Bästa tipsen för att leva med iOS och Android

Permalänk

Bästa tipsen för att leva med iOS och Android

Så, jag har äntligen tagit mig i kragen för att fråga er alla som garanterat här bättre koll än mig i detta fall: Vad är era bästa tips för att samleva med både iOS och Android?

Jag har vart en fantisk iPhoneanvändare sedan iPhone 3G och har nu mer exakt hela familjen inne i ekosystemet (styra barnens skärmtid, synkade kalendrar osv) så jag har inga planer på att byta min privata telefon. Dock i jobbet har jag ingen möjlighet att köra iPhone (då jag jobbar på en konkurrent till Apple) och behöver därför vänja mig in vid Android.

Jag är på inget sett en Appletaliban som vägrar acceptera Android utan det handlar som sagt om att jag inte orkar byta för exakt hela familjen, så nu behöver jag era bästa tips på hur jag kan samsynka båda mina telefoner? T ex kontakter, bilder & kalendrar, hur gör ni med allt detta för att få det att rulla så smidigt som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffepuff:

Så, jag har äntligen tagit mig i kragen för att fråga er alla som garanterat här bättre koll än mig i detta fall: Vad är era bästa tips för att samleva med både iOS och Android?

Jag har vart en fantisk iPhoneanvändare sedan iPhone 3G och har nu mer exakt hela familjen inne i ekosystemet (styra barnens skärmtid, synkade kalendrar osv) så jag har inga planer på att byta min privata telefon. Dock i jobbet har jag ingen möjlighet att köra iPhone (då jag jobbar på en konkurrent till Apple) och behöver därför vänja mig in vid Android.

Jag är på inget sett en Appletaliban som vägrar acceptera Android utan det handlar som sagt om att jag inte orkar byta för exakt hela familjen, så nu behöver jag era bästa tips på hur jag kan samsynka båda mina telefoner? T ex kontakter, bilder & kalendrar, hur gör ni med allt detta för att få det att rulla så smidigt som möjligt?

För kalender, bilder och kontakter kan du använda ett Google konto, och sedan lägga till Google kontot på din iPhone så kan du använda det på iPhonen också. Hämta hem Google Foto appen på iPhonen för bilderna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll om du använder en iPhone privat? Om du inte behöver vara nåbar utanför kontorstid kan du väl bara lämna den på kontoret (eller hemma om du jobbar hemifrån).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Ytterligare en möjlighet (dual SIM på Iphone): https://support.apple.com/sv-se/HT209044

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schneebly:

Ytterligare en möjlighet (dual SIM på Iphone): https://support.apple.com/sv-se/HT209044

Du läste inte TS inlägg?

Permalänk
Medlem

Jag hoppade ganska ofta mellan iOS och Android ett tag och mina tips kan i stortsett sammanfattas: använd Apples tjänster så lite som möjligt:

- Använd Google som din "main" molntjänst/så mycket som möjligt. Alltså, använd Gmail, Google Photos, Google Kalender, Google Kontakter m.m. Det funkar och synkar bra på båda plattformar, speciellt Google Photos tycker jag nästan är bättre än Apples egna bilder på iOS.
- Använd tjänster som finns på båda plattformar, t.ex. Spotify
- Använd en 3e parts lösenordshanterare och 2fa app. Jag använder 1Password och Authy.

Om du vill/vågar så kan du använda iMessage på Android. Det är lite luddigt hur det fungerar och jag tror det finns flera olika tjänster för det, men i stortsett så använder du en Mac eller en jailbreakad iPhone som kör ett program som vidarebefordrar dina iMessages fram o tillbaka. Jag provade aldrig något sånt men tydligen fungerar dem helt ok.

Nu är jag less på Android och Google för gott och har gått all in på Apple (enda från Google jag använder är sökmotorn Google och YouTube), men om man ens sneglar på att använda båda plattformar så använd definitivt Google som din main.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av jnsson:

För kalender, bilder och kontakter kan du använda ett Google konto, och sedan lägga till Google kontot på din iPhone så kan du använda det på iPhonen också. Hämta hem Google Foto appen på iPhonen för bilderna

Jag kör Google som mail sedan betan men har aldrig testat att synka det på iPhone av tidigare nämnd anledning, så det skall jag kolla upp direkt. Det jag dock inte visste var att Google Foto fungerade lika till iPhone - finns det några begränsningar där? Jag vill ju som möjligt att det så sömlöst som möjligt mellan just bilder (om det alls går att få till).

Skrivet av lambdan:

Jag hoppade ganska ofta mellan iOS och Android ett tag och mina tips kan i stortsett sammanfattas: använd Apples tjänster så lite som möjligt:

Du som gjort de här hoppen, finns det något annat du rekommenderar för att göra det så smidigt som möjligt? Jag jobbar inom hemelektronik sedan år tillbaka så jag är väl bekant med alla de tjänster du nämner, jag är bara av vana helt useless på Android och vill nu ändå pga. jobbet hitta en bra hybridlösning då det som sagt inte fungerar med iPhone på jobbet, så jag behöver två telefoner dessvärre annars hade dual-SIM och all in Android vart alternativet OM jag inte kände mig låst till Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffepuff:

Jag kör Google som mail sedan betan men har aldrig testat att synka det på iPhone av tidigare nämnd anledning, så det skall jag kolla upp direkt. Det jag dock inte visste var att Google Foto fungerade lika till iPhone - finns det några begränsningar där? Jag vill ju som möjligt att det så sömlöst som möjligt mellan just bilder (om det alls går att få till).

Om du inte ger appen tillgång till typ plats eller om det var någon annan behörighet (använder inte iOS så kan det inte helt gällande just Google Fotos) så måste du öppna appen lite då o då för att appen ska synca bilderna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig