Återfå hackat Facebook-konto?

Permalänk
Medlem

Återfå hackat Facebook-konto?

En bekant har fått sitt konto hackat.
Mailadress, lösenord och telefonnummer är nu ändrat.

De sätt som Facebook anger är moment 22 med att ange mailadressen, som nu inte hittas längre. Samma sak med telefonnummer.

Vad mer kan man göra?

Permalänk
Medlem

Om det inte går att identifiera honom eller henne, så kan ni inte göra något mer. Om han eller hon vill tillbaka till Facebook, så får personen skapa ett nytt konto.

Om det fortfarande går att identifiera honom eller henne så kan ni kontakta Facebook och ge dom det som går att identifieras. Dock måste din bekant ladda upp hans eller hennes id-kort, vilket kan inkräkta på personens integritet då Facebook möjligtvis kan behålla bilden på kortet för och stoppa falska id'n och relaterat missbruk i upp till ett år (går att stänga av via kontots inställningar) (källa).

Jag hittar dock ingen information om att bilden på ett id-kort raderas helt från Facebooks servrar. Eftersom jag inte litar ett skvatt på Meta (eller nästan oavsett företag i USA), så tar jag det som att de aldrig tar bort bilden på ens id-kort. Jag kan ha fel med detta och jag vill gärna ha fel. Om någon med en säker källa kan rätta mig, snälla, gör det. Länka då till den säkra källan också.

Identifiering = personnummer, förnamn och efternamn, samt bilder på din bekant.

Oavsett om din bekant får tillbaka sitt Facebook-konto eller om han eller hon kommer att skapa ett nytt konto, säg då till personen att använda ett säkert lösenord + aktivera tvåstegsverifikation.

Läs mer om hackade och falska konton på Facebook: https://facebook.com/help/1216349518398524