Permalänk

Köpte beggat 1080ti, spel krashar.

Jag behöver lite tips och inspiration i felsökningen.

Mina datorspecs:
Win10 21H2
Ryzen 7 5800X
32G HyperX 3600MHz
Asus ROG Strix B550-Gaming
Asus ROG 1080-TI

Så, jag lirar med COD Warzone som är grafikkrävande, i övrigt lite FM, RimWorld och Factorio som inte är värst krävande heller. När jag lirar WZ så krashar spelet och skickar mig ut till skrivbordet, det drar alltså inte med sig hela windows. Detta började när jag satte i mitt "nya" 1080 så självklart är skyller jag på grafikkortet.

Jag har stresstestat kortet lite och körde Furmarks 1080 stresstest i 1h16m utan några större problem. Jag har också underklockat kortet vilket fick mig att tro att det blev aningen stabilare, jag kan spela ex Warzone rätt så obehindrat men jag tänkte jag skulle testa Cyberpunk2077 igen efter ett års hiatus och spelade i säg 30-40 min tills jag kom till en bossfight som datorn inte alls klarar av, den har fryst spelet varje gång jag testat vilket snart är 5 gånger.

Det jag testat är att köra DDU och installerat Nvidias senaste 1080-ti drivare som är 472.12, inte alls den senaste drivaren.

Jag fattar inte vad som skulle vara problemet här, magkänslan säger att det är VRAM då Furmark tryckte kortet till 70-73 grader stabilt under 1h16m, jag vet inte hur mycket VRAM Furmark faktiskt testar men jag går lite bet och behöver vidare tips på vad jag kan göra. Öppna kortet och kolla är ngt jag absolut skulle vara bekväm med men frågan är vad jag i så fall skulle leta efter.

Hade kortet varit heltrasigt vill jag ju ändå tro att hela datorn skulle frysa och jag skulle behöva göra norsk omstart. Så var det för iaf 15 år sen Några tips?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x | HyperX Fury Beast 2x16GB@3600MHz | ASUS ROG B550-f | RTX 2080ti |

Permalänk
Moderator
Moderator

Behöver inte vara relaterat men, vad har du för nätagg?
Har du kvar förra grafikkortet att testa med?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av __henkex2:

Några tips?

Vad är det för nätaggregat som ska driva hela kalaset, egentligen? Nu kör du ju en 5800X, och om ditt nätaggregat är för snålt tilltaget för att blanda in ett 1080 Ti i ieken, då kanske du åker på en synnerligen hög strömtopp i t.ex. CP77.

EDIT: Tvåa på nätbollen här.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Alltid bra med en fräsch start när man har konstiga problem, ta ur och sätt i kortet igen. Om inte det hjälper testa att installera om windows, har löst mycket konstiga fel jag haft.

Permalänk
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Vad är det för nätaggregat som ska driva hela kalaset, egentligen? Nu kör du ju en 5800X, och om ditt nätaggregat är för snålt tilltaget för att blanda in ett 1080 Ti i ieken, då kanske du åker på en synnerligen hög strömtopp i t.ex. CP77.

EDIT: Tvåa på nätbollen här.

Ett Corsair GS 700W från 2013. Jag har själv funderat på om det kan vara boven. Jag har också 2st SSD (2,5 och en M.2) sen 3 eller 4st mekaniska.

Skrivet av Daemon:

Behöver inte vara relaterat men, vad har du för nätagg?
Har du kvar förra grafikkortet att testa med?

Mitt tidigare 1070 har jag skeppat. Jag hade aldrig några problem med det i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x | HyperX Fury Beast 2x16GB@3600MHz | ASUS ROG B550-f | RTX 2080ti |

Permalänk
Medlem

maxa strömbudgeten, power limit och spänningen på ditt kort med typ afterburner.
Mina "slitna kort" behöver mera kraft för att hålla vanliga frekvenser utan att ge fel.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

maxa strömbudgeten, power limit och spänningen på ditt kort med typ afterburner.
Mina "slitna kort" behöver mera kraft för att hålla vanliga frekvenser utan att ge fel.

Okej, det finns inga risker med det? Jag är sjukt nojig när det kommer till sånt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x | HyperX Fury Beast 2x16GB@3600MHz | ASUS ROG B550-f | RTX 2080ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av __henkex2:

Jag behöver lite tips och inspiration i felsökningen.

Mina datorspecs:
Win10 21H2
Ryzen 7 5800X
32G HyperX 3600MHz
Asus ROG Strix B550-Gaming
Asus ROG 1080-TI

Så, jag lirar med COD Warzone som är grafikkrävande, i övrigt lite FM, RimWorld och Factorio som inte är värst krävande heller. När jag lirar WZ så krashar spelet och skickar mig ut till skrivbordet, det drar alltså inte med sig hela windows. Detta började när jag satte i mitt "nya" 1080 så självklart är skyller jag på grafikkortet.

Jag har stresstestat kortet lite och körde Furmarks 1080 stresstest i 1h16m utan några större problem. Jag har också underklockat kortet vilket fick mig att tro att det blev aningen stabilare, jag kan spela ex Warzone rätt så obehindrat men jag tänkte jag skulle testa Cyberpunk2077 igen efter ett års hiatus och spelade i säg 30-40 min tills jag kom till en bossfight som datorn inte alls klarar av, den har fryst spelet varje gång jag testat vilket snart är 5 gånger.

Det jag testat är att köra DDU och installerat Nvidias senaste 1080-ti drivare som är 472.12, inte alls den senaste drivaren.

Jag fattar inte vad som skulle vara problemet här, magkänslan säger att det är VRAM då Furmark tryckte kortet till 70-73 grader stabilt under 1h16m, jag vet inte hur mycket VRAM Furmark faktiskt testar men jag går lite bet och behöver vidare tips på vad jag kan göra. Öppna kortet och kolla är ngt jag absolut skulle vara bekväm med men frågan är vad jag i så fall skulle leta efter.

Hade kortet varit heltrasigt vill jag ju ändå tro att hela datorn skulle frysa och jag skulle behöva göra norsk omstart. Så var det för iaf 15 år sen Några tips?

Hej,

Testa med att klocka ner minnena på grafikkortet, och se om det fungerar bättre(det kanske låter dumt men testa), klocka ner minnena 50-100mhz och sen kolla om du klarar att spela längre.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk

Testa rensa shader cache.

kan bli problem om cachade shaders är trasiga.

fick problem pga det i b4b efter att ha spelat problemfritt i typ en månad rätt vad det var så började det crasha slumpmässigt och efter att ha rensat alla gamla cachade shader filer så funkade det felfritt igen.

Nvidias cachade shaders ligger i

C:\Users\%USERNAME%\AppData\Local\NVIDIA

ta bort DXcache och GLcache mappen

vissa spel spar även en del cache filer i spelmappen eller mappen mappen där sparfilerna är lokaliserade ta bort dessa också om det finns sådana.

kan ev behöva boota in i felsäkert läge så inte nvidia drivaren laddas om du blir nekad att ta bord mapparna pga att de används.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Hej,

Testa med att klocka ner minnena på grafikkortet, och se om det fungerar bättre(det kanske låter dumt men testa), klocka ner minnena 50-100mhz och sen kolla om du klarar att spela längre.

Ja, jag har kört detta sen jag fick kortet:

Jag ser att jag även dragit ner power target, det kanske blir kontraproduktivt.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Testa rensa shader cache.

kan bli problem om cachade shaders är trasiga.

fick problem pga det i b4b efter att ha spelat problemfritt i typ en månad rätt vad det var så började det crasha slumpmässigt och efter att ha rensat alla gamla cachade shader filer så funkade det felfritt igen.

Nvidias cachade shaders ligger i

C:\Users\%USERNAME%\AppData\Local\NVIDIA

ta bort DXcache och GLcache mappen

vissa spel spar även en del cache filer i spelmappen eller mappen mappen där sparfilerna är lokaliserade ta bort dessa också om det finns sådana.

kan ev behöva boota in i felsäkert läge så inte nvidia drivaren laddas om du blir nekad att ta bord mapparna pga att de används.

Det där borde väl rensats när jag körde DDU tycker jag, men vafan, en till rensning skadar väl inte.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x | HyperX Fury Beast 2x16GB@3600MHz | ASUS ROG B550-f | RTX 2080ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av __henkex2:

Ja, jag har kört detta sen jag fick kortet:
https://p.topoffic.eu/kHwIpeZClf.png

Jag ser att jag även dragit ner power target, det kanske blir kontraproduktivt.

Det där borde väl rensats när jag körde DDU tycker jag, men vafan, en till rensning skadar väl inte.

