Efter ca 10år är det dags att uppgradera, tips och råd på uppgradering som ska "hålla" kommande decennium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shibby96:

Bara läst gott om Noctua så känner att jag vill köra på dem faktiskt, angående minnena när jag försökte ta dem i datorbyggaren på inet så stod de att de inte var kompatibla? vet du vad det kan bero på?

Standardhastigheten på moderkortet är 4800MHz och dessa minnen kör i 5200MHz, men det kräver viss överklockning genom att aktivera XMP i BIOS, så det är nog därför. Dubbelkolla så att det är korrekt moderkort för Gaming X finns både i DDR4 & DDR5 variant.

Edit: Såg precis att define 7 bara kommer med 1st 140mm fläkt i fronten jämfört med meshify 2 som kommer med 2st.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Standardhastigheten på moderkortet är 4800MHz och dessa minnen kör i 5200MHz, men det kräver viss överklockning genom att aktivera XMP i BIOS, så det är nog därför. Dubbelkolla så att det är korrekt moderkort för Gaming X finns både i DDR4 & DDR5 variant.

Edit: Såg precis att define 7 bara kommer med 1st 140mm fläkt i fronten jämfört med meshify 2 som kommer med 2st.

aha okej! är det något komplicerat som jag inte kommer klara eller är det hur lätt som helst? haha
ska jag köpa till en till fläkt då eller är det lika bra o ta meshify 2 direkt bara? den var också väldigt clean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shibby96:

aha okej! är det något komplicerat som jag inte kommer klara eller är det hur lätt som helst? haha
ska jag köpa till en till fläkt då eller är det lika bra o ta meshify 2 direkt bara? den var också väldigt clean.

Smaksak, meshyfy 2 har bättre luftflöde men define 7 har ljuddämpning, 1st 140mm fläkt fram räcker men 2st är bättre.
Fläkt är inte komplicerat, skruva fast i chassit med 2-4 skruvar, sen får man koppla en sladd från den till moderkortet (som i ditt fall har 4st sådana platser) vill du koppla in fler än 4 chassifläktar behöver du en fläkthub eller splitterkabel.
Meshify Lite kanske kan vara av intresse också, då den kommer med 3x140mm fläktar

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shibby96:

aha okej! är det något komplicerat som jag inte kommer klara eller är det hur lätt som helst?

Om du menar X.M.P. så brukar det bara vara att gå in i BIOS och väljer att man vill använda minnenas inbyggda profil. På många moderkort går det att slå på X.M.P. direkt på första sidan i BIOS, det är så standardiserat att det ofta är en av de enklare inställningarna man kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du menar X.M.P. så brukar det bara vara att gå in i BIOS och väljer att man vill använda minnenas inbyggda profil. På många moderkort går det att slå på X.M.P. direkt på första sidan i BIOS, det är så standardiserat att det ofta är en av de enklare inställningarna man kan göra.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Smaksak, meshyfy 2 har bättre luftflöde men define 7 har ljuddämpning, 1st 140mm fläkt fram räcker men 2st är bättre.
Fläkt är inte komplicerat, skruva fast i chassit med 2-4 skruvar, sen får man koppla en sladd från den till moderkortet (som i ditt fall har 4st sådana platser) vill du koppla in fler än 4 chassifläktar behöver du en fläkthub eller splitterkabel.
Meshify Lite kanske kan vara av intresse också, då den kommer med 3x140mm fläktar

ljuddämpning är ganska viktigt för mig så det får bli en define 7 och köpa till en extra fläkt. Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Först och främst hade jag nog väntat till AM5 som kommer runt årsskiftet 22/23 då AMD moderkort håller längre än Intels.
Dessutom hinner DDR5 mogna lite.
Sedan hade jag nog investerat i ett rejält chassi först.
Är det 100% Gaming och du har inte tålamod att vänta så skulle jag nog bygga runt en 5800X3D processor.
På Intel sidan är kanske en 12700K eller 12700F (beroende på om du vill överklocka) ett bra val, men för just spel så bör 5800X3D hålla längre med sin extra cache.
500DX är ett bra chassi, men jag hade nog börjat nånting i den här stilen:
https://komponentkoll.se/bild/UCqmg.png

bra gaming cpu på föråldrad plattform, den är framtagen enbart för en sådan person som mig som idag sitter på en äldre AM4 cpu och redan har ett moderkort som stödjer R7 5800X3D, köper man helt nytt system idag är intel bättre då de kommer släppa minst en serie cpuer till sina nuvarande moderkort samt att de har DDR5 stöd.

Ligger en oöppnad R7 5800X3D här på skrivbordet som ska in i datorn nu i helgen ihop med ett seasonic gx 850w då jag inte litar på mitt 11 år gamla Corsair AX850 längre

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.