Grafikkort fortsätter närma sig riktpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Priserna närmar sig riktpriserna samtidigt som riktpriserna har ökat, genius!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

10.000 kr för ett 3080 tycker jag är fantasipriser. Det kan inte va roligt för många att va datorentusiast nu. Vad är det som gör att priserna på grafikkort bara ökar? Man kunde ju köpa toppkortet för 5000 kronor förr i tiden. Skulle man inte tjäna på att halvera priserna, fler kunder, fler som bygger dator för första gången och det skulle gynna alla.

Permalänk

Köpte ett 3060Ti och visst lite ångest får man väl. Köpte iofs ett annat 3060 Ti som blev sålt till bara pris, men köpte sen ett för "tråk-pris" ändå. Har dock insett att mitt kort går att klocka trevligt +150 / +800 och det finns mer att ge. Så helt ångestfull är jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Grymt, då kollar vi på billigaste RTX 3080 på Prisjakt som man kan köpa direkt:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

10990 SEK = 1034€, 143% MSRP (718€)

Europeisk MSRP är väl dock lite speciell att jämföra med, dels så har euron tappat en del i värde mot dollarn (tror nya priset är 759€) samt att hela europa inte har samma moms. Riktpriser som används i europa måste inkludera moms, men tvivlar på att man räknar med 25% som vi t ex har i Sverige?

Officiell MSRP är från 699USD för 3080, och jag tvivlar på att någon tredjepartstillverkare faktiskt har räknat på ett sådant lågt riktpris för i princip några modeller. Räknar man från 749USD så hamnar man på ett svenskt pris på runt 9500kr med dagens dollarkurs ink moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Köpte ett 3060Ti och visst lite ångest får man väl. Köpte iofs ett annat 3060 Ti som blev sålt till bara pris, men köpte sen ett för "tråk-pris" ändå. Har dock insett att mitt kort går att klocka trevligt +150 / +800 och det finns mer att ge. Så helt ångestfull är jag inte.

Betalade också lite mer än jag borde för mitt, men samtidigt har man ju kunnat njuta av det i ett antal månader nu. Skiljde ändå inte mer än en kväll på krogen jämfört med vad man betalar nu. En ganska våt kväll kanske, men ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Riktpriser är egentligen irrelevant, det som spelar roll är pris/prestanda och än så länge finns det inget som slår mitt GTX780 som kostade 700:- begagnat och som har dubbla prestandan dvs kort i klassen RX6600.

Just RX6600 känns mest prisvärt just nu, men det är fortfarande för dyrt för att jag ska slå till. 700 x4 = 2800:- är vad det är värt, men kanske kan jag sträcka mig till 3200:- för att jag villhöver.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av landahl:

10.000 kr för ett 3080 tycker jag är fantasipriser. Det kan inte va roligt för många att va datorentusiast nu. Vad är det som gör att priserna på grafikkort bara ökar? Man kunde ju köpa toppkortet för 5000 kronor förr i tiden. Skulle man inte tjäna på att halvera priserna, fler kunder, fler som bygger dator för första gången och det skulle gynna alla.

Jag ser det så här:

RTX 3060 kostar idag ca 5000kr, det är alltså ett toppkort för privatpersoner i mina ögon idag. Att det råkar finnas andra kort för fantasipriser kan jag inte bry mig om då det är en prissättning som uppenbarligen inte är riktat åt vanliga gamers / privatpersoner, det är snarare för företag och entusiaster och inget som de flesta (inklusive mig) vill eller kan lägga pengar på.

Min poäng är att vi kanske måste omdefiniera vad som är ett "toppkort". Den nya "toppen" kanske är 3060, medan företags / entusiastkorten är 3070 / 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Jag ser det så här:

RTX 3060 kostar idag ca 5000kr, det är alltså ett toppkort för privatpersoner i mina ögon idag. Att det råkar finnas andra kort för fantasipriser kan jag inte bry mig om då det är en prissättning som uppenbarligen inte är riktat åt vanliga gamers / privatpersoner, det är snarare för företag och entusiaster och inget som de flesta (inklusive mig) vill eller kan lägga pengar på.

