[AKUT] Problem med RAID-konfiguration (backup saknas)

Permalänk

[AKUT] Problem med RAID-konfiguration (backup saknas)

Jag har ett gigantiskt (enligt mig) problem som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med.
Det är såhär att jag har kört en egen server här hemma i källaren i ca 10 års tid.
Servern har agerat som både en Minecraft server men också en webbserver för att hosta flera hemsidor m.m.

Problemet nu är att jag inte kan boota in i OS (Debian 11) längre efter att servern blev utan ström någon timme medan jag var på jobb för några dagar sedan.
Servern är en gammal Dell PowerEdge 2900 med 6 SAS-diskar av totalt 10 platser/slots.
Vad jag har förstått så har det hänt något med RAID-konfigurationen som helt plötsligt inte kan hitta alla diskar riktigt. Då jag är väldigt ny på just RAID, kan jag tyvärr inte förklara exakt vad som kan ha hänt.

Under "virtuella diskar" i BIOS står RAID-5 som "offline" och fyra diskar står som "missing".
Och under "fysiska diskar" står fyra diskar som "ready" och två diskar som "online".

Eftersom att jag är ett praktarsel och världens största pucko, finns det ingen backup att tillgå.
Därför är det extra viktigt att jag får löst detta på något sätt så att jag åtminstone kan ta en backup av allt för att sedan kanske skrota servern och fixa en annan.

Är sjukskriven och har en usel ekonomi för närvarande så det finns ingen som helst möjlighet för mig att lämna in diskarna till något företag som sysslar med backups etc.

Om det hade varit S-ATA diskar kanske jag hade kunnat klona diskarna i en nyinköpt dockingsstation, men det sitter bara SAS-diskar i servern.

Trots min dåliga ekonomi kan jag betala runt 500-600 kr till den person som lyckas att hjälpa mig med att få igång raid:en/servern igen, alt. ta en fullständig backup av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Jag har ett gigantiskt (enligt mig) problem som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med.
Det är såhär att jag har kört en egen server här hemma i källaren i ca 10 års tid.
Servern har agerat som både en Minecraft server men också en webbserver för att hosta flera hemsidor m.m.

Problemet nu är att jag inte kan boota in i OS (Debian 11) längre efter att servern blev utan ström någon timme medan jag var på jobb för några dagar sedan.
Servern är en gammal Dell PowerEdge 2900 med 6 SAS-diskar av totalt 10 platser/slots.
Vad jag har förstått så har det hänt något med RAID-konfigurationen som helt plötsligt inte kan hitta alla diskar riktigt. Då jag är väldigt ny på just RAID, kan jag tyvärr inte förklara exakt vad som kan ha hänt.

Under "virtuella diskar" i BIOS står RAID-5 som "offline" och fyra diskar står som "missing".
Och under "fysiska diskar" står fyra diskar som "ready" och två diskar som "online".

Eftersom att jag är ett praktarsel och världens största pucko, finns det ingen backup att tillgå.
Därför är det extra viktigt att jag får löst detta på något sätt så att jag åtminstone kan ta en backup av allt för att sedan kanske skrota servern och fixa en annan.

Är sjukskriven och har en usel ekonomi för närvarande så det finns ingen som helst möjlighet för mig att lämna in diskarna till något företag som sysslar med backups etc.

Om det hade varit S-ATA diskar kanske jag hade kunnat klona diskarna i en nyinköpt dockingsstation, men det sitter bara SAS-diskar i servern.

Trots min dåliga ekonomi kan jag betala runt 500-600 kr till den person som lyckas att hjälpa mig med att få igång raid:en/servern igen, alt. ta en fullständig backup av allt.

Okej, för tydlighets skull...

Det var alltså en RAID5-array bestående av 6 diskar, alla diskarna hittas fortfarande men bara 2 av diskarna anses nu ingå i arrayen?
Och detta med någon Dell PERC kontrollers hårdvaruraidlösning?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Snurrar alla diskarna?, får du felmedelande redan vid BIOS-start om diskar saknas eller inte kan sättas ihop till RAID (filma med mobilen så att du får med allt som skrivs till monitor då det kan rusa fort förbi...)

- har du provat att boota med en (äldre som stöder 32-bit boot och utan UEFI) linuxdistrubition och se om diskarna hittas - det behöver inte vara RAID:en som är paj utan att 'bara' filsystemet med OS är skadad och därför inte bootar, vilket då kanske innebär att data eller läsa ut RAW-image av lagringen ändå går att läsa ut - linux är bra på att förstå sig på SCSI/SAS-enheter så det bör inte vara ett problem om själva RAID:en sätts ihop korrekt av HW-raid-kortet för att kunna läsa ut datat senare

Jag gissar att det är satt upp med HW-raid (typ Perc 6 SAS-kontrollerkort) och ett problem vid HW-RAID-fel man kan råka ut för är att BBWC-batteriet sedan länge är utslitet och tar ingen laddning och det kan ha blivit inkonsistens på diskarna vid strömavbrott - dock brukar kontrollerkorten stänga av write-cache när BBWC-batteriet inte fungerar och servern blir väldigt trög när den skriver men då bör diskarna vara med intrigiteten i ordning om man inte varit dum och forcerat på SAS-kontrollerkortet att write cache skall användas ändå utan BBWC-batteri... - då får man nog skylla sig själv...

Det andra är att 1 SAS-disk för mycket av vad RAID:en tål har havererat och startar inte upp som de skall... då är det riktigt surt...

Skall du ägna dig åt 'räddning' av diskinnehåll om inte HW-RAID:en sätts ihop korrekt av PERC 6 så är det svårt/omöjligt att gå igenom PERC6 kortet - de är inte speciellt användavänligt och rotar man med dessa så är det inte för dataräddning om man säger så, utan förutsätter att man kan ladda tillbaka en backup....

mdadm-RAID i linux har jag förstått kan identifiera flertalet LSI-kontrollerkorts (vilket perc 6 är) format i början av diskarna men du kan inte använda din befintliga SAS-kort för det då de inte kan köra i sk. IT-mode med direktaccess mot individuella diskar. Utan du behöver låna/köpa en LSI SAS 92xx series HBA-kort programmerad i IT-mode ( finns under många OEM-namn från IBM, Lenovo, Dell mfl. - leta på dem som uttalat stöder ZFS då de har rätt mjukvara inkörd för IT-mode) - också köpa nya adapterkablar etc. då de breda SAS-kontakterna på PERC6 resp bakplan för diskkorgarna är inget som har använts sedan mycket länge, dom finns men man får jaga ganska länge för att finna dem och inte speciellt billiga - och en halvmeters kabel är lite väl kort (som är lättare att hitta), modell typ fattas 1 cm även vid spänt draget om du skall ha SAS-HBA kortet sitta på moderkortets PCIe-slot och nå fram till diskkorgarna, beroende också på vilken variant av LSI SAS 92xx-kort du fann då skillnaderna mellan modellerna är i stort sett hur dess anslutningar är riktade. jag skulle köpa 1-meters men de är mer trubbliga att hitta...

---

Med andra ord 500:- i vare sig någons tid eller i HBA-kort och sladdar kommer du inte långt med...

Permalänk
Medlem

Kanske kan få ut mer information om du lyckas boota live-cd-linux på en usb-sticka? Då borde man lättare kunna se vad datorn hittar för diskar och sånt

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Okej, för tydlighets skull...

Det var alltså en RAID5-array bestående av 6 diskar, alla diskarna hittas fortfarande men bara 2 av diskarna anses nu ingå i arrayen?
Och detta med någon Dell PERC kontrollers hårdvaruraidlösning?

Korrekt!
Har även testat att boota med en Live CD men kan inte hitta några diskar alls då, bara usb-minet som jag bootade ifrån.

