Telia router f@st 5370e som accesspunkt?

Permalänk
Medlem

Telia router f@st 5370e som accesspunkt?

Ja Eller vad man just skall kallla det.
Extender, repeter , eller nåt.

Kan jag sätta denna router i ett annat rum med nätverkskabel och sända på samma nät eller blir det krockar eller hur skall jag tänka.
Har en Archer A8 som router, men tänkte se om jag kan nyttja Telias med?

Permalänk
Medlem

Ingen som vågar sig på ett svar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Ingen som vågar sig på ett svar?

Känner inte till den modellen men kan du själv konfigurera dhcp servern i den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Känner inte till den modellen men kan du själv konfigurera dhcp servern i den ?

Yes, jag har för mig att jag kan det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Yes, jag har för mig att jag kan det.

Då borde den funka om du stänger av dhcpservern i den och ser till att admininterfacet har en ip som inte kolliderar med något annat i lanet och så ska du bara ansluta i lanportarna, inget kopplas i wanporten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja ok, så jag kopplar en ipkabel från mitt nätverk till en LAN port i Telia routern, som har DHCP avstängt, och ett IP-Spann som inte krockar med det jag har på min router?
Har jag fattar rätt då?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bowman99:

Ja ok, så jag kopplar en ipkabel från mitt nätverk till en LAN port i Telia routern, som har DHCP avstängt, och ett IP-Spann som inte krockar med det jag har på min router?
Har jag fattar rätt då?

Webgränssnittet/GUI:t/adminsidan ska ha ett IP som inte finns i den första routerns DHCP-Scope (Omfång)
Om den har exempelvis 192.168.1.x, sätt APn på 192.168.12 eller begränsa iaf antal IP-adresser som delas ut i från första routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Webgränssnittet/GUI:t/adminsidan ska ha ett IP som inte finns i den första routerns DHCP-Scope (Omfång)
Om den har exempelvis 192.168.1.x, sätt APn på 192.168.2.x eller begränsa antal IP-adresser som delas ut i från första routern

Ok tack.

Men då kommer det sen funka och ”förlänga” mitt Wi-Fi?, vad händer när man går mellan dessa olika, eller sitter ”fast” med dålig teckning på huvud Wi-Fi, och sen går till ett ställe där jag har min ”AP”

Eller blir det två olika wifi, och man får byta själv typ eller så antar jag att man kör samma SSID?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bowman99:

Ok tack.

Men då kommer det sen funka och ”förlänga” mitt Wi-Fi?, vad händer när man går mellan dessa olika, eller sitter ”fast” med dålig teckning på huvud Wi-Fi, och sen går till ett ställe där jag har min ”AP”

Eller blir det två olika wifi, och man får byta själv typ eller så antar jag att man kör samma SSID?

Du kör samma SSID, lösenord osv så kommer telefonen byta själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du kör samma SSID, lösenord osv så kommer telefonen byta själv

Tack!

Jag skall se hur jag får till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Webgränssnittet/GUI:t/adminsidan ska ha ett IP som inte finns i den första routerns DHCP-Scope (Omfång)
Om den har exempelvis 192.168.1.x, sätt APn på 192.168.2.x eller begränsa antal IP-adresser som delas ut i från första routern

Det normala skulle va att man sätter ap'n på samma subnät som routern. Har routern 192.168.1.1 så kan man ha 1.2 på ap'n (det viktiga är ju att man stänger av dhcp på den som ska agera ap).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av suhrim:

Det normala skulle va att man sätter ap'n på samma subnät som routern. Har routern 192.168.1.1 så kan man ha 1.2 på ap'n (det viktiga är ju att man stänger av dhcp på den som ska agera ap).

En mycket märklig formulering från min sida, menade 1.2 som exempel.. Skyller på min trötthet

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag stängt av DHCP på Telia router.
På min archer A8 har jag 192.168.0.1, sen kopplat till en switch, så både kablat och trådlöst nätverk.
Har en hel del prylar, en del på fasta ip, kameror och annat.
Vad skall jag ställa Telia routern på för ip då? Försöker jag 192.168.0.2 får jag "forbidden IP" i Telias UI.

Fasiken jag har ju fått koll på detta innan i mitt nätverk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Ok, nu har jag stängt av DHCP på Telia router.
På min archer A8 har jag 192.168.0.1, sen kopplat till en switch, så både kablat och trådlöst nätverk.
Har en hel del prylar, en del på fasta ip, kameror och annat.
Vad skall jag ställa Telia routern på för ip då? Försöker jag 192.168.0.2 får jag "forbidden IP" i Telias UI.

Fasiken jag har ju fått koll på detta innan i mitt nätverk

Dess adminiterface ska vara på ett ip som inte kan hanteras av din aktiva dhcpserver.
Personligen tycker jag det är enklast att ha allt på samma nät men att man begränsar dhcpservern så att den tex börjar dela ut adresser på .100 till .254 (i sista oktetten) och så har man området mellan 1 och 99 för de saker man tilldelar statiska ip.
Man kan göra på andra sätt också men det är bekvämt att ha allt på samma nät så att man slipper byta nät på datorn om man vill komma åt admininterfacet igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dess adminiterface ska vara på ett ip som inte kan hanteras av din aktiva dhcpserver.
Personligen tycker jag det är enklast att ha allt på samma nät men att man begränsar dhcpservern så att den tex börjar dela ut adresser på .100 till .254 (i sista oktetten) och så har man området mellan 1 och 99 för de saker man tilldelar statiska ip.
Man kan göra på andra sätt också men det är bekvämt att ha allt på samma nät så att man slipper byta nät på datorn om man vill komma åt admininterfacet igen.

Ja det är detta jag fastnat i nu.
Jag har stängt av DHCP på Telia routern, Men behöll gamla SSID på Telia routern än så länge (den som jag vill använda som AP)
Så jag har fått koll på det så långt kopplade en kabel till ”Telia AP” till ett LAN uttag. Då fick jag internet. Men, då kan jag inte längre nåt admin interface på ”Telia AP”.

Jag tror du svarat på min fråga redan, men jag får inte till det nu ändå.

Det skulle kunna få vara ett eget SSID egentligen, då man kan koppla upp sig när det behövs iofs.

Permalänk
Medlem

Du bör väl ändå koppla upp kablen till WAN uttaget på "Telia AP" - Den bör då få en adress från din ordinarie router. Du skulle även kunna göra som @mrqaffe säger att begränsa utdelningen på utdelningsbart adresser som han föreslår .100 till .254 så har du allt under .100 att använda till fasta/statiska adresser.

I din ordinarie router kan du även se vad Telia AP fångat för IP. Där kan du sen sätta så att den alltid får samma/fast adress och kanske sänka den till .2 - Starta om Telia AP så bör den få det nya sen.

Testa och återkom

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Du bör väl ändå koppla upp kablen till WAN uttaget på "Telia AP" - Den bör då få en adress från din ordinarie router. Du skulle även kunna göra som @mrqaffe säger att begränsa utdelningen på utdelningsbart adresser som han föreslår .100 till .254 så har du allt under .100 att använda till fasta/statiska adresser.

I din ordinarie router kan du även se vad Telia AP fångat för IP. Där kan du sen sätta så att den alltid får samma/fast adress och kanske sänka den till .2 - Starta om Telia AP så bör den få det nya sen.

Testa och återkom

Ja WAN tyckte jag verkade mer logiskt med, men andra säger LAN?
Men menade kanske bara andra saker till LAN, men tråden från huvudrouter till WAN?
Det funkar nu med tråd till LAN port från huvudrouter i alla fall.

Skall se om jag kan få till det som ni säger. Kommer inte riktigt ihåg hur jag satt upp min archer A8, men vet att jag givit lite statiska ip till kameror osv.

Min Telia AP fick i alla fall 192.168.0.115 än så länge.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Ja det är detta jag fastnat i nu.
Jag har stängt av DHCP på Telia routern, Men behöll gamla SSID på Telia routern än så länge (den som jag vill använda som AP)
Så jag har fått koll på det så långt kopplade en kabel till ”Telia AP” till ett LAN uttag. Då fick jag internet. Men, då kan jag inte längre nåt admin interface på ”Telia AP”.

Jag tror du svarat på min fråga redan, men jag får inte till det nu ändå.

Det skulle kunna få vara ett eget SSID egentligen, då man kan koppla upp sig när det behövs iofs.

Om "APn" är på ett annat nät måste du sätta en passande statisk ip på datorn du vill nå den från, det är därför det är bekvämt att begränsa området på dhcpservern och ha allt på samma nät, hemma duger det oftast bra medans man ofta har ett dedikerat adminnnät i större lan.

Skrivet av Nucky:

Du bör väl ändå koppla upp kablen till WAN uttaget på "Telia AP" - Den bör då få en adress från din ordinarie router. Du skulle även kunna göra som @mrqaffe säger att begränsa utdelningen på utdelningsbart adresser som han föreslår .100 till .254 så har du allt under .100 att använda till fasta/statiska adresser.

I din ordinarie router kan du även se vad Telia AP fångat för IP. Där kan du sen sätta så att den alltid får samma/fast adress och kanske sänka den till .2 - Starta om Telia AP så bör den få det nya sen.

Testa och återkom

Kopplar man i wanporten utförs troligen NAT/PAT och man får inte klinterna på samma lan, wanporten ska undvikas om routern man vill "göra om" inte har ett speciellt AP läge som stänger av NAT/PAT och DHCPserver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har trixat ett tag nu, men förstår ändå inte..
Jag har min A8 på ip adress pool 192.168.0.100 - 192.168.0.249, det har den varit på hela tiden.
Men jag har för mig att jag ställt in fasta IP adresser på en hel del saker såsom NAS, min NVR, och på vissa kameror.
Men i UI på A8 routern ser jag inte nånting under "adress reservation" vilket är märkligt. För min NAs har sin egen IPadress som jag gett den för länge sen osv.
Kollar jag i DHCP list hittar jag inte 192.168.0.112 vilket är min NVR, men i clientlist under network map finns den IP adressen på min NVR. Skumt.

Snurrigt detta, sorry

Men för att sammanfatta, Skall jag ge min "Telia AP" något utan för DHCPs pool av adresser?
Kan jag connecta till Telia APs UI då? tror jag provade förut med adressen den fick tilldelad av min A8, men inget hände.

Permalänk
Medlem

Går det att stänga av DHCP och NAT? Annars går det inte, inte att köra samma LAN då. Eftersom du inte kan göra en vanlig bryggning så misstänker jag att det inte går. Du kan säkert inte komma åt inställningarna från WAN-porten så väldigt oklart vad du provat.

En accesspunkt (eller router som går att ställa om till en) med 11ac och Gigabit/s-port får du för 400 kr.

400 kr och dina skrivare kommer fungera, din Chromecast kommer fungera, din NAS kommer fungera o.s.v. Vad har du provat hittills och vad vill du få ut av det? Det är ju inte lönt att lägga hur mycket tid som helst på slit- och slänggrejer för hundralappar.

Permalänk
Medlem


Nej det har du rätt i kanske, en likadan A8 Router kostar ca 400:- ingen big deal och den kan jag ställa in som acesspunk.
Men jag tänkte eftersom jag har en annan hemma så kunde jag prova.

Jag har stängt av DHCP, kopplade in Nätverkskabel till en LAN port, och det funkade.
Den fick en ipadress tilldelad, och vips hade jag ett wifi till hemma.
Men, jag vet då inte hur jag skall nå dess användargränssnitt igen, så jag kan ställa om den till samma SSID som det andra så att säga, så det blir sömlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går det att stänga av DHCP och NAT? Annars går det inte, inte att köra samma LAN då. Eftersom du inte kan göra en vanlig bryggning så misstänker jag att det inte går. Du kan säkert inte komma åt inställningarna från WAN-porten så väldigt oklart vad du provat.

En accesspunkt (eller router som går att ställa om till en) med 11ac och Gigabit/s-port får du för 400 kr.

400 kr och dina skrivare kommer fungera, din Chromecast kommer fungera, din NAS kommer fungera o.s.v. Vad har du provat hittills och vad vill du få ut av det? Det är ju inte lönt att lägga hur mycket tid som helst på slit- och slänggrejer för hundralappar.

Menar du att ställa Telia i bryggat läge? Det går. Jag har en likadan och ”bryggat läge” finns det är då LAN4 dom blir det. Men misstänker att TS behöver sätta denna Telia Router som matar vidare till hans A8

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:


Nej det har du rätt i kanske, en likadan A8 Router kostar ca 400:- ingen big deal och den kan jag ställa in som acesspunk.
Men jag tänkte eftersom jag har en annan hemma så kunde jag prova.

Jag har stängt av DHCP, kopplade in Nätverkskabel till en LAN port, och det funkade.
Den fick en ipadress tilldelad, och vips hade jag ett wifi till hemma.
Men, jag vet då inte hur jag skall nå dess användargränssnitt igen, så jag kan ställa om den till samma SSID som det andra så att säga, så det blir sömlöst.

Det är ju detta jag inte vet vad du menar. IP-adressen du kommer åt inställningarna på är fast och tilldelas inte dynamiskt. WAN-ip är inte intressant i ditt fall om du stänger av NAT och DHCP, och du lär inte komma åt inställningarna därifrån om du inte heter Telia.

Kan du stänga av DHCP-servern och kopplar till LAN så kommer LAN-uttagen fungera som en switch, den kommer bara vara nåbar från sin lokala ip. NAT blir inte så relevant om du ändå inte kopplar något på WAN. Kan du inte ändra den lokala ip-adressen så kommer den förbli samma som står på routern, ligger den i ett annat subnät lär du behöva en routingregel för att nå den. Ser inte varför den skulle få den interna tilldelad via DHCP, men du kanske pratar om klienten.

Kör ena 0.1 och andra 1.1 så kanske det är enklast att du ställer in en fast ip när du behöver komma åt inställningarna, men det går att fixa med routingregler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Menar du att ställa Telia i bryggat läge? Det går. Jag har en likadan och ”bryggat läge” finns det är då LAN4 dom blir det. Men misstänker att TS behöver sätta denna Telia Router som matar vidare till hans A8

Det är inget riktigt bryggat läge, WiFi och LAN4 förblir ju två separata nät.

Permalänk
Medlem

Ja ok då är jag med, inte helt enkelt för en som vill pilla lite själv. Har fått till en hel del i mitt nätverk men detta verkar vara ytterligare en nivå, och inte helt optimalt med Telias router.
Jag skiter i den och köper en likadan Archer A8 som jag redan har, och ställer in den på ”access point” så lär det vara löst.

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Jag har trixat ett tag nu, men förstår ändå inte..
Jag har min A8 på ip adress pool 192.168.0.100 - 192.168.0.249, det har den varit på hela tiden.
Men jag har för mig att jag ställt in fasta IP adresser på en hel del saker såsom NAS, min NVR, och på vissa kameror.
Men i UI på A8 routern ser jag inte nånting under "adress reservation" vilket är märkligt. För min NAs har sin egen IPadress som jag gett den för länge sen osv.
Kollar jag i DHCP list hittar jag inte 192.168.0.112 vilket är min NVR, men i clientlist under network map finns den IP adressen på min NVR. Skumt.

Snurrigt detta, sorry

Men för att sammanfatta, Skall jag ge min "Telia AP" något utan för DHCPs pool av adresser?
Kan jag connecta till Telia APs UI då? tror jag provade förut med adressen den fick tilldelad av min A8, men inget hände.

Statiska ip ställer du inte in i routern utan i klienten, i routern kan du bara reservera ett ip mot en macadress men det är i så fall fortfarande adressering via dhcp. Valet mellan dhcp eller statiskt sker alltså i klienten och där ställer du då även in vilket ip det handlar om om du valt statisk tilldelning.
Har du många prylar i lanet är det ofta enklast att skriva ner hur du adresserar allt i lanet för att få en överblick och undvika misstag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inget riktigt bryggat läge, WiFi och LAN4 förblir ju två separata nät.

Sant. Som TS inser nu är det nog värt att investera i en likadan och sätta i AP läget.

Bra slut på denna story

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja ok då är jag med, inte helt enkelt för en som vill pilla lite själv. Har fått till en hel del i mitt nätverk men detta verkar vara ytterligare en nivå, och inte helt optimalt med Telias router.
Jag skiter i den och köper en likadan Archer A8 som jag redan har, och ställer in den på ”access point” så lär det vara löst.

Tack!

Jag har ingen Fast5370e och resurserna på nätet är inte helt hundra på hur allt fungerar med den. Vill man ändra lite som normalt inte går att ändra så har du: https://github.com/wuseman/SAGEMCOM-FAST-5370e-TELIA

Jag vet alltså inte hur allt ändras när du stänger av DHCP-tilldelningen, men den lokala ip-adressen ligger statisk så om du inte kommer åt inställningarna för den så bör den vara just den som står på routern. För att inte orsaka konflikt är det nog bäst att den inte är samma som din andra router.

Så ja, jag tror du kan använda den som accesspunkt och det behöver inte vara allt för mycket meck, men det beror också lite på vad man vill uppnå. Att komma åt den om den ligger på ett annat nät så är det bara att sätta statisk ip på en klient och surfa in i värsta fall.

Skrivet av Nucky:

Sant. Som TS inser nu är det nog värt att investera i en likadan och sätta i AP läget.

Bra slut på denna story

Behöver inte vara så komplicerat i sig, men man måste ha lite koll på hur grejerna fungerar, vad som händer om den återställer sig, om man ska blockera den från att uppdatera sig o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag har ingen Fast5370e och resurserna på nätet är inte helt hundra på hur allt fungerar med den. Vill man ändra lite som normalt inte går att ändra så har du: https://github.com/wuseman/SAGEMCOM-FAST-5370e-TELIA

Jag vet alltså inte hur allt ändras när du stänger av DHCP-tilldelningen, men den lokala ip-adressen ligger statisk så om du inte kommer åt inställningarna för den så bör den vara just den som står på routern. För att inte orsaka konflikt är det nog bäst att den inte är samma som din andra router.

Så ja, jag tror du kan använda den som accesspunkt och det behöver inte vara allt för mycket meck, men det beror också lite på vad man vill uppnå. Att komma åt den om den ligger på ett annat nät så är det bara att sätta statisk ip på en klient och surfa in i värsta fall.

Behöver inte vara så komplicerat i sig, men man måste ha lite koll på hur grejerna fungerar, vad som händer om den återställer sig, om man ska blockera den från att uppdatera sig o.s.v.

Ja ibland kanske man skall göra det lätt för sig. Vet att Telias routers kan vara lite knussliga, och eftersom jag inte är nätverkstekniker och inte kan grunderna på ett bra sätt är det lika bra att krypa till korset och köpa en AP. (Router med funktionen)
Men tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Sådär nu har jag införskaffat en likadan TP-Link Archer A8, gjorde den till en AP, och satte samma SSID osv.
Har jag tänkt rätt nu då?

Anledningen är att jag inte verkar få någon bättre täckning där jag trodde jag skulle få det
Hur skall jag veta om jag har nyttjar den nya ap:n eller surfar kvar på den gamla med dålig räckvidd?

//Edit

Jag gick in på ap-n och såg att den hade några devices på sin network map.
Så jag antar att vissa prylar koppla upp sig på den med.
Men, räckvidden var inte så bra som jag hoppats

Jag antar att nätverkskabeln till AP skall vara i WAN-uttaget nu då?