Veckans fråga: Vad är viktigt när du köper robotdammsugare?

Permalänk
Medlem

Jag har ägt många Robotdammsugare. Från 2006 och framåt med Trilobite , Roomba av flera olika generationer fram till nyaste J7+ med dockningstation , Neato i flera generationer och nu sist Roborock S6 och S7+ med dockningstation.

Det viktigaste är Intelligensen. Att den inte hakar upp sig på saker i miljöerna och fastnar. Det märker man ganska snabbt på de lite billigare märken som finns. Roborock är överlägsen där då de tar sig in i trånga utrymmen och faktiskt hittar ut igen , de fastnar sällan.
Nästa grej är det som kommit på senare år är appstyrning och att du kan sätta upp No-go zones där du kan säga åt roboten att undvika problemareor. De nyare modellerna med kamera är också en grym grej som bara blir bättre då de kan undvika små prylar så man numera inte behöver "robotsäkra" sitt hem på samma vis.

Sist men inte minst är introduktionen av autotömnings stationer och autofyllning av vatten och rengöring. Det gör att roboten sköter sig själv mer eller mindre.

Vad jag ser är att de robotar som har bästa appfunktionerna är också de som jag känner mig mest nöjd med.
Roborocks app är väldigt bra och utvecklas hela tiden. Bra är också att de faktisks uppdaterar appen för även äldre modeller. Man skulle dock vilja kunna ta bort delar av kartor som den upptäcker genom fönster/öppna dörrar.

Roombas app är väldigt användarvänlig men de tappar lite på att robotarna använder kameranavigering och därmed inte kan undvika no-go zonerna lika exakt och rent allmänt lider av navigeringsmetoden de använder. Det tar tametusan en halv evighet att skapa första kartan och man saknar att kunna se exakt var roboten är då man dammsuger.

Neato ligger tyvärr efter på både utvecklingsfronten då de inte har en självtömmande variant och även på app-fronten fast robotarna dammsuger ruskigt bra och har stor dammbehållare. Dreame har en ganska bra app och ligger grymt bra i prisnivå. (En kompis äger Dreame Z10)

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Att den klarar av att köra självständigt utan manuell assistans!
Även att den städar bra.
Dvs att den fyller sin funktion som är att dammsuga/städa och göra det automatiskt.

Har en Lenovo T1 Pro. Köptes då det var bra erbjudande, den har tömningsstation och hyfsad sugkraft.

Blir irriterad på den varje gång jag kör den. Den har en tendens att fastna lite varstans, hittar alltid nya ställen att fastna på.
Kan knappast köra en enda omgång utan att den fastnar flera gånger.
Sen har den börjat röra runt saker och knuffa på trots motstånd, räknar nästan med att den förr eller senare kör ihjäl sig genom att köra på något som rasar ner på den. Varit flera gånger när jag nästan funderat om det varit någon i lägenheten, när den flyttat runt stolar (med saker på och därmed inte så lätta) flertalet meter.

Har en Dreame L10 i fritidshuset. Den är något bättre på flera plan, men når inte heller riktigt hela vägen fram.

Är rätt sugen på att uppgradera med en S7 MaxV Ultra och se om det äntligen blir så bra som man hoppas, inkl automatisk mopping. Ingen som vill sponsra med en, om inte annat bara för test?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseT1:

Detta med Kina är intressant. Om vi går ”all in” på spion idéer.
Den kartlägger hus och lägenheter med mm precision. Har man nytta av det som spionorganisation?
Kan den lyssna?
Har den kamera som kan se vilka som är hemma?

Kanske? Jag tycker att man kan låta bli att belöna den typen beteende ändå och välja en annan produkt helt enkelt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseT1:

Detta med Kina är intressant. Om vi går ”all in” på spion idéer.
Den kartlägger hus och lägenheter med mm precision. Har man nytta av det som spionorganisation?
Kan den lyssna?
Har den kamera som kan se vilka som är hemma?

Vissa modeller har kamera, andra inte. Den jag har har inte någon kamera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Nu är folk olika men kan säga att min rutin för dammsugning verkligen inte är en gång vartannan månad. Var det så svårt att ids till att bibehålla renligheten så är ju denna produkt klart en fullträff för dig.

Problem är det ju inte för mig då jag inte köpt en robotdammsugare. Eftersom att min poäng inte var nog klar så för att förtydliga: Hade jag haft en så vore det att jag måste utföra manuell hantering för något som ska bli automatiserat via produkten, lite självförgörande av sitt egna syfte i min bok.

Det finns en hel jäkla massa saker jag hellre lägger pengarna på innan jag skulle få för mig köpa en, men som sagt alla är olika och har olika prioriteringar.

Lite sent svar..
Bor själv och är en lat jävel, så att inte ha en robot är inte ens ett alternativ.

Du är fortfarande tvungen att fylla diskmaskinen och skölja av disken så varför inte bara diska direkt?
Varför damsugare när det finns sopkvast?

Ja, vissa har en ragata 2000 och behöver ingen robot.