Släng upp power limit till 100%.
För att rensa ASUS grejer måste du rensa nån fil i en mapp för den sparar configen så nästa gång du installerar drivers så kör den samma settings.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Jag körde även OCCTs VRAM test igår i 1h utan problem så kortet bör väl inte vara felet?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x | HyperX Fury Beast 2x16GB@3600MHz | ASUS ROG B550-f | RTX 2080ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av __henkex2:

Okej, det finns inga risker med det? Jag är sjukt nojig när det kommer till sånt.

Förutom att det går varmare (och då låter mera) nej.
Mina gamla 1060 kort ger texturfel om jag inte höjer spänningen då chippen är så slitna att dom behöver mera ström för att hålla frekvenserna som dom är programmerade till.

Du märker ju rätt fort om det löser ditt problem, kvarstår problemet så är det bara ställa tillbaka igen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Förutom att det går varmare (och då låter mera) nej.
Mina gamla 1060 kort ger texturfel om jag inte höjer spänningen då chippen är så slitna att dom behöver mera ström för att hålla frekvenserna som dom är programmerade till.

Du märker ju rätt fort om det löser ditt problem, kvarstår problemet så är det bara ställa tillbaka igen.

Yes.
Jag testar!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x | HyperX Fury Beast 2x16GB@3600MHz | ASUS ROG B550-f | RTX 2080ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Testa rensa shader cache.

kan bli problem om cachade shaders är trasiga.

fick problem pga det i b4b efter att ha spelat problemfritt i typ en månad rätt vad det var så började det crasha slumpmässigt och efter att ha rensat alla gamla cachade shader filer så funkade det felfritt igen.

Nvidias cachade shaders ligger i

C:\Users\%USERNAME%\AppData\Local\NVIDIA

ta bort DXcache och GLcache mappen

vissa spel spar även en del cache filer i spelmappen eller mappen mappen där sparfilerna är lokaliserade ta bort dessa också om det finns sådana.

kan ev behöva boota in i felsäkert läge så inte nvidia drivaren laddas om du blir nekad att ta bord mapparna pga att de används.

är inte det samma sak som att köra disk cleanup och rensa där?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har liknande problem med ett 980Ti jag köpte begagnat, trodde först att det var för att det gick för varmt så jag renoverade med nya pads och pasta samt fick bort allt damm. Tyvärr har det inte hjälpt, kortet kraschar allt ifrån Roblox till nya mer krävande spel. Har bytt PSU, testat RAM, bytt mellan Win 11 och Win 10, testat en hög olika drivrutiner etc.

Det som verkar göra det mer stabilt (håller fortfarande på att testa, känner inte alls att problemet är löst) är att just klocka ned det.

Så, jag följer tråden med intresse.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Har liknande problem med ett 980Ti jag köpte begagnat, trodde först att det var för att det gick för varmt så jag renoverade med nya pads och pasta samt fick bort allt damm. Tyvärr har det inte hjälpt, kortet kraschar allt ifrån Roblox till nya mer krävande spel. Har bytt PSU, testat RAM, bytt mellan Win 11 och Win 10, testat en hög olika drivrutiner etc.

Det som verkar göra det mer stabilt (håller fortfarande på att testa, känner inte alls att problemet är löst) är att just klocka ned det.

Så, jag följer tråden med intresse.

Well. Jag tog mig längre i CP2077 iaf men sen började det balla ur igen. Jag har nu rensat cachen som jag fick tips på tidigare, vi får se om det hjälper.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x | HyperX Fury Beast 2x16GB@3600MHz | ASUS ROG B550-f | RTX 2080ti |

Permalänk
Medlem

ominstallera windows

Permalänk
Skrivet av __henkex2:

Ja, jag har kört detta sen jag fick kortet:
https://p.topoffic.eu/kHwIpeZClf.png

Jag ser att jag även dragit ner power target, det kanske blir kontraproduktivt.

Det där borde väl rensats när jag körde DDU tycker jag, men vafan, en till rensning skadar väl inte.

tror inte DDU tar bort den mappen eller så vart de corrupta för mig när de skapades.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror inte DDU tar bort den mappen eller så vart de corrupta för mig när de skapades.

Det tricket hjälpte inte heller tyvärr så jag är tillbaks på ruta 1.
Jag börjar luta åt att grafikkortet är kasst ändå, eller ja PSUt kanske, jag har en plan att trycka in en färsk installation av W11 men jag måste fixa Secure Boot först och det tjafset har jag ingen lust med.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x | HyperX Fury Beast 2x16GB@3600MHz | ASUS ROG B550-f | RTX 2080ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

är inte det samma sak som att köra disk cleanup och rensa där?

Så vitt jag vet så gör den inte det. Den brukar raderar inte program specifika cash mappar.

@__henkex2
Har du kollat så båda fläktarna snurra som de ska? Vid belastning då. Eller vad det står i logboken i windows? Inte för att den brukar säga mer än att det startade om.
Mitt 1080 Ti så gick lagret sönder på ena fläkten men inte på andra. Var lite konstiga problem innan den gick sönder så mycket att den slirade hela tiden vid start.

Men ditt fall låter lite oroväckande.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem som började med att spel krashade ut till skrivbordet och senare bara startade om datorn, och detta inträffade 90% av gångerna när jag körde tyngre spel som använde mer RAM, visade sig att en sector på ena RAM-Minnet var dåligt och när tyngre spel kördes och användningen kom till den dåliga sectorn så inträffade krash m.m, tog ur den stickan och felet försvann.

Kan vara värt att kolla även om dina fel verkar ha uppstått vid gfx byte

Visa signatur

Moderkort: ROG STRIX Z390-F GAMING | CPU: i7 8700k 4.5GHZ | RAM-minnen: 32GB DDR4 | GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11GB | Nätagg: Corsair 650w | HDD: 4.4 TB

Permalänk

Vilka frekvenser kom kortet upp i vid körning av Furmark?
Överenstämmer frekvenserna med original fabriksklockning vid körning i Furmark?
Om inte så får du ladda på custom-inställningar så du verkligen ser att kortet ligger på 1500-1600 på core och 1xxx på mem.

Man vet aldrig vad som gjorts inne i nvidia-tuners. Maxwell gpu editor är en variant som ex.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Vilka frekvenser kom kortet upp i vid körning av Furmark?
Överenstämmer frekvenserna med original fabriksklockning vid körning i Furmark?
Om inte så får du ladda på custom-inställningar så du verkligen ser att kortet ligger på 1500-1600 på core och 1xxx på mem.

Man vet aldrig vad som gjorts inne i nvidia-tuners. Maxwell gpu editor är en variant som ex.

med dessa settings i Afterburner:

Det blir lite varmt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x | HyperX Fury Beast 2x16GB@3600MHz | ASUS ROG B550-f | RTX 2080ti |

Permalänk
Medlem

TDP är 250w på 1080ti jämfört med 150w på ett 1070. Så teoretiskt kan ju nätagget ligga bakom problemen.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av __henkex2:

Dra på fläkten på 100% på ditt kort. Testa att sänka klockfrekvensen på din 5800X och se om det blir någon skillnad. Men som många andra har skrivit så kan det vara bra att testa ett nytt nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av __henkex2:

79°C tycker jag är okej om det är vad du når som max i furmark

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Dra på fläkten på 100% på ditt kort. Testa att sänka klockfrekvensen på din 5800X och se om det blir någon skillnad. Men som många andra har skrivit så kan det vara bra att testa ett nytt nätagg.

Sugen på detta:
https://www.inet.se/produkt/6903940/nzxt-c850-850w

Känns ändå som ett bra pris om ni inte har andra förslag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x | HyperX Fury Beast 2x16GB@3600MHz | ASUS ROG B550-f | RTX 2080ti |

Permalänk

Kört Furmark med 100% fläkt och base settings på grafikkortet och det rullar på rätt bra. Låter förjävligt men fläktar rätt nice i rummet. 20 min stabilt på 70c.

Nästa steg är väl att köra ett CPE-benchmark samtidigt då CPUn ligger och vilar på 11%, jag skulle vilja pressa den också för att stressa PSUt lite också men vad har ni för tankar där? Jag måste på ngt sätt få både CPU och GPU att jobba, tror det är enda sättet att labba fram mina krashar för jag är fortfarande inne på att om grafikkortet vore problemet skulle det inte klara Furmark och eller OCCTs memtest?

Trycker ju ut ganska bra med kräm ur kortet just nu:

Visa signatur

Ryzen 7 5800x | HyperX Fury Beast 2x16GB@3600MHz | ASUS ROG B550-f | RTX 2080ti |

Permalänk
Medlem

Testa en VBIOS flash innan du byter nätagg, även om det mest troliga är att nätagget håller på att ge upp.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT