Fredagspanelen 251: Kommande grafikkort, Dolmen och smarta spelbarn

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 251: Kommande grafikkort, Dolmen och smarta spelbarn

Jonas och André kör lite gött tjöt om veckan som gått, vilket består av en salig blandning med grafikkortstest, att spel gör barn smartare och trista Dolmen-nyheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur mycket gillar SweClockers att skriva om Dolmen?
SweClockers: Ja

Permalänk
Medlem

Vi fick ju inte skriva skämt om Lovelace, så det var ett uppdämt behov!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Alltså... Hur VÅGAR de såga Dolmen?! https://www.nme.com/reviews/game-reviews/dolmen-review-322746...

Det är ju allas vårat bästaste favoritspel!!!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk

Jag körde Samsungs S modeller bara för trådlösladdning. Då jag haft den möjligheten i bilen länge, var smidigt även hemma ett tag. Men det går långsamt, och telefonen blir kokhet. Så nu senast köpte jag högsta A modellen från Samsung, och kör sladd även i bilen. Dock från USB 2 i bilen, så det går inte snabbt där ändå. Men luren är sval alla fall.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Vi fick ju inte skriva skämt om Lovelace, så det var ett uppdämt behov!

Visst är det märkligt
Swec är inge vidare på det här med konsekvent med sitt agerande.
Men det är väl som du skriver Dolmen(arna) på redaktionen har äntligen fått utlösning för det behovet

Permalänk

Jonas det är inte bra att ladda mobilen till 100% över natten. Du ska hålla mobilen mellan 40-80% för optimal batterihälsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jonas det är inte bra att ladda mobilen till 100% över natten. Du ska hålla mobilen mellan 40-80% för optimal batterihälsa.

Är det värt att ständigt batterioptimera när bytet kostar som en middag på restaurang? Jag är hellre fri

Permalänk
Medlem

Tar lite bärs och ser på panelen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det värt att ständigt batterioptimera när bytet kostar som en middag på restaurang? Jag är hellre fri

Alla telefoner har väl någon typ av automatisk optimering man kan slå på. Det har fungerat bra för mig.
Och jag bryr mig främst för att det känns onödigt att skapa onödigt skräp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Alla telefoner har väl någon typ av automatisk optimering man kan slå på. Det har fungerat bra för mig.
Och jag bryr mig främst för att det känns onödigt att skapa onödigt skräp.

Jo jag köper det, men att räkna procent känns som 3 steg för långt för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jonas det är inte bra att ladda mobilen till 100% över natten. Du ska hålla mobilen mellan 40-80% för optimal batterihälsa.

Det beror på batteri, mitt batteri vill ha mellan 20-80% Tyvärr går det bara ha varning på max 15%, jag hade hellre haft på 25%, samt en varning på 80% när den laddas. Att ladda till 100% är inga problem egentligen och kan vara nyttigt nån gång var 3:e månad, men varje uns över 100% är inte bara skadligt för batteriet utan kostar även ström helt i onödan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det beror på batteri, mitt batteri vill ha mellan 20-80% Tyvärr går det bara ha varning på max 15%, jag hade hellre haft på 25%, samt en varning på 80% när den laddas. Att ladda till 100% är inga problem egentligen och kan vara nyttigt nån gång var 3:e månad, men varje uns över 100% är inte bara skadligt för batteriet utan kostar även ström helt i onödan.

@Dinkefing
Allt beror på vad man menar med ’vill ha’. Alla litiumbatterier vill helst ligga på 50% utan att användas om man bara bryr sig om livslängd.

Varje procent man rör sig expanderar/minskar strukturen i anod och katod eftersom jonerna rör sig in och ut. Förändringen är mycket större ju längre från mitten man kommer. Varje cykel man går mot extremerna bildas mikrofrakturer som degraderar batteriets livslängd ännu snabbare, men det sker hela tiden

Håller man på med fulla cykler 0-100% så ungefär halveras kapaciteten av batteriet efter ca 500 cykler. Olika tekniker har såklart lite olika siffror här, samma med att vissa batterisystem inte menar samma sak med 0% som ett annat, utan har lite kapacitet i reserv.

Men om man istället håller batteriet inom 20-80% de flesta cyklerna kan man troligen dubblera antalet cykler eller ännu mer. Dock att hålla batteriet inom 40-60% är ännu bättre om man räknar totala mängden energi som kan laddas ur batteriet som helhet under dess livslängd. Kör man bara med några procent urladdning (som helsingör-färjan) så håller batterierna många många tusen cykler, batterierna är som nya även efter flera års användning. Detta är anledningen till att teslas batterier ofta klarar sig väldigt bra i just livslängd, de har ju större kapacitet än vad de flesta ägarna behöver till vardags

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Dinkefing:

Jonas det är inte bra att ladda mobilen till 100% över natten. Du ska hålla mobilen mellan 40-80% för optimal batterihälsa.

Har inte riktigt orken för den typen av micro management gällandes batteriet. Tänker att jag lär byta mobil innan batterislitaget blir ett påtagligt problem.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Har inte riktigt orken för den typen av micro management gällandes batteriet. Tänker att jag lär byta mobil innan batterislitaget blir ett påtagligt problem.

Nej jag förstår men köp en säkerhetstimer som du trycker på en knapp hur länge strömmen ska vara på jag lovar det underlättar.