Min poäng är att vi kanske måste omdefiniera vad som är ett "toppkort". Den nya "toppen" kanske är 3060, medan företags / entusiastkorten är 3070 / 3080

Det är dock en tråkig utveckling jämfört med hur det har sett ut förut. x70-korten har traditionellt sett varit instegskort som de flesta har haft råd med, medan x60-korten varit riktiga budgetalternativ för den som verkligen vill spara pengar. x70 har aldrig tidigare varit toppkort, för att inte tala om x60. Idag, 6 år efter GTX 1070 kom ut får man knappt mer prestanda för vad det kostade då. Jag betalade 4099:- för mitt GTX 1070 back in the day, vilket idag räcker till typ ett RTX 3050 som presterar i stort sett likadant. 6 års teknisk utveckling utraderad.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Europeisk MSRP är väl dock lite speciell att jämföra med, dels så har euron tappat en del i värde mot dollarn (tror nya priset är 759€) samt att hela europa inte har samma moms. Riktpriser som används i europa måste inkludera moms, men tvivlar på att man räknar med 25% som vi t ex har i Sverige?

Officiell MSRP är från 699USD för 3080, och jag tvivlar på att någon tredjepartstillverkare faktiskt har räknat på ett sådant lågt riktpris för i princip några modeller. Räknar man från 749USD så hamnar man på ett svenskt pris på runt 9500kr med dagens dollarkurs ink moms.

Inet vid lanseringen av RTX 3000 sålde Asus TUF för 8490 sek (om jag kommer ihåg rätt), vid 10.47 Sek för 1€; 8490 sek = 810€, isf förre-skatt pris var under 650€.

3080 TUF idag hos Inet? 11990 SEK, med 10,60 Sek för 1€
https://www.inet.se/produkt/5412436/asus-geforce-rtx-3080-10g...

Om vi tar lanseringpriset som "MSRP" då har vi 141% av det, 1.5 år senare... :/

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Pepsin:

Det är dock en tråkig utveckling jämfört med hur det har sett ut förut. x70-korten har traditionellt sett varit instegskort som de flesta har haft råd med, medan x60-korten varit riktiga budgetalternativ för den som verkligen vill spara pengar. x70 har aldrig tidigare varit toppkort, för att inte tala om x60. Idag, 6 år efter GTX 1070 kom ut får man knappt mer prestanda för vad det kostade då. Jag betalade 4099:- för mitt GTX 1070 back in the day, vilket idag räcker till typ ett RTX 3050 som presterar i stort sett likadant. 6 års teknisk utveckling utraderad.

Ja, jag håller med om att utvecklingen är tråkig just nu, speciellt eftersom jag själv är väldigt intresserad av grafik och ray tracing. Men samtidigt får man väl acceptera verkligheten, att denna ständigt mycket snabbare hårdvara för billig peng som pågått i många år nu kanske har börjat nå en gräns.

Som jag sagt tidigare, mjukvarubranchen (som spelutvecklare) får ju helt enkelt bara anpassa sina program och spel till hårdvaran som dem flesta använder. Om fler nu börjar köpa nya grafikkort som är mindre kraftfulla så får spelen ta hänsyn till det och anpassa grafiken så den flyter på bra även på långsammare GPUer. Så det är inget problem egentligen, annat än att det som sagt är trist för grafikutvecklingen.

För oss som gillar grafik, får hoppas att detta bara är en tillfällig svacka i GPU-historien och att utvecklingen och rimliga priser (för vanliga privatpersoner och gamers) sätter fart snart igen.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av landahl:

10.000 kr för ett 3080 tycker jag är fantasipriser. Det kan inte va roligt för många att va datorentusiast nu. Vad är det som gör att priserna på grafikkort bara ökar? Man kunde ju köpa toppkortet för 5000 kronor förr i tiden. Skulle man inte tjäna på att halvera priserna, fler kunder, fler som bygger dator för första gången och det skulle gynna alla.

Det är den berömda marknadsekonomin som ser till att priserna är som dom är just nu. Precis som det var när det gick att köpa ett toppkort för 5000kr.

Om de sänkte priserna till hälften som i ett trollslag just nu så skulle de behöva mer än fördubbla sin produktion och försäljning för att tjäna samma pengar på sista raden. Att öka produktionen är lite mer än att bara trycka på en knapp. Det kräver oftast investeringar och ökade kostnader. Det lönar sig för företagen att hitta en sweetspot mellan volym och pris. Har man ganska dåligt med konkurrens så tenderar det att driva upp priset och tvärtom.

Finns det ingen som kan sälja ett bättre grafikkort billigare än Nvidia så är det dom som håller i taktpinnen vad gäller priset.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Det är den berömda marknadsekonomin som ser till att priserna är som dom är just nu. Precis som det var när det gick att köpa ett toppkort för 5000kr.

Om de sänkte priserna till hälften som i ett trollslag just nu så skulle de behöva mer än fördubbla sin produktion och försäljning för att tjäna samma pengar på sista raden. Att öka produktionen är lite mer än att bara trycka på en knapp. Det kräver oftast investeringar och ökade kostnader. Det lönar sig för företagen att hitta en sweetspot mellan volym och pris. Har man ganska dåligt med konkurrens så tenderar det att driva upp priset och tvärtom.

Finns det ingen som kan sälja ett bättre grafikkort billigare än Nvidia så är det dom som håller i taktpinnen vad gäller priset.

Jag håller med till viss del men det skulle gynna alla om korten sänktes kraftigt i pris. Fler pc spel skulle säkert utvecklas om det gick tillbaka till priserna förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Normalläge hade varit om 3080 gått att köpa för 6000kr idag.

Nu förväxlar du normalläge med in-your-dreams läge.

Permalänk
Medlem

2016 Köpte jag ett nytt GK EVGA GTX 980 Ti 6GD5 SC för 4999kr på inet enligt min köphistorik

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av landahl:

Jag håller med till viss del men det skulle gynna alla om korten sänktes kraftigt i pris. Fler pc spel skulle säkert utvecklas om det gick tillbaka till priserna förr.

Undrar om det inte är konsolerna som driver spelutvecklingen just nu? Jag gillar din tanke på något sätt men jag ar rädd för att det är ett önsketänkande.

Vilken pc entusiast vill inte ha billigare och bättre hårdvara?!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, de verkar rimligt att ett 3080 kostar 10-12 nytt 3090 22 ish, men 4000 serien kommer kosta 7000:- logiken i det?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja, de verkar rimligt att ett 3080 kostar 10-12 nytt 3090 22 ish, men 4000 serien kommer kosta 7000:- logiken i det?

Är det nån som sagt att 4080 kommer kosta 7000 kr?

Permalänk
Medlem

Nice, nu behöver den bara falla runt 30-40% till sen blir de köpbara igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Inet vid lanseringen av RTX 3000 sålde Asus TUF för 8490 sek (om jag kommer ihåg rätt), vid 10.47 Sek för 1€; 8490 sek = 810€, isf förre-skatt pris var under 650€.

3080 TUF idag hos Inet? 11990 SEK, med 10,60 Sek för 1€
https://www.inet.se/produkt/5412436/asus-geforce-rtx-3080-10g...

Om vi tar lanseringpriset som "MSRP" då har vi 141% av det, 1.5 år senare... :/

"Just priset är också väldigt knepigt eftersom hela TUF-serien just nu, ihop med en skara andra tillverkares partnerkort, är ute på ett introduktionspris på 7 825 och 7 990 kronor fram till 16 oktober. Därefter väntas de återgå till de ordinarie priserna vid 8 790 kronor för TUF Gaming och 9 090 kronor för TUF Gaming OC."

https://www.sweclockers.com/test/30406-asus-geforce-rtx-3080-...

