Byta ut komponenter i förbyggd speldator - Lenovo Legion T5 - Ryzen 5 | 16GB | 512GB | RTX 3060 Ti

Permalänk

Byta ut komponenter i förbyggd speldator - Lenovo Legion T5 - Ryzen 5 | 16GB | 512GB | RTX 3060 Ti

Förra året köpte jag en förbyggd speldator för att ersätta min uråldriga från 2015, byggd av Inet. Nu undrar jag om möjligheterna för att uppgradera med nya komponenter och om någon har erfarenhet med en liknande situation.

Här är produktsidan på Inet:
https://www.inet.se/produkt/2218774/lenovo-legion-t5-ryzen-5-...

Och här är en snapshot från Speccy:
http://speccy.piriform.com/results/tJo3JVjCYPxHshTswGy7dpL

Jag har aldrig byggt en dator helt från grunden upp men har installerat RAM, installerat en CPU-fläkt, extra hårddiskar, etc. (Plus konsumerat en hel jävla massa Linus Tech Tips senaste månaden.) Så jag känner mig inte så värst nervös över den faktiska installationen av nya komponenter. Jag undrar väl mer om tillverkaren fipplat med något som gör att det blir struligt om man stoppar i en annorlunda processor eller grafikkort osv.

Skulle det t.o.m. gå att riva ut moderkort, CPU, GPU och använda det som grunden i ett nytt bygge i ett annat case? Bryr mig inte om garanti eller sånt såklart.

Permalänk

Av din speecy-länk att döma hittar vi;
Manufacturer: LENOVO
Model: 3716 (AM4)
Version: SDK0J40709 WIN 3259679851695
Chipset Vendor: AMD
Chipset Model: Ryzen SOC
Chipset Revision: 00
Southbridge Vendor: AMD
Southbridge Model: X570 Ryzen 5000 ready. Länk längre ner styrker detta mot din BIOS-version
Southbridge Revision: 51
System Temperature: 39 °C
BIOS
Brand: LENOVO
Version: O4MKT19A Här hittar du en länk från CPU-Z vilket styrker att ditt moderkort klarar Ryzen 5800X
Date: 2021-01-30

BIOS-information och Uppdateringar.
Legion T5-26AMR5 Desktop (Lenovo) - Type 90RC - Model 90RC005JMW

Moderkortet går under micro-ATX och med lite snabb översyn kan du flytta in de där moderkortet i vilket ATX-chassie som helst.

CPU-kylaren går under socket 1155 och upp till socket 1200 och är inte AM4-standard! Jag har personligen Intel socket 1155 dimension på mitt AM4 moderkort, troligtvis de enda moderkort som försetts med de. Ska du ha en kylare så är de fästanordning för Intel du ska söka efter.

Beträffande GPU; Här kan ju faktiskt allt vara möjligt. Kommer AMD's RDNA 3 kort ge bild eller ej. Kommer Nvidias kommande 4000-serie ge bild eller ej - Svårt att säga rakt av.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Av din speecy-länk att döma hittar vi;
Manufacturer: LENOVO
Model: 3716 (AM4)
Version: SDK0J40709 WIN 3259679851695
Chipset Vendor: AMD
Chipset Model: Ryzen SOC
Chipset Revision: 00
Southbridge Vendor: AMD
Southbridge Model: X570 Ryzen 5000 ready. Länk längre ner styrker detta mot din BIOS-version
Southbridge Revision: 51
System Temperature: 39 °C
BIOS
Brand: LENOVO
Version: O4MKT19A Här hittar du en länk från CPU-Z vilket styrker att ditt moderkort klarar Ryzen 5800X
Date: 2021-01-30

BIOS-information och Uppdateringar.
Legion T5-26AMR5 Desktop (Lenovo) - Type 90RC - Model 90RC005JMW

Moderkortet går under micro-ATX och med lite snabb översyn kan du flytta in de där moderkortet i vilket ATX-chassie som helst.

CPU-kylaren går under socket 1155 och upp till socket 1200 och är inte AM4-standard! Jag har personligen Intel socket 1155 dimension på mitt AM4 moderkort, troligtvis de enda moderkort som försetts med de. Ska du ha en kylare så är de fästanordning för Intel du ska söka efter.

Beträffande GPU; Här kan ju faktiskt allt vara möjligt. Kommer AMD's RDNA 3 kort ge bild eller ej. Kommer Nvidias kommande 4000-serie ge bild eller ej - Svårt att säga rakt av.

Tack för all infon!

Så kort och gott verkar allt vara utbytbart så länge allt är kompatibelt med varandra? Första punkterna på inköpslistan kommer nog bli chassi och nätagg med högre watt.