Årets lönerevision och att räkna med inflation

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag hittar inte på siffror utan gör en överslagsberäkning med antagna men realistiska siffror, dock tilltagna i överkant för att kompensera för ifall jag missat något eller så. Att det varierar spelar ingen roll för vi tittar inte på en restaurang specifikt utan branschen i stort, eller egentligen hela arbetsmarknaden i stort.

Om råvarukostnaderna och energikostnaderna har gått upp 30%, vilket är att ta i i överkant även om det finns undantag som sticker ut, och priserna har gått upp 30% utan att lönerna har stigit mer än det nominella, så har andelen som går till lön minskat och andelen som går till vinst ökat. Det hade inte varit något problem om inte kostnaderna för löntagarna också ökat, men de har de. Det är ju vad inflation är.

Du har inte kompetens nog till att bedöma att de är realistiska.
Om man förenklar och antar saker kan man påstå precis vad som helst.

30% ökning på energikostnader i överkant? Min elräkning är snarare upp 1000% men jag ska villigt erkänna att jag vet inte hur avtalen ser ut i restaurantbranschen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om mitt företag får ökade kostnader på 30% för det som inte är lön, och företaget höjer priserna med 30% med samma försäljning, så har jag ökat min vinst.

Ja du har alltså inte ett företag. Det var inte svårt att räkna ut av dina raljerande texter. Har sett dig förut på sweclockers o du verkar vara lite av en besserwisser.

För om man har det vet man att försäljningen påverkas om man höjer sina priser 30%. Sen kan man teoretisera hur man vill det spelar ingen roll för verkligheten.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Du har inte kompetens nog till att bedöma att de är realistiska.
Om man förenklar och antar saker kan man påstå precis vad som helst.

Men sluta gnäll och såga min kompetens och kom med något exempel själv istället FFS.

Citat:

30% ökning på energikostnader i överkant? Min elräkning är snarare upp 1000% men jag ska villigt erkänna att jag vet inte hur avtalen ser ut i restaurantbranschen.

Nej, råvarukostnader och energi upp 30%. Energi varierar väldigt beroende på elavtal och annat, och det varierar också väldigt hur stor del av ens utgifter som är elkostnader. Råvarukostnader för restauranger, kött, mejeriprodukter, grönsaker, har inte gått upp i närheten av 30%, och energikostnaderna utgör en väldigt mycket mindre del av totalen än de, så 30% för båda borde fortfarande vara tilltaget i överkant.

Ska vi ta upp personliga anekdoter så har mina elkostnader inte ökat ett jota för jag var förutseende, eller försiktig, nog att binda mitt elavtal.

Skrivet av thom.g:

Ja du har alltså inte ett företag. Det var inte svårt att räkna ut av dina raljerande texter. Har sett dig förut på sweclockers o du verkar vara lite av en besserwisser.

Vad har det med saken att göra? Jag tycker inte att jag raljerar, snarare försöker jag förklara min ståndpunkt grundligt till skillnad från de flesta.

Vi kan ta ett ännu mer förenklat exempel: Företag A har två kostnader, X och Y, för att bygga sin produkt Z. Kostnaden för X stiger med H% och A höjer priset på Z med H% också, och uppenbarligen säljer de ungefär samma mänger som tidigare för de har inte varslat någon, minskat produktionstakten eller något liknande. Beroende på hur stora X och Y är så kan det ge mycket mer pengar eller bara lite mer pengar, men mer pengar blir det ju oavsett.

Visst kan man diskutera huruvida de säljer färre produkter när priset går upp, vilket absolut är en möjlighet, men vi pratar ju om marginalen på en produkt. Säljer man färre exemplar så får man minska på produktionen, vilket kan sänka marginalen men det är inte givet.

Verkligheten är oerhört komplex förstås, men det är ju därför jag utgår från ett makro-perspektiv. Priserna i samhället går upp (alltså blir pengarna värda mindre), det är ingen gissning utan klarlagt, men lönerna följer inte med upp i alls samma utsträckning, inte heller någon gissning utan det är så det är, alltså får arbetstagarna en reallönesänkning. Företagen, inte alla enskilda företag specifikt utan företagen generellt, har alltså höjt sina priser mer än vad deras kostnader har ökat och detta avspeglar sig i deras vinster/marginaler. Detta är inte heller någon gissning. Därmed säger jag inte att det inte finns företag som har tappat, gått dåligt eller gått under under pandemin, men andra företag har ju gått väldigt bra och totalt har vinsterna ökat ganska rejält.

Citat:

För om man har det vet man att försäljningen påverkas om man höjer sina priser 30%. Sen kan man teoretisera hur man vill det spelar ingen roll för verkligheten.

Att priserna för luncher har gått upp rejält var inte ett antagande utan det är så verkligheten ser ut. Det kan ha påverkat försäljningen eller så tar folk den ökade kostnaden. Försäljningen av luncher lär också påverkas mer av vårt mer flexibla arbetsliv än av några av de aktuella prisförändringarna tror jag. Men det ligger ändå utanför diskussionen.

Personligen köper jag lunch precis lika ofta som tidigare, det är bara att jag köper lunch på andra ställen än innan de dagar jag är hemma. Många av mina kollegor har gått från lunchlåda varje dag till att äta ute de en-tre dagarna de är på kontoret. Lunchrestaurangerna verkar också vara i princip lika fulla nu som innan pandemin, med kö ut på gatan och så, runt mitt kontor i alla fall. Om det beror på att fler äter ute de dagar de jobbar, eller om antalet restauranger inte har hängt med antalet som arbetar i området vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men sluta gnäll och såga min kompetens och kom med något exempel själv istället FFS.

Det är inte jag som hittar på en egen modell baserat på antaganden och förenklingar på vad företag har för kostnader och påstår att det stämmer, visa att dina påståenden har någon som helst verklighetsförankring.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men sluta gnäll och såga min kompetens och kom med något exempel själv istället FFS.
Nej, råvarukostnader och energi upp 30%. Energi varierar väldigt beroende på elavtal och annat, och det varierar också väldigt hur stor del av ens utgifter som är elkostnader. Råvarukostnader för restauranger, kött, mejeriprodukter, grönsaker, har inte gått upp i närheten av 30%, och energikostnaderna utgör en väldigt mycket mindre del av totalen än de, så 30% för båda borde fortfarande vara tilltaget i överkant.

Ska vi ta upp personliga anekdoter så har mina elkostnader inte ökat ett jota för jag var förutseende, eller försiktig, nog att binda mitt elavtal.
Vad har det med saken att göra? Jag tycker inte att jag raljerar, snarare försöker jag förklara min ståndpunkt grundligt till skillnad från de flesta.

Vi kan ta ett ännu mer förenklat exempel: Företag A har två kostnader, X och Y, för att bygga sin produkt Z. Kostnaden för X stiger med H% och A höjer priset på Z med H% också, och uppenbarligen säljer de ungefär samma mänger som tidigare för de har inte varslat någon, minskat produktionstakten eller något liknande. Beroende på hur stora X och Y är så kan det ge mycket mer pengar eller bara lite mer pengar, men mer pengar blir det ju oavsett.

Visst kan man diskutera huruvida de säljer färre produkter när priset går upp, vilket absolut är en möjlighet, men vi pratar ju om marginalen på en produkt. Säljer man färre exemplar så får man minska på produktionen, vilket kan sänka marginalen men det är inte givet.

Verkligheten är oerhört komplex förstås, men det är ju därför jag utgår från ett makro-perspektiv. Priserna i samhället går upp (alltså blir pengarna värda mindre), det är ingen gissning utan klarlagt, men lönerna följer inte med upp i alls samma utsträckning, inte heller någon gissning utan det är så det är, alltså får arbetstagarna en reallönesänkning. Företagen, inte alla enskilda företag specifikt utan företagen generellt, har alltså höjt sina priser mer än vad deras kostnader har ökat och detta avspeglar sig i deras vinster/marginaler. Detta är inte heller någon gissning. Därmed säger jag inte att det inte finns företag som har tappat, gått dåligt eller gått under under pandemin, men andra företag har ju gått väldigt bra och totalt har vinsterna ökat ganska rejält.
Att priserna för luncher har gått upp rejält var inte ett antagande utan det är så verkligheten ser ut. Det kan ha påverkat försäljningen eller så tar folk den ökade kostnaden. Försäljningen av luncher lär också påverkas mer av vårt mer flexibla arbetsliv än av några av de aktuella prisförändringarna tror jag. Men det ligger ändå utanför diskussionen.

Personligen köper jag lunch precis lika ofta som tidigare, det är bara att jag köper lunch på andra ställen än innan de dagar jag är hemma. Många av mina kollegor har gått från lunchlåda varje dag till att äta ute de en-tre dagarna de är på kontoret. Lunchrestaurangerna verkar också vara i princip lika fulla nu som innan pandemin, med kö ut på gatan och så, runt mitt kontor i alla fall. Om det beror på att fler äter ute de dagar de jobbar, eller om antalet restauranger inte har hängt med antalet som arbetar i området vet jag inte.

Jag orkar inte bemöta allt detta men jag finner det lustigt att du fortsätter med dina räkne-exempel och sen hittar du på lite egna empiriska betraktelser i slutet som ska försöka lira med dina teoretiska exempel.

Du verkar för mig som ett textbok-exemplar på någon som vill hävda sin rätt till varje pris. Läs rättshaverist.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Det är inte jag som hittar på en egen modell baserat på antaganden och förenklingar på vad företag har för kostnader och påstår att det stämmer, visa att dina påståenden har någon som helst verklighetsförankring.

Men det är inte direkt några överraskningar jag kommer med.

Inflationen är hög: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

Företag går bra: https://www.svd.se/a/rE30ea/borsbolagens-vinstokningar-slar-a... "Vinsterna är häpnadsväckande" även om det dämpats något det sista.

Priserna på restauranger har ökat mer än inflationen: https://www.svt.se/datajournalistik/vad-kostar-skjortan/ (Sök på restaurang nästan längst ner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det är inte direkt några överraskningar jag kommer med.

Inflationen är hög: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

Företag går bra: https://www.svd.se/a/rE30ea/borsbolagens-vinstokningar-slar-a... "Vinsterna är häpnadsväckande" även om det dämpats något det sista.

Priserna på restauranger har ökat mer än inflationen: https://www.svt.se/datajournalistik/vad-kostar-skjortan/ (Sök på restaurang nästan längst ner).

Inget av det bekräftar att dina förenklingar och antaganden stämmer med verkligheten.

Det står börsbolag, majoriteten av företag är inte börsnoterade så viss försiktighet i att likställa det vore klädsamt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thom.g:

Jag orkar inte bemöta allt detta men jag finner det lustigt att du fortsätter med dina räkne-exempel och sen hittar du på lite egna empiriska betraktelser i slutet som ska försöka lira med dina teoretiska exempel.

Du verkar för mig som ett textbok-exemplar på någon som vill hävda sin rätt till varje pris. Läs rättshaverist.

Men argumentera med argument istället för att klistra på mig etiketter då, tack. Den typen av argumentation är bara ett tecken på att man inte har något bättre att komma med. Jag har bara i de senaste inläggen blivit kallad besserwisser, inkompetent, rättshaverist och så vidare. Men fram med fakta då om du har något, glåpord är bara patetiskt genomskinligt.

Du säger att jag inte kan förstå för att jag inte har ett företag själv, vilket du inte vet något om, men hursom så får jag lön och kan förstå att löneökningar under inflationen flera år i rad är pissigt, och riktigt djävla snålt av företag som gör enorma vinster och dessutom får en massa stöd från våra skattepengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Inget av det bekräftar att dina förenklingar och antaganden stämmer med verkligheten.

Det står börsbolag, majoriteten av företag är inte börsnoterade så viss försiktighet i att likställa det vore klädsamt.

Nej, men majoriteten av de som arbetar arbetar definitivt i börsbolag. Anställda i småföretag utgör inte ens en halv miljon i landet exempelvis, med de arbetande ägarna når man ändå knappt upp till 900000 personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, men majoriteten av de som arbetar arbetar definitivt i börsbolag. Anställda i småföretag utgör inte ens en halv miljon i landet exempelvis, med de arbetande ägarna når man ändå knappt upp till 900000 personer.

