Beställde en tv 30 april som fortfarande inte levererats

Permalänk
Medlem

Beställde en tv 30 april som fortfarande inte levererats

Hej

Beställde en LG C1 65 tummare den 30 april från elgiganten och den skulle ha levererats den 6 maj (la till 299kr för snabbare frakt, bor i norrland)
Tvn dök aldrig upp, kan se att den är skickad men inte sorterad på terminal.
Kontaktade kundtjänst som beklagade och gav tillbaka 299kr och bokade en ny leverans måndag 9 maj.

Ingen tv på måndag heller, fortfarande inte sorterad på terminal.
Efer ny kontakt med kundtjänst så bokades en ny tid idag torsdag 12maj med löfte om någon slags ersättning för förseningen.(skulle höra av mig idag när tvn levererats)

Kollar på leverans status nu och det har inte hänt något mer, ej sorterad på terminal så det känns tveksamt att det dyker upp någon idag.
Vill ha tvn men frågan om man vill ta emot en tv som ingen riktigt vet vars den har förvarats (ute?) eller om man ska begära att dom skickar en ny?
Jobbar hela helgen så just nu känns det skitsamma om den kommer till veckan, tänkte att om den inte kommer idag så har jag större möjlighet att förhandla en bättre ersättning.

Vad ska man begära i ersättning för besväret? pengar, ELCare eller något annant?

Vad skulle ni göra i samma sits?

Mvh Jonas

Visa signatur

jos

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad->Konsumenträtt*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen risk att den tagit skada under tiden. Om inte förpackningen kommer hem blöt eller krossad så är det nog lugnt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det är svårt att få en ny skickad då denna kan vara fullt fungerande, har inte hört om att posten har lager utomhus utan det brukar alltid vara inomhus så att det ej skall gå sönder och även minska risken för stöld, när företag skickar via postnord så är det alltid försäkrat om jag förstått det korrekt. Skulle m.a.o. den vara trasig vid leverans eller liknande får man vända sig till ÅF och göra reklamation och de i sin tur får skicka över en ny.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

det är väl klart att de inte förvarar gods utomhus...

Permalänk
Rekordmedlem

Men kan inte säljaren ta reda på vad som hänt med frakten om det nu är så de verkligen skickat den ? Bor du på nått ställe där det är problem med tjällossning i vägarna så att man begränsar trafik ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga..

Jag tror inte heller att paket förvaras utomhus utan i detta fallet så är det ganska klart att ingen vet vart paketet har tagit vägen och därmed finns det en risk om än hur liten den är att den förlagts på ett ställe som icke är optimalt för elektronik vilket kan vara svårt att se innan man packar upp den.

En kompis beställde samma dag en LG b1 77 tummare och den har det också varit lite strul med men den har levererats, han fick gratis uppbärning men det är inget jag behöver.

Företaget är bring och enligt kundtjänst själva så har dom haft en del problem med dom.

Vad tror ni om ersättning? har redan innan denna ev försening blivit lovad någon form av ersättning, vad är skäligt?

Visa signatur

jos

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av joslse:

Hej

Beställde en LG C1 65 tummare den 30 april från elgiganten och den skulle ha levererats den 6 maj (la till 299kr för snabbare frakt, bor i norrland)
Tvn dök aldrig upp, kan se att den är skickad men inte sorterad på terminal.
Kontaktade kundtjänst som beklagade och gav tillbaka 299kr och bokade en ny leverans måndag 9 maj.

Ingen tv på måndag heller, fortfarande inte sorterad på terminal.
Efer ny kontakt med kundtjänst så bokades en ny tid idag torsdag 12maj med löfte om någon slags ersättning för förseningen.(skulle höra av mig idag när tvn levererats)

Kollar på leverans status nu och det har inte hänt något mer, ej sorterad på terminal så det känns tveksamt att det dyker upp någon idag.
Vill ha tvn men frågan om man vill ta emot en tv som ingen riktigt vet vars den har förvarats (ute?) eller om man ska begära att dom skickar en ny?
Jobbar hela helgen så just nu känns det skitsamma om den kommer till veckan, tänkte att om den inte kommer idag så har jag större möjlighet att förhandla en bättre ersättning.

Vad ska man begära i ersättning för besväret? pengar, ELCare eller något annant?

Vad skulle ni göra i samma sits?

Mvh Jonas

Skrivet av johanandersson:

Det är nog ingen risk att den tagit skada under tiden. Om inte förpackningen kommer hem blöt eller krossad så är det nog lugnt.

Det är säkert ingen fara men jag har sett hur chauffören nästintill spelar fotboll med prylarna de lastar..

@joslse Gissar svagt på att transportören har mycket att göra eller faktiskt råkat felplacera den någonstans, snacka med elgiganten och be dem spåra godset

Permalänk
Medlem
Skrivet av joslse:

Vad tror ni om ersättning? har redan innan denna ev försening blivit lovad någon form av ersättning, vad är skäligt?

