Corsair presenterar sin första gaminglaptop

Permalänk
Melding Plague

Corsair presenterar sin första gaminglaptop

Corsair har försett stationära datorer med komponenter av olika slag, men nu har företaget debuterat sin första gaminglaptop.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Corsair är ett mycket intressant bolag. Ekonomin kommer säkert vara svajig ett tag generellt i världen, och inte minst fraktpriserna från asien har blastat deras marginaler. Men över en längre horisont tror jag mkt på $CRSR. Deras färdigbyggda datorer ligger lite för högt dock. Skulle vara bättre att göra en "Kia", att börja lågt för att jobba upp användare, och gradvis göra det mer premium. Sedan de köpte Elgato (med alla sina patent) kan de fortsätta utveckla något av ett eget ekosystem för t.ex. streamers och liknande, vilket är en mycket bra ingång. Önskar dem medvind, varit ett par kämpiga år. Kan nu köpa en aktie för $15-16 USD, vilket är löjligt. Säkert är inte botten nådd (pga macro-ekonomiska omständigheter), men när/om ekonomin kommer tillbaka så är CRSR lätt $60-80.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se recensioner på den när den väl kommer men tillverkare utan erfarenhet av att göra laptops vågar jag inte ha för stora förväntningar på. De verkar ju dock tänkt till lite och löst vissa "enkla" designproblem som andra tillverkare envisats med att inte förbättra.

Razer lyckades ju dock bra med sina så förhoppningen finns ju där.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Som företag har jag ganska stort förtroende för Corsair, upplever god kvalitétskänsla från deras produkter, åtminstone på kompontent-sidan.

Hoppas detta blir början på nåt bra. Udda val med 16:10-upplösning kan jag tycka, men kul likväl

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem

Även om jag inte är något för gaming-laptops så är det en intressant nyhet.
Corsairs komponentsortiment är väldigt stabilt och innehar stort förtroende.
Hoppas det kvarstår på deras kommande laptops så kan det bli en grym produkt för de som lirar på laptops.

Permalänk
Testpilot

Intressant infallsvinkel för Corsair att ta med en bärbar dator ämnad för Streamers, kontra exempelvis Razer som valt att tackla portabilitet och skapande-marknaden. Ska bli intressant att följa denna produkt och Corsair i sin helhet framöver

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Gött att de väljer 16:10. Företag börjar inse att man gör mer än streama film på sin dator

Önskar de all lycka till.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ser ju faktiskt ut som en checklista av allt man vill ha i en bärbar. Hade det varit Nvidia så hade jag slagit till som nästa jobbdator. Behöver Cuda-kärnorna men annars mvg plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av augustplym:

Som företag har jag ganska stort förtroende för Corsair, upplever god kvalitétskänsla från deras produkter, åtminstone på kompontent-sidan.

Hoppas detta blir början på nåt bra. Udda val med 16:10-upplösning kan jag tycka, men kul likväl

Fast 16:10 börjar bli väldigt vanligt för dessa stilrena gaming datorer som även funkar fint som arbetsdatorer och sticker inte ut på möten osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Är det bara jag som läser ordvalen som att det vore någon ur marknadsföringsavdelningen hos corsair som skrivit denna artikel?

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Expertgissare

Kan inte låta bli att tänka på Chrysler voyager när jag hör/läser Corsair voyager.
Och det är ingen bra association

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Undrar om iCue kommer förinstallerat, för i så fall lär det behövas en redigt snabb processor som klarar overhead från den bloat-skiten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

Är det bara jag som läser ordvalen som att det vore någon ur marknadsföringsavdelningen hos corsair som skrivit denna artikel?

Vet inte om artikeln uppdaterats senaste timmen, men jag tycker mig bara se objektiva beskrivningar av features. Att dessa beskrivningar förmodligen kommer från ett pressläpp är väl ganska naturligt. Var annars ska nyheter komma ifrån? Agenter som infiltrerar företag för nyhetsstoff?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Container:

Är det bara jag som läser ordvalen som att det vore någon ur marknadsföringsavdelningen hos corsair som skrivit denna artikel?

