Gigabyte visar moderkort med styrkretsen X670 och sockel AM5 nästa vecka

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte visar moderkort med styrkretsen X670 och sockel AM5 nästa vecka

I samband med Computex 2022 ska Gigabyte visa upp färska moderkort för AMD:s kommande processorfamilj Ryzen 7000 med styrkretsen X670.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om man döper Zen4 till 7000-serien så är vi tillbaks på samma problem som det var med 2000-serien.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Gen5 på M.2 känns vettigt! Hoppas det blir bra priser också, men mer prestanda är alltid bra

Permalänk
Medlem

Hade jag bara fått höra "det är ett X670-moderkort", och ingen annan info, hade jag utgått att kortet är för intel.
Är det bara jag som "ryggmärgskopplar" så?

Måste de ha så snarlika namn?
Själv måste jag tänka efter både en och två gånger innan jag uppgraderar bios på mina Asus Rog Strix B550F och Asus Rog Strix B560F. (Har båda, orolig varje gång att jag laddat ner fel bios, måste dubbelkolla och trippelkolla varje gång!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Om man döper Zen4 till 7000-serien så är vi tillbaks på samma problem som det var med 2000-serien.

Tvärtom, då mobila 6000-serien är baserad på Zen 3.

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Networker:

Hade jag bara fått höra "det är ett X670-moderkort", och ingen annan info, hade jag utgått att kortet är för intel.
Är det bara jag som "ryggmärgskopplar" så?

Måste de ha så snarlika namn?
Själv måste jag tänka efter både en och två gånger innan jag uppgraderar bios på mina Asus Rog Strix B550F och Asus Rog Strix B560F. (Har båda, orolig varje gång att jag laddat ner fel bios, måste dubbelkolla och trippelkolla varje gång!)

Nä, det blir lätt rätt rörigt med de snarlika modellnamnen. Värst var väl när både X370 var aktuell samtidigt som Z370.

Permalänk
Medlem

Let them come! Så kan man plocka upp en beggad 5800X/3D till en billigare peng till ens X570S och vara nöjd några år till.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Tvärtom, då mobila 6000-serien är baserad på Zen 3.

Ryzen-numreringen är knäpp. Zen2 borde vara i serien "2xxx", Zen3 i "3xxx" och Zen4 i "4xxx". Men nu är det givetvis omöjligt att ändra.

Permalänk
Medlem

Kommer Sweclockers vara på plats i Taiwan?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Hade jag bara fått höra "det är ett X670-moderkort", och ingen annan info, hade jag utgått att kortet är för intel.
Är det bara jag som "ryggmärgskopplar" så?

Måste de ha så snarlika namn?
Själv måste jag tänka efter både en och två gånger innan jag uppgraderar bios på mina Asus Rog Strix B550F och Asus Rog Strix B560F. (Har båda, orolig varje gång att jag laddat ner fel bios, måste dubbelkolla och trippelkolla varje gång!)

Har inte någon av dem stöd för Online-update i uefi//bios ? Vill minnas att vissa Intel moderkort har det.

Permalänk

Meh. Ett standardmoderkort till en ännu icke känd processor som har förbättras lite. Hur mycket information kan man egentligen få från detta?
PCIe 5.0 och M.2 Gen5 i all ära, men det är inte dessa som ofta idag är en flaskhals.
Jag själv vill se 8st ramslotts och typ 8st m.2 nvme platser och liknande. Jag tror inte nämnda moderkort kommer visa detta. Frågan är vad den visas som någon känner att den akut saknar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrilleX:

Har inte någon av dem stöd för Online-update i uefi//bios ? Vill minnas att vissa Intel moderkort har det.

Jo, jag tror jag gjort det någon gång. Men jag är old-school.

Permalänk
Medlem

Är Computex live i år äntligen? Kommer Sweclockers närvara i så fall?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Hade jag bara fått höra "det är ett X670-moderkort", och ingen annan info, hade jag utgått att kortet är för intel.
Är det bara jag som "ryggmärgskopplar" så?

