Problem med blinkakde skärm med Ps5 Konsol

Permalänk
Medlem

Problem med blinkakde skärm med Ps5 Konsol

Någon som har förslag på om det jag upplever är Hårdvaru fel på PS5an. Problemet jag börjat få kom spontant och INTE efter någon uppdatering av firmware eller liknande.

Info, När jag spelade så började bilden på min tv kort bli svart och sen komma tillbaka, detta skedde spontant någon gång då och då, Helt plötsligt en dag började det mer och mer, vid spelande endast. Jag trodde att det var HDMI kabeln som krånglade då min dotter inte fick samma problem på sin lilla 50" plasma 1080P tv när hon tog in det i sitt rum.
problemet eskalerade i V-rum på min tv och bilden började mer och mer att Bli svart (ingen signal) och blippa fram och tillbaka, Jag bytte hdmi kabel och problemet fortsatte köpte en ny kabel samma problem. Lösningen blev att jag fick ställa ner bilden till 1080p signal och då slutade problemet, Provade att labba lite mer inställningar och bytte tillbaka till 4 k och ändrade om en inställning i menyn om signal hastighet till minus 1 tror jag, då slutade problemet äntligen. Men, Jag hör numer ett coilwhine från ps5an som INTE hördes förut. Och jag tycker att bilden laggar imellanåt i spel och det känns inte grafiskt 100 längre. Jag är lite tveksam till att lämna den för garantiåtgärd då jag tror dom inte kommer återskapa problemet och så får jag pröjsa för felsökning.

Någon som har tips på om det troligenj är hårdvaru fel eller något annat, Som sagt problemet var inte där från scrach utan har spontant uppkommit till följd av Coilwhine som nu uppstår som inte uppstått tidigare. Min tv är en Nyare 4K Qled tv från samsung.

Edit: glömde informera att först var problemet där bara när jag spelade, Nu uppträder problemet hela tiden, dvs även när jag inte spelar.

En liten video som visar problemet. https://www.youtube.com/watch?v=w1UxP22Vuf8

Permalänk
Medlem

Kan det finnas någon gemensam nämnare att det kan vara Samsung boxen som är boven? Är bara PS5:an som dock har problemet och det är oberoende på vilken HDMI port jag använder på min tv.! TV:n är dessutom ny och av Samsung HighEnd, men såklart så kan ju även dessa ha problem? Dock så hade jag som sagt inte colwhinet från början på PS5:an

Skrivet av Smasher89:

Har liknande problem, men i mitt fall kommit fram till att det är kopplat till att jag har ett capturkort kopplat mellan tvn och datorn, och när datorn går in i viloläge verkar det sluta få ström och blir därmed svart, misstänker det inte är samma fel men en potenciell om än nichad orsak (HD60S)

Permalänk
Medlem

Kanske, har ingen samsungbox om den inte är inbyggd, men hoppade på supererbjudandet hifiklubben hade för nåt år sen så har en Samsung Q90T , inte patchat tvns mjukvara manuellt heller med usb utan bara kört från dess inbyggda system för patcher via wifi (som hittar patcher väldigt sent tydligen).

Kopplas PS5an till samsungboxen så kanske den hamnar i nåt viloläge/energisparläge kanske? Annars är väl HDMI 2.1 porten den som rekommenderas för PS5 för att kunna köras optimalt förutsatt att din tv har sådan.

Har inte koll på om det är för olika hdmiportar, får vara mer uppmärksam på det i mitt fall.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ser ut som det brukar när en HDMI-kabel inte håller måttet. Att det fungerar med 1080p istället för 4K är också ett väldigt tydligt tecken på en dålig kabel som inte orkar med bandbredden. Säljs mycket skräp därute i fråga om HDMI-kablar.

Kan vara att du får mer radiointerferens när du kör 4K eftersom bandbredden då leder till frekvenser som ger interferens mot wifi och bluetooth. Långt ifrån alla HDMI-kablar är skärmade på rätt sätt. Typexemplet är när någon har en chromecast hängandes bredvid HDMI-kabeln och när chromecasten är igång krånglar bilden via HDMI – eller viceversa.

Kan också vara annat som stör förstås. Enklast att utesluta kabeln är så klart den gamla vanliga: köp en certifierad Ultra High Speed-kabel där du kan verifiera kvaliteten med mobiltelefonen. Då har du en kabel som lever upp till HDMI-kraven för alla existerande HDMI-funktioner, inklusive 48 Gbps bandbredd och även tillräcklig skärmning mot radiointerferens.

Är det fortfarande samma problem fast du har en ny och verifierad Ultra High Speed-kabel? Då vet du definitivt att problemet ligger någon annanstans. Blir det också enklare att gå vidare mot exempelvis Samsungs support.

Också värt att tänka på är att ifall ni regelbundet flyttar på PS5:n mellan rummen och rycker kablar in/ut ökar det slitaget på såväl kabel som kontakter vilket kan förvärra problemen med tiden.

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av HDR och se om det är det som spökar.
Alternativt kolla att HDCP är påslaget. Om boxen som ligger emellan inte har stöd för det så kommer det slockna under vissa ögonblick.

Permalänk
Bildexpert 📺

Saknas HDCP och källan kräver HDCP stryper källan bild och ljud helt. Alltid svart. HDCP bygger dock på kontinuerliga ackar och missas en ack, pga av bitfel i överföringen så släcks bild och ljud typiskt i ett par sekunder tills nästa ack går fram igen. Bitfelet kanske är extremt litet likt 0,01% av totala bandbredden. Men när bitfelet inträffar precis under en ack blir det dropout då och då. Större bitfel ger tydligare störningar och till slut ingen bild alls. Därav att kass kabel och/eller interferens kan trigga HDCP-skyddet.

Alltid den HDCP-krävande källan som stryper, inte TV:n eller mellanenheter. Alla prylar med HDMI måste hantera HDCP. Där det kan uppstå kompatibilitetsproblem är mellan gamla och nya prylar, typiskt att digitalboxen från förr inte vill handskaka med en TV som identifierar sig med HDCP-protokoll som inte fanns boxen när tillverkades. Därav att man kan ställa in i TV:ns menyer hur TV:n ska identifiera sig över HDMI.

Kör man en modern Samsung-TV direkt mot en PS5 ska TV:n identifiera att det är en modern pryl vilket brukar bli en ruta på TV:n att den ställt om HDMI-anslutningen till något "utökat" eller "deep color"-läge eller liknande. Detta kan ju ändras av misstag så värt att dubbelkolla det också.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Skall börja med att köpa en ny kabel och utesluta att det är kablarna. Dock så började problemet spontant, Men Dock efter att dotterna tagit ps5an till sitt rum. Jag har inget som interferar med signalen mellan ps5 och samsung boxen.

du skriver verifiera kabeln med mobiltelefonen? Hur menar du då?

Skrivet av Laxpudding:

Ser ut som det brukar när en HDMI-kabel inte håller måttet. Att det fungerar med 1080p istället för 4K är också ett väldigt tydligt tecken på en dålig kabel som inte orkar med bandbredden. Säljs mycket skräp därute i fråga om HDMI-kablar.

Kan vara att du får mer radiointerferens när du kör 4K eftersom bandbredden då leder till frekvenser som ger interferens mot wifi och bluetooth. Långt ifrån alla HDMI-kablar är skärmade på rätt sätt. Typexemplet är när någon har en chromecast hängandes bredvid HDMI-kabeln och när chromecasten är igång krånglar bilden via HDMI – eller viceversa.

Kan också vara annat som stör förstås. Enklast att utesluta kabeln är så klart den gamla vanliga: köp en certifierad Ultra High Speed-kabel där du kan verifiera kvaliteten med mobiltelefonen. Då har du en kabel som lever upp till HDMI-kraven för alla existerande HDMI-funktioner, inklusive 48 Gbps bandbredd och även tillräcklig skärmning mot radiointerferens.

Är det fortfarande samma problem fast du har en ny och verifierad Ultra High Speed-kabel? Då vet du definitivt att problemet ligger någon annanstans. Blir det också enklare att gå vidare mot exempelvis Samsungs support.

Också värt att tänka på är att ifall ni regelbundet flyttar på PS5:n mellan rummen och rycker kablar in/ut ökar det slitaget på såväl kabel som kontakter vilket kan förvärra problemen med tiden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PappelApel:

du skriver verifiera kabeln med mobiltelefonen? Hur menar du då?

Har en artikel om det här. https://www.sweclockers.com/artikel/27577-teknikstund-valj-ra...

