Läsarundersökning – var med och forma SweClockers!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Aleshi:

Tråkigt att man bara kunde ranka mediumen i ordning och inte tilldela dem poäng. Nu ser det ut som att jag tycker video är näst viktigast. Även fast jag personligen tycker att video, streams och podcasts alla är ett otyg. Text är det effektivaste sättet att få information på. Glo/lyssna på folk som snackar och umgås är ju bara substitut för eget umgänge. Bara massa snack, och långt mellan eventuella matnyttiga småbitar.

Skrivet av Homdax:

TXT TXT TXT TXT

Ser nästan aldrig på något, har försökt. Lyssnar aldrig på något.

Skrivet av snajk:

Bra att ni tar in åsikter. Jag sällar mig till kören som önskar att man kunde markera att text är långt viktigare än allt annat. Sen önskar jag också att man kunde välja inget på vad ni borde skriva mindre om, nu fick jag välja "headsets" för de intresserar inte mig, men jag har ju inget emot att ni har artiklar om sådana.

Vi kan köra en separat veckans fråga om ett litet tag och så får vi fixa enkäten till nästa år!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

"Vad vill du främst uppnå när du besöker SweClockers?"

Läste fel på denna som istället blev: "Förödelse/Tidsfördriv" "..say whay now?"

Haha, god morgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Inte nödvändigtvis relevant till quizen i sig, men hade varit trevligt med ett uppdaterat upplägg gällande framsidan i sin helhet, och jag tänker då såhär: Ett större flöde och ett mindre flöde.

Det stora flödet skulle kunna innehålla matigare artiklar som gärna kan ligga och gro. Detta skulle dra ned på antalet bumpar som krävs och fortfarande bibehålla formatet hur det ser ut idag mer eller mindre.

Sedan ett mindre flöde på sidan, likt hur forum- och annons-lådorna ligger. Detta flöde skulle kunna innehålla lite kortare nyheter - något som är värt att nämna (nyhetsvärde) men inte som nödvändigtvis behöver ta upp "framsidan" i samma utsträckning. Här skulle det passa bra att lyfta forumtrådar, mindre läckor och allmänt artiklar som inte behöver vara mer än något stycke.

Detta skulle tillåta framsidan att bestå av "breaking news", testpiloter/annat sponsrat och större tester med längre exposure, utan att nödvändigtvis tumma på de mindre nyheterna.

------------------------------------

OnT:

Vad jag önskar se mer av på hårdvarufronten: Mobil tech.
I en era där allt blir mindre och mer mobilt, då hade det varit intressant om även SweClockers som hårdvarusida hade lagt lite mer fokus på denna fronten.

Nu menar jag inte att man ska bli nästa "mobil.se" eller liknande, men lite mer hårdvarutester och jämförelser med mobiltelefoner, bärbara enheter och dylikt är definitivt av stort intresse. Detta är inte minst relevant med soppan som blivit på dGPU-sidan, med olika watt för samma "modell" av grafikkort, som presterat mäkta olika mellan datorer.

Jag har föreslagit liknande med den stora redesignen som var tidigare, det skulle dessutom kunna göra sidan mer responsiv på desktop och inte ha hårdkodad bredd. Kunna lägga main/sub-flödena sida vid sida, och bredda ännu mer med marknad och forumaktivitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vad jag önskar se mer av på hårdvarufronten: Mobil tech.

Vore inte det konkurrens med SweDroid... har alltid tror att ställena kompletterar varandra... det är ju enormt mycket med mobiler om man bara vill?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tråkigt att man bara kunde ranka mediumen i ordning och inte tilldela dem poäng. Nu ser det ut som att jag tycker video är näst viktigast. Även fast jag personligen tycker att video, streams och podcasts alla är ett otyg. Text är det effektivaste sättet att få information på. Glo/lyssna på folk som snackar och umgås är ju bara substitut för eget umgänge. Bara massa snack, och långt mellan eventuella matnyttiga småbitar.

Det beror lite på vad det är.

Jag håller med om att text + bild, artiklar, så som SweClockers mestadels gör är generellt det bästa för det SweClockers gör.

Jag tycker ändå att video kan vara bra lite beroende på vad det är, hur det utförs etc.
Ska det göras en bra video krävs det vanligtvis lite planering och redigering.

Oklippt/oediterad video, streams och podcasts tenderar att bli mer åt det hållet du skriver.
Att de kan användas som ett slags umgänge, men att det kan bli långt mellan de matnyttiga bitarna.
Ibland kan timestamps fungera okej, att man kan hoppa till de bitarna/ämnena som intresserar en.
Men generellt ger redigerad video mer information och/eller underhållning i förhållande till tiden man tittar jämfört med streams.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av GuessWho:

Det beror lite på vad det är.

Jag håller med om att text + bild, artiklar, så som SweClockers mestadels gör är generellt det bästa för det SweClockers gör.

Jag tycker ändå att video kan vara bra lite beroende på vad det är, hur det utförs etc.
Ska det göras en bra video krävs det vanligtvis lite planering och redigering.

Oklippt/oediterad video, streams och podcasts tenderar att bli mer åt det hållet du skriver.
Att de kan användas som ett slags umgänge, men att det kan bli långt mellan de matnyttiga bitarna.
Ibland kan timestamps fungera okej, att man kan hoppa till de bitarna/ämnena som intresserar en.
Men generellt ger redigerad video mer information och/eller underhållning i förhållande till tiden man tittar jämfört med streams.

Så är det ju verkligen.

Utmaningen är ju att en 40 minuter lång ”oklippt” video om ämne x tar typ två tre timmar om man räknar in allt prepp, redigering, inspelning osv.
Att däremot göra en scriptad 15 minuter lång video med ordentligt manus, omtagningar, klippning etc tar flera dagar att göra.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Homdax:

Vore inte det konkurrens med SweDroid... har alltid tror att ställena kompletterar varandra... det är ju enormt mycket med mobiler om man bara vill?

Tänkte inte nödvändigtvis rakt av på mobiltelefoner, utan även saker som exempelvis Ayaneo och andra häftiga "steam deck"-esque handburna datorer. Sedan önskar jag helt klart se mer bärbart, då det är bristande i samtliga svenska medier kan jag tycka - framförallt direkta jämförelser mellan exempel RTX 3060 80W och 125W, samt modeller med samma watt men som på annat håll kanske stryps (värme/strömbudget).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Bra formulär. Det enda jag kunde sakna var möjligheten att avstå eller svara ”vet ej” på en del frågor.

Kom också på att jag gärna ser mer artiklar om mer udda lösningar och prylar. Däremot tycker jag inte att ni ska köpa in och testa kinaskit bara för skojs skull. Sånt borde inte ens tillverkas.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Bra frågor!

Hade gärna sett fler "projektvideos" i en eller flera delar. Exempelvis bygga en prisvärd mITX-hemma-NAS, konfigurera Unraid (eller motsvarande) och sedan jämföra prestanda/kostnad mot en färdig produkt från förslagsvis Qnap eller Synology.

På området nätverk kan man testa länkaggregering på både WAN och LAN-sida. Hur mycket kan vi klämma ur våra routrar och NAS:ar som stödjer länkaggregering? Är det värt att satsa på enheter med 2.5 Gbit/s-portar när man köper nytt?

Reparationsvideos alá LCD-byte-på-förolyckad-laptop är också underhållande (med eller utan blodvite). Ge er på en högoddsreparation och se om det går att rädda enheten i fråga. Kanske prova displaybyte på en surfplatta eller undersök vad som kan räddas från en till synes döende hårddisk?

Permalänk
Medlem

Har sagt det förut och säger det igen. Fixa bort smalbildsforumet, dvs er hårdkodning på maxbred. Påverkar i varje fall mitt deltagande starkt negativt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Skulle vilja sätta Video, Stream & Podcast som inte alls viktigt. Text är bäst när det gäller information då man läser snabbare än vad personer pratar, man kan hoppa till dom delarna man är intresserade av vilket är omöjligt med video, stream & podcast. Och man kan söka i texten.

Är det underhållning eller instruktionsvideo så visst, men när det gäller nyheter och tester så håll det till text.
Eller ha båda, men text ska det alltid finnas. Att titta 30 minuter på något som tar 5 minuter att läsa är inte roligt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Musikälskare

Fixat!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Saknar tester av kylare kombinerat med top CPU från AMD och intel, speciellt 12900K är av intresse då den kan generera stor mängd värme

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Bra formulär. Det enda jag kunde sakna var möjligheten att avstå eller svara ”vet ej” på en del frågor.

Kom också på att jag gärna ser mer artiklar om mer udda lösningar och prylar. Däremot tycker jag inte att ni ska köpa in och testa kinaskit bara för skojs skull. Sånt borde inte ens tillverkas.

Det gör Dawid på Dawid does tech stuff tillräckligt bra redan.
Jag ser också gärna lite mer om udda lösningar och prylar. Inte för udda kanske, som LLT ibland håller på med. Exempel tillverka kylare av 24k guld eller ha en bensindriven bevattningspump för jordbruk som pump till PC, sådant blir dumt i längden även om det är roligt ibland.

Men bra grejor man kan ha hemma vid byggen, felsökning och OC. Exempelvis test av pyrometrar och FLIRs man kan ha råd med som entusiast. (Pyrometer är väldigt bra att ha! FLIR ännu bättre.) Bara som exempel. Alltså lite mer artiklar om kringutrustning och bra-att-ha-verktyg i vår hobby ser jag gärna mer av här.

Sedan måste jag säga att det är fint att ha en svensk site som ligger i klass med internationella tech-tubare, närmast tänker jag spontant på Hardware unboxed nivåmässigt.

Permalänk

Hade gärna sett ett mörkt läge på datorn också och inte bara i appen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Tänker att marknaden är ju begränsad för Sverige så nästa steg är att försöka växla till den internationella marknaden. Ni borde definitivt ha en tumme upp eller tumme ner på artiklarna så ni kan se vad som går hem hos läsarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Tänker att marknaden är ju begränsad för Sverige så nästa steg är att försöka växla till den internationella marknaden. Ni borde definitivt ha en tumme upp eller tumme ner på artiklarna så ni kan se vad som går hem hos läsarna.

*Med Baloos röst*

"Den internationella marknaden?!

Har du fått spader? Då måste de ju bli internationella!"

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

TXT TXT TXT TXT

Ser nästan aldrig på något, har försökt. Lyssnar aldrig på något.

Jag är kanske lite konstig, men jag tycker om att ha ett YouTube-klipp att lyssna på samtidigt som jag läser SweClockers.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kortfattat: Mer text mindre video. Video är ett så långsamt format.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Förra gången det vankades undersökning valde jag video som 1. Nu blev det 2. Fattar inte varför man lurar sig själv på det viset.

Kollar inte på fredagspanelen då den är heeeelt för lång. Långa videos orkar ja inte med. Har bättre saker för mig.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Rebben:

Kortfattat: Mer text mindre video. Video är ett så långsamt format.

Du verkar vara som mig. Orkar inte lyssna lr höra. Går 5x snabbare att läsa 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Främst fokus på IT-/tekniknyheter av alla de slag, allt nytt som händer och kommer. Dvs att Swec blir enda stället man behöver besöka för att få info om allt nytt. Oavsett om det gäller nya processorer, ny OS-version, nya kontorstangentbord, ny generation mobiler, företagsuppköp el senaste stora viruset.
För de flesta av dessa krävs inga omfattande artiklar, räcker med liknande som idag.

Swec behöver inte heller nödvändigtvis testa allt själva, går utmärkt att länka till någon annans test och kombinera det med en egen sammanfattning med kommentarer.
Ska det testas är det i så fall sådant som är mer ovanligt, där det kan tillföras något nytt el från annat perspektiv.

Långa videoreportage inte nödvändiga, podcast skulle jag knappast lyssna på alls. Stream i samarbete med extern någon gång då och då inte fel, gärna hyfsat kort och effektiv sådan utan en massa utdraget tomsnack.
Läsktestandet är roliga inslag och knappast heller särskilt tungjobbat när det gäller manus osv.

Permalänk

Stream är oredigerad video?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jusernejm:

Stream är oredigerad video?

Ja, men kan därmed hållas live för att bevaka/kommentera händelser när de händer. Och skapar fantastiska möjligheter till memes: