Permalänk
Inaktiv

Tips på billig router

Någon som har tips på en billig router från Netonnet? https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router

Köpte TP-Link ARCHER C50 V.3 men tappar anslutning flera gånger per dag. Nu börjar det gå mig på nerverna så jag får lämna tillbaka den. Vet bara inte vad jag ska köpa istället.

Vill inte spendera mycket då jag inte har stora krav (betalade 349 kr för ovanstående). I regel bara dator och telefon uppkopplat och ibland nån gäst. Har låg fiberhastighet (10/10) så jag har uppenbarligen inte hastighetskrav. Bara ute efter stabilitet. Routern står i samma rum som datorn.

Behöver jag gå upp i pris så runt 500 kr. Tidigare haft Linksys E5400-EU som också kostade 349 kr ny från Netonnet och den fungerade fint.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt den här, har haft Asus router tidigare vilket har funkat kalas bra för min del.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

Jag hade köpt den här, har haft Asus router tidigare vilket har funkat kalas bra för min del.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Tack för tipset. Då kör jag nog på den. Det negativa som fanns att läsa gällde begränsad hastighet men det är ju inget problem för mig med redan låg hastighet i väggen.

Permalänk
Medlem

Låter som du fick ett dåligt exemplar, de flesta budget routers är ganska bra numera. Även om det inte finns så många avancerade inställningar så fungerar dom och ger bra fart.

Netgear har funkar bra där jag har använt dessa prylar. Bra att många numera även har dual eller quad-core cpus som verkligen ger bra fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tack för tipset. Då kör jag nog på den. Det negativa som fanns att läsa gällde begränsad hastighet men det är ju inget problem för mig med redan låg hastighet i väggen.

Den här ser ut att vara betydligt snabbare och har fått bra recensioner.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/h...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Ta reda på varför du tappar anslutning istället?

Det har du nog tid med om du har tid att skriva här.

Är det för att det är svag signal? Tappar den när den byter kanal? För att det är mycket störningar? Tappar du med kabel? Kör du senaste programvaran?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DennisOlof:

Låter som du fick ett dåligt exemplar, de flesta budget routers är ganska bra numera.

Tänkte det också men läste att andra hade samma problem med denna router.

Skrivet av Scarabeo:

Den här ser ut att vara betydligt snabbare och har fått bra recensioner.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/h...

Tack för tipset. Behöver inte så hög hastighet just nu (men kan ju bli aktuellt i framtiden). Så dyr var den ju dock inte och tydligen testvinnare i PC-tidningen.

Skrivet av Petterk:

Ta reda på varför du tappar anslutning istället?

Det har du nog tid med om du har tid att skriva här.

Är det för att det är svag signal? Tappar den när den byter kanal? För att det är mycket störningar? Tappar du med kabel? Kör du senaste programvaran?

Signalen är inte svag. Ser fulla bars och dessutom står den i samma rum som datorn, knappt några möbler här heller (nyinflyttad). Så några störningar finns ej.

Har tyvärr ingen kabel men tänkte beställa det även om jag inte tror på att det är fiberanslutningen som strular. Aldrig hört talas om att fiber droppar så. När fiber ligger nere (hänt en gång sedan jag skaffade det för kanske 2-3 år sedan) så har det varit planerat underhåll nattetid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Så några störningar finns ej.

Du kunde ha svarat att du inte kollat, då du inte vet om du ger detta svaret.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/t...

skulle kört på denna faktiskt då den har nya wi-fi 6 standarden och håller antagligen längre än de andra budgetalternativen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Du kunde ha svarat att du inte kollat, då du inte vet om du ger detta svaret.

Istället för att svara drygt kan du ju förklara vad du menar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Har tyvärr ingen kabel men tänkte beställa det även om jag inte tror på att det är fiberanslutningen som strular. Aldrig hört talas om att fiber droppar så. När fiber ligger nere (hänt en gång sedan jag skaffade det för kanske 2-3 år sedan) så har det varit planerat underhåll nattetid.

Det går tyvärr inte att utesluta någon felkälla alls innan man felsökt. Och det är så klart lättare sagt än gjort. Jag har till exempel haft problem med min fiber där utrustning i stadsnätet eller hos Bahnhof uppenbart har startat om, om och om igen och orsakat intermittenta avbrott.

WiFi på 5GHz har en funktion som kallas DFS som gör att det trådlösa nätverket slås av om det detekterar aktiv väderradar. Det är ett lagkrav på vissa kanaler och kommer hända om man bor nära en väderradar.

WiFi på 2,4 GHz går på öppna frekvenser som störs av till exempel mikrovågsugnar och använder samma frekvenser som Bluetooth.

All WiFi-utrustning är inte certifierad för kompabilitet med varandra, vilket kan orsaka diverse skumma problem. Det innefattar grannarnas WiFi-utrustning om den är inställd på att använda samma kanaler som din.

Störningar kan alltså vara av många olika slag och kan uppträda intermittent (när störningskällan sänder) och därför vara extremt svårt att felsöka. Byte av utrustning kanske hjälper, eller så gör det inte det, beroende på vad felkällan är. Oavsett så är det bra att köra med trådat nät eftersom det enkelt utesluter (eller stärker hypoteser om) att det är radiogränssnittet som är problemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KAD:

Det går tyvärr inte att utesluta någon felkälla alls innan man felsökt. Och det är så klart lättare sagt än gjort. Jag har till exempel haft problem med min fiber där utrustning i stadsnätet eller hos Bahnhof uppenbart har startat om, om och om igen och orsakat intermittenta avbrott.

WiFi på 5GHz har en funktion som kallas DFS som gör att det trådlösa nätverket slås av om det detekterar aktiv väderradar. Det är ett lagkrav på vissa kanaler och kommer hända om man bor nära en väderradar.

WiFi på 2,4 GHz går på öppna frekvenser som störs av till exempel mikrovågsugnar och använder samma frekvenser som Bluetooth.

All WiFi-utrustning är inte certifierad för kompabilitet med varandra, vilket kan orsaka diverse skumma problem. Det innefattar grannarnas WiFi-utrustning om den är inställd på att använda samma kanaler som din.

Störningar kan alltså vara av många olika slag och kan uppträda intermittent (när störningskällan sänder) och därför vara extremt svårt att felsöka. Byte av utrustning kanske hjälper, eller så gör det inte det, beroende på vad felkällan är. Oavsett så är det bra att köra med trådat nät eftersom det enkelt utesluter (eller stärker hypoteser om) att det är radiogränssnittet som är problemet.

Tack för ditt utförliga svar. Jag ska absolut köra trådat för att utesluta att det inte är stadsnätet eller Bahnhof som strular (har också Bahnhof).