Vilken Linux distro till gammal iMac Core2Duo

Permalänk
Medlem

Vilken Linux distro till gammal iMac Core2Duo

Har tagit över en gammal iMac med Core2Duo E8135, GeForce 9400m. Har uppgraderat till 8gb ram och en 120gb SSD.
Tänkte man kunde använda den till lite lättare surf och eventuellt Youtube om det är möjligt.
Letar efter en Linux distro som är lätt att använda/installera då jag inte har stor erfarenhet av Linux. Har installerat senaste Ubuntu nu, men det kanske finns någon distro som flyter bättre på gammal hårdvara?

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Xubuntu kanske kan vara något att testa, Ubuntu fast med XFCE istället för Gnome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majkey:

Har installerat senaste Ubuntu nu, men det kanske finns någon distro som flyter bättre på gammal hårdvara?

Ser inga fel med att köra Ubuntu i sig, utan det är snarare en mindre krävande skrivbordsmiljö du söker.

Själv föredrar jag exempelvis Lubuntu med LXQt framför Gnome (Ubuntu) eller KDE (Kubuntu).

Dra hem en LiveCD av Lubuntu och testa om det är något för dig.

Permalänk
Medlem

Kör Linux Mint 20.3 Cinnamon på en Core2Duo Dell E6500 med 4GB RAM och det funkar hyfsat bra faktisk. Youtube får man hålla till 720p som mest om det skall flyta på bra.
Vill man ha mer flyt så finns Mint i en xfce-variant också.

Permalänk
Medlem

Det handlar som sagt mest om vilken skrivbordsmiljö du kör och mindre om vilken distribution du installerar. Ubuntu funkar utmärkt till typ allt och är enkelt att installera. Xubuntu är som nämnt en paketering som kör XFCE som standard istället för den skrivbordsmiljö som Ubuntu har som standard (vilken jag glömt namnet på) och den är lite mer lättdriven. Det är däremot ingenting som hindrar dig från att installera XFCE i efterhand om du redan har installerat Ubuntu.

Upp med en terminal bara och skriv "sudo apt install xfce4" så kan du byta på inloggningsskärmen sen. Med reservation för att paketet heter något annat än xfce4 i Ubuntu då, men en snabb sökning hjälper nog annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det handlar som sagt mest om vilken skrivbordsmiljö du kör och mindre om vilken distribution du installerar. Ubuntu funkar utmärkt till typ allt och är enkelt att installera. Xubuntu är som nämnt en paketering som kör XFCE som standard istället för den skrivbordsmiljö som Ubuntu har som standard (vilken jag glömt namnet på) och den är lite mer lättdriven. Det är däremot ingenting som hindrar dig från att installera XFCE i efterhand om du redan har installerat Ubuntu.

Upp med en terminal bara och skriv "sudo apt install xfce4" så kan du byta på inloggningsskärmen sen. Med reservation för att paketet heter något annat än xfce4 i Ubuntu då, men en snabb sökning hjälper nog annars.

Tack för tipset. Har dessvärre redan gjort en clean installation av xubuntu. Trodde inte det skulle vara så smidigt. Detta är första gången jag försöker bekanta mig med Linux. Måste säga att det är riktigt kul att kasta sig in i något nytt. Lite som när man var riktigt liten och på egen hand försökte lära sig win 3.1 och dos kommandon 😁

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majkey:

Tack för tipset. Har dessvärre redan gjort en clean installation av xubuntu. Trodde inte det skulle vara så smidigt. Detta är första gången jag försöker bekanta mig med Linux. Måste säga att det är riktigt kul att kasta sig in i något nytt. Lite som när man var riktigt liten och på egen hand försökte lära sig win 3.1 och dos kommandon 😁

Ja jag har precis bytt själv till att köra Linux på min dator eftersom jag aldrig spelar något ändå och allt jag spelar funkar bra i Linux med, speciellt nu när Steam har gjort såna stora steg. Det som inte funkar native, brukar funka bra med deras lager som jag har glömt namnet på. Kör däremot Arch istället för Ubuntu, bara för att jag tycker det är så roligt att stereotypen är att folk som kör Arch är svettiga neckbeards som kör det bara för att få vara häftiga. Vilket ju blir en självuppfyllande profetia för det var ju därför jag installerade det. Det är bara töntar som kör distributioner som har en installer, du vet.

Men testa annars att installera cinnamon som skrivbordsmiljö, tycker den är trevlig att använda och det är som sagt inte svårare än att installera den med apt och sen byta på inloggningsskärmen. Tycker du inte att den var kul är det ju bara att ta bort den.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Det är bara töntar som kör distributioner som har en installer, du vet.

https://wiki.archlinux.org/title/archinstall just sayin

Skrivet av Icetec:

Upp med en terminal bara och skriv "sudo apt install xfce4" så kan du byta på inloggningsskärmen sen. Med reservation för att paketet heter något annat än xfce4 i Ubuntu då, men en snabb sökning hjälper nog annars.

Detta är i mitt tycke ett ganska dåligt sätt att testa på eftersom du inte vet vilka program och funktioner som hör till respektive skivbordsmiljö. Kör i stället en ren installation eller en virtuell maskin för respektive setup. Såklart mycket besvärligare, men ger en mer korrekt upplevelse.

Till TS: Testa gärna lite olika skrivbordsmiljöer, exempelvis KDE Plasma, Gnome, LXDE eller Cinnamon.

Plasma och cinnamon är stock mer likt Windows medans Gnome är mer likt MacOS/Tablet. Alla gillar olika, därför du bör testa dem själv.

Prestandamässigt så är det inte så värst stor skillnad, det tunga programmet du kommer köra är Firefox/Chrome, vilket kommer upplevas lika oavsett skrivbordsmiljö.

Angående distributioner så rekommenderar jag pop, Elementary eller Ubuntu.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Men är det coolt? Du vet svaret själv.

(Fotnoten här är väl att alla personer med någorlunda läsförståelse kan installera arch med eller utan installer, för det är liksom inte svårt, det är bara att man får göra en hel del grejer manuellt som enkelt går att scripta i ett installationsprogram, så jag har otroligt svårt att se en egentlig anledning till att arch inte har en installer annat än "för att")

Skrivet av Tejprullen:

Detta är i mitt tycke ett ganska dåligt sätt att testa på eftersom du inte vet vilka program och funktioner som hör till respektive skivbordsmiljö. Kör i stället en ren installation eller en virtuell maskin för respektive setup. Såklart mycket besvärligare, men ger en mer korrekt upplevelse.

Det här förstår jag dock inte riktigt. Det spelar ju ingen roll vilken funktion som hör till vilken skrivbordsmiljö om du är nöjd med hur det funkar när du har installerat den. Det är ju inte som om det är en dealbreaker att man råkade tycka att XFCE med gnome-terminal var perfekt för ens eget behov, så pass att man måste avinstallera alla gnome-paket och köra en annan terminalemulator bara för att.

Men jag antar att apt också har någon funktion motsvarande den i pacman som avinstallerar ett paket eller en paketgrupp plus alla paket som har det som dependency så det är ju inte allt för jobbigt att komma till en "clean slate" oavsett vad du har börjat med för distribution.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Men jag antar att apt också har någon funktion motsvarande den i pacman som avinstallerar ett paket eller en paketgrupp plus alla paket som har det som dependency så det är ju inte allt för jobbigt att komma till en "clean slate" oavsett vad du har börjat med för distribution.

Detta fungerar bra på Arch, men tyvärr inte lika bra på andra distributioner. Även valet av display manager tycker jag är vettigt att uppleva skillnaderna på, vilket iofs är några steg fram i processen men...

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra Mint med XFCS på mina äldre datorer. Nästan samma som Xubuntu men tycker det känns lättare (kommer från Windows)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3