Och här visar du tydligt din brist på kunskap om området samtidigt som du fortsätter hitta på siffror.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/foretagande/naringslivet/na...

Vi pratade dessutom om börsnoterade bolag vilket förändrar de siffrorna.
Ikea är t ex inte börsnoterat medans ett bolag med få anställda kan vara det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det är inte direkt några överraskningar jag kommer med.

Inflationen är hög: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

Företag går bra: https://www.svd.se/a/rE30ea/borsbolagens-vinstokningar-slar-a... "Vinsterna är häpnadsväckande" även om det dämpats något det sista.

Priserna på restauranger har ökat mer än inflationen: https://www.svt.se/datajournalistik/vad-kostar-skjortan/ (Sök på restaurang nästan längst ner).

Såvida du inte har drivit en krog så är det ju känt att redan innan Corona så fick ju krögarna inte betalt för de ökade kostnaderna av råvarorna. Tänk också att SEK har sjunkit gentemot USD under en längre tid. Dödsstöten blev för krögarna blev ju Corona och nu är det arbetskraftsbrist och ingen vill jobba i restaurangbranschen vilket eldar på löner och det måste hämtas hem i form av ökade priser. Den svenska lunchen har ju varit alldeles för billig under en väldig lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag orkar inte bemöta allt detta men jag finner det lustigt att du fortsätter med dina räkne-exempel och sen hittar du på lite egna empiriska betraktelser i slutet som ska försöka lira med dina teoretiska exempel.

Du verkar för mig som ett textbok-exemplar på någon som vill hävda sin rätt till varje pris. Läs rättshaverist.

Jag försöker undvika att mata trollen.. Det blir bäst så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Och här visar du tydligt din brist på kunskap om området samtidigt som du fortsätter hitta på siffror.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/foretagande/naringslivet/na...

Vi pratade dessutom om börsnoterade bolag vilket förändrar de siffrorna.
Ikea är t ex inte börsnoterat medans ett bolag med få anställda kan vara det.

Det står väl dock inget om antalet personer som arbetar i noterade i bolag i din länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det står väl dock inget om antalet personer som arbetar i noterade i bolag i din länk?

Nej, men han pratade om antal anställda.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är en åsikt som inte stämmer med verkligheten.
Anledningen till att vi länge haft avtal med låga ökningar är just för att de "instämt och gissat makroekonomi".

Och hur gick det den här gången? Såg det inte komma?

Verkligheten är att dem klubbade igenom ett 3årigt avtal och sen rusade inflation 6månader senare till nivåer västvärlden inte upplevt sen 1973. Men alla tecken fanns där, galna producentprisökningar, sedeltryckning, budgetunderskott.

Hade dem haft någon form av självkänsla hade dem givetvis rivit upp avtalet, och erkänt sitt misstag. Men det är väl deras medlemmar som ska "hålla" inflationen nere.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Och hur gick det den här gången? Såg det inte komma?

Verkligheten är att dem klubbade igenom ett 3årigt avtal och sen rusade inflation 6månader senare till nivåer västvärlden inte upplevt sen 1973. Men alla tecken fanns där, galna producentprisökningar, sedeltryckning, budgetunderskott.

Hade dem haft någon form av självkänsla hade dem givetvis rivit upp avtalet, och erkänt sitt misstag. Men det är väl deras medlemmar som ska "hålla" inflationen nere.

Den här gången kan man nog vara lite ödmjuk med att ingen såg varken pandemi eller krig komma när avtalet tecknades.
Och det är inte mycket mer än ett halvår sen inflationen drog igång ordentligt.

Det är lätt att ropa efter höga avtal när man inte har hela bilden.
Vi har haft reallöneökningar länge men det är inte en naturlag att det alltid blir så.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Och här visar du tydligt din brist på kunskap om området samtidigt som du fortsätter hitta på siffror.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/foretagande/naringslivet/na...

Vi pratade dessutom om börsnoterade bolag vilket förändrar de siffrorna.
Ikea är t ex inte börsnoterat medans ett bolag med få anställda kan vara det.

Ja ok, jag har inte statistik på den nivån angående privata respektive publika bolag. Det finns absolut exempel på storföretag som är privata och massor av småföretag som är publika, men det talar väl snarare för mina teorier? Storföretag har det i allmänhet gått ganska bra för (som Ikea för att ta ditt exempel), eller det är min uppfattning i alla fall, så om de inte är med i statistiken över börsbolag borde det snarare dra ner vinsterna bland dem. På samma sätt är ju uppfattningen att det i mångt och mycket är småföretag som det gått dåligt för och således borde en högre andel av dem i gruppen publika bolag tala för att statistiken är mer korrekt. Samtidigt är det förhållandevis få företag som är börsnoterade, så min länk kanske inte var den mest relevanta.

Men för att återgå till inflation, kostnadsökningar, så betyder det ju just att priserna går upp. Går priserna upp behöver lönerna gå upp, för upprätthålla vår levnadsstandard exempelvis eller för att företagen ska ha några köpare av deras produkter.

Skrivet av slipbit:

Såvida du inte har drivit en krog så är det ju känt att redan innan Corona så fick ju krögarna inte betalt för de ökade kostnaderna av råvarorna. Tänk också att SEK har sjunkit gentemot USD under en längre tid. Dödsstöten blev för krögarna blev ju Corona och nu är det arbetskraftsbrist och ingen vill jobba i restaurangbranschen vilket eldar på löner och det måste hämtas hem i form av ökade priser. Den svenska lunchen har ju varit alldeles för billig under en väldig lång tid.

Jo, så är det absolut. Restauranger var inte det bästa exemplet, och inte det jag hade valt men nu körde vi på det. Restaurangerna behöver ha högre marginaler, så deras priser borde öka mer på längre sikt, så att de kan både öka marginalerna och så att deras anställda inte hamnar för mycket på efterkälken. Restaurangernas lönsamhetsproblem har sannolikt inte så mycket med löneläget att göra med tanke på hur lönerna ser ut, även om en vändning kanske kan skönjas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men för att återgå till inflation, kostnadsökningar, så betyder det ju just att priserna går upp. Går priserna upp behöver lönerna gå upp, för upprätthålla vår levnadsstandard exempelvis eller för att företagen ska ha några köpare av deras produkter.

Absolut, men det sker inte samma sekund. Nu skenade plötsligt inflationen i slutet av ett treårsavtal, även om man hade velat tvivlar jag på att man hade lyckats nå några nämnvärda resultat till årets lönerevision.

Jag är ganska säker på när det nya avtalet är på plats så är det högre än vi sett på länge.
Däremot tror jag inte det fullt ut kommer täcka nuvarande inflation, särskilt som den samlade bedömningen fortfarande är att inflationen inte kommer bli långvarig på de här nivåerna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok, jag har inte statistik på den nivån angående privata respektive publika bolag.

Att ett aktiebolag är publikt betyder inte att det är börsnoterat. Däremot kan det inte vara privat och börsnoterat, vilket följer av ABL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Absolut, men det sker inte samma sekund. Nu skenade plötsligt inflationen i slutet av ett treårsavtal, även om man hade velat tvivlar jag på att man hade lyckats nå några nämnvärda resultat till årets lönerevision.

Jag är ganska säker på när det nya avtalet är på plats så är det högre än vi sett på länge.
Däremot tror jag inte det fullt ut kommer täcka nuvarande inflation, särskilt som den samlade bedömningen fortfarande är att inflationen inte kommer bli långvarig på de här nivåerna.

Här är dilemmat med hur löntagarna ska kompenseras för inflationen. Meningen med högre ränta är att dämpa ekonomin, men fortsätter vi få våra 2% så kommer folk dra ned på allt annat onödigt, tex restaurangbesök, klädinköp och semester. Då får de som jobbar i de branscherna sparken. En del av de äger sin bostad. De kan inte betala och blir tvungen att släppa bostaden. Förväntningarna är att priset ska gå ned och så fortsätter det. Inget drömscenario. Höjer man lönerna och kompenseras för inflationen. Då blir det mer inflation eftersom folk kan då betala de högre priserna och så fortsätter det. Pest eller kolera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Pest eller kolera.

Japp, förhoppningsvis lyckas man med en balans så vi tar oss igenom någorlunda lindrigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Förståsigpåarna och andra intressenter jobbar hårt på att vi konsumenter ska uppfatta inflationen och högre priser som oundvikliga. Vi förväntas acceptera det utan att knota. Fenomenet kallas greedflation. Vilken jag avvisar! Stand your ground! Smörj inte kapitalet som nu passar på att lura en inflationsovan befolkning. Pruta! Avstå!

Permalänk
Medlem

Jag ifrågasätter om vi verkligen har inflation eller bara en allmän prisökning.
Om det är inflation så kommer effekten bli stigande priser år efter år men nu verkar det bara vara en tillfällig prisökning.
Långa räntor faller tillbaka, råvarupriser sjunker osv. Så vad har vi egentligen ? Inflation eller prisökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag ifrågasätter om vi verkligen har inflation eller bara en allmän prisökning.
Om det är inflation så kommer effekten bli stigande priser år efter år men nu verkar det bara vara en tillfällig prisökning.
Långa räntor faller tillbaka, råvarupriser sjunker osv. Så vad har vi egentligen ? Inflation eller prisökning

Fast en allmän prisökning är ju samma sak som inflation...

Citat:

Riksbanken:
Om priserna stiger på några enstaka varor eller tjänster är det inte inflation. Priserna på enstaka varor och tjänster kan stiga för att de till exempel blir svårare att få tag på. Exempelvis kan priset på olja stiga i takt med att oljereserverna blir allt knappare. Sådana prisökningar brukar kallas för relativprisförändringar och är alltså inte inflation. För att vi ska tala om inflation ska den allmänna prisnivån höjas, det vill säga priser i allmänhet ska öka.

Inflation brukar mätas mot hur prisnivån var för ett år sedan. Så om inflationen är 10% denna månad (jämfört med samma månad ifjol), så behöver den inte vara 10% igen om ett år, utan den skulle kunna vara 2% (som är en mer vanlig inflation), eller om den är negativ, så har vi ju haft deflation. Så inflation betyder inte på något sätt att vi måste ha stigande priser år efter år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Här är dilemmat med hur löntagarna ska kompenseras för inflationen. Meningen med högre ränta är att dämpa ekonomin, men fortsätter vi få våra 2% så kommer folk dra ned på allt annat onödigt, tex restaurangbesök, klädinköp och semester. Då får de som jobbar i de branscherna sparken. En del av de äger sin bostad. De kan inte betala och blir tvungen att släppa bostaden. Förväntningarna är att priset ska gå ned och så fortsätter det. Inget drömscenario. Höjer man lönerna och kompenseras för inflationen. Då blir det mer inflation eftersom folk kan då betala de högre priserna och så fortsätter det. Pest eller kolera.

Inflationen beror till stor del på utbudsstörningar och problem i leveranskedjorna. Orsakerna är många, dels har pandemin satt arbetsmarknaden i gungning att det nu är svårt att få allt i rullning igen, dels har bränslekostnaderna ökat transportkostnaderna och dels har kriget påverkat allt i många avseenden framförallt export av insatsvaror och olje- och gasleveranser. Det är alltså inte konsumenterna som blossat upp allt, utan det är brist på varor och leverantörer som driver upp priserna.

Samtidigt vill man föra en miljöpolitik så att människan inte ska gå under, men det går inte för då blir man fattigare pga de högre priserna man få betala för den gröna energin. Centralbankerna kommer också in i bilden och höjer räntan till skyarna och då blir man dubbelbestraffad av allt elände.

Till frågan om man kan räkna med inflationsjusterad lönehöjning är svaret det beror på. Om prognosen säger att det som kostar mer idag kommer kosta mindre inom ett par år bör man inte få kompenserat för det, annars biter prishöjningen sig fast i ekonomin. Allt annat som är här för att stanna bör man få kompenserat för, annars kommer det bli reallönesänkningar.