Powercolor Radeon RX 6650 XT Hellhound

Permalänk

Garanti - inte garanterat att den följer med vid köp av begagnad produkt.

Skrivet av EntropyQ3:

Kvitton är inte personliga.
Det är garanti på produkten, inte kunden.

Tyvärr är detta ingen universell sanning. Garanti är något frivilligt som tillverkare/säljare lämnar till köparen. Dom har rätt att sätta vilka begränsningar dom vill. Det är alltså inte universellt så att du alltid har garanti om du köper varan begagnad, det är upp till tillverkaren/säljaren att välja. Dock så är ganska många inte omöjliga att ha och göra med, och låter garantin följa med även vid vidareförsäljning.

Det bästa är så klart att kolla upp vad som gäller för just den produkt du tänkt köpa begagnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigletter:

Tyvärr är detta ingen universell sanning. Garanti är något frivilligt som tillverkare/säljare lämnar till köparen. Dom har rätt att sätta vilka begränsningar dom vill. Det är alltså inte universellt så att du alltid har garanti om du köper varan begagnad, det är upp till tillverkaren/säljaren att välja. Dock så är ganska många inte omöjliga att ha och göra med, och låter garantin följa med även vid vidareförsäljning.

Det bästa är så klart att kolla upp vad som gäller för just den produkt du tänkt köpa begagnad.

Korrekt.
Det finns två begrepp här som ofta blandas ihop, (begripligt nog eftersom de överlappar), reklamationsrätt och garanti.
Garanti (och garantivillkor) kan i princip lämnas av både tillverkare och försäljare.
Reklamationsrätt är en senare, lagstiftad, konstruktion.

Den treåriga reklamationsrätten räcker för det mesta som kan hända ett grafikkort. Om det slutar fungera, och kunden inte gjort något ont, så kan varan reklameras.

Alla länder har emellertid inte samma konsumentskyddslagar, garantivillkor är ett konkurrensmedel osv, så ofta lämnar tillverkarna av en produkt en produktgaranti. (Där t.ex. nätdelar ofta har en garanti längre än tre år.) I Sverige är den sällan så mycket bättre än reklamationsrätten vad grafikkort anbelangar.

Vad det i praktiken innebär är att om du kan påvisa när grafikkortet köptes in så kan du reklamera det i tre år om det slutar fungera. (Enligt mitt förmenande den enskilt största anledningen att köpa en datorpryl i Sverige i dagens e-handelsvärld.)

Eftersom garantivillkor skrivs av tillverkarna, kan de i princip skriva in vilka finstilta villkor och begränsningar de vill. I praktiken används ju garantier å andra sidan som ett konkurrensmedel, och är meningslösa i Sverige om de inte har en vidare omfattning än reklamationsrätten, så det finns ingen anledning att alls bry sig om dem med mindre än att de ger ett starkare konsumentskydd.

Grafikkort är ju inget man tappar i morgonyoghurten precis. Reklamationsrätten räcker bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Så.. köp ett begagnat 1080ti och var glad.

Sannerligen, ett nytt kort.. för 5700:-... som presterar några procent bättre än ett FEM ÅR gammalt kort, trodde inte jag skulle få uppleva sådan här stagnation i prestandaökning/kr. 2007-2017 var sannerligen en guldålder - från GTX8800 till 1080ti.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk

Priserna är fortfarande katastrof minst sagt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EntropyQ3:

Reklamationsrätten räcker bra.

Hur länge då?
EU har ju bla stiftat bort reklamationsrätten från digitala produkter. Nästa steg är fysiska produkter..

Permalänk
Medlem

Vid vilket pris skulle detta kort vara ok? Såg att Inet har det för ~4200. Är det ok att köpa då eller är det bättre att leta begagnat? Ska ersätta ett 1060 3gig som jag känner har gjort sitt sedan ganska länge

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Vid vilket pris skulle detta kort vara ok? Såg att Inet har det för ~4200. Är det ok att köpa då eller är det bättre att leta begagnat? Ska ersätta ett 1060 3gig som jag känner har gjort sitt sedan ganska länge

Beror ju helt på vad DU själv lägger för värdering i köpa nytt/butik vs köpa begagnat/privat.

Såg tex ett enl utsago nytt 3060Ti för 4500 kr (finns säkert än bättre deals där ute, nån krängde 3070 för 4 lök osv). Det är ju bättre om man enbart tittar på prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Beror ju helt på vad DU själv lägger för värdering i köpa nytt/butik vs köpa begagnat/privat.

Såg tex ett enl utsago nytt 3060Ti för 4500 kr (finns säkert än bättre deals där ute, nån krängde 3070 för 4 lök osv). Det är ju bättre om man enbart tittar på prestanda.

Får man fråga vad du såg detta? Var det nytt eller begagnat? Hittar inget här i marknaden så blev lite nyfiken. 3060ti i butik har jag sett från ca 5500 vilket är mer än jag vill lägga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Får man fråga vad du såg detta? Var det nytt eller begagnat? Hittar inget här i marknaden så blev lite nyfiken. 3060ti i butik har jag sett från ca 5500 vilket är mer än jag vill lägga.

Blocket

Ja, på egen risk och allt det där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Blocket

Ja, på egen risk och allt det där...

Har blivit lurad där tidigare på just grafikkort så vette tusan om jag skulle chansa

Men åter till frågan. Är 4200 ett bra pris för det kortet eller borde man vänta lite till. Sitter ju inte i båten då nuvarande kort funkar kalas även om det är lite segt. Såg att det fyller 4 år om någon vecka

Visa signatur