Permalänk
Medlem

Tulldeklarering

Hej alla SweClockare!

Jag tänkte lägga ut en lite varning till er som tulldeklarerar själva och inte låter fraktbolagen göra detta för er.

Jag beställde ett paket från Kina och det hamnade hos Postnord som stoppade paketet för förtullning. Jag meddelade då PN att jag ämnade sköta detta själv. Den största anledningen är att jag ändå alltid behöver göra om deklareringen i efterhand eftersom det sällan blir rätt. Och rätt måste det bli då bokföringen annars inte stämmer.

Jag har tillgång till Tullverkets system för att göra tulldeklareringen online och när jag loggar in på tullverket finns där ett nytt förfarande enligt en ny lagstiftning för elektroniska tulldeklarationer. Nyfiken som jag är så väljer jag naturligtvis att göra på det nya sättet trots att man fortfarande har möjligheten kvar att göra enligt det gamla förfarandet.

Jag lyckas till slut att få igenom deklarationen i systemet och får den godkänd med lite hjälp av Tullverkets kundtjänst. Dom säger nu att PN ska få meddelande autoomatiskt om att den är ok. Det är här allt går fruktansvärt fel. PN hävdar att dom måste ha ett stämplat utlämningsbevis och Tullverket säger att dom inte kan ge mig ett sådant då allt ska gå elektroniskt till PN.

Nu efter många turer har det framkommit att PN inte prenumererar på Tullverkets meddelandeservice enligt den nya lagstiftningen och kan alltså inte ta emot meddelanden om utlämning enligt den nya lagstiftningen. Lagstiftningen kom 2016 och tullverket har meddelat detta till alla fraktbolag att detta började gälla fr.o.m. mars månad i år. (det gamla sättet gäller parallellt tills årsskiftet), så PN har haft tid på sig att implementera detta tycker jag.

Så jag vill varna alla om att det kan bli problem med att deklarera själva enligt den nya lagstiftningen om ni mot förmodan skulle vilja göra det. Det kanske är fler fraktbolag som inte har detta på plats också. Så deklarera enligt det gamla systemet till årsskiftet är min uppmaning.

Mitt paket ligger fortfarande hos PN och väntar trots att dom nu har fått både ett utlämningsbevis från Tullverket (tack för att ni engagerat er så mycket) och en kopia på min deklaration. To be continued...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Avstängd

Postnord gör ju dock allt rätt enligt regeringen, styrelsen förtjänar lönehöjning efter lönehöjning för den fantastiska service de erbjuder svenska folket

"Postnords vd Annemarie Gardshol har de två senaste åren fått sin lön höjd med 21 procent och 19 procent. Nu tjänar damen 842.000 kronor i månaden. Anledningen till höjningarna är enligt styrelsen att lönen tidigare var för låg och inte marknadsmässig. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Nu tjänar damen 842.000 kronor i månaden.

Undrar vad det är hon gör som berättigar den månadslönen. Visst, hon får inte 842kkr insatt på sitt konto då hon lär ha en hög straffskatt på den lönen. Men ändå så undrar man vad det är hon tillför som berättigar den månadslönen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Undrar vad det är hon gör som berättigar den månadslönen. Visst, hon får inte 842kkr insatt på sitt konto då hon lär ha en hög straffskatt på den lönen. Men ändå så undrar man vad det är hon tillför som berättigar den månadslönen.

Trolla lite bara så ser det inte så illa ut:

Yes Minister! slår huvudet på spiken som vanligt.

Permalänk
Medlem

Detta måste ändå vara ett av de bättre exemplen på hur dåligt uppbyggt vårt land är ur vissa perspektiv. Ett "lagom" bra land, med sprickor på fasaden lite här och där.

Om det är som du skriver (och jag har ingen anledning att misstro dig) så har de ju haft tid på sig gånger fem. Bra att du belyser detta dock! Nästan så att du borde skicka ett meddelande till de större dagstidningarna och tipsa om detta, det har ju faktiskt ett nyhetsvärde.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Låter konstigt då företag ofta tar han dom detta själv (eller via egna ombud) i vilket fall som helst. Men då får man väl besöka ett tullkontor istället, och skicka in kvittensen därifrån.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt kontaktat PTS och dom ville att jag skulle skicka dom lite mer info, vilket jag lovade att jag skulle göra denna helgen. Jag tycker precis som ni att detta är ganska allvarligt och en tjej jag hela tiden hade kontakt med på Tullverket sa att halva myndigheten hade blivit engagerat i mitt ärende.

Nu verkar det som att PN har släppt mina paket, men jag ropar inte HEJ förrän jag har hämtat dom.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter konstigt då företag ofta tar han dom detta själv (eller via egna ombud) i vilket fall som helst. Men då får man väl besöka ett tullkontor istället, och skicka in kvittensen därifrån.

Nu företräder jag ju just ett företag och det är därför som jag gör min deklarationer via TID på tullverkets hemsida. Jag tänkte att det skulle vara smidigt med den nya tjänsten för elektroniska deklarationer, men det blev allt annat än smidigt. Hade jag vetat detta skulle jag väntat med detta och kört på det gamla systemet ett tag till.
Till årsskiftet fungerar det gamla systemet och sedan kommer bara det nya att fungera. Vi kan ju bara hoppas att PN har fixat sina system tills dess.

Min paket har kommit hem och allt är nu frid och fröjd. Tullverket har också skickat ut nya brev till sina ombud och fraktbolag med anledning av detta. Tydligen var jag först i landet med att deklarera på det nya sättet...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb