Permalänk

2.4Ghz eller 5Ghz?

Hej

Kanske låter som en korkad fråga men är det alltid 5Ghz ett bättre alternativ än 2.4Ghz när avståndet är ca 4 meter och routern står lite bakom en högtalare?

Tack på förhand
Lasse

Permalänk
Medlem

Ja.

Inga korkade frågor

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Påverkas säkert om du bor i lägenhet och det finns en massa andra nätverk på 5 Ghz. Om din router stödjer dual band kan du lägga in båda på din dator/telefon och låta den välja själv.

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Påverkas säkert om du bor i lägenhet och det finns en massa andra nätverk på 5 Ghz. Om din router stödjer dual band kan du lägga in båda på din dator/telefon och låta den välja själv.

Har en såndär Netgear ninjas in pyjamas router med 4 antenner på. Så jag antar att 5 Ghz är bäst

EDIT: Bor i lägenhet och får upp några stycken nätverk

Boendeform
Permalänk

Vore dock briljant om man kunde ange båda och, i mitt fall, tvn kunde lista ut vilken som vore bäst

Permalänk
Medlem

Föredrar 2.4 i min lägenhet, blir alltid massa buffering annars när jag är i sovrummet, är väl lite för många betongväggar i vägen antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Vore dock briljant om man kunde ange båda och, i mitt fall, tvn kunde lista ut vilken som vore bäst

https://www.digitalcitizen.life/smart-connect/

Permalänk
Avstängd

Vad är det för märke på högtalaren?