Permalänk
Medlem

Skarva en musavbiten rj12 med rj45

Hej gott folk.

Under vinterförvaringen av husbilen så har en rackarns mus bitit av signalkabeln till vår Truma. Efter att ha studerat kabelbrottet fick jag den briljanta idén att skarva med två Rj45 kontakter och en hona/hona.
Detta är i ena änden av brottet på det berömda håret att komma åt. Man får i princip in en hand och kabeln sitter där faststripad i vattenledningar som försvinner in i undergolvet. I Trumaänden finns mycket kabel att tillgå samt att man kan dra ut kabeln där i det fria så där är lätt att klämma på en ny kontakt.
Jag fick testa mitt tålamod rejält men till slut fick jag på nya rj45 i båda ändar. Till mitt förtret var vinsten kortvarig då displayen fortfarande ger felkod på signalkabeln. Jag misstänker att det är jag som snurrat till det och undrar om någon kan förklara hur ordningen på trådarna skall vara i dessa två Rj45 för att skarva i en rak koppling.

TL:DR Vilken ordning skall jag koppla trådarna i två rj45 för att skarva en avbiten rj12 med en rak skarvdosa

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/nat...

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erickey:

Hej gott folk.

Under vinterförvaringen av husbilen så har en rackarns mus bitit av signalkabeln till vår Truma. Efter att ha studerat kabelbrottet fick jag den briljanta idén att skarva med två Rj45 kontakter och en hona/hona.
Detta är i ena änden av brottet på det berömda håret att komma åt. Man får i princip in en hand och kabeln sitter där faststripad i vattenledningar som försvinner in i undergolvet. I Trumaänden finns mycket kabel att tillgå samt att man kan dra ut kabeln där i det fria så där är lätt att klämma på en ny kontakt.
Jag fick testa mitt tålamod rejält men till slut fick jag på nya rj45 i båda ändar. Till mitt förtret var vinsten kortvarig då displayen fortfarande ger felkod på signalkabeln. Jag misstänker att det är jag som snurrat till det och undrar om någon kan förklara hur ordningen på trådarna skall vara i dessa två Rj45 för att skarva i en rak koppling.

TL:DR Vilken ordning skall jag koppla trådarna i två rj45 för att skarva en avbiten rj12 med en rak skarvdosa

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/nat...

Har du kört en hard reset för att få bort felkoden?

Vore det inte enklast att dra in en ny rj12-kabel istället för att försöka skarva? rj12 har jag för mig är vanlig telesladd. Mössen kan ju ha gnagt på kabeln på flera ställen du inte känner till. Sedan kan Truman ha någon proprietär koppling av kablaget trots att det är standardkontakter i ändarna.

(Fick faktiskt söka på vad Truma är för något, det är typ en Eberspächer fordonsvärmare av annat märke.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har du kört en hard reset för att få bort felkoden?

Vore det inte enklast att dra in en ny rj12-kabel istället för att försöka skarva? rj12 har jag för mig är vanlig telesladd. Mössen kan ju ha gnagt på kabeln på flera ställen du inte känner till. Sedan kan Truman ha någon proprietär koppling av kablaget trots att det är standardkontakter i ändarna.

(Fick faktiskt söka på vad Truma är för något, det är typ en Eberspächer fordonsvärmare av annat märke.)

Jag har ingen sådan reset sw på min truma tyvärr.
Rj 12 är vanlig telesladd ja, men kruxet är att det i princip omöjligt att byta ut den.
Nu har jag redan klämt på en rj45 i den änden som är kort så det är inte ett alternativ att byta. Frågan är hur jag ska koppla i nästa rj45 med den raka couplern för att trådarna skall stämma färgmässigt. Har försökt googla men lyckas inte hitta på någon förklaring. Detta är en riktig newbfråga men jag vill verkligen se till att inte strula till det.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

ska du bara skarva en kabel spelar det ingen roll på ordningen. Det ska vara 1 till 1.
har du röd,grön,blå,gul i ena kontakten ska den andra matcha dem när du håller dem mot varandra, men kontakterna blir ju spegelvända.

ex. vänster till höger ovanifrån, man håller kontakterna mot varandra:
1 - röd | 8 - röd
2 - grön | 7 - grön
3 - blå | 6 - blå
4 - gul | 5 - gul
5 - | 4 -
6 - | 3 -
7 - | 2 -
8 - | 1 -

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

ska du bara skarva en kabel spelar det ingen roll på ordningen. Det ska vara 1 till 1.
har du röd,grön,blå,gul i ena kontakten ska den andra matcha dem när du håller dem mot varandra, men kontakterna blir ju spegelvända.

ex. vänster till höger ovanifrån, man håller kontakterna mot varandra:
1 - röd | 8 - röd
2 - grön | 7 - grön
3 - blå | 6 - blå
4 - gul | 5 - gul
5 - | 4 -
6 - | 3 -
7 - | 2 -
8 - | 1 -

Jag har nu en fullt operabel Truma i min husbil och därmed varmvatten, värme och ventilation
Tack för att ni tog er tid!

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe