Hjälp med värdering av ett Radeon rx vega 64 8gb

Permalänk

Hjälp med värdering av ett Radeon rx vega 64 8gb

Hej, behöver hjälp med värderingen av ett Radeon RX Vega 64 8 GB. Har en kompis som vill sälja ett till mig. Jag blir tredje ägaren till kortet.

Påverkas priset om det suttit i en mining-rigg?

Permalänk
Medlem

Finns många svar på din fråga.
1. Priserna verkar vara på väg ner, vilket gör det kortet ganska billigt (du skriver inte vilken prisnivå din kompis vill ha för kortet)
2. Vissa anser mining sliter på korten mer och värderar därefter korten mindre. Fick fullt möjligt att kortet fungerar utmärkt fram tills du köper ny dator (3-5år kanske?).

Ställ frågan, har korten överklockats när de användes för mining?
Kan du testa kortet (och spela med)? Eller kör något benchmark program och jämför med vad ett nytt kort förväntas ge.

För att ha något att jämföra med kan du kolla priser på blocket, ebay, osv.

Permalänk

Tack för svaret. Han vet nog inte heller vad det ska kosta och jag har inte så bra koll.

Blocket och tradera var det jag kom på men hittar inget där.

Ebay hade jag inte tänkt på! Ser att detta kort verkar kosta allt mellan 500-5000kr... Så kanske drygt 1000kr då kanske?

Har lånat kortet så det går stabilt och så.

Permalänk
Medlem

Vega 64 verkar ju gå för 2900 på Tradera just nu. Flertalet annonser med slutpris därikring.

Angående mining och överklockning, jag tror inte att mining påverkar kortet nämnvärt. Överklockningen i samband med mining är troligtvis bara bättre för kortet än om det inte blivit överklockat i en miningrigg, på grund av miners vill ha ner strömförbrukningen, så man sänker spänningen, då går kortet svalare.

1 timme gaming i en random gamers speldator sliter troligen betydligt mer på kortet än 1 timme mining i en miningrigg. Däremot går ju miningkort 24/7.

Permalänk

Miners underklockar och undervoltar sina kort. Att köpa ett gammalt miningkort som inte har underklockats och undervoltats rejält och körts med omkring 75% fläkthastighet är någonting man ska undvika. Miners brukar även flasha sina kort med custom bioses vilka sällan brukar fungera bra för gaming.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q