Du vill ha ersättning från Elgiganten för att Bring är långsamma med att leverera? Det är inte deras fel och dom har gjort allt dom kan. 0kr skulle jag säga eller eventuellt fraktkostnaden.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Du vill ha ersättning från Elgiganten för att Bring är långsamma med att leverera? Det är inte deras fel och dom har gjort allt dom kan. 0kr skulle jag säga eller eventuellt fraktkostnaden.

Det är Elgiganten som har valt speditör och inte kunden, Elgiganten har gjort ett medvetet val att välja Bring och får då stå för eventuell kompensation.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Du vill ha ersättning från Elgiganten för att Bring är långsamma med att leverera? Det är inte deras fel och dom har gjort allt dom kan. 0kr skulle jag säga eller eventuellt fraktkostnaden.

Skrivet av Valonen:

Det är Elgiganten som har valt speditör och inte kunden, Elgiganten har gjort ett medvetet val att välja Bring och får då stå för eventuell kompensation.

Helt klart att det är elgiganten som har ansvaret för att produkten levereras

Ersättningen är något kundtjänst själva tog upp efter andra leveransmissen, nu är vi inne på tredje..

Senaste är att elgiganten ska försöka leta rätt på tvn imorgon innan dom lovar något nytt leverans datum, får väl höra imorgon vad dom säger.

Någon som tagit ELCARE-förlängnings garanti. ( https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/tjanster... ) .är det något att ha eller ska man bara försöka få avdrag på tvn?

Visa signatur

jos

Permalänk
Medlem

Uppdatering om man nu kan kalla de för en sådan..

Ingen tv och ingen vet vars den är, Bring har på mail svarat till EG (elgiganten) att ingen tv har skickats till dom.
Suttit i telefon med kundtjänst medans dom försöker ringa Bring men ingen svarar så nu väntar jag på att Bring ska svara på ett nytt mail från EG.

Har aldrig varit med om liknande, tyvärr sitter jag lite i en rävsax då tv köptes med rabattkoder för EG så häver jag köpet får jag bara tillbaka dom och måste handla där igen och då till ett sämre erbjudande för samma tv.

Tvn skulle ha levererats den 6 maj...

Visa signatur

jos

Permalänk
Medlem

Du har ju fått kompensation för frakten för den inte iom på datumet de lova så nån mer kompensation tycker jag du inte ska ha. Det är typ leveransförseningar på allt man beställer i alla branscher idag typ tyvärr..
Det är upp till EG och Bring lösa så TVn levereras till dig, ha tålamod ligg på eller avbeställ och köp någon annanstans.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Du har ju fått kompensation för frakten för den inte iom på datumet de lova så nån mer kompensation tycker jag du inte ska ha. Det är typ leveransförseningar på allt man beställer i alla branscher idag typ tyvärr..
Det är upp till EG och Bring lösa så TVn levereras till dig, ha tålamod ligg på eller avbeställ och köp någon annanstans.

Ja jag fick ersättning express frakten som jag betalade extra för , sedan har EG bokat in 2 ny leveransdatum som ej hållits.
Sedan vet inte hur det är för dig men har jag ett datum inbokat för en leverans som jag måste infinna mig för inom 30min efter ett samtal som kan komma någon gång mellan 08.00 till 16.30 så krävs det en del anpassning beroende på jobb situation...efter 3 no show leveranser blir man lite less

Förstår faktiskt inte hur du resonerar...det här har absolut ingeting att göra med dom leveransförseningar som drabbar olika branscher för tillfället, det handlar bara om rent slarv från speditören(ja förutser att EG har nog kompentens att dom inte registrerar en vara som ej skickats) och det är EG som anlitat Bring inte jag.

Visa signatur

jos

Permalänk
Medlem

Vid det här laget skulle jag be EG skicka en ny vara. När skickades den? Hur ser det ut när du spårar?

edit: Om bring säger att de inte tagit emot någon leverans från EG och tracking säger samma sak så borde de ju skicka en ny.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joslse:

Vad skulle ni göra i samma sits?

Vänta tills den kommer eller avbeställ.

1. Du har inte varit hemma och väntat på en utlovad tid.
2. Du har fått tillbaka pengarna för kostnaden för expressleverans.
3. Du har inte drabbats av kostnader.
4. Det är utanför deras kontroll, att fraktbolaget förlorat ditt gods hör inte till normaliteten.

Med ovan info hade jag bara lagt ner kravlistan.

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det låter som ett i-lands problem och att samhället går ut med kompensationer för lilla minsta, men jag personligen hade förväntat mig ett "Vi ber om ursäkt och jag lovar personligen att vi skall kolla över denna process och optimera den för framtiden". Allt utöver det tycker jag är en fin gest men inget jag tänker kräva eller tjata efter. Men detta är min filosofi.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Kan tycka att det låter som ett i-lands problem och att samhället går ut med kompensationer för lilla minsta, men jag personligen hade förväntat mig ett "Vi ber om ursäkt och jag lovar personligen att vi skall kolla över denna process och optimera den för framtiden". Allt utöver det tycker jag är en fin gest men inget jag tänker kräva eller tjata efter. Men detta är min filosofi.

Kan nog hålla med dig en hel del..ibland blir man nog lite fartblind som jag nog blivit här ang ersättning ..när kundtjänst erbjöd det så slog sig tanken fast .
Alla gör fel o misstag, det är hur man löser det som har betydelse. Här är man ledesen för problemet men har ingen lösning, i samma sits hade jag sagt vi är hemskt ledsen för det här, vi skickar en ny Tv så du inte behöver vänta på att vi ska lösa våra problem med speditören.
Då glömmer man fort ersättningar..

Jaja har lagt alldeles för mycket tid på det här känner jag, det löser sig på någevis ...har en fungerande tv hemma o hockey vm är igång så imorgon blir det en öl o njuta när vi spöar finnarna!

Visa signatur

jos

Permalänk
Medlem
Skrivet av joslse:

Kan nog hålla med dig en hel del..ibland blir man nog lite fartblind som jag nog blivit här ang ersättning ..när kundtjänst erbjöd det så slog sig tanken fast .
Alla gör fel o misstag, det är hur man löser det som har betydelse. Här är man ledesen för problemet men har ingen lösning, i samma sits hade jag sagt vi är hemskt ledsen för det här, vi skickar en ny Tv så du inte behöver vänta på att vi ska lösa våra problem med speditören.
Då glömmer man fort ersättningar..

Jaja har lagt alldeles för mycket tid på det här känner jag, det löser sig på någevis ...har en fungerande tv hemma o hockey vm är igång så imorgon blir det en öl o njuta när vi spöar finnarna!

Du har inte någon laglig rätt till ersättning. Du har dock rätt att få varan levererad enligt orderbekräftelsen. Är varan inte levererad enligt OB eller senast 30 dagar efter köpet om det inte framgår på OB räknas den som försenad.

Du kan kontakta Elgiganten och kräva att varan ska levereras innan ett visst datum. Viktigt att ge dem skälig tid att leverera. Om de inte löser detta kan du häva köpet. Du säger att du köpte till ett bättre pris? Om du häver köpet på grund av att företaget inte kan leverera varan trots tilläggstiden du angett så kan du även göra ett så kallat täckningsköp hos ett annat företag och kräva mellanskillnaden av Elgiganten. Viktigt dock att köpet görs med omsorg.

I ditt fall skulle jag nog komma överens med Elgiganten om ett datum som de behöver leverera TVn (det kan va en ny, eller den de menar att de skickat). På så sätt slipper du engagera dig och de får lösa leveransen som de anser bäst. Du får din TV senast ett förutbestämt datum, och skulle den ändå inte levereras då så kan du göra ett täckningsköp.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd

Du väntar och så fortsätter du spamma Elgiganten tills det har löst sig, segt att vänta men tyvärr sånt som händer ibland.

Permalänk
Medlem

Bara att avbeställa direkt, beställa en ny. skit i att hämta ut den första när den väl kommer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Bara att avbeställa direkt, beställa en ny. skit i att hämta ut den första när den väl kommer.

Det är så skönt med människor som läser hela tråden innan de svarar... Han har använt kuponger och rabatter som gällde just det köpet.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av joslse:

Kan nog hålla med dig en hel del..ibland blir man nog lite fartblind som jag nog blivit här ang ersättning ..när kundtjänst erbjöd det så slog sig tanken fast .
Alla gör fel o misstag, det är hur man löser det som har betydelse. Här är man ledesen för problemet men har ingen lösning, i samma sits hade jag sagt vi är hemskt ledsen för det här, vi skickar en ny Tv så du inte behöver vänta på att vi ska lösa våra problem med speditören.
Då glömmer man fort ersättningar..

Jaja har lagt alldeles för mycket tid på det här känner jag, det löser sig på någevis ...har en fungerande tv hemma o hockey vm är igång så imorgon blir det en öl o njuta när vi spöar finnarna!

Exakt. Hade bolaget tyckt att ersättning skall ges ändå så hade man fått det.

Helt rätt! Njut av ölen och hockeyn och pusha Eg för att få hem tv'n snarast.

Ot:
Själv är jag smått irriterad för att jag glömt att köpa en gammal tv kontakt (Sån för antenn) så att man får in 6.an bland annat på tv'n.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk råder TS att pusha? Vem orkar lägga tiden på att sitta och jaga sin leverans? Kanske sådana som gör att kunstjänstköer är långa? 😅
Finns väl roligare saker att göra.
Som jag skrev tidigare så är det bara att kräva leverans senast ett visst datum, annars täckningsköp. Elgiganten får möjlighet att lösa leveransen och TS kan fokusera på hockey VM med vetskapen att han får TV innan ett visst datum eller kan köpa den för samma pris nån annanstans.
Win win win

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5