Ubiquiti Loco m2 mellan två byggnader?

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Loco m2 mellan två byggnader?

I ena byggnaden tänkte jag ha den ena loco M2 kopplad till en Dlink DRW 116 inställd som en acess point

How to set-up a D-Link Router as an Access Point
https://youtu.be/Fei8dgOlSsQ

De båda loco M2 tänkte jag ställa in enligt detta:

Ubiquiti Nanostation Setup - Step By Step
https://youtu.be/kQP6QNhNWUo

I huset med internetanslutningen tänker jag ha en 24 portars switch som är kopplad till antingen en Dlink dir 655 (äldre) eller en huawei b525 (nyare) (Om ett tag köper jag nog en helt ny router ) Denna ansluts till Fiber från en internetleverantör.

Är det något jag behöver tänka på? Han i videon ansluter ju nanon direkt till internetleverantören och det tänker ju inte jag göra, så vad ska jag göra annorlunda?

Permalänk
Medlem

Kolla denna istället: https://youtu.be/hrEEOV5oA8Y

Permalänk
Medlem

@Suddman, det går att göra på lika olika sätt.

Däremot är det bra om man väljer att använda fasta IP adresser till de två enheter som agerar länk. Om din router har t.ex. 192.168.1.1 inställt, då kan det vara smidigt att lägga länkarna på t.ex. 192.168.1.3 och 192.168.1.4 (eller vilka IP nummer du nu vill använda) och sedan väljer man att DHCP i routern börjar dela ut från 192.168.1.10 och uppåt. Då slipper man problem med om länken går ner och enheter tappar IP osv, så fort länken kommer upp får alla andra enheter IP adresser igen. Jag har aldrig själv testat hur länkarna hanterar DHCP, det kanske funkar men jag tycker det är smidigare med fasta IP adresser så att man är säker på att det går att komma åt prylarna om man kopplar bort dom från sitt LAN etc.

Om du sedan kopplar in en eller båda sidorna till en dum switch är inte det några problem. Vill du isolera länken från övriga nätet kan man använda VLAN men då måste man ha switchar som klarar detta. Jag kopplade själv min länk direkt in i routern och isolerade enheten den vägen, men det är för att jag inte har någon kontroll eller koll på den andra sidan av länken. Finns okända enheter där och folk som kopplar upp sig via länken, på de sättet kan dom inte komma åt mitt LAN men ändå ut på Internet. Sedan finns en router där borta så det blir till viss del dubbel NAT som inte är bra men det funkar. Det var ändå tänkt som en tillfällig lösning även om det blivit lång tid nu. Men du kanske inte behöver någon sådan funktionalitet och då kan du skippa den biten.

Det kan också vara bra att låsa på MAC i enheterna, samt ställa in control frequency då kommer länken upp snabbare. Men det är något man ändrar i Ubiquiti prylarna via inställningarna. Om möjligt kan det vara bättre välja M5 eftersom det är för 5Ghz utrymmet. Det finns flera kanaler där och mindre störningar eftersom i stort sett ALL som är trådlöst som minimum använder 2.4Ghz.

De videos som finns på YT förklarar ganska bra hur det funkar, inställningar osv. Inget konstigt egentligen, bara köpa prylarna och börja installera grejerna.

Permalänk
Medlem

Vad är avståndet mellan byggnaderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Vad är avståndet mellan byggnaderna?

Max 30 meter med fri sikt, men tänkte ha dem bakom fönsterrutor på båda ställena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Suddman, det går att göra på lika olika sätt.

Däremot är det bra om man väljer att använda fasta IP adresser till de två enheter som agerar länk. Om din router har t.ex. 192.168.1.1 inställt, då kan det vara smidigt att lägga länkarna på t.ex. 192.168.1.3 och 192.168.1.4 (eller vilka IP nummer du nu vill använda) och sedan väljer man att DHCP i routern börjar dela ut från 192.168.1.10 och uppåt. Då slipper man problem med om länken går ner och enheter tappar IP osv, så fort länken kommer upp får alla andra enheter IP adresser igen. Jag har aldrig själv testat hur länkarna hanterar DHCP, det kanske funkar men jag tycker det är smidigare med fasta IP adresser så att man är säker på att det går att komma åt prylarna om man kopplar bort dom från sitt LAN etc.

Om du sedan kopplar in en eller båda sidorna till en dum switch är inte det några problem. Vill du isolera länken från övriga nätet kan man använda VLAN men då måste man ha switchar som klarar detta. Jag kopplade själv min länk direkt in i routern och isolerade enheten den vägen, men det är för att jag inte har någon kontroll eller koll på den andra sidan av länken. Finns okända enheter där och folk som kopplar upp sig via länken, på de sättet kan dom inte komma åt mitt LAN men ändå ut på Internet. Sedan finns en router där borta så det blir till viss del dubbel NAT som inte är bra men det funkar. Det var ändå tänkt som en tillfällig lösning även om det blivit lång tid nu. Men du kanske inte behöver någon sådan funktionalitet och då kan du skippa den biten.

Det kan också vara bra att låsa på MAC i enheterna, samt ställa in control frequency då kommer länken upp snabbare. Men det är något man ändrar i Ubiquiti prylarna via inställningarna. Om möjligt kan det vara bättre välja M5 eftersom det är för 5Ghz utrymmet. Det finns flera kanaler där och mindre störningar eftersom i stort sett ALL som är trådlöst som minimum använder 2.4Ghz.

De videos som finns på YT förklarar ganska bra hur det funkar, inställningar osv. Inget konstigt egentligen, bara köpa prylarna och börja installera grejerna.

Tack, jag valde M2 för att jag tänkte ha dem bakom fönsterrutor i båda byggnaderna och att 5Ghz har svårare att tränga igenom dessa.

Jag har redan fått hem M2 så ska göra test med dem snart.

Permalänk
Medlem

Tror jag fått det att fungera nu, när jag äntligen märkte att jag stoppat in kabeln på WAN porten på routern som agerar access punkt..

Permalänk
Medlem

@Suddman, aha du hade tänkt göra så. M2 prylarna kommer säkert fungera, sedan om det råkar vara så att du befinner dig på en plats med färre användare på 2.4Ghz så kommer du inte märka något samt att man får bättre täckning om det finns mycket hinder och annat som bromsar signalen. Av egen erfarenhet med olika WiFi så tycker jag att 2.4Ghz är cirka 20-30% bättre i en miljö där 5Ghz strular och inte är stabilt.

Även om 5Ghz ger dig högre fart jämfört med 2.4Ghz bandet är det inte något jag tycker man märker av i praktiken, speciellt om det är en länk som inte ska bära mycket tung trafik.

Jag kör själv fortfarande på 2.4Ghz på en enkel hemma AP och trots hinder, störande signaler och annat får jag alltid ut mer än 30Mbit och det räcker för mitt WiFi. Jag använder det inte för att flytta stora filer, ladda ner stora mängder data.

Rätt utrustning för rätt behov, samt att pris också styr en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Suddman, aha du hade tänkt göra så. M2 prylarna kommer säkert fungera, sedan om det råkar vara så att du befinner dig på en plats med färre användare på 2.4Ghz så kommer du inte märka något samt att man får bättre täckning om det finns mycket hinder och annat som bromsar signalen. Av egen erfarenhet med olika WiFi så tycker jag att 2.4Ghz är cirka 20-30% bättre i en miljö där 5Ghz strular och inte är stabilt.

Även om 5Ghz ger dig högre fart jämfört med 2.4Ghz bandet är det inte något jag tycker man märker av i praktiken, speciellt om det är en länk som inte ska bära mycket tung trafik.

Jag kör själv fortfarande på 2.4Ghz på en enkel hemma AP och trots hinder, störande signaler och annat får jag alltid ut mer än 30Mbit och det räcker för mitt WiFi. Jag använder det inte för att flytta stora filer, ladda ner stora mängder data.

Rätt utrustning för rätt behov, samt att pris också styr en del

Ja fungerar utmärkt nu när jag förflyttar mig mellan byggnaderna så byter mobilen wifi-nät automatiskt när den tappar kontakten med det ena och det nya kommer inom räckvidd och tvärtom. Jag har nämligen mobildata avstängt i mobilen, utom när jag åker bort längre turer då jag ökar gränsen typ 5 meg eller så för lite surf och slår på surfen.

För att hitta var man slår av dhcp i routern jag använde som access punkt så hittade jag denna video https://youtu.be/zxhCLKKMNTo Film från Indonesien!

Vid 4:40 in så visas det

Permalänk
Medlem

@Suddman det finns någon form av WiFi roaming standardiserad men det är inte äkta roaming som det är via mobilnätet. Enda skillnaden är att man ska kunna hoppa mellan WiFi nät mycket snabbare. Det står på wikipedia hur det funkar tror jag.

När detta inte fanns så agerade telefonen ändå på egen hand, så fort man kom till ett annat nät kopplade den upp sig. Det enda som krävs är att inloggning etc finns i telefonen sedan tidigare. I praktiken har jag aldrig tänkt på det för jag har inte haft nät med denna snabbare roaming. Jag har oftast bara använt WiFi nät för mindre kritiska saker så jag har aldrig irriterar mig om WiFi nätet tappar uppkopplingen eller strular lite.

Jag är lite sugen själv på att prova WiFi nät med kontrollers etc men jag har inte kommit så långt. Då ska man kunna köra sitt WiFi nät liknande ett mesh nät. Där wifi nätet sköter allt och man kan förflytta sig mellan olika platser och inte tappa sin uppkoppling. Kanske blir något längre fram med detta för mig del eller inte. Bra att ditt wifi fungerar som du hade tänkt dig.