Exempel på verifiering i videon vid 6:23: https://youtu.be/OPfPYpc1Uyw?t=383

Skillnaden nu mot tre år tidigare när artikeln skrevs är att Ultra High Speed ersätter Premium High Speed och använder silverfärgad etikett.

Permalänk
Medlem

Var och skulle köpa en kabel idag på mediamarkt, Säljaren sa att den kabel som medföljer ps5 är en 2.1 kabel eller liknande som stödjer 8k och inte skall ha några problem med att kunna skicka dom signalerna som behövs... Nu är jag lite kluven och ville inte spendera pengar i onödan på en kabel då problemet kanske inte är kabeln ändå. Är kluven till att identifiera problemet och skall se om jag kan låna någon annans ps5:a i närhet för att identifiera om det är konsol problem eller något annat inann jag går vidare i min undersökning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PappelApel:

Var och skulle köpa en kabel idag på mediamarkt, Säljaren sa att den kabel som medföljer ps5 är en 2.1 kabel eller liknande som stödjer 8k och inte skall ha några problem med att kunna skicka dom signalerna som behövs... Nu är jag lite kluven och ville inte spendera pengar i onödan på en kabel då problemet kanske inte är kabeln ändå. Är kluven till att identifiera problemet och skall se om jag kan låna någon annans ps5:a i närhet för att identifiera om det är konsol problem eller något annat inann jag går vidare i min undersökning.

Jag tror faktisk att Media Markt är en av de som inte har någon certifierad kabel i sitt utbud. De säljer en hyfsat dyr sak (typ 399 kr) som kalls "Ekon" eller något sådant. Det står "Ultra High Speed 8K" på det men det är ingen etikett för certifiering och därför okänd kvalitet och faktiskt rätt missledande marknadsföring.

Kablar har inte HDMI-verisoner (evig missuppfattning) och den kabel som följer med PS5 ska vara tillverkad för de krav PS5 ställer med en max bandbredd om 32 Gbps. Men det är inte samma sak som att det alltid fungerar eftersom en kabel lätt kan slitas av att ryckas in/ut, böjas för mycket etc.

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka kabeln jag köpte från MM,

Jag har nu lyckats köpa en helt ny Ps5:a då jag trodde min gamla var problemet, Jag fick således med en ny kabel såklart, Och en helt ny Ps5:a Problemet återstår Vad tror experten? Kan det vara Oneconnect boxen? Eller kanske kabeln mellan Onconnect och tv (Skärm) ? Problemet uppstod som sagt helt plötsligt, Och vid tillfället kommer jag ihåg att när jag felsökte så var oneconnect boxen STEKANDE het, Problemet är bara mellan ps5 och min tv. Om jag ex kör med tv:s inbyggda film appar och spelar upp något i 4 k så fungerar den felfritt.
Har precis kontaktat Samsung supporten som snacka om att skicka en ny kabel! Jag var dock inte riktigt säker på om dom menar den "optiska" kabel som är mellan oneconnect boxen och skärmen eller om dom menar en ny hdmi kabel, vilket jag i praktiken redan fått en ny av. Vet du möjligen om dessa oneconnect boxar skall ha en inbyggd fläkt eller bara vara passiva?

Skrivet av Laxpudding:

Jag tror faktisk att Media Markt är en av de som inte har någon certifierad kabel i sitt utbud. De säljer en hyfsat dyr sak (typ 399 kr) som kalls "Ekon" eller något sådant. Det står "Ultra High Speed 8K" på det men det är ingen etikett för certifiering och därför okänd kvalitet och faktiskt rätt missledande marknadsföring.

Kablar har inte HDMI-verisoner (evig missuppfattning) och den kabel som följer med PS5 ska vara tillverkad för de krav PS5 ställer med en max bandbredd om 32 Gbps. Men det är inte samma sak som att det alltid fungerar eftersom en kabel lätt kan slitas av att ryckas in/ut, böjas för mycket etc.

Permalänk
Bildexpert 📺

One connecten ska bli varm men inte stekhe. Den rymmer all eletronik så den behöver kylning. Kan förstås vara kabeln som ger ström och optisk signal till själva panelen. Men dubbelkolla så att boxen får tillräcklig kylning

Permalänk
Medlem

Det är tydligen ett ganska utbrett problem med Samsung tv och playstation. Har exakt samma problem med playstation 4 och 5.