AMD-styrkretsen X670 en tudelad historia

Permalänk
Melding Plague

AMD-styrkretsen X670 en tudelad historia

Moderkort för nästa generations Ryzen-processorer blir en stor post under Computex-mässan, och nu framkommer att tillhörande styrkrets byter upplägg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande! Undrar hur dom löser bandbredden mellan CPU och chipset? Tillbaka till nord och sydbrygga, fast minneskontrollern sitter ju i CPUn.

Ge oss TB4 please! Plus IGP med HDMI 2.1.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Skrivet av Mulfuß:

Spännande! Undrar hur dom löser bandbredden mellan CPU och chipset? Tillbaka till nord och sydbrygga, fast minneskontrollern sitter ju i CPUn.

Ge oss TB4 please! Plus IGP med HDMI 2.1.

Ge oss displayport 2.0! Tröttsamt om allt tjat om HDMI 2.1.

Och låt oss slippa 20mm fläktar på chipsen som på X570 så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Det har ju sen länge ryktats om att X670 är 2x B650, och om detta stämmer så verkar det bokstavligen vara så. En som sköter PCIe-portarna och en som sköter resten? Verkar underligt, men vi får väl se hur de löser det.

Det positiva med det är väl att AMD verkar släppa B650-moderkort redan från början också, vilket troligtvis kommer räcka för de allra flesta ändå.

Jag skulle för övrigt inte kalla det för chiplet-design, det är ju när man integrerar flera små kretsar i ett paket. Här verkar det bara vara två kretsar som monteras på moderkortet på det vanliga sättet.

Permalänk
Medlem

90-talet ringde.
Men jag klagar inte - så länge jag får ny teknik att läsa om och leka med.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Inväntar spänt vilken som blir "bästa" spelprocessorn för runt 5000 kr
Intel 13xxx eller Ryzen 7xxx

Sambon börjar knorra över sin i72600k, så det innebär att jag måste köpa en ny dator till mig så att hon får ta min i7 6700k.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Chiplet lookalike.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Det blir strejk på måndags tills denna sak är utredd. (ironi)

Man får se. Jag ser en skillnad på vad man själv vill ha och vad den stora skaran vill ha. Där min bild är att för den stora skaran så är väl inte problem med att moderkort flaskar så stort?

Permalänk
Medlem

Lösningen ser rätt intressant ut, frågan är dock hur detta påverkar grafikkort när det kommer till värme samt vilka konstiga latency problem som eventuellt kan uppstå. Jag antar att inte alla moderkort kommer ha samma placering, det ska bli intressant att se.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av dpom86:

90-talet ringde.
Men jag klagar inte - så länge jag får ny teknik att läsa om och leka med.

Here we go again..:)

Chip(set)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ge oss displayport 2.0! Tröttsamt om allt tjat om HDMI 2.1.

Och låt oss slippa 20mm fläktar på chipsen som på X570 så är jag nöjd.

Ryzen 6000-serien får ju iaf DisplayPort 2.0 UHBR, antar att de stationära med grafik också får det.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig att chipset helt enkelt halverar allt i de billigare serierna, antal banor till cpu och övriga komponenter, antal sata/m.2/ et cetera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulfuß:

Spännande! Undrar hur dom löser bandbredden mellan CPU och chipset? Tillbaka till nord och sydbrygga, fast minneskontrollern sitter ju i CPUn.

Ge oss TB4 please! Plus IGP med HDMI 2.1.

Eller lantenser mellan dessa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Va, nej, inte igen! Hej du gamle farbror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulfuß:

Spännande! Undrar hur dom löser bandbredden mellan CPU och chipset? Tillbaka till nord och sydbrygga, fast minneskontrollern sitter ju i CPUn.

Ge oss TB4 please! Plus IGP med HDMI 2.1.

Jag fick också lite kära flashbacks från den fina gamla tiden med northbridge och southbridge. Visste faktiskt inte att jag har saknat den så.. (NOT).

Givetvis är det inte NB och SB det rör sig om nu, men känns lite åt det hållet.
Nåja, 7-serien tänkte jag ändå skippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Givetvis är det inte NB och SB det rör sig om nu, men känns lite åt det hållet.
Nåja, 7-serien tänkte jag ändå skippa.

Nej, av bilden att döma så är det en westbridge (WB) och en eastbridge (EB).

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att processorn har tillräckligt med bandbredd för två chipset då den är byggd för att kunna ansluta till fler chiplets när den används i EPYC.
Ett chipset har nog kapacitet till 16x PCIe 5.0 i sig självt. Men ett chip måste vara strypt till 8x PCIe 5.0 eller 16x PCIe 4.0 till grafiken för att ha kapacitet över till andra PCIe portar, M.2 med mera.
Så har man bara ett chip så blir det inget 16x PCIe 5.0.

Permalänk
Medlem

Känns som om det är en dyrare design på nått vis. Så länge prestandan är därefter så gör det ju inget.
Förstår bara inte hur de skall få något mer ut av detta. Ram-relaterat lär det inte vara, och det är ju ram-prestanda Ryzen behöver.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det 8 faser med dubbel uppsättning power stages per fas. Asus och de flesta andra har slutat med doublers.

I övrigt så är detta tydligen det billigaste sättet att få mer IO, enligt samma princip som deras övriga chiplet-filosofi där man hellre delar upp saker för större sannorlikhet att få fler fungerande komponenter per wafer än att behöva slänga fler större kretsar, så förhoppningsvis innebär det här att vi kan komma ifrån situationen där ett toppmoderkort kostar minst dubbelt så mycket som det borde göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intressant lösning
Kan inte direkt se några nackdelar.
Där emot kan jag se fördelar med en och samma krets till B650 och x670, vilket ger lägre lagerkostnader samt tillverknings kostnader (om konsumenten får ta del av besparingen åter står att se).

För ska man helt krasst se på saken så erbjuder "högre tier" chipset endast mer I/O, de andra funktionera är låst med mjukvara eller sämre komponenter runt om kring (typ strömförsörjning).

Och angående fläkt på chipset så tror jag inte att AMD gör samma misstag igen, dess utom är det lättare kyla två små kretsar än en stor.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

Gissar också på att detta är för att kunna erbjuda 670 och 650 -brädor men en slags krets. Det blir väl kanske ett tillfälle för moderkortsdesignarna att gå ifrån mer standard layout lite grand men liksom... bara det fungerar när jag får det i näven så kan det kvitta om det är 1, 2 eller 4 kretsar...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Stämmer det så är det inte bra.
Flera kretsar antyder att styrkretsarna som är tänkta till 7000 serien inte blir färdiga i tid.
Och flera kretsar ger givetvis dyrare moderkort.

Min gissning är att AMD släpper bättre kretsar rätt snart efter launch.