hur hantera "lokal" bostadkrash? (top 5 storstad)

Permalänk
Medlem

hur hantera "lokal" bostadkrash? (top 5 storstad)

Hej,

Håller på att sälja min lägenhet och de går väldigt trögt, hittils är högsta budet 10% under vad mäklaren förväntade sig i februari (mäklarens gissning var i linje med vad min bank räknade fram som värde när jag förhandlade mitt lån i mars 2021).

Om jag kollar på statistik på hemnet så har snitt m2 priset för 2:or sjunkit med 9% sedan februari (baserat på över 35 försäljningar, så statistiskt "säkerställt") i mitt område av staden.
Då ligger det högsta budet i helt i paritet med den utveckling som man kan se på hemnet..
DOCK, kollar jag andra områden i min stad, eller andra storstäder så har inga andra områden så stora nedgångar, de flesta är oförändrade.

Ska man ha lite is i magen och inte sälja lägenheten nu? Har kollega som vill hyra i 2:a hand och ska flytta till en ort där jag har förstahandskontrakt till en hyresrätt, så de är egentligen inga problem att göra så men det känns som att jag kanske bara flyttar fram problemet i tiden då jag inte förväntar mig någon prisutveckling de närmsta åren

Permalänk
Medlem

Krash är väl att ta i från fötterna. Folk avvaktar med att köpa för att räntorna höjs.
Brukar inte bostadsmarknaden lugna ner sig under våren/början av sommaren för att komma i gång igen i augusti dessutom?

Permalänk
Medlem

När jag tidigare jobbade på ett företag som hanterade försäljningsstatistik så fanns det en tydlig topp efter sommaren. Studenter, skilsmässor som gått igenom o.s.v. så det går ju absolut att vänta.

Om banken och mäklaren hade varit mer återhållsamma med sina prognoser (med 10%) så hade marknaden varit precis enligt förväntan. Du hade inte fått mer pengar i plånboken, men kanske hade det varit en bättre känsla i försäljningen för du hade då inte "fått för lite betalt"?

Det är ju bara du som kan bestämma vilket pris som du accepterar och det finns väl ingen som med stor säkerhet kan säga eller förutspå framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Hej,

Håller på att sälja min lägenhet och de går väldigt trögt, hittils är högsta budet 10% under vad mäklaren förväntade sig i februari (mäklarens gissning var i linje med vad min bank räknade fram som värde när jag förhandlade mitt lån i mars 2021).

Om jag kollar på statistik på hemnet så har snitt m2 priset för 2:or sjunkit med 9% sedan februari (baserat på över 35 försäljningar, så statistiskt "säkerställt") i mitt område av staden.
Då ligger det högsta budet i helt i paritet med den utveckling som man kan se på hemnet..
DOCK, kollar jag andra områden i min stad, eller andra storstäder så har inga andra områden så stora nedgångar, de flesta är oförändrade.

Ska man ha lite is i magen och inte sälja lägenheten nu? Har kollega som vill hyra i 2:a hand och ska flytta till en ort där jag har förstahandskontrakt till en hyresrätt, så de är egentligen inga problem att göra så men det känns som att jag kanske bara flyttar fram problemet i tiden då jag inte förväntar mig någon prisutveckling de närmsta åren

Hur länge ska du hyra? Ska man sälja och köpa ny bostad inom kort är det ofta bra att göra det hyfsat nära i tid, då säljer och köper man förhoppningsvis i samma marknad. Just tvåor vet jag har varit problematiskt tidigare för att det finns så väldigt många, vi gick back ca 150k på en tvåa vi sålde 2019 (fanns typ 35st tvåor ute samtidigt då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Krash är väl att ta i från fötterna. Folk avvaktar med att köpa för att räntorna höjs.
Brukar inte bostadsmarknaden lugna ner sig under våren/början av sommaren för att komma i gång igen i augusti dessutom?

Är det inte tvärtom? Många väntar till vår/sommar när trädgården är utslagen?

Permalänk
Medlem

Eftersom du skall flytta till hyresrätt finns det inget egentligt problem med att hyra ut - well, bortsett från brf:ens regler, som du ju måste förhålla dig till - men för den som sitter i samma sits som du men ska köpa sin nästa bostad finns det ett mycket starkt skäl att inte vänta för länge. Du kan bara få uppskov med reavinstskatten på försäljningen av din bostad om du köper nästa inom ett år från försäljningen. Eftersom uppskovet numera är räntefritt ska man ju förstås utnyttja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det inte tvärtom? Många väntar till vår/sommar när trädgården är utslagen?

Det beror förstås på typ av objekt, ort och område. Lägenheter har inte lika starkt säsongsmönster som småhus, där det brukar bli en rusch maj fram till midsommar med objekt som kommer ut. Sedan tvärdör det fram tills skolorna börjar mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Sålde bostad med förlust runt 2007, just då kändes det surt.
Minns inte exakt men handlade bara om några tiotusen då, dock kännbart med den inkomst som fanns för stunden.

Inte så värst mycket senare så hade jag förlorat minst 100k om jag ens fått sålt.

Nu 15år senare är de struntpengar jag kan skratta bort, är glad jag sålde.
Vet att många andra brände sig MYCKET värre på bostadsmarknaden den gången..

Hur mycket vill du riskera?

Pengar kommer och går.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kan du få in lite passiv inkomst genom att hyra ut i andrahand så är det ju bra.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Om du väntar finns ju alltid risken att den tappar mer i värde, värt att ha i åtanke. Jag hade nog sålt, men då har jag också med i beräkningarna att den förmodligen är mer värd än när du köpte den oavsett ett lägre bud än utgångspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Hej,

Håller på att sälja min lägenhet och de går väldigt trögt, hittils är högsta budet 10% under vad mäklaren förväntade sig i februari (mäklarens gissning var i linje med vad min bank räknade fram som värde när jag förhandlade mitt lån i mars 2021).

Om jag kollar på statistik på hemnet så har snitt m2 priset för 2:or sjunkit med 9% sedan februari (baserat på över 35 försäljningar, så statistiskt "säkerställt") i mitt område av staden.
Då ligger det högsta budet i helt i paritet med den utveckling som man kan se på hemnet..
DOCK, kollar jag andra områden i min stad, eller andra storstäder så har inga andra områden så stora nedgångar, de flesta är oförändrade.

Ska man ha lite is i magen och inte sälja lägenheten nu? Har kollega som vill hyra i 2:a hand och ska flytta till en ort där jag har förstahandskontrakt till en hyresrätt, så de är egentligen inga problem att göra så men det känns som att jag kanske bara flyttar fram problemet i tiden då jag inte förväntar mig någon prisutveckling de närmsta åren

Ja det ska man, men det kan alltid bli ännu värre såklart. Obligationsmarknaden har haft sin värsta årsstart sedan 1971. Det mer spekulativa Nasdaq har haft sina värsta 100dagar någonsin noterat. Bostadsmarknaden är släppande och mindre likvid.

Ska räntemarknaden stabiliseras måste en inflationstop börja synas i statistiken. Ingen vågar låna till större investeringar idag om man inte vet vad räntan ungefärligt kommer ligga.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Vet inte hur man infogar bilder för det finns ett flertal intressanta grafer som är relevanta. Men man kan konstatera att räntorna i princip dubblats de senast 6 mån samtidigt som bostadsmarknaden knappt rört sig - trots att priserna i snitt är upp 25% senaste två åren. Ffa huspriser drog iväg när "alla" skulle jobba hemma och ville ha större. Vi letar ev hus nu men är inte köpare för än priserna kommit ner 20-25%.

Precis som Maarus skriver är alla andra risktillgångar ner markant och de påverkas av precis samma sak som bostadsmarknaden - dvs räntan. Anledningen till att bostadsmarknaden släpar är att köpare och säljare inte riktigt hittat varandra än på de "nya" nivåerna samt att det är långa ledtider.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX