Asus och Noctua planerar ännu ett brunbeige grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Asus och Noctua planerar ännu ett brunbeige grafikkort

Den här gången blir det baserat på Geforce RTX 3080 och får en ännu fetare kylare, bara för att man kan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer av detta! Så jäkla roligt att se när företag kombinerar varandras styrkor!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Det ser brunt ut det här ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ni får se till att damma av "Brun produkt"-utmärkelsen igen!

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

😍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Önskar att shrouden eller vad man kallar den också varit brun/beige, ist för det här graå

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Så tråkigt att det inte blev 12gb varianten. Av princip vill jag ha en uppgradering på alla sätt när jag byter gpu och jag har 11gb nu. Men får hoppas på 4070 12gb noctua variant istället.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Snusfri

Hoppas de gör en 4090 Noctua Edition sedan när det blir dags för uppgradering.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Två 8-pinskontakter? Suck. Baserat på TUF Igen alltså. Katastrof när 30-serien alltid boostar tills den när TDP om det inte är för varmt. Jävla dumt då att det baseras på ett kort med max 112% TDP.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Detta var för mig förvånande snyggt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många människor som kommer att köpa detta kort och betala ca 20% mer endast för fläktar i en annan färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag undrar hur många människor som kommer att köpa detta kort och betala ca 20% mer endast för fläktar i en annan färg.

Ser inget konstigt med det. Många betalar dubbelt för att köpa noctua fläktar istället för fläktar av ett annat märke.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Två 8-pinskontakter? Suck. Baserat på TUF Igen alltså. Katastrof när 30-serien alltid boostar tills den när TDP om det inte är för varmt. Jävla dumt då att det baseras på ett kort med max 112% TDP.

Man köper nog inte den här för ökad prestanda över ett vanligt 3080 utan för lägre ljudvolym och/eller lägre temps.

Skrivet av friArsenik:

Jag undrar hur många människor som kommer att köpa detta kort och betala ca 20% mer endast för fläktar i en annan färg.

Captain obvious calling, men det är inte bara färgen som skiljer: Väldigt få andra kylare har rena 120mmx25 fläktar, oftast är de mindre och tunnare... Dessutom har de mycket sällan några påkostade lager eller samma genomtänkta design på fläktblad och shroud...
Inte för att jag säger att det är prisvärt
... och om man inte bryr sig om garanti kommer man väl antagligen ganska nära i prestanda om man köper två noctuafläktar+fläktadapter mm och deshroudar kortet på egen hand. Blir väl kanske 650kr istället för 2000kr prispåslag

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Fan, det förra kortet var väl typ 3¾ kortplatser stort eller nåt? Det kan ju knappast bli större tänker man ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Trodde det var ett SD-kort där för en sekund...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Man köper nog inte den här för ökad prestanda över ett vanligt 3080 utan för lägre ljudvolym och/eller lägre temps.

Nöjer man sig med 112% Power limit går det ju i så fall åstadkomma samma sak med ett vanligt TUF.

Men jag är uppenbarligen inte målgruppen. Jag vill åt den effektivare kylningen för att kunna pressa kortet hårdare (Yay GPU boost) inte för lägre temps och lägre prestanda än ett Strix.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Brunt, beige, rosa... I don't care. Gör produkter som presterar och är tysta sen kan de ha vilken jäkla färg som helst. Prestanda framför design!!!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Man köper nog inte den här för ökad prestanda över ett vanligt 3080 utan för lägre ljudvolym och/eller lägre temps.

Captain obvious calling, men det är inte bara färgen som skiljer: Väldigt få andra kylare har rena 120mmx25 fläktar, oftast är de mindre och tunnare... Dessutom har de mycket sällan några påkostade lager eller samma genomtänkta design på fläktblad och shroud...
Inte för att jag säger att det är prisvärt
... och om man inte bryr sig om garanti kommer man väl antagligen ganska nära i prestanda om man köper två noctuafläktar+fläktadapter mm och deshroudar kortet på egen hand. Blir väl kanske 650kr istället för 2000kr prispåslag

Jag förstår att Noctua ÄR en av dem bästa fläktlösnings tillverkarna. Men det är lite för saftig... Däremot om de hade varit universala och kunde anpassas till flera modeller eller eventuellt till nästa generation gpu (typ som för CPU), då skulle man kunna tänka sig att det är en bra investering.

Problemet är att det är lite som smak sak / fanboy grej + ekonomisk fråga. Om jag inte har helt fel man kan få rimlig vattenkylning för samma peng. Sen tekniken uppgraderas /bytts ut för ofta.
Som sagt smak sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men jag är uppenbarligen inte målgruppen. Jag vill åt den effektivare kylningen för att kunna pressa kortet hårdare (Yay GPU boost) inte för lägre temps och lägre prestanda än ett Strix.

Vattenkyl / custom loop rekommenderar jag då ... kan boosta mitt 3090 till 2200mhz+ konstant med 43 grader max. Går aldrig med luftkylare som exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vattenkyl / custom loop rekommenderar jag då ... kan boosta mitt 3090 till 2200mhz+ konstant med 43 grader max. Går aldrig med luftkylare som exempel.

Kryonaut Extreme på luft brukar dra ner tempen minst 10c på strixkorten, så hade varit kul att se vad det gör med noctuas världsklassfläktar också. Jag hade gärna kört custom loop på min rigg men som småbarnsförälder så blir det mindre tid till datorn. Men det är definitivt något jag skulle vilja testa, särskillt med tanke på GPU-temps då Nvidias boost är väldigt grinig vad gäller temperaturer

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Två tankar, hjälps kortet om man vänder fläktarna och skapar negativt tryck? Förutsätter att man har chassi som tillåter ett bra luftflöde i den riktningen

Två, när blir kylaren så pass stor så man kan rikta fläktarna bakåt och köra en blower-stil? Det fungerar troligen redan med fläktar på 40-60mm. Och i tester så ger detta väldigt bra kylprestanda då fläkten kan jobba rakt genom en luftkylare och inte rakt mot ett kretskort

Som denna, fast rimligen med mindre fläktar, tills vi får lite extrema lösningar för alla med ATX-chassin och som enbart behöver en PCIE-kortplats:
https://www.youtube.com/watch?v=m3YnpwAAHhM

Permalänk
Medlem

När fekalier träffar fläkten.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Det är så fult att det är snyggt

Visa signatur

Hur många datorer är för många?