Vet inte alls vad jag ska göra då detta med RAID/PERC5 är nytt för mig.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Snurrar alla diskarna?, får du felmedelande redan vid BIOS-start om diskar saknas eller inte kan sättas ihop till RAID (filma med mobilen så att du får med allt som skrivs till monitor då det kan rusa fort förbi...)

- har du provat att boota med en (äldre som stöder 32-bit boot och utan UEFI) linuxdistrubition och se om diskarna hittas

Jag gissar att det är satt upp med HW-raid (typ Perc 6 SAS-kontrollerkort) och ett problem vid HW-RAID-fel man kan råka ut för är att BBWC-batteriet sedan länge är utslitet och tar ingen laddning och det kan ha blivit inkonsistens på diskarna vid strömavbrott - dock brukar kontrollerkorten stänga av write-cache när BBWC-batteriet inte fungerar och servern blir väldigt trög när den skriver men då bör diskarna vara med intrigiteten i ordning om man inte varit dum och forcerat på SAS-kontrollerkortet att write cache skall användas ändå utan BBWC-batteri... - då får man nog skylla sig själv...

Ja, alla diskarna snurrar/fungerar.
Får fel gällande att en logisk disk hittades men failade under boot.

Nej, har inte testat att boota med någon äldre Live CD, något förslag på vilken jag kan testa?

Det är ett PERC5-kort och det känns troligt att det kan vara batteriet som har gett upp. Vad kan jag göra åt detta?
Är verkligen tacksam för all hjälp jag kan få. 😔

P.s Har filmat uppstarten men vet inte hur jag kan posta videon här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

P.s Har filmat uppstarten men vet inte hur jag kan posta videon här.

Youtube och sen länka här.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Kanske kan få ut mer information om du lyckas boota live-cd-linux på en usb-sticka? Då borde man lättare kunna se vad datorn hittar för diskar och sånt

Har gjort detta men den enda "disken" som hittas är USB-minnet. 🤔

Permalänk
Medlem

Detta raderar ingen data på diskarna men mer eller mindre nollställer RAID-kortet gällande uppsättningar:

. Plocka ut alla diskar.
.. Starta upp servern.
... Gå in i RAID-kontrollern vid uppstart(står vilken tangent Du skall trycka på).
.... Radera hela RAID uppsättningen som berörs.
..... Stäng av servern.
...... Stoppa in alla diskar.
....... Starta servern.
........ Gå in i RAID-kontrollern vid uppstart(står vilken tangent Du skall trycka på).
......... Kolla om den ber dig att importera in uppsättningen. Om ja, gör detta och kolla om allt blir Online.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Är sjukskriven och har en usel ekonomi för närvarande så det finns ingen som helst möjlighet för mig att lämna in diskarna till något företag som sysslar med backups etc.

Om det hade varit S-ATA diskar kanske jag hade kunnat klona diskarna i en nyinköpt dockingsstation, men det sitter bara SAS-diskar i servern.

Trots min dåliga ekonomi kan jag betala runt 500-600 kr till den person som lyckas att hjälpa mig med att få igång raid:en/servern igen, alt. ta en fullständig backup av allt.

Kom till att tänka på en annan grej som kan vara bra att ha hemma då SAS är lite dyrt i bordsmodell(USB). Kolla om Du kan hitta något billigt LSI 9211-8i kort(eller motsvarande). Denna går också bra:

https://www.tradera.com/item/1000263/531122480/lsi-9210-8i-sa...
838 kronor.

Då kommer Du att kunna klona fysiskt friska enheter men även därefter låta t.ex. en Linux variant kika på den och prova montera uppsättningen med hjälp av mdadm då den klarar av vissa tillverkares RAID uppsättningar som följer en viss standard.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Det är ett PERC 5-kort som agerar kontroller.
Har läst något om re-tag, men då är det viktigt att alla inställningar blir exakt samma som i den tidigare konfigurationen. Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Det är ett PERC 5-kort som agerar kontroller.
Har läst något om re-tag, men då är det viktigt att alla inställningar blir exakt samma som i den tidigare konfigurationen. Stämmer det?

Re-tag är inget jag känner till.

I mitt exempel så är tanken att fimpa PERC kortets uppgifter om den strulande uppsättningen och prova en import som om den vore främmande.

För kännedom, i ditt fall så finns uppsättningen på två "huvudplatser"

1. PERC kortet.
2. På samtliga hårddiskar(som fungerar).

Därför behöver Du i alla fall i mitt exempel inte tänka på exakta inställningar, eftersom Du skall INTE skapa en ny RAID uppsättning med identiska inställningar på samma hårddiskar, Du skall prova att importera in uppsättningen.

Men jag tror ändå inte det kommer att hjälpa, men det är det snabbaste och billigaste att direkt testa det så är den punkten ur världen.

Det jag tror att Du behöver är att prova koppla på diskarna mot en HBA som har stöd för SAS och prova köra enklare diagnostik, därefter klona, därefter prova mixtra med original uppsättningen.

Om Re-tag är att skapa en ny identisk RAID uppsättning på dina befintliga hårddiskar så är det något Du skall prova långt senare i ledet, först efter lyckad kloning. För om kloningen misslyckas(Du kommer inte åt två eller flera enheter) så ligger felet i hårddiskarnas hårdvara.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnt prio 1 är att klona diskarna så att du har en sektor-image av var och en av diskarna - det kan du inte göra med PERC5 utan måste ha en LSI-SAS-92xx kort som tidigare nämnda och med en flash-firmware för IT-mode.

PERC5, PERC6 i Dell:s värld precis som P400, P410 i HPE:s värld (alla är LSI-kort i grunden) är tämligen 'dumma' och stelbenta när man går i deras BIOS och det är väldigt lätt att man prova fel funktion för att man förstått fel var den egentligen gjorde och du kan kyssa goodbye till dina data för alltid.

Därav är att göra sektor till sektor kopia som diskimages av alla diskarna det första du skall fokusera på innan du ens tänker prova något annat om dina data är det viktiga.

De som kan hantera dessa kort bra är i princip bara de som har hantera dessa servrar på yrkesmässig nivå och redan gjort alla missar som går att göra. Att som nybörjare ge sig på dessa kort och med unik data på diskarna och tro att man kommer att lyckas på första försöket utan att förlora data är ....nej, det kommer att skita sig rejält!

Permalänk

Jag uppskattar verkligen alla svar och intressant info, trots att jag inte fattar hälften. Hahaha!

Lyckades att få tag på fel-log från servern och det visade sig att batteriet till controllern felade.
Men jag måste ju ändå försök att reparera raiden (uppställningen) trots att jag fixar ett nytt batteri.
Verkar inte gå att importera någon konfig heller.

Permalänk
Medlem

Batteriet gör inte att din RAID-uppsättning hamnar i offline läge.

Det enda batteriet hjälper till med är att aktivera en skrivcache inne i PERC kortet(snabbar på skrivningar). Utan batteri så går skrivningar normalt(om man inte forcerar standardläget) betydligt långsammare eftersom normalt stänger dessa RAID kort av även skrivcachen som finns på själva lagringsenheterna p.g.a. driftsäkerhet.

Du behöver prova några utav förslagen som har getts i tråden. Oavsett vilket förslag Du väljer att börja med, är där något som är otydligt i förslaget, ställ frågan och citera förslaget så kommer där säkert ett förtydligande inom kort.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Om integriteten var korrekt och all data redan skriven på diskarna när strömmen gick så hade det klarat sig även om din backup-batteri är ur funktion - men dessvärre hade du data kvar i kontrollerkortets write-cache när strömmen gick och du fick inkonsistens på din RAID5 och kontrollern ser motstridiga uppgifter när den läser RAID5 och kan inte lösa det.

Detta kan man råka ut även på en Linux mdadm-RAID, LVM-RAID speciellt då dagens diskar kan rymma mycket oskriven data i sina skivcache om det är intensiv disk-trafik (som vid resynkning av en RAID och man får en eller flera strömavbrott till mitt under det...).

COW-filsystem jobbar med att de aldrig skriver över eller modifierar sektorer som redan är skrivet (och inte är frigjort som ledig utrymme, ofta med viss karantäntid i antal transaktionspunkter innan det återanvänds) vilket också gäller dess metadata för filsystemet.

Därmed ligger några minuter äldre transaktioner kvar orört oavsett hur mycket som skrivits och raderas i filerna de sista 30 sekunderna innan strömavbrottet och data och metadatat kanske aldrig hunnit ned på diskarnas magnetyta eller bara bitar här och där i annan ordning än skrivordningen (för att man använt parallella skrivköer mot disken) och resten glömdes med diskarnas writecache när strömavbrottet kom.

Det är då man vill ha ett filsystem som kan intregitetschecka sig själv och slänga de senaste skrivningarna som inte går jämt upp med checksummorna och göra en rollback till senaste kompletta felfria transaktionen.

Det är för närvarade bara 2 filsystem som klarar det - ZFS och BTRFS just för att de är COW-filsystem och har checksummor på all sin data.

Permalänk

Jag har delvis kommit en bit på vägen nu.
Skapade en identisk uppsättning/raid med hjälp från Dell support.

Problemet jag har nu är att jag inte kan komma förbi "boot/grub/i386-pc/normal.mod not found" under uppstarten av servern.
Har testat några lösningar, men de verkar inte fungera för mig.

Jag har dubbelkollat att filen finns i den aktuella sökvägen, så vad kan vara fel då?
Kör senaste Debian på server-burken och är lite osäker på hur jag återinstallerar/reparerar GRUB utan att radera någon data på diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Jag har delvis kommit en bit på vägen nu.
Skapade en identisk uppsättning/raid med hjälp från Dell support.

Problemet jag har nu är att jag inte kan komma förbi "boot/grub/i386-pc/normal.mod not found" under uppstarten av servern.
Har testat några lösningar, men de verkar inte fungera för mig.

Jag har dubbelkollat att filen finns i den aktuella sökvägen, så vad kan vara fel då?
Kör senaste Debian på server-burken och är lite osäker på hur jag återinstallerar/reparerar GRUB utan att radera någon data på diskarna.

Om raiden fungerar enligt bios/controller bör du kunna boota live linux och kolla vad som hittas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Jag har delvis kommit en bit på vägen nu.
Skapade en identisk uppsättning/raid med hjälp från Dell support.

Problemet jag har nu är att jag inte kan komma förbi "boot/grub/i386-pc/normal.mod not found" under uppstarten av servern.
Har testat några lösningar, men de verkar inte fungera för mig.

Jag har dubbelkollat att filen finns i den aktuella sökvägen, så vad kan vara fel då?
Kör senaste Debian på server-burken och är lite osäker på hur jag återinstallerar/reparerar GRUB utan att radera någon data på diskarna.

Skriv inget till uppsättningen som skall räddas.
Gör som katten med kepsen ovan tipsar.

Kör igång med en LiveCD/LiveUSB Linux och kika på filsystemet, för det verkar något trasigt, men det betyder inte att din faktiska data är skadad.

Om Du ser något där, förberedd dig på att kopiera ut all data till en säker plats innan Du börjar mecka med GRUB(även om GRUB inte är livsfarlig för datan på RAID:en).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Som sagt prion är att rädda ut datan först så att du säkrat en kopia av allt intressant - inte att försöka få igång servern!. Och detta bör kunna göras med en USB-sticka baserad Live linux (tex ubuntu eller hellre en linux-distrubition avsedd för datamek/dataräddning eller från CD/DVD-läsaren med lämpligt bränd skiva). Dom flesta Linux förstår sig mycket väl på olika SCSI/SAS HBA och RAID-kort direkt med tanke på att det har använts i olika servrar sedan början av 1990-talet då redan på den tiden fungerade Linux Out of box medans i DOS/Windows fick man svära och lirka med olika drivrutiner - minneshanterar etc. en förmiddag innan ens disken hittades... och lite tid ytterligare innan det hela blev bootbar...

Sedan är det nog läge att wipa hela servern och göra en ny installation från början med uppdaterade mjukvaror och installera tillbaka datan där det hör hemma.

Försöker du få igång den befintliga systemet som den är så är det risk att du kommer att hitta fler problem efter varandra.

Permalänk

Jag behöver tyvärr boota upp servern som den var tidigare för att ta nya/aktuella backuper av flera mysql-databaser.
De backupfilerna jag lyckades att hitta på ena hårddisken (efter att ha bootat med LiveCD) var korrupta.

Samt att en hel mapp/katalog var borta, men övriga mappar fanns kvar på samma ställe. Hur kan det komma sig?

Och filen "normal.mod" som GRUB behöver för att boota up normalt, är spårlöst borta.
Går det att ladda ner - kopiera den till rätt plats på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Jag behöver tyvärr boota upp servern som den var tidigare för att ta nya/aktuella backuper av flera mysql-databaser.
De backupfilerna jag lyckades att hitta på ena hårddisken (efter att ha bootat med LiveCD) var korrupta.

Samt att en hel mapp/katalog var borta, men övriga mappar fanns kvar på samma ställe. Hur kan det komma sig?

Och filen "normal.mod" som GRUB behöver för att boota up normalt, är spårlöst borta.
Går det att ladda ner - kopiera den till rätt plats på något sätt?

Det känns högst riskabelt att försöka sig på liknande utan att kopiera informationen först

Att försöka ersätta saknade filer med nya kräver att du skriver till diskarna, samma med att försöka starta ditt gamla OS

Saknas filer så blev de nog korrupta när olyckan skedde och därmed har problematiska inlägg i filtabellerna, kan gå med ’testdisk’ och liknande verktyg att försöka hitta rätt

Installerar du nya filer kan de vara fel version och därmed förstöra långt mer än de gör nytta

kopiera ut känslig data innan du börjar leka

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det känns högst riskabelt att försöka sig på liknande utan att kopiera informationen först

kopiera ut känslig data innan du börjar leka

Det är just det jag redan har gjort, men de senaste backupfilerna från mysql-servern var korrupta, så jag måste skapa nya backuper på något sätt.

Eller går det att kopiera hela "/var/lib/mysql"-mappen och försöka att återskapa någon backup från de filerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Det är just det jag redan har gjort, men de senaste backupfilerna från mysql-servern var korrupta, så jag måste skapa nya backuper på något sätt.

Eller går det att kopiera hela "/var/lib/mysql"-mappen och försöka att återskapa någon backup från de filerna?

Att klona alla diskar på sektornivå brukar vara första steget, att kopiera den information du specifikt är ute efter är andra steget, att sedan köra den kopian på en server som du vet fungerar korrekt är tredje steget (samma version av alla dependencies också om det går)

Skulle inte tro att det är värt att försöka få liv i den gamla installationen som den är, kan vara många konstiga saker som kan ske pga saknade filer eller korrupt data även flera år in i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Eller går det att kopiera hela "/var/lib/mysql"-mappen och försöka att återskapa någon backup från de filerna?

OM filerna där är hela så kan du använda dem rakt av. Dvs, se till att ha samma Mysql-version, ersätt /var/lib/mysql med filerna du räddat här, starta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

OM filerna där är hela så kan du använda dem rakt av. Dvs, se till att ha samma Mysql-version, ersätt /var/lib/mysql med filerna du räddat här, starta.

Har försökt att kopiera filerna men de är skyddade av "mysql"-användaren, som jag inte kan logga in på.

Permalänk
Medlem

Som root kan du kopiera 'allt' utan mankemang med olika rättigheter, om det är strul ändå så brukar det bero på IO-error eller annat allvarligt på lagringsnivå - försöker du kopiera via grafiska gränssnittet eller via terminal ? vid terminal så måste du använda 'sudo' vid tex. kopiering med 'cp' för root-rättigheter under kopieringen.

(om du vill köra fulväg kan du göra 'sudo bash' och då efter detta så jobbar du som 'root' i allt du gör och även kan ställa till med en massa saker... jag som norton-commander användare sedan DOS-tiden så gör jag all sådan hantering via 'mc' (midnight commander) - eventuellt kan du behöva installera denna om du kör ubuntu-live med 'apt install mc' medans de flesta versioner av Live-linux för dataräddning brukar ha den förinstallerad.)

Permalänk
Medlem

När vi uppmanar till att säkra data innan någon reparation påbörjas, så tänker vi på att klona lagringslösningen till en singelenhet. Beroende på storlek på originalvolymen så behöver Du en lagringsenhet(eller volym) som är minst lika stor. Att kopiera ut filer inte riktigt det som uppmanas till i tråden. Det kan man göra senare när hela filsystemet är igång och lirar.

Sedan när Du kollat att kopian stämmer med originalet(skall vara lika bra/lika kass), så kan Du påbörja kontroll samt reparationer. Första grejen att göra är att köra "Check Consistency" på RAID uppsättningen och låta den försöka laga. Görs via RAID-kontrollerns BIOS.

Därefter är det läge att låta filsystemet kontrolleras och eventuellt repareras ifrån en motsvarande Linux som körs via USB-sticka i Live läge.

Kanske då kommer det mesta tillbaks. Men ha inte hoppet inställt på att allt eller mycket kommer tillbaks. Men om det gör det så blir Du extra glad istället .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

När vi uppmanar till att säkra data innan någon reparation påbörjas, så tänker vi på att klona lagringslösningen till en singelenhet. Beroende på storlek på originalvolymen så behöver Du en lagringsenhet(eller volym) som är minst lika stor. Att kopiera ut filer inte riktigt det som uppmanas till i tråden. Det kan man göra senare när hela filsystemet är igång och lirar.

Sedan när Du kollat att kopian stämmer med originalet(skall vara lika bra/lika kass), så kan Du påbörja kontroll samt reparationer. Första grejen att göra är att köra "Check Consistency" på RAID uppsättningen och låta den försöka laga. Görs via RAID-kontrollerns BIOS.

Därefter är det läge att låta filsystemet kontrolleras och eventuellt repareras ifrån en motsvarande Linux som körs via USB-sticka i Live läge.

Kanske då kommer det mesta tillbaks. Men ha inte hoppet inställt på att allt eller mycket kommer tillbaks. Men om det gör det så blir Du extra glad istället .

Bra skrivet!

Permalänk
Skrivet av Veni:

När vi uppmanar till att säkra data innan någon reparation påbörjas, så tänker vi på att klona lagringslösningen till en singelenhet. Beroende på storlek på originalvolymen så behöver Du en lagringsenhet(eller volym) som är minst lika stor. Att kopiera ut filer inte riktigt det som uppmanas till i tråden. Det kan man göra senare när hela filsystemet är igång och lirar.

Sedan när Du kollat att kopian stämmer med originalet(skall vara lika bra/lika kass), så kan Du påbörja kontroll samt reparationer. Första grejen att göra är att köra "Check Consistency" på RAID uppsättningen och låta den försöka laga. Görs via RAID-kontrollerns BIOS.

Därefter är det läge att låta filsystemet kontrolleras och eventuellt repareras ifrån en motsvarande Linux som körs via USB-sticka i Live läge.

Kanske då kommer det mesta tillbaks. Men ha inte hoppet inställt på att allt eller mycket kommer tillbaks. Men om det gör det så blir Du extra glad istället .

Det är inte så lätt att klona något som strular från och till.
Och det är dessutom SAS-diskar, så det går inte att koppla dem externt till vilken PC som helst heller.

De funktionerna du nämner verkar inte finnas i den BIOS:EN som servern har.