Var det något speciellt du reagerade på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

Är det bara jag som läser ordvalen som att det vore någon ur marknadsföringsavdelningen hos corsair som skrivit denna artikel?

Det är bara du

Jag uppfattar artikeln som informativ och tydlig.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av augustplym:

Som företag har jag ganska stort förtroende för Corsair, upplever god kvalitétskänsla från deras produkter, åtminstone på kompontent-sidan.

Hoppas detta blir början på nåt bra. Udda val med 16:10-upplösning kan jag tycka, men kul likväl

Det verkar som 16:10 har blivit vanligare på laptops än på bildskärmar till stationära datorer.
Inte lika vanligt som 16:9. Men mindre ovanligt.

Förövrigt så låter upplösningen 2560 x 1600 pixlar samt 240 Hz uppdateringsfrekvens som en önskelista jag skulle kunna ha för en stationär dator också om det kombineras med VRR som har stöd ihop med både AMD FreeSync och Nvidia Gsync.
Men då vill jag även att den ska ha bra färgåtergivning och vara större än 16".

Permalänk
Medlem

Rent så där subjektivt och utan köpångest så ser den hyfsat nice ut. 16:10 är plus. Behöver snart ersätta min 14" Lenovo Thinkpad, men risken är stor att det blir med en annan 14" Lenovo Thinkpad. Eller Legion. Fast jag gillar lite udda utseenden och denna ramlar inte fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En intel + invidia variant hade ju vart klart intressant.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Riktigt läcker design. Egen dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ska bli intressant att se recensioner på den när den väl kommer men tillverkare utan erfarenhet av att göra laptops vågar jag inte ha för stora förväntningar på. De verkar ju dock tänkt till lite och löst vissa "enkla" designproblem som andra tillverkare envisats med att inte förbättra.

Razer lyckades ju dock bra med sina så förhoppningen finns ju där.

Ah och allra mest från Hardware Unboxed och Jarrod's Tech.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Gött att de väljer 16:10. Företag börjar inse att man gör mer än streama film på sin dator

Önskar de all lycka till.

16:10 kommer definitivt bli mer och mer nu på laptopsidan En trevlig förändring!

Permalänk
Medlem

Som någon som rest med diverse gaminglaptops i över 10 år så borde man kolla in ljudnivån på denna innan man köper den. Tjockare gaminglaptops låter väldigt högt och de som försöker vara en iBook samtidigt låter som en jetmotor på ett stridsflygplan. De där ventilations hålen är dessutom i de mindre laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Som någon som rest med diverse gaminglaptops i över 10 år så borde man kolla in ljudnivån på denna innan man köper den. Tjockare gaminglaptops låter väldigt högt och de som försöker vara en iBook samtidigt låter som en jetmotor på ett stridsflygplan. De där ventilations hålen är dessutom i de mindre laget.

Verkligen relevant. Finns inget mer irriterande än när laptopen drar igång med ett vinande tjutande mitt i ett samtal eller möte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Verkligen relevant. Finns inget mer irriterande än när laptopen drar igång med ett vinande tjutande mitt i ett samtal eller möte.

Jag tror inte majoriteten av användarna av en sånhär laptop har tänkt att ha den som jobb dator och ha möten på. Jag har en MSI med ett 1070i som kan fläkta på rätt rejält, men tycker det är en skitsak när man sitter med headset på och är mitt inne i ett spel.
Till möten åker MacBooken fram

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag tror inte majoriteten av användarna av en sånhär laptop har tänkt att ha den som jobb dator och ha möten på. Jag har en MSI med ett 1070i som kan fläkta på rätt rejält, men tycker det är en skitsak när man sitter med headset på och är mitt inne i ett spel.
Till möten åker MacBooken fram

Det är förmodligen sant, men jag gejmar inte på laptop annat än i extrema undantagsfall. Arbetsmiljökatastrof. Använder den som utvecklings och kontorsburk. Brukar heller inte privat utrustning på jobbet, men har varit med om att "arbetsgivarens" val av laptop har varit mindre lyckat i många avseenden.

Visa signatur