Permalänk
Medlem

Fiber mellan två byggnader?

I ena byggnaden så har jag en del ethernetuttag spridda över huset (nåt dussin eller så), så där kommer sitta en patchpanel, i samma rum kommer jag att få tillgång till fiber mot internetleverantör.

Andra byggnaden så räcker det med att jag kan sätta en router med wifi, inget annat behövs, jag har några sådana liggande, bara en mobil som ska köras via wifi till routern.

Det lär behövas minst 100m ledning mellan byggnaderna, så jag räknar med att jag vill ha fiber mellan dem.

Det räcker med 1Gbps i fibern (10 Gbps behövs inte)

För att slippa dra två fiberledningar tänkte jag mig simplex BiDi med LC kontakter.
Har inga switchar med fiberanslutning (eller fler anslutningar än typ 8) så jag tänkte skaffa en 24 portars med 2 spf anslutningar.

tex Netgear GS324T för kr1,791.00 med två sfp portar

I andra änden kanske denna Linksys LGS310C-EU kr507.11 med en sfp port

Ett par sfp moduler One pair SFP module 1.25G Bidi Single Fibre Transceiver 1310nm/1550nm SMF LC connection up to 20km for open switches kr306.99 tillverkare OSBL1G20D-35

Fiber har jag inte letat färdigt efter ännu..

Det är väl ganska liten risk att ovanstående passar ihop misstänker jag? Linksysen får jag intrycket att den är 10Gbps inte 1Gbps tex.

Vill hålla nere kostnaderna så kanske det vore bättre att köpa två enkla fiberkonverterare, ett par sfp moduler och Fiberledning.
en 24 portars switch av något slag lär jag skaffa oavsett.

Har mest letat hos Amazon, men det finns ju andra ställen..

Tacksam för era råd!

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du ska ha en router i andra byggnaden? Det du behöver där är bara en Acesspunkt o en switch om du skulle vilja koppla in nåt trådat.
Dumt med router efter en annan router. Kommer bara bli problem.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Förstår inte varför du ska ha en router i andra byggnaden? Det du behöver där är bara en Acesspunkt o en switch om du skulle vilja koppla in nåt trådat.
Dumt med router efter en annan router. Kommer bara bli problem.

Jag har väl en massa routrar liggande, kan det tänkas gå att ställa in någon av dem så den bara blir en accesspunkt? Annars får jag väl köpa en accesspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suddman:

Jag har väl en massa routrar liggande, kan det tänkas gå att ställa in någon av dem så den bara blir en accesspunkt? Annars får jag väl köpa en accesspunkt.

Ska inte säga alla men väldigt många routrar går konfigurera till att enbart fungera som AP.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Ska inte säga alla men väldigt många routrar går konfigurera till att enbart fungera som AP.

Typ, stäng av DHCP och koppla bara in saker på LAN portarna, inte WAN. Done?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x | HyperX Fury Beast 2x16GB@3600MHz | ASUS ROG B550-f | RTX 2080ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suddman:

I ena byggnaden så har jag en del ethernetuttag spridda över huset (nåt dussin eller så), så där kommer sitta en patchpanel, i samma rum kommer jag att få tillgång till fiber mot internetleverantör.

Andra byggnaden så räcker det med att jag kan sätta en router med wifi, inget annat behövs, jag har några sådana liggande, bara en mobil som ska köras via wifi till routern.

Det lär behövas minst 100m ledning mellan byggnaderna, så jag räknar med att jag vill ha fiber mellan dem.

Det räcker med 1Gbps i fibern (10 Gbps behövs inte)

För att slippa dra två fiberledningar tänkte jag mig simplex BiDi med LC kontakter.
Har inga switchar med fiberanslutning (eller fler anslutningar än typ 8) så jag tänkte skaffa en 24 portars med 2 spf anslutningar.

tex Netgear GS324T för kr1,791.00 med två sfp portar

I andra änden kanske denna Linksys LGS310C-EU kr507.11 med en sfp port

Ett par sfp moduler One pair SFP module 1.25G Bidi Single Fibre Transceiver 1310nm/1550nm SMF LC connection up to 20km for open switches kr306.99 tillverkare OSBL1G20D-35

Fiber har jag inte letat färdigt efter ännu..

Det är väl ganska liten risk att ovanstående passar ihop misstänker jag? Linksysen får jag intrycket att den är 10Gbps inte 1Gbps tex.

Vill hålla nere kostnaderna så kanske det vore bättre att köpa två enkla fiberkonverterare, ett par sfp moduler och Fiberledning.
en 24 portars switch av något slag lär jag skaffa oavsett.

Har mest letat hos Amazon, men det finns ju andra ställen..

Tacksam för era råd!

En begagnad switch med 24 portar och SFP och PoE hittar du idag enkelt till vettiga pengar, som denna: https://www.ebay.com/itm/264113014417?hash=item3d7e5cc691:g:9...

Jag har handlat hos denna säljare tidigare och det har varit utan problem.

Permalänk
Medlem

Öppna lädret nu och köp två sådana här: https://www.proshop.se/Naetverk/Ubiquiti-AirFiber-2x2-MIMO-24...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

En begagnad switch med 24 portar och SFP och PoE hittar du idag enkelt till vettiga pengar, som denna: https://www.ebay.com/itm/264113014417?hash=item3d7e5cc691:g:9...

Jag har handlat hos denna säljare tidigare och det har varit utan problem.

Ja, det vore bra med Poe som jag kan behöva i framtiden, har du kläm på om de samfraktar något?

Permalänk
Avstängd

Är det inte lite onödigt med fiber om du vill hålla nere kostnaden, borde ju gå att lösa med en extender/repeater för några hundralappar

Permalänk
Hedersmedlem

1. Du behöver inte dra flera "ledningar" för att få flera fibrer. Det normala är att det finns flera fiber i en kabel (ledning). Känns dumsnålt att bara dra en fiber om du ska dra 100 meter. Det dyra och jobbiga är att förlägga kabeln, inte själva materialet. Vad händer om dina behov förändras, eller om det blir något fel på en av fibrerna? Jag hade personligen inte dragit färre än 4 fiber (2 par) och skulle bestämt avråda för att ens fundera på att dra endast fiber (ett halvt par). Det är inte värt att spara några hundralappar på.

2. Ovan hindrar inte att du kör bidi på endast en av de fyra fibrerna om du vill det. Ska du göra det så behöver du se till att du har ett matchande par. Sändarvåglängd på den ena måste motsvara mottagarvåglängd på den andra, och vice versa. Två av samma modell kommer alltså inte komma kommunicera med varandra. Det måste vara två olika.

3. Hastigheten behöver matcha, även om vissa transceivrar kan köra i olika hastigheter beroende på vad som finns i andra ändra är det vanligare att hastigheten är fast. Däremot stödjer många (men inte alla) switchar att man t.ex. stoppar in en SFP-modul (1 Gbit/s) i en SFP+-port (10 Gbit/s), men det finns undantag och specialfall. Finns inget annat än att kolla spec eller manual om man vill vara säker.

4. Du har inte berört singlemode vs multimode. Det är olika fibertyper med olika egenskaper. Tittar man internationellt på Internet så brukar man rekommendera multimode för kortare avstånd (där 100 meter är att anse som ett kortare avstånd). I Sverige har jag sett mest singlemode överallt, då det går att koppla ihop rakt av med en "inkommande fiberanslutning" från ISP. Hade personligen valt singlemode bara för att försöka hålla mig till det som är vanligast i Sverige i min egen erfarenhet, men det är inte fel att välja multimode för den applikation du beskriver. Oavsett vad du väljer behöver transceiver och kabeltyp matcha.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

1. Du behöver inte dra flera "ledningar" för att få flera fibrer. Det normala är att det finns flera fiber i en kabel (ledning). Känns dumsnålt att bara dra en fiber om du ska dra 100 meter. Det dyra och jobbiga är att förlägga kabeln, inte själva materialet. Vad händer om dina behov förändras, eller om det blir något fel på en av fibrerna? Jag hade personligen inte dragit färre än 4 fiber (2 par) och skulle bestämt avråda för att ens fundera på att dra endast fiber (ett halvt par). Det är inte värt att spara några hundralappar på.

2. Ovan hindrar inte att du kör bidi på endast en av de fyra fibrerna om du vill det. Ska du göra det så behöver du se till att du har ett matchande par. Sändarvåglängd på den ena måste motsvara mottagarvåglängd på den andra, och vice versa. Två av samma modell kommer alltså inte komma kommunicera med varandra. Det måste vara två olika.

3. Hastigheten behöver matcha, även om vissa transceivrar kan köra i olika hastigheter beroende på vad som finns i andra ändra är det vanligare att hastigheten är fast. Däremot stödjer många (men inte alla) switchar att man t.ex. stoppar in en SFP-modul (1 Gbit/s) i en SFP+-port (10 Gbit/s), men det finns undantag och specialfall. Finns inget annat än att kolla spec eller manual om man vill vara säker.

4. Du har inte berört singlemode vs multimode. Det är olika fibertyper med olika egenskaper. Tittar man internationellt på Internet så brukar man rekommendera multimode för kortare avstånd (där 100 meter är att anse som ett kortare avstånd). I Sverige har jag sett mest singlemode överallt, då det går att koppla ihop rakt av med en "inkommande fiberanslutning" från ISP. Hade personligen valt singlemode bara för att försöka hålla mig till det som är vanligast i Sverige i min egen erfarenhet, men det är inte fel att välja multimode för den applikation du beskriver. Oavsett vad du väljer behöver transceiver och kabeltyp matcha.

Lycka till

Tack,. Ett problem är att jag har ett 50 rör i marken mellan byggnaderna, men i ena byggnaden mynnar det på vinden och det finns nog bara 16mm elslang ner i huset, i andra huset mynnar den i väggen och går därifrån vidare i 20 elrör. Så antingen måste jag ha grejerna på vinden och vid väggen eller om det går att dra vidare i slang och rör så måste det vara en liten kontakt och knappast mer än en. Vid väggen finns eluttag, och på vinden kan eluttag fixas, men det kan ju bli minusgrader där uppe på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av __henkex2:

Typ, stäng av DHCP och koppla bara in saker på LAN portarna, inte WAN. Done?

Olika mellan routrar hur man gör. Bara gå in i inställningarna och titta, somliga har en enkel inställning för det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen satt upp en trådlös länk mellan byggnaderna istället, till skillnad mot vad många tror så är dom riktigt stabila nu för tiden. Ubiquiti är ganska enkla att rikta då det brukar finnas lampor på dom som visar mottagningen mellan dom och 100m klarar nog även dom billigaste idag

Att dra fiber är sällan något man gör som lekman, speciellt inte färdigkontakterade kablar i rör och böjar, för det är inte som att dra vanlig nätverkskabel som tål ganska mycket. Så ska du ha fiber mellan kåkarna och 100 meter kabel så lär du få ta dit någon som kan blåsa den åt dig.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddglutt:

Jag hade personligen satt upp en trådlös länk mellan byggnaderna istället, till skillnad mot vad många tror så är dom riktigt stabila nu för tiden. Ubiquiti är ganska enkla att rikta då det brukar finnas lampor på dom som visar mottagningen mellan dom och 100m klarar nog även dom billigaste idag

Att dra fiber är sällan något man gör som lekman, speciellt inte färdigkontakterade kablar i rör och böjar, för det är inte som att dra vanlig nätverkskabel som tål ganska mycket. Så ska du ha fiber mellan kåkarna och 100 meter kabel så lär du få ta dit någon som kan blåsa den åt dig.

Det går helt utmärkt att dra färdigkontakterad fiberkabel i 50-rör, det vet jag för att det har jag gjort själv. Men givetvis väljer man i en sån applikation inte en sån där 2-3mm tunn gul historia, utan då använder man en kabel som klarar lite hårdare tag.

I 16-20 mm rör så kan det ju bli lite klurigare... där är ju förmodligen blåsfiber ett bra alternativ (in med en slang och blås sedan in fiber i) men då är vi inte inne på saker som en lekman kan göra.

Hade personligen varit skeptisk till idén att försöka tråckla igenom en LC-kontakt genom ett sådant rör oskatt... försöka går ju men jag hade helst haft en plan för vad du ska göra om det skiter sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Suddman:

Tack,. Ett problem är att jag har ett 50 rör i marken mellan byggnaderna, men i ena byggnaden mynnar det på vinden och det finns nog bara 16mm elslang ner i huset, i andra huset mynnar den i väggen och går därifrån vidare i 20 elrör. Så antingen måste jag ha grejerna på vinden och vid väggen eller om det går att dra vidare i slang och rör så måste det vara en liten kontakt och knappast mer än en. Vid väggen finns eluttag, och på vinden kan eluttag fixas, men det kan ju bli minusgrader där uppe på vintern.

Överväg att ha en 4-fiber kabel i 50-röret och sedan skarva med singelfiber (med en enkel LC-LC-skarvkontakt) där de behöver gå ner in i de tunnare rören.

Om det skiter sig med kabeln i de tunnare rören har du då möjlighet att göra om utan att dra om hela dragningen. Dessutom håller du dina möjligheter öppna för framtiden.

Ja, det blir lite dämpning i varje skarv, men med tanke på att du kan köra över flera kilometer även med de enklaste singlemode-transceivrarna så gör det ingenting i din applikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Jag hade personligen satt upp en trådlös länk mellan byggnaderna istället, till skillnad mot vad många tror så är dom riktigt stabila nu för tiden. Ubiquiti är ganska enkla att rikta då det brukar finnas lampor på dom som visar mottagningen mellan dom och 100m klarar nog även dom billigaste idag

Att dra fiber är sällan något man gör som lekman, speciellt inte färdigkontakterade kablar i rör och böjar, för det är inte som att dra vanlig nätverkskabel som tål ganska mycket. Så ska du ha fiber mellan kåkarna och 100 meter kabel så lär du få ta dit någon som kan blåsa den åt dig.

Om jag ska gissa så är det 30 meter i 50m rör, åtkomlig i båda ändar, 5m till i 50 rör åtkomligt båda ändar och sedan 15m på vinden och 15m i 20mm elrör åtkomligt båda ändar. Det går ju då att dra i kabeln bit för bit. Jag har ju möjlighet att ta reda på exakt hur långt det är bit för bit.

Ett alternativ är ju vanlig koppar nätverkskabel, men jag vill ha det galvaniskt åtskilt, men det finns visst sådana galvaniska åtskiljare att köpa.
Det räcker med 100Mbit nån gigabit behövs ej.
Vanlig nätverkskabel har jag dragit ungefär två sådana där kartonger (troligen 305 meter i varje) med en öppning på, så det är jag van att dra med hjälp av dragtråd.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa färdigkontakterad fiber med dragtråd och hela kittet här; https://www.fs.com/de-en/products/29610.html?attribute=354&id... - Du kan även köpa patchpaneler och grejer där.

Dom säljer även optik till vettiga priser.

Dom säljer lite övrig hårdvara också, som switchar osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cr1lle:

Du kan köpa färdigkontakterad fiber med dragtråd och hela kittet här; https://www.fs.com/de-en/products/29610.html?attribute=354&id... - Du kan även köpa patchpaneler och grejer där.

Dom säljer även optik till vettiga priser.

Dom säljer lite övrig hårdvara också, som switchar osv.

Den där blir knepig att få in i ett 16 mm-rör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Den där blir knepig att få in i ett 16 mm-rör.

Som jag förstod det så var det 16mm invändigt i huset, så det är ju inte värre än att sätta en patch-panel patcha en vanlig patch ner genom röret. Men absolut, om han har en fibersvets att förfoga över och kunskap så är det ju ett alternativ

Permalänk
Medlem

Fiber är kanske inte ett alternativ om du inte kan dra förkontakterade kablar, så du får nog beskriva lite mer. Kan möjligen gå i mindre rör om de är utan böjar.

Ethernet är galvaniskt avskiljt när du kör oskärmat, båda ändarna sitter på transformatorer och har ingen galvanisk koppling till elnätet eller apparatjord. Det är galvaniskt avskiljt per design. Åsk/överspänningsskydd kan vara bra idé även när det är galvaniskt avskiljt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

En begagnad switch med 24 portar och SFP och PoE hittar du idag enkelt till vettiga pengar, som denna: https://www.ebay.com/itm/264113014417?hash=item3d7e5cc691:g:9...

Jag har handlat hos denna säljare tidigare och det har varit utan problem.

Har beställt en sådan nu.

Permalänk
Medlem

Lutar nu åt att det blir två loco M2, (M5 går på högre frekvens än M2, så den har svårare att tränga igenom tex en glasruta) som får stå i varsitt fönster mittemot varandra, på båda ställena finns nätverksuttag och vägguttag inom någon meter från fönstren. De drivs med Poe, men med 24V inte 48V så Poe injektorer för 24V följer med. Sedan behöver jag två stumpar nätverkskabel skärmad ftp mellan injektorn och trådlösa sändaren.

Har idag mobilt bredband, så blir just nu 4 Mbit/s ner och 16 Mbit/s upp i mobilen (via wifi), så kommer jag upp i något liknande sedan så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Jag hade personligen satt upp en trådlös länk mellan byggnaderna istället, till skillnad mot vad många tror så är dom riktigt stabila nu för tiden. Ubiquiti är ganska enkla att rikta då det brukar finnas lampor på dom som visar mottagningen mellan dom och 100m klarar nog även dom billigaste idag

Att dra fiber är sällan något man gör som lekman, speciellt inte färdigkontakterade kablar i rör och böjar, för det är inte som att dra vanlig nätverkskabel som tål ganska mycket. Så ska du ha fiber mellan kåkarna och 100 meter kabel så lär du få ta dit någon som kan blåsa den åt dig.

Ja, det blir nog trådlöst loco M2, det är nog inte mer än 20 meter mellan byggnaderna, det är rören som går knasiga vägar som gör att en ledning skulle bli bortåt 100 meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suddman:

Ja, det blir nog trådlöst loco M2, det är nog inte mer än 20 meter mellan byggnaderna, det är rören som går knasiga vägar som gör att en ledning skulle bli bortåt 100 meter.

Japp, har fungerat alldeles utmärkt i någon månad nu.