Snabbtest: Fidelity FX Super Resolution 2.0 – stora framsteg i bildkvalitet

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Fidelity FX Super Resolution 2.0 – stora framsteg i bildkvalitet

AMD:s nya uppskalningsteknik FSR 2.0 är här. Vi tar en titt på prestandan och bildkvalitén hos tekniken i spelet Deathloop.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

spelat elden ring RSR 1440 till 4k och inte ens märkt att det är uppskalat när jag har spelat riktigt nöjd faktiskt.

ska säga PC gejma på 42 oled och spela Elden ring i HDR är bästa upplevelsen jag har haft i ett spel.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Popcorn redo!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kul!

Verkar riktigt lovande.

Bra jobbat AMD!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Popcorn redo!

Vilken krydda/smak?

Permalänk

Här har man precis kluddat ner massa negativt i en annan tråd på sidan oxå kommer det en pappaledighetsartikel av klass i klassisk sweclockers.com kvalitet (fast det endast är ett snabbtest!)

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Sjukt kul att se, hoppas XESS blir lika kompetent!

Men framförallt att MS och Khronos går in och standardiserar något istället

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Wohoo! Det var ett riktigt fint framsteg i bildkvalitet.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Imponerande nära i både kvalité samt prestanda och kräver inte speciell hårdvara eller AI-träning, nästan så man börjar tro att Nvidia tryckte in tensorkärnorna i Turing först och sedan började fundera på vad man skulle kunna använda dem till när det kommer till spel.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att AMD kan förbättra tekniken, men det blir kanske inte så lätt när både prestandan och kvalitén är sämre. FSR 2.0 ser helt ok ut och jag skulle vara nöjd, men DLSS är markant bättre.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Vilken krydda/smak?

Poppade en panna till bara för det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem

För att förtydliga, är native (under 4K-rubriken) alltså renderat i 3840x2160 och inte skalat alls? För FSR 2.0 ser ju långt skarpare ut än native.
Och på ett bra sätt dessutom, inte bara överskarpt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Thomas:

För att förtydliga, är native (under 4K-rubriken) alltså renderat i 3840x2160 och inte skalat alls? För FSR 2.0 ser ju långt skarpare ut än native.
Och på ett bra sätt dessutom, inte bara överskarpt.

Jajemen, native är icke-skalat. Ett bra exempel på hur en dålig temporal kantutjämning ser ut.

Permalänk
Medlem

Detta ser ju riktigt bra ut måste jag faktiskt säga. Hoppas implementationen blir lika bra i andra spel

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Poppade en panna till bara för det.

RGB-tårar kanske vore en bra popcornsmak?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Vilken krydda/smak?

Kokosfett är tipset om man vill att det ska smaka som på bion!

Permalänk
Medlem

Kul att det får till liknande kvalitet.

Mycket intressantare än dlss eftersom att det kommer till grafikkort som faktiskt har mycket att vinna på det.

Permalänk
Medlem

Känns som man borde kunna göra ännu mer på temat. Leta inställningar som gör att spelet når ca 90FPS, olika kombinationer, DLSS Performance kanske man kan köra med Ultra, native kanske bara går att köra High i 1440p? Vilken ser bäst ut? Fylla på med Native Medium i 4K eller Ultra i 1080p, och/eller FSR i olika inställningar och kombinationer

Permalänk
Medlem

Hur fan lyckas de göra detta utan Tensorkärnor och annat "trams" som Nvidia använder i sina GPU:er?

EDIT: Tydligen så används inte Tensorkärnorna till DLSS 2, det var något som användes till DLSS 1... MonkaHmm

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Detta är precis vad som behövs för VR i MSFS, hoppas det kommer. Är nog det enda spel jag känner det behövs.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Riktigt trevligt!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Detta är precis vad som behövs för VR i MSFS, hoppas det kommer. Är nog det enda spel jag känner det behövs.

Både FSR 2.0 och DLSS är bekräftade till MSFS.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Både FSR 2.0 och DLSS är bekräftade till MSFS.

Grymt, missat det. Inte helt klart när vad jag kunde se dock.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Detta betyder att jag kan sitta på mig 5700xt i några år till och köra i uppskalad 4k
Hejdå dyra grafikkort

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Hur fan lyckas de göra detta utan Tensorkärnor och annat "trams" som Nvidia använder i sina GPU:er?

Det gör de ju inte riktigt, står ju i aktikeln att det är lite mer tungdrivet än dlss. Gissningsvis för att nvidia har dedikerade tensorkärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Det gör de ju inte riktigt, står ju i aktikeln att det är lite mer tungdrivet än dlss. Gissningsvis för att nvidia har dedikerade tensorkärnor.

Inte med särskilt mycket.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Låter kanonbra. DLSS är verkligen den enda anledningen till att jag envisas med att köra Nvidia. Fantastisk teknik, och oumbärligt när man är en sån torsk för att jaga alla de få, små bildrutor man kan.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Det trista med DLSS är att man får massa artefakter när bilden rör sig.

Notera hur reflektionen av trädet rakt fram i vattenytan, runt hårkorset, består av en hel del mörkgråa pixlar. Samma fenomen finns längs hela mittsektionen av bilden på tvären, från sanden till vänster som reflekteras i ytan med beiga pixlar, till mörkgråa "skräppixlar" på t.ex. handen samt vattenytan ovanför.

Dessa syns inte konstant men ändå tillräckligt ofta för att vara irriterande. Här använde jag Minecraft för att jag råkade ha ett screenshot ur en film med artefakterna tydligt synliga, men samma fenomen går att observera i t.ex. RDR2 vid vissa objekt. Detta gör DLSS oanvändbart för mig.

Är det samma fenomen med FSR 2.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det trista med DLSS är att man får massa artefakter när bilden rör sig.
http://i.imgur.com/qAJs5WK.png
Notera hur reflektionen av trädet rakt fram i vattenytan, runt hårkorset, består av en hel del mörkgråa pixlar. Samma fenomen finns längs hela mittsektionen av bilden på tvären, från sanden till vänster som reflekteras i ytan med beiga pixlar, till mörkgråa "skräppixlar" på t.ex. handen samt vattenytan ovanför.

Dessa syns inte konstant men ändå tillräckligt ofta för att vara irriterande. Här använde jag Minecraft för att jag råkade ha ett screenshot ur en film med artefakterna tydligt synliga, men samma fenomen går att observera i t.ex. RDR2 vid vissa objekt. Detta gör DLSS oanvändbart för mig.

Är det samma fenomen med FSR 2.0?

Enligt HUB så lider inte FSR 2 av den ghosting som DLSS har, i alla fall inte i Deathloop vilket är det enda spel med stöd i dagsläget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Stillbilder i all ära, men hade varit mer givande med rörliga.
Hur rörelser ser ut alltså.
(Såvida man inte nöjer sig med en enda frame när man spelar..)