Radeon RX 6950 XT och Radeon RX 6750 XT från Sapphire

Permalänk
Medlem

Fortsätter AMD med dessa priser kommer bara Nvidia att finnas kvar i mid/high-end. Nvidia har trots allt mer användbar mjukvara. Kanske AMD nöjer med low-end i och med kommande Phoenix APU?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Fortsätter AMD med dessa priser kommer bara Nvidia att finnas kvar i mid/high-end. Nvidia har trots allt mer användbar mjukvara. Kanske AMD nöjer med low-end i och med kommande Phoenix APU?

Hela PC-marknaden är på väg på inbyggd grafik, frågan är när vi når dit. Nvidia satsar och växer stort inom AI och andra företagslösningar vilket kommer bli deras huvudmarknad.

Permalänk

Kan ni visa prestandaskillnaden på 6900XT och 6950xt (NAVI 21 XTXH) och inte «gamla» navi 21 xtx?

Många vet ju inte att xtxH varianten kan vara 8-10% snabbare än vanliga…

Permalänk
Medlem

Sapphire har i stort sett alltid hållit bra kvalité på sina AIB kort till skillnad från i stort sett alla andra tillverkare av AMD-kort. (Kollar i din riktigt Asus). Grymma fläktar som lätt går att byta. Bra kvalité på radiatorer, kylplattor mm. Även grym kundservice. Tråkigt att detta inte uppmärksammas mer i recensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Hela PC-marknaden är på väg på inbyggd grafik, frågan är när vi når dit. Nvidia satsar och växer stort inom AI och andra företagslösningar vilket kommer bli deras huvudmarknad.

När tror du vi får RX 6950 XT prestanda i en integrerad CPU?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

När tror du vi får RX 6950 XT prestanda i en integrerad CPU?

Samtidigt som de får dra 400W.
Prestanda köps med energiförbrukning. Utvecklingen på grafikkortssidan i perf/W har varit usel, av den enkla anledningen att det är prestanda ensamt (eller möjligen med prestanda/krona) som får mest uppmärksamhet. APU:erna är mer balanserade produkter, som säljer till människor med bredare prioriteringar. Grafikkortsutvecklingen driver en allt starkare polarisering mellan ”desktop PC gaming” och ”allting annat”. Problemet för desktop PC gaming blir (är) att ”allting annat” är en mycket, mycket större marknad.
Så vi får betala 30000:- för att spela samma spel som konsolerna fast med fyra gånger så hög effektförbrukning och ett par extra julgranskulor tillgängliga i settings.
Det känns inte som ett långsiktigt framgångskoncept. APU:ernas prislappar och energieffektivitet i kombination med att spela precis samma spel med en julgranskula eller två bortplockade istället appellerar nog till fler - i synnerhet framåt, när bättre litografi, högre DDR5 hastigheter och större on-chip caches minskar gapet till den aktuella konsolgenerationen.

Enda hindret på vägen är väl om AMD/intel ser mer pengar i den traditionella separationen vilket tyvärr verkar rimligt. Frånvaron av en PC baserad på t.ex. en variant av XBox sx SoC talar ett tydligt språk.
Men det gör inte desktop PC gaming mer attraktivt som helhet. Bara ohotad i sin allt mer avknoppade nisch.

Permalänk
Medlem

En PC baserad på konsol SoC vore fantastiskt, särskilt med tanke på minneshanteringen som är mycket bättre än på PC. Men det lär nog dessvärre inte komma, konsol behöver vara exklusiva för att ha sin nisch.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Samtidigt som de får dra 400W.
Prestanda köps med energiförbrukning. Utvecklingen på grafikkortssidan i perf/W har varit usel, av den enkla anledningen att det är prestanda ensamt (eller möjligen med prestanda/krona) som får mest uppmärksamhet. APU:erna är mer balanserade produkter, som säljer till människor med bredare prioriteringar. Grafikkortsutvecklingen driver en allt starkare polarisering mellan ”desktop PC gaming” och ”allting annat”. Problemet för desktop PC gaming blir (är) att ”allting annat” är en mycket, mycket större marknad.
Så vi får betala 30000:- för att spela samma spel som konsolerna fast med fyra gånger så hög effektförbrukning och ett par extra julgranskulor tillgängliga i settings.
Det känns inte som ett långsiktigt framgångskoncept. APU:ernas prislappar och energieffektivitet i kombination med att spela precis samma spel med en julgranskula eller två bortplockade istället appellerar nog till fler - i synnerhet framåt, när bättre litografi, högre DDR5 hastigheter och större on-chip caches minskar gapet till den aktuella konsolgenerationen.

Enda hindret på vägen är väl om AMD/intel ser mer pengar i den traditionella separationen vilket tyvärr verkar rimligt. Frånvaron av en PC baserad på t.ex. en variant av XBox sx SoC talar ett tydligt språk.
Men det gör inte desktop PC gaming mer attraktivt som helhet. Bara ohotad i sin allt mer avknoppade nisch.

Det kanske kommer gå åt det hållet, men det dödar också hela tanken med DIY-marknaden. De ARM-baserade Macarna är rena SOC:s med "allt" i ett paket. Det ger fördelar men funkar som jag ser det som ett färdigt paket och inte som en modulär PC. Blir tråkigare att vara hårdvarunörd i den framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Samtidigt som de får dra 400W.
Prestanda köps med energiförbrukning. Utvecklingen på grafikkortssidan i perf/W har varit usel, av den enkla anledningen att det är prestanda ensamt (eller möjligen med prestanda/krona) som får mest uppmärksamhet. APU:erna är mer balanserade produkter, som säljer till människor med bredare prioriteringar. Grafikkortsutvecklingen driver en allt starkare polarisering mellan ”desktop PC gaming” och ”allting annat”. Problemet för desktop PC gaming blir (är) att ”allting annat” är en mycket, mycket större marknad.
Så vi får betala 30000:- för att spela samma spel som konsolerna fast med fyra gånger så hög effektförbrukning och ett par extra julgranskulor tillgängliga i settings.
Det känns inte som ett långsiktigt framgångskoncept. APU:ernas prislappar och energieffektivitet i kombination med att spela precis samma spel med en julgranskula eller två bortplockade istället appellerar nog till fler - i synnerhet framåt, när bättre litografi, högre DDR5 hastigheter och större on-chip caches minskar gapet till den aktuella konsolgenerationen.

Enda hindret på vägen är väl om AMD/intel ser mer pengar i den traditionella separationen vilket tyvärr verkar rimligt. Frånvaron av en PC baserad på t.ex. en variant av XBox sx SoC talar ett tydligt språk.
Men det gör inte desktop PC gaming mer attraktivt som helhet. Bara ohotad i sin allt mer avknoppade nisch.

Du menar att det är fel när tillverkarna utvecklar produkter som de kan sälja och ha hög marginal på. Utan istället ska de utveckla produkter med lågt pris och låg marginal som få önskar. Finns en anledning varför man fortfarande kan "bygga ihop sin PC" God vinst för många företag.
Kommer alltid finns en liten mängd som köper budget men det är inte den kategorin som driver utvecklingen framåt. Där av så kommer de stora företagen fortsätta erbjuda bra produkter för den som vill betala. RT är en sak som kommer göra att externa grafikkort kommer säljas i minst 15 år till.

Övrigt

6950 XT kommer ta över priset som 6900XT har när dessa kort är slutsålda. kommer vara samma för alla kort. Finns inte plats för kortet om inte den "gamla" serien försvinner.

6600 är nu nere i 3700kr vilket är bra pris/prestanda. 6650XT borde komma få ett pris på ca5500kr när alla 6600XT är slutsålda.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Anlände just.. Riktig premiumkänsla hittills för att vara ”referens”

Glad dom slopat dom röda accenterna annat än radeonloggan, samt bytt till tre fläktar istället för en Team Rocket logga i mitten som på 6700 XT.

Ikväll blir det att se vad den går för!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Teddis:

https://i.imgur.com/dDyXIfk.jpg
Anlände just.. Riktig premiumkänsla hittills för att vara ”referens”

Glad dom slopat dom röda accenterna annat än radeonloggan, samt bytt till tre fläktar istället för en Team Rocket logga i mitten som på 6700 XT.

Ikväll blir det att se vad den går för!

Måste säga att det svarta färgtemat är riktigt fräscht!

Permalänk

Kul att se att min 5700XT håller sig än!

Eller, det kanske är rätt trist egentligen att utvecklingen inte går snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

https://i.imgur.com/dDyXIfk.jpg
Anlände just.. Riktig premiumkänsla hittills för att vara ”referens”

Glad dom slopat dom röda accenterna annat än radeonloggan, samt bytt till tre fläktar istället för en Team Rocket logga i mitten som på 6700 XT.

Ikväll blir det att se vad den går för!

Snyggt! Har du hunnit testa det ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

Snyggt! Har du hunnit testa det ännu?

Lite lite granna. Inledde med May Preview drivrutinen för jag förstod det som att det är en nästinpå revolutionär prestandadrivrutin där DX11 skulle fungera mycket bättre. Men det var stuttrigt som sjutton i Windows. Hela användarupplevelsen var "laggig". Nåja, beta is beta. Nukeade bort drivrutinen med DDU, installerade senaste WHQL och saker har gått bättre.

Men egentligen bara spelat WoW och där har jag haft problem med Ray Tracing på skuggor. Spelet kan hänga sig flera sekunder på vissa ställen medan andra rullar på ok. RT off och saker fungerar normalt.

Mitt 3080 var ingen dans på rosor heller när det var nytt. Inväntar en till drivrutin innan jag börjar klaga

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

RX 6950 xt är nu redan nere på 13800kr https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=6415406

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

6950 XT kommer ta över priset som 6900XT har när dessa kort är slutsålda. kommer vara samma för alla kort. Finns inte plats för kortet om inte den "gamla" serien försvinner.

det är väl så det funkar inom pc-världen, varor byts inom en prisklass. ganska skumt .. Egentligen väldigt väldigt skumt och ganska orimligt när man väl börjar tänka på hur komponent-marknaden fungerar, luktar ärligt talat en smula konspiration & sammansvärjning.

'last gen' är lika dyr dyrare än 'next gen'.. rimligt tänker man instinktivt, för man fattar att det troligen är en nichad marknads med väldigt hög köpkraft just för kompatibilitet.. men efter några tankar är det orimligt.

Troligtvis finns ett hemligt avtal mellan de röda och blå, om att de inte får rea ut sitt last-gen lager etc etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

det är väl så det funkar inom pc-världen, varor byts inom en prisklass. ganska skumt .. Egentligen väldigt väldigt skumt och ganska orimligt när man väl börjar tänka på hur komponent-marknaden fungerar, luktar ärligt talat en smula konspiration & sammansvärjning.

'last gen' är lika dyr dyrare än 'next gen'.. rimligt tänker man instinktivt, för man fattar att det troligen är en nichad marknads med väldigt hög köpkraft just för kompatibilitet.. men efter några tankar är det orimligt.

Troligtvis finns ett hemligt avtal mellan de röda och blå, om att de inte får rea ut sitt last-gen lager etc etc

Åtminstone Intel har ju varit föremål för undersökning från konkurrensmyndigheter ett antal gånger, så hade de gjort något sådant hade de åkt dit. Jag tror att det är lättare än så: marknadsledaren - Nvidia för GPUer - designar kort mot en prislapp. För att guida existerande kunder till vilket kort Nvidia tycker att de skall köpa när de uppgraderar, namnger de korten logiskt. Den som köpte ett 1070 förra gången ”borde” köpa ett 3070 den här gången, till exempel. AMD försöker designa dina kort för att möta vad de tror Nvidia gör, och prissätter dem därefter. Gör de bra kort, får de bra marginal och tjänar pengar - är de dåliga, får de sälja stora chip billigt. Vega är det tydligaste exemplet på det sista.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Åtminstone Intel har ju varit föremål för undersökning från konkurrensmyndigheter ett antal gånger, så hade de gjort något sådant hade de åkt dit.

