Qualcomm sätter plus i kanten på Snapdragon 8 Gen 1

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm sätter plus i kanten på Snapdragon 8 Gen 1

Snapdragon 8+ Gen 1 har presenterats och erbjuder nyheter som snabbare processor, bättre spelprestanda och längre batteritider.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Min åsikt för mobiltelefon och enklare surfplattor.
Snapdragon 8 Gen 1 största brister är att den drar för mycket ström, blir för varm(vilket hör ihop) och att priset är för högt så bara "väldigt dyra" enheter får denna. Att själva topp-prestandan för en mobil är för låg, är inget som jag har större problem med just nu. Såklart snabbare är bättre, men billigare är också bättre.
Jag ser det lite som bättre noggrannhet på en multimeter är såklart alltid bättre, men jag klarar mig ändå privat med en non-Fluke multimeter för någon tusenlapp till det mesta.

Angående Qualcomm så hypade de Snapdragon 8 Gen 1 så mycket så deras hypande är inte länge mycket värt för mig. Inte bättre blev det med Samsungs skandal där processorn klockar ner sig vid vissa appar.

Sedan kan dessa processorer sitta i större surfplattor och laptops som chromebook, windows Arm. Ja då blir topp-prestandan mer kännbar.
*edit*
Det är väldigt komisk att dagens mobiler är så brutalt mycket kraftigare än vad vissa nördar sa att man behövde ha på en desktop. Jag själv påstår inte att 100 gånger snabbare cpu på en mobil är fel. Men det handlar om en balans där pris är en faktor och jag anser framförallt att de snabba mobilerna är för dyra, inte att de är för slöa.
Att sedan köpa en dyr mobil och ha den i väldigt många år, ja då kan man knappast vara en person med extrema krav när utvecklingen går skitsnabbt. (vilken den visserligen nu stannar upp så)

Permalänk
Medlem

Gissar på att Oneplus 10 pro Ultra kommer ha en 8+ nu i Juni ?

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Skrivet av finicalz:

Gissar på att Oneplus 10 pro Ultra kommer ha en 8+ nu i Juni ?

Det tror jag med. Mobiltillverkarna har ett problem med nonfoldable telefoner att det börjar bli svårt att förbättra.
Lansera en ny flaggskeppmobil och säga den har förra årets cpu och inget annat unik så blir det svårt att få någon större mediahype runt denna. Det skulle isåfall vara att sänka priset rejält som Oneplus var kända för.

Det de har kvar är solid state batterier, det dröjer nog något år till. Bättre linser, kommer säkert, men det kommer med nackdelar som klumpigare, skörare och dyrare mobil. Heltäckande skärm, försämrar selfikameran.

Apple i sin tur går det väldigt mycket rykten om att de kommer göra kameraöar för selfi plus faceid kamerorna, jag vet inte om dessa kameraöar blir så mycket bättre. Men de har ett problem att ändra annat. (förutom usb c) Och såklart snabbare, vilket väldigt få användare av iPhones märker av.

*edit*
Ryktas om periskopkamera på iPhone 14. Som skulle kunna utklassa mobil-objektiven idag. Jag har trots detta svårt att se att den blir i närheten av en zeiss objektiv som väger typ 1kg. Så den blir betydligt bättre, men ändå dåligt.

Permalänk

10% varmare också?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

10% bättre prestanda och 30% mindre energiförbrukning låter som en rätt bra uppgradering för att bara vara plus-modell

Permalänk
Medlem

Är det 30% minskning över hela spektrat eller bara vid vissa tunga laster?

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.