Spel kan öka barns intelligens

Permalänk
Medlem

Här är artikeln om någon vill läsa, publicerad som Open Access (har inte läst):
https://www.nature.com/articles/s41598-022-11341-2

Skrivet av dlq84:

Nu har jag inte läst studien, men de bruker skriva när det är bara är en korrelation. Det brukar vara medierna som ignorerar sånt dock, för klick såklart.

Om beskrivningen i nyheten av hur studien gjordes stämmer någorlunda, så var det en korrelationsstudie. Men av en bättre sort då den undersöker förändring över tid, snarare än ett tvärsnitt vid en viss tidpunkt. Forskarna har inte påverkat barnen eller föräldrarna mot att barnen ska spela mer eller mindre datorspel (i olika slumpmässigt uppdelade grupper), något som måste till för att man ska kunna säga något säkert om kausalitet.

Jag tycker rubriken "Spel kan öka..." är rimlig.

Vad vi ganska säkert kan säga är att datorspel inte gör 9-11-åringar dummare i jämförelse med en massa andra livsstilsfaktorer som vi inte har kontroll på, dvs. vi kan fortsätta med att låta bli att oroa oss för risken att våra barn blir dummare av datorspel

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Show me the money från Starcraft har hjälpt mig oerhört i livet.

Permalänk
Geeks Gaming

Och ändå så spelar folk Fortnite

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Folk som spelar mycket kanske generellt är smartare än dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem

Eftersom artikeln innehåller ordet "kan" så är det intetsägande. Men att man blir bra på det man tränar på border inte komma som en överraskning. Sedan att man får sms-tumme, gamnacke och andra nya folksjukdomar på köpet vid för "hård" träning kan ingen IQ-ranking i världen rå på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShieldPad:

Aha, I stand corrected!

Dock - har man validerat att högre IQ inte skapar ett större intresse för datorspel? Dvs de som gjorde IQ-utvecklingen (oavsett om de spelade datorspel eller inte) också skulle få ett ökat intresse för datorspel?

Studien undersöker inte det vad jag kan se, så det kan vara så att högre IQ ger ett större intresse för spel.

Permalänk
Medlem

Det låter ganska rimligt tycker jag. Spel tvingar en ju att tänka hela tiden, även om det är i väldigt olika grad och på olika sätt beroende på spel.

Serier, filmer och musik t.ex. kan man om man vill konsumera rätt passivt även om det såklart finns möjlighet även där att verkligen analysera det man ser/lyssnar på.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av herbamare:

MensaClockers

MensClockers hade inte riktigt haft samma klang. 🤔

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt med ordet "kan".

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Vad vi ganska säkert kan säga är att datorspel inte gör 9-11-åringar dummare i jämförelse med en massa andra livsstilsfaktorer som vi inte har kontroll på, dvs. vi kan fortsätta med att låta bli att oroa oss för risken att våra barn blir dummare av datorspel

App app app...

Det kan hända att barnen som spelade tv-spel och hade högre intelligensutveckling hade haft ännu högre intelligensutveckling om det inte varit för att de spelade tv-spel.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

App app app...

Det kan hända att barnen som spelade tv-spel och hade högre intelligensutveckling hade haft ännu högre intelligensutveckling om det inte varit för att de spelade tv-spel.

Så, vad vi ganska säkert kan säga är att vi vet lika lite som Jon Snow.

Permalänk
Medlem

Ptja, det borde väl de flesta kunna anta. Samma som att barn som spelar lagidrott har lättare att samarbeta med andra samt lär sig en hel del annat matnyttigt och psykologins påverkan/inverkan

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

MensClockers hade inte riktigt haft samma klang. 🤔

NSFW/NSFL

Dold text
Permalänk
Medlem

Madam Heinz

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Min mor har alltid varit av den motsatta åsikten och tagit det så långt att hon tror att de som går till skolor och skjuter ned människor gör det endast på grund av att det finns spel och våldet i spelen har lett dem dit och om man är ung så borde man inte spela spel.

Borde då intervjua ungdomarna i förorterna om de har spelat GTA så mycket att de känt att de vill leva i den världen. Kan vara så att verkligheten kom före GTA. Gangsterrap kom efter gangsters och satanism innan hårdrock....

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

App app app...

Det kan hända att barnen som spelade tv-spel och hade högre intelligensutveckling hade haft ännu högre intelligensutveckling om det inte varit för att de spelade tv-spel.

Det var därför jag la till det om "i jämförelse med andra [...] faktorer"

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd

Viktigt att observera följande när vi pratar om trendbegreppet "intelligens":

1) Spelande är en interaktiv användning av "skärmtid" (ej "passiv" med andra ord).

2) Spelande kräver koordination av fingrar från båda händerna i samverkan med ögonen.

3) Spelande gör då att liknande aktiviteter där fingrar, händer och ögon måste samverka kan bli lättare för barnen.

4) "Allmän hjärngympa" är en myt. Du blir bara bättre på det du övar på. Generell "hjärnförbättring" är önsketänkande.

Alltså: Du blir inte bättre på datorspelande för att du löser Sudoku, och du blir inte bättre på Sudoku för att du spelar spel (om det inte är sudoku såklart).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Smartheten vettefan dock Engelskan, kommer väl ihåg när jag och barndomsvännen gick i lågstadiet och var tvungna att slå upp var och varnat ord när vi spela Zelda på SNES

Permalänk
Medlem

Har för mig att de sa detsamma om Lego när jag var yngre, att det hade en positiv påverkan på intelligens utveckling och jag kan tänka mig att Minecraft blir som en form av digitalt lego.
Sedan vore det ju intressant att kolla på vilken påverkan olika spel har, tex Schack, Minecraft, candy crush etc. Det finns ju ett helt spektra av spel och vissa kräver nog lite mer än andra när det kommer mental belastning av användaren.

Tex sjutspel där kanske positionering ihop med snabba reflexer är viktigt. Schack där gäller det tex att kunna visualisera drag framåt i tiden även minne, dvs minnas positioner och drag från tidigare spel som kan hjälpa och påskynda dragtider under matchens gång. Starcraft, där kanske det kommer mer till strategi, plan och genomförande.

Permalänk
Medlem

Racingsimulatorer kan göra barnen till riktiga racers i framtiden. (om sporten tillåts finnas kvar av miljömupparna)
https://worldsfastestgamer.com/video-10-toughest-challenges-g...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Mycket troligt att spel kan ha positiv effekt på flera delar.
Just som de också säger, att det är mer aktivt än många andra former av underhållning.
Sen varierar det beroende på typ av spel; en del är mer språk el logiskt tänkande medan andra är mer reflexer och kvickhet.
Såklart bör det även vara rätt balanserat av olika sorter och inte minst kombinerat med fysisk aktivitet, för att få största nyttan totalt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Racingsimulatorer kan göra barnen till riktiga racers i framtiden. (om sporten tillåts finnas kvar av miljömupparna)
https://worldsfastestgamer.com/video-10-toughest-challenges-g...

Väldigt stor skillnad mellan detta och att få högre intelligens. Racingsimulatorer tränar färdigheter som går att överföra till verkliga livet. IQ är inte en färdighet och det finns mycket forskning som indikerar att det inte går att träna på något meningsfullt sätt

Permalänk
Medlem

Tror absolut spelande kan ha en positiv utvecklande effekt på språk eller övriga färdigheter man får användning av spelet, konstigt vore annars. Klart man utvecklar det man tränar på. Jag körde massvis av textäventyr när jag var liten och hade ett ordförråd på engelska långt utöver det normala för en mellanstadielev (och mina lärare).

Med det sagt så fungerar inte enbart spel som substitut till en normal skolgång, och så klart behövs fysisk aktivitet som nämnts ovan. Blir beklämd när jag hör föräldrar berätta att deras sextonåringar inte går i skolan och bara sitter hemma och spelar nätterna i ända och sover på dagarna. Ser en risk att man lutar sig allt för mycket på denna sorts forskning, som egentligen inte säger mer än att det man tränar på blir man bättre på.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

En annan möjlig slutsats skulle kunna vara så att mer begåvade barn hellre spelar/ägnar sig åt problemlösning än att ägna sig åt passiva sysslor än mindre begåvade barn?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att veta hur det påverkar oss socialt också.
Det vill säga, hur de påverkar vår sociala funktion.
Jag tror definitivt att de som kommunicerar med varandra medan de spelar, vare sig de spelar multiplayer eller singleplayer, kan få övning i samarbete och kommunikation.

Jag har hört många orostankar om hur sociala medier och "skärmar" trubbar av oss, det ser jag mer som resultatet av en besatthet av den digitala världen och att få bekräftelse den vägen.
Jag menar, jag tror vi vill ha bekräftelse alla vägar vi kan få den, men vurmen för det digitala gör ju att det blir det rådande paradigmet och okunskap gör att människor mer okritiskt använder plattformarna och även spelar datorspel utan att veta vad det är som triggar människor att fastna i missbruksliknande tillstånd.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Smartheten vettefan dock Engelskan, kommer väl ihåg när jag och barndomsvännen gick i lågstadiet och var tvungna att slå upp var och varnat ord när vi spela Zelda på SNES

Min son hade medelbetyg i engelska innan han började spela WoW. Efter ett par år i en internationell guild hade han mvg i engelska med beröm från lärare vid varje samtal. Till o med lärarna sa att det märks direkt vilka barn som spelar onlinespel då de är ofta väldigt mycket bättre på just engelska.
Min son hade aldrig fått de betygen i engelska om han inte spelat, han hatade att plugga språk.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Började spela vid tidig ålder (6 år) och fördelen va att jag redan hade lärt mig en hel del engelska jämfört med de andra i min ålder.