Nvidia och Asus lanserar 500 Hz-skärm

Permalänk
Melding Plague

Nvidia och Asus lanserar 500 Hz-skärm

Under Computex 2022 avtäcker de två bolagen vad som blir världens snabbaste skärm med en panel särskild anpassad för e-sporttitlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När kommer jämförelsen där videon inte spelas upp med 0.1x hastighet typ? Jag förstår att det är mer smooth men att de spelar upp videon fruktansvärt långsamt är ju inte helt rättvist mot upplevelsen när man faktiskt spelar.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet kommer coil whinea så hårt att det spräcker glaset på bildskärmen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när de visade att 144Hz var silkeslent. Det måste vara något fel på deras skärm i jämförelsen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

När kommer jämförelsen där videon inte spelas upp med 0.1x hastighet typ? Jag förstår att det är mer smooth men att de spelar upp videon fruktansvärt långsamt är ju inte helt rättvist mot upplevelsen när man faktiskt spelar.

Hur hade du annars tänkt att tittarnas skärmar, som understiger produktens uppdateringsfrekvens, skulle kunna återge upplevelsen på ett någorlunda OK vis?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

144 är det nya 60.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Så där suddig var ju inte bilden på 144hz när dom skulle sälja 144hz och jämförde det med 60hz.

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite löjligt nu.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

När kommer jämförelsen där videon inte spelas upp med 0.1x hastighet typ? Jag förstår att det är mer smooth men att de spelar upp videon fruktansvärt långsamt är ju inte helt rättvist mot upplevelsen när man faktiskt spelar.

De måste hitta på ett skäl till varför någon ska köpa den

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Bra för Street Fighter 6

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det är helt onödigt?

Permalänk
Medlem

"Smetar vi vaselin över 2/3 av bilden kommer folk garanterat gå på att detta är nödvändigt!"

Permalänk
Medlem

Det börjar kännas som megapixelracet hos telefoner, eller ramminnes-hetsen kring den samma. Nästa år ser vi väl 1000Hz skärmar.
Och sannolikt 20+ gb ram i vissa flaggskeppstelefoner.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fine, låt dom hålla på med detta om dom så vill.
Så längre andra koncentrerar sig på bättre bild och ordentlig HDR för rimliga priser så bryr jag mig inte om hur många Hz denna och andra skärmar har över 144Hz.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Hur hade du annars tänkt att tittarnas skärmar, som understiger produktens uppdateringsfrekvens, skulle kunna återge upplevelsen på ett någorlunda OK vis?

En sak att presentera det. Jag hade dock tyckt att en disclaimer om hur de gör jämförelsen för att visa skillnaden hade varit önskvärd så något i stil med följande:

Video have been slowed down to better show the differences.

Fullt införstådd på att det står "filmed with a 1000 fps camera" men det säger ju inte så mycket för gemene man om hur det påverkar jämförelsen. Inte direkt så att transparens är vad som gör att folk lyckas på marknadsföringsavdelningen men tycker såna här jämförelser är rätt missvisande.

Permalänk
Medlem

500Hz på TN-panel är inte ens värt det om den kommer med 1 miljon Alpacor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

500Hz på TN-panel är inte ens värt det om den kommer med 1 miljon Alpacor.

1 miljon Alpacor låter lite jobbigt att hantera? 5st, eller kanske bara 2, eller... 1 kanske räcker?

Annars håller jag med, 1080p på TN-panel låter sådär kul...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Är det bara jag som tycker att det är helt onödigt?

Nej. Men dessa skärmar är inte riktade åt oss dödliga utan personer på högsta e-sport nivå. Har själv svårt att se hur stor skillnad det skulle vara mellan 360hz och denna nya 500. I min umgängeskrets har nästan 2/3 forfarande 1080p skärmar och endast en har en 4k skärm.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en gång så plockas det fram som fördel att man kan se fiender tidigare. Denna gång räknar jag till att 144Hz-skärmen är 5-6 frames bakom 500Hz-skärmen.

Detta borde väl enkelt kunna lösas i spelet. T ex genom att istället för att jämna ut positionen över 5 frames så gör man detta över 35 ms, oavsett hur många frames det är (5 frames i 144Hz eller 17 frames i 500Hz). Om spelet medvetet har med sådana brister så ger det ju en onödig fördel till vissa. Eller är det något jag har missförstått?

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Hur hade du annars tänkt att tittarnas skärmar, som understiger produktens uppdateringsfrekvens, skulle kunna återge upplevelsen på ett någorlunda OK vis?

Jag är skeptisk emot all typ av demonstrationer av skärmar som gör ifrån en mycket sämre skärm. Detta oavsett om det är färgåtergivning, svärta eller uppdateringsfrekvens.

I detta fall tycker jag inte filmsekvensen gav en någon information alls, mer än att demonstrera att högre uppdateringsfrekvens på en skärm också innebär att skärmen uppdateras snabbare. -ofan.
En liknande demonstration kan de göra på en 64K pixel skärm och visa att när de zoomar in otroligt mycket, så kommer bilden från denna höga inzoomning ha fler pixlar ju fler pixlar skärmen som demonstreras.

Sedan angående skärmarnas nytta så får folk köpa det de själva vill ha. Jag ser en stor poäng i högfrekventa skärmar på VR, säkert kommer också smarta glasögonen att utnyttja det. Men vi går hela tiden emot att faktorn blir mindre viktig.
Det positiva är att när det extrema blir vanligare så brukar det som förr var extremt bli billigare. Liksom 144Hz skärmar är ju inte fel för helt vanligt arbete i word, surfa på facebook etc. 144Hz för Word är ren idioti sa typ alla för ett antal år sedan, idag säger säkert en majoritet att detta är idiotisk. Om 10år säger folk kanske självklart.

Skrivet av Varg:

144 är det nya 60.

Inte riktigt men vi går emot detta håll. Jag skulle säga 100Hz/120Hz idag är lite som 60Hz innan.

Permalänk

Minecraft och CS spelarna jublar! Totalt ointressant för de flesta som växt ifrån sådana spel. Ge oss 120Hz på lite mer semiprofessionella skärmar istället, där har det inte hänt någonting och de har fastnat på gammalmodiga 60Hz.

Permalänk

Har "e-sportare" en hjärna från någon annan galax som behöver sån uppdateringsfrekvens? Tror de måste bara sluta dricka 12 energidryck....

More focus on the damn colors!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

144 är det nya 60.

Hah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

1 miljon Alpacor låter lite jobbigt att hantera? 5st, eller kanske bara 2, eller... 1 kanske räcker?

Annars håller jag med, 1080p på TN-panel låter sådär kul...

Man vill ju vara säker på att inte få slut på Alpacor.

Permalänk
Medlem

Som att skriva till ordet "Protein" på diverse artiklar för att det ska sälja till gymråttor. Jag har inte ens användning för mina 144hz i dom spem jg spelar eftersom att min FPS sällan ligger över 100.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

En äkta 2ms skärm alltså Bra med kort fördröjning, men som det ser ut nu tror jag inte skärmen är största flaskhalsen i fördröjning. De flesta människor kan inte dubbelklicka snabbare än 10ms.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Har "e-sportare" en hjärna från någon annan galax som behöver sån uppdateringsfrekvens? Tror de måste bara sluta dricka 12 energidryck....

More focus on the damn colors!

Med tanke på att vår hjärna bevisligen kan tolka mer än 1000 frames per second (och ja, våra ögon kan registrera det) är det bara knappt halvvägs till optimalt
Nu snackar vi mänsklig normalhjärna och normalsyn från Jorden

Får de nu bara till att visa korrekta färger i de här hastigheterna börjar det likna något

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

När de visar demonstrationerna så verkar det ändå vara en del skillnad från 144Hz till 240Hz, även om det då inte är lika bra som 500Hz.

Spontant känns det som att 240Hz verkar vara en bra avvägning för skärmar från detta årtiondet.

Sen om man köper skärm på 2030-talet så kanske man både kan få 500Hz+ och bra färger, svärta, osv.

Men om man ska köpa en skärm inom de närmaste 5 åren så verkar 240Hz vara en bra nivå om de även kan prioritera andra egenskaper.
Att 240Hz ändå kan vara ett hyfsat steg upp för oss som sitter med skärmar som 'bara' har 120/144/165Hz.

Permalänk
Medlem

Ho ho ho... Varje ny milstolpe är det samma sak. 144Hz som porträtterades kristallklart när det var nytt är nu plötsligt jättesuddigt i jämförelsen. De måste väl fatta själva att de urholkar sitt eget förtroende när de gör på det viset.

Och så är det TN.... fucking TN. De kan göra en panel med en Gogolplex Hz men jag kommer aldrig att vilja använda den om det är TN. IPS, OLED, eller inget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ho ho ho... Varje ny milstolpe är det samma sak. 144Hz som porträtterades kristallklart när det var nytt är nu plötsligt jättesuddigt i jämförelsen. De måste väl fatta själva att de urholkar sitt eget förtroende när de gör på det viset.

Och så är det TN.... fucking TN. De kan göra en panel med en Gogolplex Hz men jag kommer aldrig att vilja använda den om det är TN. IPS, OLED, eller inget.

Exakt detta, TN vill man inte ta i med tång