Undervolt av i9 12900ks - bra för temps i gaming!

Permalänk
Medlem

Undervolt av i9 12900ks - bra för temps i gaming!

Haj!

Fick igång mitt high-end bygge häromveckan (blir ett 4090 när man får tag på ett!) åh för en casual gamer som jag kan jag varmt(kallt!) tipsa om enklaste undervoltning genom Intel Extreme Tuning.

Kör med en Ryujin II som kylare.

Drog kort och gått ned Volt från 1.43 till 1.20v, P cores till 5Ghz och E cores till 4ghz. Super stabil och går inte varmare än 60C i gaming, med average runt 45-55C

https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/uv5y3j/what_will_4k_us...

Permalänk
Medlem

Grattis.
Du har nu inte ens en 12900 men betalade dubbelt så mycket

Men visst, har själv undervoltat och klockat sedan haswell.
Och kör nu min 5800x i 65 watt läget.
Boostar precis lika högt med 1-2 kärnor men håller sig sval och därmed tyst.

Permalänk
Medlem

Du borde inte komma upp i 60 grader med 5.5 ghz faktist. Om du inte är cpu bound förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Grattis.
Du har nu inte ens en 12900 men betalade dubbelt så mycket

Men visst, har själv undervoltat och klockat sedan haswell.
Och kör nu min 5800x i 65 watt läget.
Boostar precis lika högt med 1-2 kärnor men håller sig sval och därmed tyst.

Fick henne genom Kompletts Bonanza så gav bara 6 lax Pengar är inget problem, gillar svalt och tyst i rummet helt enkelt. Finna säker fler som tänker som jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Du borde inte komma upp i 60 grader med 5.5 ghz faktist. Om du inte är cpu bound förstås.

Det stämmer nog!

Permalänk
Medlem

Har du testat vad som är möjligt i spänning utan att kompromissa med prestanda? Alltså undervolta men behålla frekvensen du betalat för.

Permalänk
Medlem

Att klocka ned en cpu om kraften räcker är inte fel i sig. Om processorn ska behållas i så många år att den höjs till stock som minst när det senare behövs.

Att klocka ned en cpu bara för att och sen köpa nytt innan behovet finns däremot.. 🙄

så, vad är planen för hur länge du ska behålla den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korppi:

Har du testat vad som är möjligt i spänning utan att kompromissa med prestanda? Alltså undervolta men behålla frekvensen du betalat för.

Ska prova i helgen att köra stock och se hur lågt jag hamnar med volten stabilt!

Permalänk
Medlem

Ändrade från Auto till 1.25V(LLC 3) på min 12900KF, behåller samma prestanda och boost, men skalade av ~80W under stress. Rekommenderas att laborera med, särskilt som dessa kan dra närmare 300W om det är AVX i koden.

Jag har ställt in på 5.3GHz single core boost och 5.0GHz allcore på P-cores, 4.0 allcore på E-cores, ringbus boostar till 4.7GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ändrade från Auto till 1.25V(LLC 3) på min 12900KF, behåller samma prestanda och boost, men skalade av ~80W under stress. Rekommenderas att laborera med, särskilt som dessa kan dra närmare 300W om det är AVX i koden.

Jag har ställt in på 5.3GHz single core boost och 5.0GHz allcore på P-cores, 4.0 allcore på E-cores, ringbus boostar till 4.7GHz

Jag hamnade ned på 1.25V också med stock clock istället nu och där nöjer jag mig helt klart