7 825 är ganska exakt MSRP (dvs 699USD) * dollarkurs vid release * 1,25 (dvs moms). Just därför jag inte riktigt förstår varför du krånglar med euro priser när nvidia generellt inte sätter en offentlig MSRP i euro, samt hur väl det oavsett hade stämt överrens med vår moms. Bara att ta MSRP * valutakurs * moms så får du ett svenskt pris, och generellt så kan man lägga på några få procent då vi generellt inte kan hålla lika låga marginaler som stora utländska åf.

Och som du ser, 699 för dessa modeller var endast ett introduktionspris. Corona/mining/inflation whatever eller inte, 699 var bara ett lockpris, ska man gå efter vad korten "borde kosta" så får man nog räkna från 749USD då det var ordinarie priset på många av dom billigare tredjepartskorten.

Permalänk
Medlem

Nä, inte ens nära. Räkna hur ni vill, Inflation eller inte. Glöm inte att korten är utgående och ny generation är på G. Allt borde ligga under MSRP, med råge också.

Vi är kalaslångt ifrån dock bättre än hur det var för några månader sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Är det nån som sagt att 4080 kommer kosta 7000 kr?

Nej, de va inte exakt pris jag menade, men folk talar om att 4080 ex kommer att vara billigare än 3080.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Just därför jag inte riktigt förstår varför du krånglar med euro priser när nvidia generellt inte sätter en offentlig MSRP i euro, samt hur väl det oavsett hade stämt överrens med vår moms. Bara att ta MSRP * valutakurs * moms så får du ett svenskt pris, och generellt så kan man lägga på några få procent då vi generellt har lite högre marginal än stora utlänska åf.

Jag kollar oftast på EU.EVGA store och där priserna är i €.

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Inet har 6900XT för 11 999 kr nu.
6900XT

Japp.
Och de ligger fortfarande kvar på hyllan.
Det säger något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nu förväxlar du normalläge med in-your-dreams läge.

Att priset sjunker med 20-30% på drygt 1,5år i vanliga fall är väl inte så otroligt?

Permalänk

Är det många datorspelare som köpt ps5 eller Xbox istället för grafikkort dessa 2år tror ni? Själv sitter jag på ett GTX 1080 och de spel jag spelar duger det det i 1440p. Sen har jag ett Xbox med... Där vet man vad man betalar för. 5-7år av problemfritt spelande. 6000kr+ xboxlive (om man vill ha det).

Visa signatur

__________________
CM Centurion 5 | Intel Core i5 760 2.8 GHz | Gigabyte GA-P55A-UD3 | Corsair XMS3 1333 MHz 4 GB | AMD Radeon HD 6950 Series (2048 MB) | Corsair CSSD-F60GB2 | Corsair 550TX | Windows 7 x86

Permalänk
Avstängd

Får jag betala mer idag än vad jag gjorde för någon månad sedan samtidigt som min lön är samma för samma arbetstid så får de kalla det för vad de vill: fortfarande dyrare och inte billigare!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Det kort jag tänkte köpa har gått upp nästan 1000:-..
...på en månad.

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Inet har 6900XT för 11 999 kr nu.
6900XT

Så... Halva min lön nästan?
Tråkigt, med både Corona samt manic miners..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Nej, de va inte exakt pris jag menade, men folk talar om att 4080 ex kommer att vara billigare än 3080.

Snittpriset på 3080 har varit duktigt högt så tjaa, helt omöjligt är det väl inte.

Men allt beroende på tillverkningskapacitet, mininghysteri och dollarkurs, förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Riktpriser är egentligen irrelevant, det som spelar roll är pris/prestanda och än så länge finns det inget som slår mitt GTX780 som kostade 700:- begagnat och som har dubbla prestandan dvs kort i klassen RX6600.
https://i.imgur.com/F7pqaRt.png
Just RX6600 känns mest prisvärt just nu, men det är fortfarande för dyrt för att jag ska slå till. 700 x4 = 2800:- är vad det är värt, men kanske kan jag sträcka mig till 3200:- för att jag villhöver.

Bara om det uppfyller dina behov. Om det inte uppfyller dina behov kan det vara hur bra "bang for the buck" som helst, det är fortfarande meningslöst

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT