Permalänk

Vilken av dessa skärmar?

Hej

Jag ser efter en ny skärm mellan 4-5000 kr. Använder både till jobb och till gaming, typ squad og lite strategispel för det mesta. Har just nu fortfarande ett gtx 1080, men har tänkt att uppgradera innan året är omme givet att priserna blir lite mer rimliga.
Skärmarna är alla ultrawide. Kan tänka mig att det är bra med tanke på jobb framför allt, men ser att mina favoritspel stödjer detta också.

Vilken av dessa hade ni valt? Allternativt, finns det någon skärm som jag helt missat?

Xiomi:
https://www.computersalg.se/i/7476647/xiaomi-mi-led-sk%C3%A4r...

Samsung:
https://www.computersalg.se/i/7043600/samsung-odyssey-g5-c34g...

AOC:
https://kabelprinsen.se/butik/aoc-gaming-cu34g2x-bk-34/

Tackar på förhand för tips

Permalänk
Medlem

Haft AOC'n tidigare och varit grymt nöjd med den. Hade tipsat den av de tre alternativen du har med då den har ungefär samma specs som Xiaomi men bättre responstid än de andra. Samsung tycker jag verkar mindre intressant med sämre kontrast och ljusstyrka.

Annat alternativ: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_huawei-mateview-gt-34-1...

Aoc'n har bättre färgåtergivning medan Huawei'n har mer färgdjup. Huawei har lite sämre respons tid (1ms vs 4ms) men bättre kontrast och ljusstyrka, samt G-sync compatible.

Permalänk

Ingen personlig erfarenhet själv utav av skärmarna, men från en snabb research så har alla tre goda betyg och med väldigt nöjda användare. Detta är tre väldigt lika skärmar som använder samma nästan samma panel. Du kommer nog inte bli besviken vilken du än väljer. Jag hade nog valt Xiaomi, mest för att jag föredrar utseendet.

Permalänk
Bildexpert 📺

Värt att påminna om detta igen!

• Responstider är påhittade siffror och "1 ms vs. 4 ms" säger ingenting om faktiskt prestanda om eftersläp eller annat. Måste alltid testas från skärm till skärm.

• Färgdjup 6 eller 8 bitar hos alla konsumentskärmar. Specar om 8, 10 eller 12 är med olika dithermetoder som FRC och resultatet av dessa måste avgöras från fall till fall eftersom det ser olika ut på olika skärmar. Lågprisprodukter – vilket verkar omfatta flera enklare VA-paneler – bygger på 6-bitarspaneler med FRC för att nå 8 bitar adressering.

• IPS-paneler bättre på färghantering ifall man pekar med hela handen. Om inte annat för hur panelen beter sig i vinkel vilket ofta märks på UW-skärmar där kortsidorna hamnar längre bort. Finns VA-paneler som når samma nivåer i fråga om färgkvalitet (dock sällan vinklar) fast det är mer på individuellt nivå vilka som är lika bra. Finns såklart även betydligt sämre IPS-paneler, men det är ovanligare på samma sätt som färgmässigt bra VA-paneler är ovanliga.

• VA-paneler har högre kontrast men kan också ha tydliga subpixelstrukturer som negativt påverkar hur text och grafik ser ut. Samt dras nästan alltid med tydligare eftersläp, trots "1 ms vs 4 ms". Man vet inte vilket innan man ser skärmen själv eller någon testar, vilket tyvärr är den största svagheten med VA-produkter.

Samsung är ett undantag i VA-panelernas slentrian. Mindre eftersläp än VA-typiskt men också tydligare halvtonsmönster på flera av deras VA-skärmar.

• Ljusstyrka är inte "bättre" utan vad man behöver är rätt nivå på ljusstyrka. Max 400 nits är inte bättre än max 350 nits ifall man endast behöver 200 nits för bekväma ögon i det rum man befinner sig i. I ett mörkt rum kan man behöva sänka nivån ganska långt och där är problemet snarare att många skärmar inte tillåter en sänka ljusstyrkan tillräckligt mycket. Vilket då också avslöjar ett lägre kontrastförhållande eftersom som svart i bilden är relativt hur ljusstarkt man kör sin panel.

Högre kontrast hos VA-paneler äts ofta upp av detta matta reflexfiltret. Dvs det går inte att i en kontorsmiljö märka av att skärmen ger 3000:1 istället för 1000:1 i kontrast pga av hur filtret fångar upp omgivningsljuset. Däremot i det mörka rummet och tillräckligt dämpad ljusstyrka på skärmen kan det vara en tydlig skillnad till det bättre. Kombinationen med låg panelkontrast och hög ljusstyrka som inte kan sänkas (eller att man glömmer sänka) enligt ovanstående är den sämsta situationen.

• Blanka reflexfilter är bättre för att leverera kontrast, men det är ovanligt på datorskärmar som byggs utifrån kontorsaspekten och därför har matta filter.

Eftersom det inte finns några specar som säger något avgörande om teknisk kvalitet kan man inte köpa skärmar baserat på just specar utifrån perspektivet "bäst". Man måste läsa oberoende tester. Finns det inga tester på skärmen man funderar på, gå till en skärm som kan bekräftas hålla den nivå man söker.

Har man däremot rätt modesta krav och inte söker det bästa för sin situation kan man gå på de grundläggande riktlinjerna och köpa det mesta som finns på nordiska marknaden. Sällan man ser skräpskärmar idag.

Permalänk
Medlem

Jag kör med IPS paneler i mina skärmar då jag jobbar på dem mer än jag spelar... har inte sett någon nackdel med de nyare IPS skärmarna så skulle rekommendera att du kör IPS i alla fall

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Tack för alla tips. Jag gick för AOC så får se hur den blir. Lite på grund av att det ska vara rätt små skilnader, bra garanti på aoc samt att det känns bra att få en mer justerbar fot och lite mer usb mm. på baksidan.

Kändes lite hipp som happ här tillslut. Jag är ingen super-gamer heller, så förhoppningsvis hade jag inte märkt någon större skillnad mellan dessa rent prestandamässigt. Sedan går jag från en 1440p 60hz jobbskärm också. Så det blir nog en förbättring oavsett.

Mvh