Nvidia Geforce RTX 4000-serien påstås debutera i sommar

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 4000-serien påstås debutera i sommar

Med möjlig lansering tidigt under årets tredje kvartal riskerar Intels färska, dedikerade grafikkort att möta andra nykomlingar tätt efter lanseringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

3st platser tar den på bilden. Det blir trångt när fler också bara kör m.2 ssd. Jag fick själv montera lös mitt grafikkort för att byta en m.2a.

Nå det blir intressant att se vad som händer. De mest kraftfulla gpuerna riktar sig inte åt vanliga personer så det är lite irrelevant hur stora och hur mycket ström de största blir. Det blir lite som att gnälla på att ett Nvidia cluster med 11 noder med drar 13.7 kW. https://docs.nvidia.com/ai-enterprise/sizing-guide/sg-best.ht...

Det är snarare bra om singelkorten blir kraftfullare så fler slipper köra med clusterlösningar. Och nej det är inte många andelsmässigt som kör cluster eller som köper singelkort på nästan 900w för 30 000kr eller liknande.

Det magiska frasen är att precis allt inom datorteknik kretsar inte kring att spela på datorn. Man kan göra andra saker som utveckla spel, videoredigering, AI, Cuba, diverse flyttalsberäkningar. Vissa är behov av extremt mycket snabbare GPU än vad som idag finns. 100 gånger så snabbt GPU, kan vissa personer direkt utnyttja genom få ändringar.

Men folk kommer som vanligt bara se på gruppen gamers och säga att en produkt som nästan igen gamer köper är onödig kraftfull.

Permalänk
Medlem

Känns inte hållbart med denna strömförbrukning, tycker mitt 3080 drar alldeles för mycket. Att se hoppet på ytterligare 250-550 watt känns ju helt galet. Det behövs ett steg där elförbrukningen tar fokus och pressar ner denna trend.

Hur många sitter idag med 1000w+ PSU i sina burkar?

Permalänk
Medlem

Känns smart av Nvidia om rykten kring prestandan stämmer. De får ett försprång på AMD med säkert 3 månader vilket gör att man slipper tävla med AMD under första tiden. Hoppas trenden med kortare mellanrum håller i sig, tyckte om när det släpptes nya generationer varje 1,5 år.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

3st platser tar den på bilden. Det blir trångt när fler också bara kör m.2 ssd. Jag fick själv montera lös mitt grafikkort för at byta en m.2a.

Nå det blir intressant att se vad som händer. De mest kraftfulla gpuerna riktar sig inte åt vanliga personer så det är lite irrelevant hur stora och hur mycket ström de största blir. Det blir lite som att gnälla på att ett Nvidia cluster med 11 noder med drar 13.7 kW.
https://docs.nvidia.com/ai-enterprise/sizing-guide/sg-best.ht...

Det är snarare bra om singelkorten blir kraftfullare så fler slipper köra med clusterlösningar. Och nej det är inte många andelsmässigt som kör cluster eller som köper singelkort på nästan 1000w för 30 000kr eller liknande.

M.2 är ett gissel hur de sitter på moderkorten de borde vara stående & helt utanför pci.e platserna kör själv socket 2066 ogillar otroligt mycket dessa eländiga m.2 som tar bort pci-e platser kör nu ett asus pci-e kort med plats för 4a m.2 så man slipper ha de på m.2 platserna på kortet ser fram mot cxl speciellt version 2 & erättaren till m.2 så man slipper trenden med massa m.2 på moderkortet där det borde vara pci-e platser

Visst för en dator med bara ett grafikkort & tex 2 pci-e platser så är det väl ok med m.2 (nog oxå tillräckligt i de flesta fall men är ej i den målgruppen ) MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeroastic:

Känns inte hållbart med denna strömförbrukning, tycker mitt 3080 drar alldeles för mycket. Att se hoppet på ytterligare 250-550 watt känns ju helt galet. Det behövs ett steg där elförbrukningen tar fokus och pressar ner denna trend.

Hur många sitter idag med 1000w+ PSU i sina burkar?

Äsch. Så länge de ger bra prestanda per watt är det lugnt.

Permalänk
Inaktiv

Plötsligt känns mitt GTX 1070 väldigt gammalt......snyft

Permalänk
Medlem

AMDs nya kort måste vara väldigt bra om Nvidia skyndar ut sina kort.

Permalänk
Medlem

Finns ju redan lite bilder på RTX4090 med inbyggd PSU

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av Flutters:

Finns ju redan lite bilder på RTX4090 med inbyggd PSU

https://i.imgur.com/s1ubsfg.jpg

Jag har förbeställt och förbetalt en Nuclear powered RTX4099 på en reklam som dök upp på facebook. Jag hittar inte anonsen längre så jag kan ej länka bilden, men när den kommer kan jag lägga upp ett foto.

Det intressanta är som sagt hur mycket de vanliga grafikkorten kostar, drar och presterar. Jag tycker vissa gamers och andra personer inom datorteknik har sett som att man måste köpa den dyraste. Jag ser det mer irrelevant för egen del om det finns något extremt presterande som är svindyr när målgruppen ändå inte är min grupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Finns ju redan lite bilder på RTX4090 med inbyggd PSU

https://i.imgur.com/s1ubsfg.jpg

Haha monster

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Medlem

Prestanda per watt känns om mer och mer relevant :/
Är sugen på nästa generation men "behöver" det inte förrän ffxiv 7.0 expansionen kommer som har uppdaterad grafik.
Edit: om det presterar bättre än föregångarna i förhållnade till energibehovet så kanske det innebär att jag inte måste köpa ett xx80 eller ens xx70...

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Hoppas trenden med kortare mellanrum håller i sig,

Vilken trend?

Permalänk
Medlem

På ett sätt önskar jag Nvidias 4000 serie kommer snart så blir Intel mera pressade att inte ta överpris då Nvidias följande generation är precis bakom hörnet, skulle de lanseras samtidigt skulle nog Intel få sänka utgångspriset ytterligare ett snäpp. Känns som enda möjliga chansen till ett någorlunda rimligt prissatt grafikkort. Alternativt då ett RTX 4050 precis vid lansering om man lyckas få tag på ett som kanske kan prestera i stil med 3060 / 3060 Ti. Gamla grafikkort tycks ej droppa i pris lika fort här i norden som t.ex. i USA där man redan kan se vissa RTX 3080 kort t.ex. för typ $849 som börja va lanseringsprisnivå och här är typ de ännu 2500-3000 kr eller något sånt dyrare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vilken trend?

Om Nvidia släpper dessa tidigare än väntat (juli istället för september/oktober) så hoppas jag det försätter även i framtiden, ner till ca 1,5 år mellan generationerna. Trenden finns inte nu men jag hoppas den börjar i och med 4000-serien, slarvigt formulerat av mig.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Känns inte hållbart med denna strömförbrukning, tycker mitt 3080 drar alldeles för mycket. Att se hoppet på ytterligare 250-550 watt känns ju helt galet. Det behövs ett steg där elförbrukningen tar fokus och pressar ner denna trend.

Hur många sitter idag med 1000w+ PSU i sina burkar?

Köp inte kort som du är missnöjd med. I en fri marknad väljer konsumenter vad de vill ha genom att "rösta" med plånboken.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

3st platser tar den på bilden. Det blir trångt när fler också bara kör m.2 ssd. Jag fick själv montera lös mitt grafikkort för att byta en m.2a.

Kortet på bilden är ett 3090 om du missade det, hur stora korten i 4000-serien kommer vara har vi ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Köp inte kort som du är missnöjd med. I en fri marknad väljer konsumenter vad de vill ha genom att "rösta" med plånboken.

Företag x erbjuder 3 produkter;

1. 2fps á 10W - 500kr
2. 20fps á 150W - 2000kr
3. 320fps á 400W - 3000kr"

Flesta köper 3 - Slutsats = Folk vill ha komponenter som drar mycket, och konsumenter bryr sig inte om hur mycket effekt ett grafikkort drar sålänge det presterar, nästa generation börjar produkt 1 på 200W osv.

Det är svårt att "rösta med plånboken" när det inte finns några direkta alternativ att rösta på, självklart vill man ha så hög prestanda som möjligt men det börjar gå överstyr sett till strömförbrukning på GPUer när ett 3090Ti utan problem sänker 1kW nätagg....

Edit*
En liknelse med 3090Ti var rätt dumt, det förstår jag i efterhand

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Då lär det bli något sånt kort till höstens uppgradering av dator.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

No more mITX då :'(

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Företag x erbjuder 3 produkter;

1. 2fps á 10W - 500kr
2. 20fps á 150W - 2000kr
3. 320fps á 400W - 3000kr"

Flesta köper 3 - Slutsats = Folk vill ha komponenter som drar mycket, och konsumenter bryr sig inte om hur mycket effekt ett grafikkort drar sålänge det presterar, nästa generation börjar produkt 1 på 200W osv.

Det är svårt att "rösta med plånboken" när det inte finns några direkta alternativ att rösta på, självklart vill man ha så hög prestanda som möjligt men det börjar gå överstyr sett till strömförbrukning på GPUer när ett 3090Ti utan problem sänker 1kW nätagg....

Edit*
En liknelse med 3090Ti var rätt dumt, det förstår jag i efterhand

Håller med dig... Det går åt fel håll. Det känns som om de bara monterar fetare och mer tåliga komponenter på korten och pumpar mer och mer effekt genom samma processflöde istället för att utveckla tekniken och effektiviteten. De blir varmare och korten drar mer istället för att tekniken blir mer effektiv... Lite som att tanka befintlig bil med högoktanigt bränsle 👎
Jag vill väl precis som alla andra ha fler FPS vid bättre grafikinställningar, men fan vet om jag är beredd att köra min dator på samma effekt som en mikrovågsugn 🤔

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Keeper of Traditions

Lansering i Q3, men kommer gå att köpa någon gång sent 2023?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

AMDs nya kort måste vara väldigt bra om Nvidia skyndar ut sina kort.

Tänker lite i samma banor. Nvidia äger marknaden just nu. Antingen är de rädda för AMD eller så är man orolig för att begagnatmarknaden kommer konkurrera med nyförsäljning då den fylls med high-end 3000-kort som använts från mining.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon338571:

Plötsligt känns mitt GTX 1070 väldigt gammalt......snyft

Tänk på mitt 970 då
...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Känns inte hållbart med denna strömförbrukning, tycker mitt 3080 drar alldeles för mycket. Att se hoppet på ytterligare 250-550 watt känns ju helt galet. Det behövs ett steg där elförbrukningen tar fokus och pressar ner denna trend.

Hur många sitter idag med 1000w+ PSU i sina burkar?

RTX 4080 kommer nog inte dra mer än 350W det är RTX 4090 som kommer vara den som kör 600W.

Permalänk
Medlem

Så när RTX 40xx serien släpps så kommer du kunna välja mellan RTX 20xx, 30xx och 40xx samtidigt. Undrar om 20xx kommer då bli budget, 30xx bli premium och 40xx bli för den där 1 ‰ som har lust att slänga 40+ papp på ett grafikkort med medföljande PSU på 1Kw.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Kylarna börjar bli löjligt stora nu. Hade varit vettigt om de satsat på bättre kylpasta direkt från fabrik. BoM och därmed slutpris kan inte vara högre för en bra kylpasta jämfört med en dyr kylare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite sjuk att dom knappt ens kommit ut med den nya standarden för den där 600watt kontakten till grafikkort och redan ska dom dra mer ström. Då blir det antagligen två av dessa 12+4 pinnars kontakter.

Då blir ju dessa två kontakterna större än gamla ATX kontakten på moderkort, helt knas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Känns inte hållbart med denna strömförbrukning, tycker mitt 3080 drar alldeles för mycket. Att se hoppet på ytterligare 250-550 watt känns ju helt galet. Det behövs ett steg där elförbrukningen tar fokus och pressar ner denna trend.

Hur många sitter idag med 1000w+ PSU i sina burkar?

Läckorna är antingen kort för Nvidias datacenterprodukter (d.v.s. vattenkylning), eller rena fantasier för att väcka uppmärksamhet. Kommer inte komma några såna konsumentkort p.g.a. kylningen.

Skrivet av Ozzed:

BoM och därmed slutpris kan inte vara högre för en bra kylpasta jämfört med en dyr kylare.

Nej precis, men jag tror att marknaden måste börja sätta press där.

Tänk hur det var när i stort sett alla moderkort hade elektrolytkondensatorer, tills det blev ett försäljningsargument att inte ha det (säkert mycket p.g.a. elektrolyt-skandalen där vissa tillverkare försökte plagiera en patenterad elektrolyt med mindre lyckade resultat), och idag finns det inte ens elektrolytkondensatorer på budgetkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det är ju lite sjuk att dom knappt ens kommit ut med den nya standarden för den där 600watt kontakten till grafikkort och redan ska dom dra mer ström. Då blir det antagligen två av dessa 12+4 pinnars kontakter.

Då blir ju dessa två kontakterna större än gamla ATX kontakten på moderkort, helt knas.

Lägg därtill att kontakterna redan idag är specade till 9A per pinpar, så de befintliga kontakterna har definitivt marginaler kvar att ta av. Sen är det dessutom vid 18AWG. Vid 16AWG som är rätt vanligt idag så specen istället 13A. Så hela grejen med ny kontakt känns rätt fånig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.