nja..
tex kan jag meddela att >ryktet< är att samtliga krogar i Västerås ingår i ett hemligt monopol.
(en krog vart utesluten för de sålde storstark för 29kr, detta var sommaren 2017)
Alla inblandade krökarna har tidigare, idag vet jag ej, alla chefer samlas på x-krog, 1 gång per månad/kvartal, för att bla diskutera prissättning och underhållning schema etc.
(krögarnas individuella drog marknader på deras egna klubbar är däremot inte monopol på.. eller alltså såklart den individuella krögaren har monopol på sin egna krog/drogmarknad, är det jag försöker säga.. men andra krögare bestämmer alltså priset på alkoholen.. i smyg. knark priset är i sak monopol ändå... men ja.. )

sidospår!

hursomhelst så..
dels vittnar IRL om att monopol finns överallt i smyg, men sen dels så vittnar prissättningen hos amd/intel (speciellt och i huvudsakligen på deras last gen produkter) att det faktiskt ingår i hemligt monopol. << tycker jag.

jag är skeptisk, vi får se om 3080 sänks till 3-5t kr när 4080 eller amd kommer ut - eller om det är marknadsmonopol

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

nja..
tex kan jag meddela att >ryktet< är att samtliga krogar i Västerås ingår i ett hemligt monopol.
(en krog vart utesluten för de sålde storstark för 29kr, detta var sommaren 2017)
Alla inblandade krökarna har tidigare, idag vet jag ej, alla chefer samlas på x-krog, 1 gång per månad/kvartal, för att bla diskutera prissättning och underhållning schema etc.
(krögarnas individuella drog marknader på deras egna klubbar är däremot inte monopol på.. eller alltså såklart den individuella krögaren har monopol på sin egna krog/drogmarknad, är det jag försöker säga.. men andra krögare bestämmer alltså priset på alkoholen.. i smyg. knark priset är i sak monopol ändå... men ja.. )

sidospår!

hursomhelst så..
dels vittnar IRL om att monopol finns överallt i smyg, men sen dels så vittnar prissättningen hos amd/intel (speciellt och i huvudsakligen på deras last gen produkter) att det faktiskt ingår i hemligt monopol. << tycker jag.

jag är skeptisk, vi får se om 3080 sänks till 3-5t kr när 4080 eller amd kommer ut - eller om det är marknadsmonopol

Det du beskriver är kartellbildningar. Relationen mellan Intel, AMD och Nvidia kan mest liknas vid ett oligopol möjligtvis. Men jag tycker nog att det är en fungerande konkurrens. Hela kryptovisan satte allt ur spel dock.

Permalänk
Medlem

Det är mycket lättare att ha en kartell på ett begränsat område med få spelare och lite påverkan på marknaden i stort, för det är ingen som gräver i det. Intel är ett företag som är i fokus hos konkurrensmyndigheter rätt ofta - tror inte att ett par krogar i Västerås är det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Så hur håller sig 6950xt nu när den kostar 7600kr?

tröck hem en 6800 för 5499 men nu undar jag om ja inte bara ska ta hoppet o köra på 6950xt.

Båda blir ju en uppgradering mot 1080ti jag sitter på idag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Så hur håller sig 6950xt nu när den kostar 7600kr?

tröck hem en 6800 för 5499 men nu undar jag om ja inte bara ska ta hoppet o köra på 6950xt.

Båda blir ju en uppgradering mot 1080ti jag sitter på idag..

Något bättre än 4070 i rå rasterisering, hardware unboxed har en bra video där de jämför 4070 med 6950XT

Visa signatur

7800X3D//4090