Kameraövervakning, vad är marknadens bästa? Arlo? Synology?

Permalänk
Skrivet av aragon:

Hmm vad kör du för telefon? Jag tycker nog det är rätt smidigt att gå igen händelser under dagen. Vi har ju dock inte i närheten så mycket händelser som ni bör ha. Tja det finns ju väldigt många kamerarappar som funkar med dom flesta tilllverkarna så det är ju bara testa olika tills du har en du gillar. Har du testat dahua gdmss/finns i hd med eller Dmss tror den med finns två vertioner.

Hej!

Jag kör Iphone 12 MINI p.g.a sjukdom, klarar ej av att bära tyngre telefoner en längre period.

Har prövat AI funktionen i IMOU som känns ganska onödig, funkar ungefär lika bra utan cloud/AI.

GDMSS verkar ej finnas till Iphone, är bara idmss och dmss (ej från Dahua?) jag hittat. Ska pröva så får jag återkomma.
IDMSS = https://apps.apple.com/us/app/idmss-plus/id509992470
DMSS = https://apps.apple.com/us/app/dmss/id1493268178

Ja, precis. Det är ju en stor allmän plats så det blir väldigt fullt med händelser. Verkar dock i mindre lagerytor vara väldigt noggrann med att upptäcka rörelser vilket är positivt. Har märkt att Synology kan missa.

Vore intressant att försöka få reda på vilken överbevaknings-app amerikanarna gillar mest, så kan man köpa kamera efter det.

Hemma har vi Dahua+Synology där vi använder Synologys app, funkar sådär. Lite svårt att få överblick om man inte ägnar väldigt mycket tid åt att titta igenom inspelningarna.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Hmm vad kör du för telefon? Jag tycker nog det är rätt smidigt att gå igen händelser under dagen. Vi har ju dock inte i närheten så mycket händelser som ni bör ha. Tja det finns ju väldigt många kamerarappar som funkar med dom flesta tilllverkarna så det är ju bara testa olika tills du har en du gillar. Har du testat dahua gdmss/finns i hd med eller Dmss tror den med finns två vertioner.

Jag kom på en sak.
Vi kör ju Synology NAS hemma med Dahua kameror, finns det något sätt att använda cloud-storage med Dahua kameror likt det funkar med IMOU? Kanske någon separat app?

Vore guld att ha både i sin egen synology nas + cloud som reserv ifall nasen slutar funka.

Kamerasystemet är dyrare än totala värdet av vad vi har hemma, i princip ingenting. Men detta är ändå intressant och tryggt att se att huset står kvar.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Jag kom på en sak.
Vi kör ju Synology NAS hemma med Dahua kameror, finns det något sätt att använda cloud-storage med Dahua kameror likt det funkar med IMOU? Kanske någon separat app?

Vore guld att ha både i sin egen synology nas + cloud som reserv ifall nasen slutar funka.

Kamerasystemet är dyrare än totala värdet av vad vi har hemma, i princip ingenting. Men detta är ändå intressant och tryggt att se att huset står kvar.

Tack.

lägg till dina dahua kameror i imou appen så ska det fungera (jag har min dahua ringklocka i imou appen på det sättet)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Hej!

Sant, har ej tittat på Dahua kamerorna då dem sitter så högt upp. Men kanske finns en sån streckkod på dem med så de funkar i IMOU-appen.

Intressant! Förstår inte varför folk på REDDIT skrivit att det inte funkar.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Sant, har ej tittat på Dahua kamerorna då dem sitter så högt upp. Men kanske finns en sån streckkod på dem med så de funkar i IMOU-appen.

Intressant! Förstår inte varför folk på REDDIT skrivit att det inte funkar.

Tack!

Du får lägga in dom manuelt i appen, välj skanna nätverket och slå in lösen och användare välj att det ska vara cloud anslutet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Du får lägga in dom manuelt i appen, välj skanna nätverket och slå in lösen och användare välj att det ska vara cloud anslutet.

Njea, jag hittar inget sånt val? Enda är manuellt sen får man välja en modell.

Finns en sökruta där man skriver in namn/serienummer, där du menar?

(IMOU LIFE).

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Njea, jag hittar inget sånt val? Enda är manuellt sen får man välja en modell.

Finns en sökruta där man skriver in namn/serienummer, där du menar?

(IMOU LIFE).

hmm dom tycks ändrat i appen, rimligen bör du kunna lägga till den med valet annan enhet.
jag ska testa att lägga till en till av mina andra dahua kameror för att se vad som händer.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Njea, jag hittar inget sånt val? Enda är manuellt sen får man välja en modell.

Finns en sökruta där man skriver in namn/serienummer, där du menar?

(IMOU LIFE).

Ok det var ändrat, men jag hittade att du kan lägga till dina dahua genom att logga in i dom och helt enkelt skanna qr koden med imou appen eller logga in i kameran och ta en skärmbild av qr koden innan du väljer lägg till med qr i imou appen och klicka på galleriet och välj bilden med qr koden. Skriv sedan lösenordet till kameran och det ska sedan fungera.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Ubiquiti verkar bra annars, lite dyrt bara.

Använder det, skulle inte rekommendera, segt och ologiskt webbinterface. Kör på en Dream Machine Pro.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Ok det var ändrat, men jag hittade att du kan lägga till dina dahua genom att logga in i dom och helt enkelt skanna qr koden med imou appen eller logga in i kameran och ta en skärmbild av qr koden innan du väljer lägg till med qr i imou appen och klicka på galleriet och välj bilden med qr koden. Skriv sedan lösenordet till kameran och det ska sedan fungera.

Coolt, ska pröva! Tack aragon!

Skrivet av Mordekai:

Använder det, skulle inte rekommendera, segt och ologiskt webbinterface. Kör på en Dream Machine Pro.

Tack för din kommentar.
Verkar som att alla överbevakningssystem mer eller mindre är ologiska kinesgrejer.

Synology är ändå OK, men kunde ha gjorts mycket bättre. Känns inte som de bygger efter medelsvensson som bara vill kika lite fort för att se vad som hänt eller se en notis.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Ok det var ändrat, men jag hittade att du kan lägga till dina dahua genom att logga in i dom och helt enkelt skanna qr koden med imou appen eller logga in i kameran och ta en skärmbild av qr koden innan du väljer lägg till med qr i imou appen och klicka på galleriet och välj bilden med qr koden. Skriv sedan lösenordet till kameran och det ska sedan fungera.

Shit, jag känner mig väldigt dålig på detta. Du är grym!

Ja, det funkade perfekt att lägga till på det sättet, smart!!!

Jag som tänkte köpa 4x4GB WD RED för 4-5k, kanske bättre bara lägga allt på molnet för 200kr/mån, så sparar man el också plus att inspelningen blir skyddad mot stöld/sabotage/strömavbrott/inbrott.
Alternativt om man lägger NAS:en på en annan ort med fiber.

5.000kr/200kr = 2 år ungefär.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Shit, nu har Imou appen uppdaterars pch thumbnailsen har blivit väldigt små. Går inte se tydligt vad varningen gäller

Vad skulle ni rekommendera att byta till, för att då en enkel överblick med tydliga thumbails.

Imou hade det helt ok förut med OK storlek på thumbsen.
Synology har inget sådant.

Tack så himla mycket!

Permalänk
Medlem

Du som har kamera på ett cafe, kan du hjälpa mig runt regelverket? Tillstånd från länsstyrelsen förstår jag, och ljudupptagning är typ förbjudet. Men datainspektionen är väldigt luddig med hur man meddelar personalen att de övervakas.

Har du skylt på samtliga arbetsplatser att de övervakas? Individuella samtal? Mailutskick nån gång då o då?

Hur löste ni det integritetskränkande med att kolla på filmerna utan att något faktiskt hänt? Hemma är ok såklart, men på arbetsplats så finns ju lagar. Förstår inte vad som är ok och inte ok. Men de flesta tolkningar jag läser säger att det ska mycket till att få övervaka personal utan att nåt faktiskt hänt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du som har kamera på ett cafe, kan du hjälpa mig runt regelverket? Tillstånd från länsstyrelsen förstår jag, och ljudupptagning är typ förbjudet. Men datainspektionen är väldigt luddig med hur man meddelar personalen att de övervakas.

Har du skylt på samtliga arbetsplatser att de övervakas? Individuella samtal? Mailutskick nån gång då o då?

Hur löste ni det integritetskränkande med att kolla på filmerna utan att något faktiskt hänt? Hemma är ok såklart, men på arbetsplats så finns ju lagar. Förstår inte vad som är ok och inte ok. Men de flesta tolkningar jag läser säger att det ska mycket till att få övervaka personal utan att nåt faktiskt hänt.

jag kan ta det som mitt ombud förklarade det för oss när vi monterade kameror på klubben.
du har även lawline som tagit upp din fråga.
https://lawline.se/answers/far-chef-anvanda-kameror-pa-arbets...

Du får filma om det är berättigat ändamål dvs förhindra brott eller tex olycka,(behöver inte hänt något tidigare) det är dock väldigt tveksamt och svårt att få som ett berättigat ändamål om det bara handlar om ren övervakning av anställda för att se vad dom gör. (tex om vi skulle vilja övervaka våra tränare)
Som exempel vi har kameror i träningslokal A där vi är enda hyresgästerna för att förhindra skadegörelse medans i gymmet är det om någon har en olycka.
i shopen har vi det för att förhindra stöld. däremot har vi det inte i lokal B då andra personer hyr det utrymmet och vi är hyresgäster
så där behöver vi att hyresvärden ska vara den som sätter kameror om vi vill ha det.
sedan får du inte kunna filma personer utanför ditt område, du ska tydligt märka att man kommer in i ett bevakat utrymme.
samt får man inte filma personer på ställen som tex toa/omklädes rum/dusch

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Shit, nu har Imou appen uppdaterars pch thumbnailsen har blivit väldigt små. Går inte se tydligt vad varningen gäller

Vad skulle ni rekommendera att byta till, för att då en enkel överblick med tydliga thumbails.

Imou hade det helt ok förut med OK storlek på thumbsen.
Synology har inget sådant.

Tack så himla mycket!

hmm vet inte riktigt, jag har inte ens reflekterat över att storleken ändrats,
det finns ju en uppsjö med alternativ appar för imou kameror, imou HD, dahuas 2 appar
sedan har du 3part appar. jag tror du helt enkelt få testa vilken som ger dig en större bild på händelser.
Jag skulle även rekommendera dig att skicka fråga till imou, dom är väldigt hjälpsamma när jag talat med dom.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag kan ta det som mitt ombud förklarade det för oss när vi monterade kameror på klubben.
du har även lawline som tagit upp din fråga.
https://lawline.se/answers/far-chef-anvanda-kameror-pa-arbets...

Du får filma om det är berättigat ändamål dvs förhindra brott eller tex olycka,(behöver inte hänt något tidigare) det är dock väldigt tveksamt och svårt att få som ett berättigat ändamål om det bara handlar om ren övervakning av anställda för att se vad dom gör. (tex om vi skulle vilja övervaka våra tränare)
Som exempel vi har kameror i träningslokal A där vi är enda hyresgästerna för att förhindra skadegörelse medans i gymmet är det om någon har en olycka.
i shopen har vi det för att förhindra stöld. däremot har vi det inte i lokal B då andra personer hyr det utrymmet och vi är hyresgäster
så där behöver vi att hyresvärden ska vara den som sätter kameror om vi vill ha det.
sedan får du inte kunna filma personer utanför ditt område, du ska tydligt märka att man kommer in i ett bevakat utrymme.
samt får man inte filma personer på ställen som tex toa/omklädes rum/dusch

Tack. Försöker läsa på om de luddiga reglerna. Vi vill sätta kamera i vår BRFs sophus eventuellt. (Sjukt att det ska behövas...)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tack. Försöker läsa på om de luddiga reglerna. Vi vill sätta kamera i vår BRFs sophus eventuellt. (Sjukt att det ska behövas...)

det är ju inte ett problem att ni gör så länge som ni äger eller är enda hyresgäster av utrymmet.
skylta bara utrymmet dvs sätt en skylt på dörren in till området, är det flera hyresgäster dvs olika organisationer som hyr utrymmet då är det ägaren som ska ta beslutet som vi fått det förklarat.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det är ju inte ett problem att ni gör så länge som ni äger eller är enda hyresgäster av utrymmet.
skylta bara utrymmet dvs sätt en skylt på dörren in till området, är det flera hyresgäster dvs olika organisationer som hyr utrymmet då är det ägaren som ska ta beslutet som vi fått det förklarat.

Så lätt var det inte när vi kolla med datainspektionen eftersom det är ett gemensamt publikt utrymme. Skulle till rutiner när o vem som fick granska inspelningen. Destruktion av gammal inspelad data och koll att det efterlevs. Rutiner och återigen rutiner till förbannelse och sen sa juristen att det ändå kunde vara olagligt.

En gråzon. Personligen hade jag bara kört o tagit det legala som det kom, men vi har "en man som heter Ove" i föreningen så vill ha allt klart i för argumentationen. Och jag är inte ens med i styrelsen så vet inte varför jag bryr mig

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så lätt var det inte när vi kolla med datainspektionen eftersom det är ett gemensamt publikt utrymme. Skulle till rutiner när o vem som fick granska inspelningen. Destruktion av gammal inspelad data och koll att det efterlevs. Rutiner och återigen rutiner till förbannelse och sen sa juristen att det ändå kunde vara olagligt.

En gråzon. Personligen hade jag bara kört o tagit det legala som det kom, men vi har "en man som heter Ove" i föreningen så vill ha allt klart i för argumentationen. Och jag är inte ens med i styrelsen så vet inte varför jag bryr mig

Jag kan bara gå på vad mitt ombud säger. (vi får väl se om det skulle bli en rättslig åtgärd vad som sägs då)
Ett soprum är knappast publikt, skulle det vara så har ju vem som helst rätt att gå in där, skulle det vara publikt lär chansen vara extremt liten att ni får filma där. nu är ju detta en bostadsförening så jag förmodar ni har en styrelse? har inte er styrelse rätt besluta om denna typ av åtgärd eller ska det det vara någon form av omröstning inom föreningen för denna typ av åtgärder.
däremot har du rätt gällande materialet, man ska ha en ansvarig person och ha rutiner som följs.
men som exempel behöver man inte göra det mer avancerat än att gammalt material spelas över när lagringsmedia är fullt
i vårt fall är det 3 veckor och vi har bara en person som har tillgång till materialet.

Om ni har personer som ingår i föreningen som motsätter sig att det filmas så kan ni ju ta er runt det genom en tagg,
dvs dom som motsätter sig att filmas drar sin tagg och kameran slutar filma, när dom går ut igen så filmar det igen, ha skada uppkommit under tiden kameran varit av vet ni åtminstone vem det var. för att det inte ska bli löjligt stort jobb att kolla igenom video för när skadan hänt kan man tex använda sig av kameror som kan se förändringar och larma om det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag kan bara gå på vad mitt ombud säger. (vi får väl se om det skulle bli en rättslig åtgärd vad som sägs då)
Ett soprum är knappast publikt, skulle det vara så har ju vem som helst rätt att gå in där, skulle det vara publikt lär chansen vara extremt liten att ni får filma där. nu är ju detta en bostadsförening så jag förmodar ni har en styrelse? har inte er styrelse rätt besluta om denna typ av åtgärd eller ska det det vara någon form av omröstning inom föreningen för denna typ av åtgärder.
däremot har du rätt gällande materialet, man ska ha en ansvarig person och ha rutiner som följs.
men som exempel behöver man inte göra det mer avancerat än att gammalt material spelas över när lagringsmedia är fullt
i vårt fall är det 3 veckor och vi har bara en person som har tillgång till materialet.

Om ni har personer som ingår i föreningen som motsätter sig att det filmas så kan ni ju ta er runt det genom en tagg,
dvs dom som motsätter sig att filmas drar sin tagg och kameran slutar filma, när dom går ut igen så filmar det igen, ha skada uppkommit under tiden kameran varit av vet ni åtminstone vem det var. för att det inte ska bli löjligt stort jobb att kolla igenom video för när skadan hänt kan man tex använda sig av kameror som kan se förändringar och larma om det.

Smart system med en tagg som slutar filma. Tack för tipset, nog bästa idén

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Jag blir så j*vla irriterad att det finns en uppsjö av appar och överbevakningssystem där säkerligen 95% suger katastrofalt. Tråkigt nog är sånt från fattigare länder allt för ofta mycket sämre än saker från t.ex Sverige (Axis) eller Amerika.

*Synology surveillance är dåligt. Jag menar, man har kameror för att (snabbt) kunna gå igenom inspelningar och där misslyckas synology totalt med alerts på sol och regn. Slöseri på tid att scrolla igenom hela dagens inspelningar, kunde varit mycket mer effektivt. Kameralicens är även smådyrt. (Taiwan).

*IMOU cloud -nja, otydlig överblick i appen. Kunde varit större bilder likt Synology. Buggar med sommartider och klocka mellan clouden och kameran. Så när du trycker på en thumb som ska visa t.ex en bil så får du istället upp något som är inspelat nattetid. Endast app. Irriterande (Kinesiskt).

*Dahua bra kameror men mjukvaran suger och är buggig. (Kinesiskt).

*ubiquiti - verkar väldigt logiskt och fått bra betyg, dock extremt dyrt för privat bruk. (Amerikanskt).

Tar tacksamt emot tips. Har idag dahua kameror med synology nas.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Använder det, skulle inte rekommendera, segt och ologiskt webbinterface. Kör på en Dream Machine Pro.

Tack för ditt svar, vad skulle du rekommendera istället?

Kravet är en bra app för iphone vid sidan om datorn. Viktigt att kunna se när man inte är i närheten av en dator.

Är ju investerad i Dahua kameror, så bäst vore med något som stödjer det.
Dahuas egna appar är buggiga och allmänt fula och ologiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Tack för ditt svar, vad skulle du rekommendera istället?

Kravet är en bra app för iphone vid sidan om datorn. Viktigt att kunna se när man inte är i närheten av en dator.

Är ju investerad i Dahua kameror, så bäst vore med något som stödjer det.
Dahuas egna appar är buggiga och allmänt fula och ologiska.

Jag har alltid trott Synologys var bra utan att testa eftersom de är gamla i gemet och tar ut licenskostnad per kamera. Ubiquiti kanske är bra om man installerar servern på en riktig server istället för att köra på en av deras "Consoles". De bra kamerorna, Axis och Ubiquitis nya kostar ju rejält. Axis är väl fortfarande guldstandarden antar jag men återigen har inte testat själv.

Permalänk
Skrivet av LURKOVIC:

https://camect.com/

Tror detta var en kickstarter projekt från början. En kollega använder detta och är nöjd, kan vara värt att kika på.

Detta har jag missat, ser bra ut.. om det inte vore så att produkten är så ung? Är lite skeptisk till att ett sånt nytt (litet) bolag ska kunna slå ut de allra största.

Jag tror jag får leta vidare efter något mer välbeprövat. Ska titta lite i Amerikanska forum där kameraövervakning verkar vara mer standard bland privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Detta har jag missat, ser bra ut.. om det inte vore så att produkten är så ung? Är lite skeptisk till att ett sånt nytt (litet) bolag ska kunna slå ut de allra största.

Jag tror jag får leta vidare efter något mer välbeprövat. Ska titta lite i Amerikanska forum där kameraövervakning verkar vara mer standard bland privatpersoner.

Väcker liv i tråden igen.
Hur har det gått för dig med letandet efter det perfekta kamerasystemet?
Kollar själv efter lite olika alternativ.

Har du förresten kollat in Milestone? De har ju en gratisversion som stöder upp till 8 kameror. Du behöver ju en dator/server då. Osäker om mobilklienten ingår, men tror det.

Visa signatur

mjaa