Nytt datorbygge - Ta steget från laptop till stationär

Permalänk
Medlem

Nytt datorbygge - Ta steget från laptop till stationär

Hej!

Jag har länge suttit med en ASUS ROG laptop med ett 1070-kort som fungerar prima. Då jag kör med en separat skärm har jag lite bekymmer med att själva laptopen är i vägen. Den får typ stå på golvet och det ser allmänt otrevligt ut! Tänkte därför skaffa mig något stationärt men har aldrig byggt en dator tidigare. Ser inget problem med själva byggandet men komponentvalen blir lite av en djungel. Tänkte därför be om lite input på nedanstående bygge. Passar allt ihop, är något skit eller finns det uppenbara dumheter och flaskhalsar i bygget?

Syftet är att ha en halvpotent burk som ser schysst ut på skrivbordet men som även är hyffsat framtidssäkrad och uppgraderingsbar.

(Uppenbarligen vill jag ha lite RGB)

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Ska du spela är den där extremt dålig för pengarna. Detta bygge för runt 17500 ger mycket högre spelprestanda.

Permalänk
Medlem

Fräsigt!

Jag är inte på något vis en extrem gamer men antar att ett 3060ti är ett massivt språng uppåt från mitt nuvarande gtx1070? 3080 känns ju fett dock;)

Behövs inga ytterliggare fläktar till det där bygget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoelGTV:

Fräsigt!

Jag är inte på något vis en extrem gamer men antar att ett 3060ti är ett massivt språng uppåt från mitt nuvarande gtx1070? 3080 känns ju fett dock;)

Behövs inga ytterliggare fläktar till det där bygget?

Chassit inkluderar tre fläktar så det behövs inte men du kan köpa en CPU-kylare om ljudnivån är viktigt. Den medföljande är inte så tyst. Pure Rock 2 är ett billigt sätt att få ner ljudnivån på processorn.

https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2

3060 Ti är ca 60-70 % snabbare än 1070 beroende på upplösning så skillnaden är stor men kanske inte så enorm som man tror. 3080 brukar vara drygt 50 % snabbare än 3060 Ti.

Permalänk
Medlem

Tack! Kör på en MSI skärm, 2560x1440 120hz.

Hur tänker man kring vattenkylning idag, är det mer en gimmick för denna nivå av bygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoelGTV:

Tack! Kör på en MSI skärm, 2560x1440 120hz.

Hur tänker man kring vattenkylning idag, är det mer en gimmick för denna nivå av bygge?

Vattenkylning kan du köra om du tycker att det är kul men det kommer funka alldeles utmärkt med luftkylning. Vill du försöka uppnå 120 FPS i 1440p rekommenderar jag ett 3080 för det är väldigt krävande i många spel.. Prestandan per krona är nästan lika bra som ett 3060 Ti för 6790.

Permalänk
Medlem

Detta blir rätt så prisvärt och färdigbyggt

https://www.proshop.se/Desktop-DUTZO-Configureable-Gamer-PC/D...

Sen går du på configure och byter grafikkort till

ASUS Radeon RX 6650 XT DUAL OC - 8GB GDDR6 SDRAM - Grafikkort

Processor till
Intel Core i7-12700F Alder Lake CPU - 12 kärnor 2,1 GHz - Intel LGA1700 - Intel Boxed

Sen chassi till Corsair 4000D AIRFLOW TG.

14290kr för

ASUS Radeon RX 6650 XT DUAL OC - 8GB GDDR6 SDRAM
ASUS PRIME B660-PLUS D4 Moderkort
Intel Core i7-12700F Alder Lake CPU - 12 kärnor 2,1 GHz
Arctic Freezer 34 eSports DUO
Corsair Vengeance LPX DDR4-3200 C16 BK DC - 16GB
WD Blue SN570 NVMe SSD - 1TB
Corsair 4000D AIRFLOW TG
Corsair RM750 (2021) Strömförsörjning - 750 Watt
DUTZO Fushi Gaming Mousepad