Höja samtalsvolymen över max

Permalänk

Höja samtalsvolymen över max

Jag skapade en tråd för några år sedan om hur man kunde sänka samtalsvolymen under lägstanivån. Då var problemet att min telefon lät på tok för starkt. Idag har jag en telefon med motsatt problem, nämligen att jag har svårt att höra vad motparten säger även med volymen på max. Jag tycker detta har blivit värre de senaste månaderna, men det har varit dåligt länge.

Folk måste tro att jag har hörselproblem när jag hela tiden håller på med "Va?? Vad sa du? Ursäkta jag hörde inte riktigt? Är du kvar?"

Detta gäller speciellt för röstsamtal med Facebook Messenger. Jag har behövt vänja mig vid att slå på högtalare och sätta högtalaren mot örat för att få normal samtalsvolym. Det ser lite konstigt ut när jag pratar i telefon med luren på fel håll...

Men även under vanliga telefonsamtal måste jag anstränga mig för att höra. Så, nu är frågan: Hur kan jag höja samtalsvolymen över maxgränsen? Jag har en rootad Samsung-lur med LineageOS, så jag är redo för vad som än krävs, hoppas jag.

Bonuspoäng till den som kan beskriva hur jag dessutom kan höja mic-volymen på mitt bluetooth-headset.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det för telefon du har?
Jag märker själv att min S21+ är ganska känslig för var jag placerar den, Nån halv centimeter ner/upp så här jag knappt något.

Men kan vara värt att kolla om de sitter något smuts i gallret också, lite olika knep för rengöring beroende på vad du har för modell.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Sök på volume booster i Play store. Finns många appar som höjer volymen

Permalänk
Hedersmedlem

Vrid upp till elvan på volymknappen.
#spinaltap

Det skulle kunna vara så att membranet är fyllt med smuts. Då blir det inte särskilt hög volym. Kan vara svårt att rengöra. Byte av högtalaren för samtal kan hjälpa då.

Jag vet inte vad du har för telefon riktigt. Och länge sedan jag använde lineageOS.
Men när jag körde det så kunde man få den här typen av "fel". Drivrutiner för ljudet kan ha lägre maxinställningar för ljudvolym eller liknande.

Så det kanske är värt att testa originalROM för att se om det hjälper.

Jag hade för övrigt samma problem på min förrförra mobil. Jag valde ny telefon istället (av fler anledningar) så jag kånner igen hur frustrerande det kan vara.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av klacko:

Sök på volume booster i Play store. Finns många appar som höjer volymen

Något specifikt tips? Jag har testat ett par stycken som inte har funkat.

Skrivet av Zippeer:

Men kan vara värt att kolla om de sitter något smuts i gallret också, lite olika knep för rengöring beroende på vad du har för modell.

Skrivet av Söderbäck:

Vrid upp till elvan på volymknappen.
#spinaltap

Det skulle kunna vara så att membranet är fyllt med smuts. Då blir det inte särskilt hög volym. Kan vara svårt att rengöra. Byte av högtalaren för samtal kan hjälpa då.

Jag vet inte vad du har för telefon riktigt. Och länge sedan jag använde lineageOS.
Men när jag körde det så kunde man få den här typen av "fel". Drivrutiner för ljudet kan ha lägre maxinställningar för ljudvolym eller liknande.

Så det kanske är värt att testa originalROM för att se om det hjälper.

Jag hade för övrigt samma problem på min förrförra mobil. Jag valde ny telefon istället (av fler anledningar) så jag kånner igen hur frustrerande det kan vara.

Jag har en Samsung A5 från 2017, att lämna in den för att byta samtalshögtalaren är uteslutet då det definitivt kommer kosta mer än vad telefonen är värd idag. Det ska finnas en ny version av LineageOS tillgänglig som jag inte har haft tid att uppgradera till än, men jag kan ju se om det hjälper att uppgradera till den. Annars är det väl dags för ny telefon snart. Lite synd egentligen, min uppfattning är att det är svårt att hitta en telefon idag i samma behändiga format som Samsung A5 från 2017. Den har varit perfekt tycker jag. Dessutom en av de sista med fysisk hemknapp <3

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Något specifikt tips? Jag har testat ett par stycken som inte har funkat.

Jag har en Samsung A5 från 2017, att lämna in den för att byta samtalshögtalaren är uteslutet då det definitivt kommer kosta mer än vad telefonen är värd idag. Det ska finnas en ny version av LineageOS tillgänglig som jag inte har haft tid att uppgradera till än, men jag kan ju se om det hjälper att uppgradera till den. Annars är det väl dags för ny telefon snart. Lite synd egentligen, min uppfattning är att det är svårt att hitta en telefon idag i samma behändiga format som Samsung A5 från 2017. Den har varit perfekt tycker jag. Dessutom en av de sista med fysisk hemknapp <3

Kolla om det är smutsigt i receiver gallret, Ta i såfall t.ex en tandborste och borsta rent det, Kanske behövs en tandpetare för att peta in/bort smuts om de har fastnat i hålen.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2