Emagine Steamboat är pytteliten OLED med 4K-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, sänker du upplösningen blir bilden i första hand suddigare och med mer aliasing. Vid tillräckligt låga upplösningar blir det pixligt också, men det ser inte ut som någon rutnätseffekt.

Själva rutnätseffekten finns inte längre på de bättre headseten idag.

Fast sänker man upplösningen men samtidigt kör nå lite finare filtrering på uppskalningen så lär det inte bli mer aliasing, snarare mindre än om du skulle renderat o visat det med den lägre upplösningen som native. Dock suddigare såklart, men det är väl så det funkar om man vill slippa ful aliasing

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Nu är jag inte allt för insatt i VR men jag hade fått uppfattningen att rutnätet kommer till av för låg pixeldensitet i panelen, så en högre upplöst panel borde väl kunna rendera lägre upplösning utan att det uppstår ett rutnät eller?

Rutnätseffekten kommer från början på grund av att man använde OLED skärmar med pentile matrix i de tidiga VR headseten (dessutom dålig OLED). I en pentile matrix så delar varje pixel på sina subpixlar med de närmstliggande pixlarna. Alltså blir inte upplösningen på riktigt det som utlovats utan är egentligen lägre. En pentile skärm har väl i genomsnitt 2/3 så många subpixlar som en RGB i samma upplösning.

Nu för tiden kör de LCD skärmar med RGB matrix vilket löser problemet (tillsammans med högre upplösning). Dock medför det problem med mörker så det är lite ge och ta.

En MicroOLED med full RGB matrix hade varit perfekt för användning i VR då det löser både problemet med SDE och mörker.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast sänker man upplösningen men samtidigt kör nå lite finare filtrering på uppskalningen så lär det inte bli mer aliasing, snarare mindre än om du skulle renderat o visat det med den lägre upplösningen som native. Dock suddigare såklart, men det är väl så det funkar om man vill slippa ful aliasing

Resultatet varierar beroende på uppskalningsteknik och spel. Generellt blir det dock en viss balansgång mellan suddig bild och aliasing. Jag har inte stött på något fall i VR där du får bättre bildkvalitet med uppskalning. Däremot ger det såklart ett rejält lyft i prestanda och i de spel som funkat bäst är det till ett lågt pris i bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Resultatet varierar beroende på uppskalningsteknik och spel. Generellt blir det dock en viss balansgång mellan suddig bild och aliasing. Jag har inte stött på något fall i VR där du får bättre bildkvalitet med uppskalning. Däremot ger det såklart ett rejält lyft i prestanda och i de spel som funkat bäst är det till ett lågt pris i bildkvalitet.

Jag tänker alltså typ cubic, ger så gott som ingen aliasing enligt mina erfarenheter. Krävs väl dock att det är vettig AA på grundmaterialet också o det brukar väl vara lite sisodär ofta.