Min dac "klickar" varje gång jag hoppar i låten

Permalänk
Medlem

Min dac "klickar" varje gång jag hoppar i låten

Hej.

Jag uppgraderade min gamla burk äntligen efter ett decennium. Min datorn matar min dac och mitt ljudsystem och ljudsystemet har varit samma hela tiden.

Mitt gamla moderkort hade en spdif koaxial utgång på baksidan. Absolut INGET moderkort har det på intels 12e generation. Det finns optisk men det är inte det jag använder. Men.. det fanns några med interna pinnar för spdif utgång.

Köpte på mig ett asus rog strix b660-a gaming wifi d4 och köpte en spdif bracket på amazon.se.

Så långt allting gott.. förutom att varje gång jag byter låt, film eller bara hoppar lite i låten så klickar min dac. Detta till skillnad från mitt gamla moderkort som bara klickade en gång när den fick första signalen. Det är som att den får "ny" signal varje gång.

Jag har egentligen inget problem med att den klickar. Det som är värre är att den efter ett antal gånger bara sluta sända signal. Startar jag om datorn så fungerar allt igen.

Jag undrar om ni har några tips på hur jag kan bli av med klickandet? Eller om jag måste byta moderkortet?

Tacksam för alla svar.

Mvh,
Kristian

Permalänk
Rekordmedlem

En gissning är att det är ett relä som kopplar bort den analoga utgången och det sker direkt den inte får nån insignal. Du skulle kunna prova att ha ett program som spelar upp tystnad hela tiden för då kommer datorn alltid att skicka ut en tyst signal som håller utgången öppen.
Det brukar tex gå att ha en internetradiospelare med mutad utgång som håller utsignalen i gång från datorn. Och vill du lyssna på radio är de också betydligt trevligare än att göra det via webbläsarna
https://www.screamer-radio.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En gissning är att det är ett relä som kopplar bort den analoga utgången och det sker direkt den inte får nån insignal

Tack för svar, mrqaffe

Tror du det finns något sätt att få den att inte stänga av reläsignalen?

Finns tipset av inet att installera om windows.. har svårt att se att det skulle göra någon skillnad.

//Kristian

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oxh:

Tack för svar, mrqaffe

Tror du det finns något sätt att få den att inte stänga av reläsignalen?

Finns tipset av inet att installera om windows.. har svårt att se att det skulle göra någon skillnad.

//Kristian

Om du absolut vill kan det gå att modda dacen förutsatt att den inte har nått oljud för sig som mutandet ska dölja men det enklaste är nog att alltid spela upp tystnad via nått annat program så datorn inte stänger av utsignalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.