Måste de ha så snarlika namn?
Själv måste jag tänka efter både en och två gånger innan jag uppgraderar bios på mina Asus Rog Strix B550F och Asus Rog Strix B560F. (Har båda, orolig varje gång att jag laddat ner fel bios, måste dubbelkolla och trippelkolla varje gång!)

AMD valde att byta namngivning och kalla de första styrkretsarna till Ryzen för B350 och X370 när Intel hade B250 och Z270, så förvirringen verkar vara en medveten strategi från deras sida.

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Strumpa:

Kommer Sweclockers vara på plats i Taiwan?

Skrivet av Starric:

Är Computex live i år äntligen? Kommer Sweclockers närvara i så fall?

Inget Computex för redaktionen i år. Verkar vara något semi-fysiskt som händer på plats i Taipei, men inte alls samma fullskaliga mässa. Så vi satsar på 2023 istället och täcker denna på hemmaplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

AMD valde att byta namngivning och kalla de första styrkretsarna till Ryzen för B350 och X370 när Intel hade B250 och Z270, så förvirringen verkar vara en medveten strategi från deras sida.

Väldigt dumt. lätta att förväxla.

Permalänk
Medlem

Det blir ett givet köp av ett X670-E moderkort i första hand från Asus kombinerat med 24 kärnig Ryzen 9 och 5200mhz ddr5 minnen.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Satan i gatan, äntligen. Längtat efter att få se lite bekräftad information istället för enbart rykten från någon på twitter.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

gissa att man får vänta på threadripper eller nån generation till innan vi får se ersättaren till m.2 på konsumentsidan. hoppas de fixar så de blir modulära & inte sitter på moderkorten dessutom utan bara blir någon anslutningsport för att koppla till dessa, men ska bli intressant & se vad amd har att bjuda på med sockel5 moderkorten

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Nu hoppas jag bara på en singeltrådsprestandainriktad CPU med 8 kärnor och den fetaste iGPUn någonsin med hårdvarubaserad encode/decode av AV1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

gissa att man får vänta på threadripper eller nån generation till innan vi får se ersättaren till m.2 på konsumentsidan. hoppas de fixar så de blir modulära & inte sitter på moderkorten dessutom utan bara blir någon anslutningsport för att koppla till dessa, men ska bli intressant & se vad amd har att bjuda på med sockel5 moderkorten

Menar du likt U.2 eller på andra sätt? Det är ju en port lik sata som klarar samma bandbredd som M.2

Permalänk

För en som inte följer tech nyheter slaviskt. Betyder detta att produktion av am4 cpu kommer upphöra?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

För en som inte följer tech nyheter slaviskt. Betyder detta att produktion av am4 cpu kommer upphöra?

Ja, troligen, men oftast finns det lager att fortsätta sälja en bra tid framöver. Se till exempel Intels 11-serie som fortfarande säljs

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av martincool:

För en som inte följer tech nyheter slaviskt. Betyder detta att produktion av am4 cpu kommer upphöra?

På sikt kommer de att fasas ut, men det är absolut inget som sker över en natt. Allt tyder på att de kommer att samexistera ett tag till, inte minst för att tillhandahålla processorer i de lägre prissegmenten och utnyttja köpkraften hos de miljontals användare som redan sitter på AM4.

Det finns också säkerligen ett rätt stort värde för AMD rent produktionsmässigt att ha kvar tillverkning av äldre modeller på 7 nm då det lär vara rätt trångt på 5 nm till en början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

På sikt kommer de att fasas ut, men det är absolut inget som sker över en natt. Allt tyder på att de kommer att samexistera ett tag till, inte minst för att tillhandahålla processorer i de lägre prissegmenten och utnyttja köpkraften hos de miljontals användare som redan sitter på AM4.

Det finns också säkerligen ett rätt stort värde för AMD rent produktionsmässigt att ha kvar tillverkning av äldre modeller på 7 nm då det lär vara rätt trångt på 5 nm till en början.

Det där stämmer till hundra procent för mig då jag igår beställde en 5950x för 5700 kr och en M2 SSD.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.