Helgsnack: Vilka är dina dummaste tekniklösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Innan moderkort klarade av att återställa sig själva efter konstiga BIOS inställningar (=överentusiastiska överklockningsförsök).
Så satt man en reset eller power knapp över CMOS reset bygeln.

Faktiskt inget dumt alls! Ska börja bygga mina burkar så.

Permalänk

Köpte en NAS för några år sen. Sjukt nödvändig pryl för privatpersoner. Åkte ut på blocket efter 3 dagar.

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti

Permalänk

Skaffade en halvmeter röd batterikabel från biltema och skruvade fast den på batteriets pluspol.
Buntbandade sen en bit trädgårdsslang på ett väl åtkomligt ställe på mc-ramen för att undvika kortslutning och hej presto! Jag behöver inte lyfta på sadeln mer när jag ska ska ansluta starthjälpens plusklämma!

Permalänk
Avstängd

En "ghetto-mod" som jag gjorde som verkligen fungerade bra var en liten momentswitch monterad på sidan av en skivspelare så att man kunde koppla från den tillfälligt och få tillbaka den när man släppte. Anledningen var att jag ville ha möjlighet att scratcha hyfsat enkelt utan att behöva växla ingång på mixern. Eftersom man inte hade någon medhörning i lurarna när switchen var aktiv så fick man ju ha bra koll på sina vinyler, men annars funkade det väldigt bra.

Permalänk
Medlem

På 80 talet hade vi en VHS spelare (utan fjärr)
Den hade stora knappar för Play, stop, forward osv på fronten. När den sedan började sjunga på sista versen så va man tvungen att konstant hålla ner play knappen för att filmen skulle rulla på. Det va jobbigt i längden att sitta vid TV´n och hålla knappen för att kunna se en film så lösningen blev ett par tjocka gummisnoddar från knappen -> fötterna under spelaren. Enda nackdelen va spelarens ständiga klickande när den försökte lossa upp play knappen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Brukar skrubba/skala nypotatis med hjälp av hink med vatten, toalettborste samt skruvdragare. Fungerar fin-fint.
Överbliven korv- eller köttsoppa blir snabbt en smarrig pyttipanna om man häller bort allt spad och kör resten i en airfryer.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer