorskärm, då skadar det inte att slå sig ner i soffan framför teven med en handkontroll istället.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Är i samma situation. Har helt enkelt tagit en paus och gör annat.
Handen på hjärtat, det kommer ut mycket skit idag (early access, katastrofreleaser som tex bf2142, cyberpunk mfl). Gäller inte bara spel utan även all form av media (film, serier). Det är för ekonomiskt inriktad, passionen försvann sedan länge, titta bara på blizzard.
Jag hoppas att trenden vänder, det finns ju trots att lite gotte releaser på väg

Permalänk
Medlem

Ta en paus.
Sen kan man prova spela annat som man inte klrt tidigare ist.
Sitta och slöfarma diablo tillsammans med en stresm låter dötrist helt ärligt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Köp Subnautica. Problem solved, iallafall ett tag.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Känner igen mig.
Har själv försökt tvinga igång mitt spelintresse. Initialt tycker jag det är kul men efter något timme tröttnar jag av någon anledning
Har bestämt att intresset får komma av sig själv istället. Jag _vet_ att när det rätta spelet släpps kommer jag sitta klistrad. Det har hänt många gånger förr.

Nu är det snart sommar så då lider jag inte så mycket av att spelintresset är dåligt jämfört med vinterhalvåret. Ska fota insekter, flyga drönare och cykla bl.a. Det är bra att ha flera hobbys att växla mellan för man tröttnar ofta periodvis på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Hejsan gott folk,

Tänkte höra om det är någon annan än mig som är så ofantligt vilsen bland spel idag.
Känner mig bara less på alla spel och inget som speciellt lockar mig. Det känns som att förut hade man alltid något spel som man kände att bah "Yes, nu jävlar ska jag hem efter jobbet och spela!" men nu sätter jag mig vid datorn för att sedan bara... sitta och leta efter spel eller fastnar på någon stream eller annat... Senaste tiden har jag bara slagit igång en stream på ena skärmen och slöfarmat i D3 tills jag ledsnat och bara gjort något annat.
Har prövat en massa olika spel men inget som fastnar igen. Annars spelar jag allt ifrån Tarkov, WoW, Diablo, Battlefield-serien.

Vad fan ska man göra? Undvika och spela helt ett tag för att se om lågan tänds igen? Har jag FÖR många spel på Steam och alla andra spelklienter eller vad?

Mvh

Alexander

Asså kan det helt enkelt inte vara som så att du tröttnat på spel överlag? fick själv liknande för typ 3-4 år sen och har aldrig kommit tillbaka.. Min räddning då jag vill spela är att jag insåg att vad det är för spel är nästan skit samma, utan det är vem/vilka jag spelar med. Så även spel som cod mw2 fungerar även fast jag verkligen avskyr spelet... bara det är med rätt personer inne på discord

nackdelen är dock att det inte går att spela själv för min del men mer tid för annat när folk inte kan spela

Visa signatur

here we go!