Asus Geforce RTX 3080 Noctua Edition – väldigt brunt och väldigt tyst

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av JonasT:

Det finns inga exakta specifikationer kring hur mycket värme kylaren kan transportera bort, men skulle uppskatta att den borde kunna hantera ett 450 W TBP-kort likt 3090 Ti utan några större problem. Vem vet, de kanske kan göra en variant med tre 120 mm-fläktar och en kortlängd på över 360 mm för ett eventuellt 600 W-kort i RTX 4000-serien.

Snart kommer det säkert ett kort med en NH-D15 fastspänd på något sätt

Permalänk
Medlem

Det är smått fantastiskt att ett bolag som Noctua tjurskalligt kör vidare med sina brunskala av förskräckliga nyanser. När resten av marknaden står med ett blött finger i luften för att känna åt vilket håll konsumtionsvindarna blåser, så dundrar Noctua ut den brunaste produkten i mannaminne. Det är som att de blev avskräckta av sin egen utflykt till svarta processorkylare, och nu kompenserar på något sätt.

Jag har inte riktigt apparaten för ett 3080 idag, men det här står högt upp på önskelistan vid nästa uppgradering. Älskar hur det ser ut, och jag har inte behov av någonting annat som tar plats i min burk, så kylaren kan gärna få ta upp så många platser det krävs.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kenneth:

Snart kommer det säkert ett kort med en NH-D15 fastspänd på något sätt

Internet levererar!

Permalänk
Medlem

36 dBA det var riktigt nice... som en viskning ju.

Nu har de i princip allt färdigt för tyst (och troligtvis lika brunbeige) 4080 och 4070 också, vi ser fram emot det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det finns inga exakta specifikationer kring hur mycket värme kylaren kan transportera bort, men skulle uppskatta att den borde kunna hantera ett 450 W TBP-kort likt 3090 Ti utan några större problem. Vem vet, de kanske kan göra en variant med tre 120 mm-fläktar och en kortlängd på över 360 mm för ett eventuellt 600 W-kort i RTX 4000-serien.

Då skulle jag efter montera Noctuas Industri fläktar med 3000 rpm. https://www.inet.se/produkt/6308860/noctua-nf-f12-ippc-3000-1... Dom har både högt statisk tryck och flöde.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Vill ha ett sånt kort. Skulle se riktigt bra ut tillsammans med radiatorn som redan har Noctua-fläktar. Med lite jobb går det ju att få ett grymt Noctua-tema på hela burken (som någon medlem här visade för ett tag sedan).

Permalänk
Medlem

I termer av pris/prestanda måste ju detta vara ett av de sämsta korten på marknaden. Visst, kylaren är jätte-jättebra, men hur många stackars extra MHz lyckas man klämma ut med den jämfört med en enklare kylare? Är det värt 50% högre pris för 75 MHz extra ur kartong?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det är smått fantastiskt att ett bolag som Noctua tjurskalligt kör vidare med sina brunskala av förskräckliga nyanser. När resten av marknaden står med ett blött finger i luften för att känna åt vilket håll konsumtionsvindarna blåser, så dundrar Noctua ut den brunaste produkten i mannaminne. Det är som att de blev avskräckta av sin egen utflykt till svarta processorkylare, och nu kompenserar på något sätt.

Playmobil-färgerna är dock en stor del av deras varumärke. Personligen har jag lärt mig uppskatta de dassiga västtyska färgerna, vilka förmodligen blev över någon gång hösten 1989 varav Noctua antagligen kom över någon mindre skeppslast, så nu kan de inte sluta använda dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

I termer av pris/prestanda måste ju detta vara ett av de sämsta korten på marknaden. Visst, kylaren är jätte-jättebra, men hur många stackars extra MHz lyckas man klämma ut med den jämfört med en enklare kylare? Är det värt 50% högre pris för 75 MHz extra ur kartong?

Det beror på om man räknar låg ljudnivå som prestanda eller inte
(*edit* fast kortet är väl tvek på prisvärdhet även då också ska väl tilläggas: sååå mycket tystare än TUF är den ju inte som tex Ortovox varit inne på redan. Det är ett jättebra kort, men rekpriset är satt för högt IMO!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Mao med denna gigantiska kylare är det ju totalt meningslöst att ha nåt annat än ett itx kort tar ju all plats även på ett fullt atx kort (beroende på kort)
nä fortsätter med vattenkylning å i de flesta fall behövs ej mer än 1 eller max 2 platser är bättre för mig som använder alla pci-e platser på mina moderkort mvh Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

I termer av pris/prestanda måste ju detta vara ett av de sämsta korten på marknaden. Visst, kylaren är jätte-jättebra, men hur många stackars extra MHz lyckas man klämma ut med den jämfört med en enklare kylare? Är det värt 50% högre pris för 75 MHz extra ur kartong?

Är väll en sanning med modifikation då det inte har funnits ett kort under 10k på 1.5 år.
svårt att prisjämföra mot ett kort som uppenbarligen inte existerar.

Permalänk

Känns på tok för sent att komma med ett nytt 30xx kort nu, skulle sålt kylaren separat istället

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Grymt men dyrt. Jag själv tror mycket på olika nivåer av semipassivt
För många så kommer datorn långa stunder inte belasta grafikkortet mycket. Dessa stunder vill man ha grafikkortet knäppt tyst, sedan finns det ett litet mellanläge vad det kan vara.
När man belastar grafikkortet riktigt tungt så kan en klientdator för mig få låta lite för då har jag hörlurar på mig.
Självklart är tyst även vid tung belastning bra, men om det kostar x antal tusen extra, så behåller jag dessa x antal tusen.

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på filmen Zingo där huvudpersonen skulle spela in "Den bruna filmen".

Nej detta var inte vackert! Sprejburk och måla blått så kanske det blivigt bättre

Permalänk
Medlem

Me like!

Några dåliga val dock, främst att inte ha tre stycken PCIe-kontakter, för att möjliggöra en strömbudget så att det räcker och blir över. Teoretiskt kan detta kort dra 150W + 150W + 75W = 375 Watt, och det är sällan optimalt att ligga nära teoretiskt max under längre stunder.

Hade detta kortet använt tre PCIe-kontakter skulle det ge tillgång till 3 x 150W + 75W från PCIe-slotten (525W teoretiskt max). Mitt RTX 3080 har 350W som stock, men jag kan höja power limit med 14% = totalt 400W strömbudget. Skillnaden vid OC är stor med eller utan maxad power limit. Känns som att med en enorm kylare som denna, med premiumfläktar borde den som sagt ha tre kontakter för att nyttja potentialen som finns där. Detta kort borde tom ha ett eget vBIOS som tillåter extra hög power limit.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Några dåliga val dock

Dåliga val för dina behov, men inte för vad vad de försökt åstadkomma

Från Asus hemsida:

Citat:

This potent pairing allows the ASUS GeForce RTX 3080 Noctua Edition to produce less noise than any air-cooled graphics card in its class.

Målet är alltså att göra ett exceptionellt tyst (och fortfarande svalt) 3080... Inte att maxa prestandan.

... för min del föredrar jag den prioriteringen: att OC:a ett 3080 verkar generellt kosta sjukt massa stöm (på ett redan strömhungrigt kort) till ganska små faktiska verkliga prestandaförbättringar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Första jag tänker, FY vad fult med brunt!

Sedan tänker jag, du kommer aldrig se de bruna fläktarna..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

13000 lär ju bli en kioskvältare... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

13000 lär ju bli en kioskvältare... :/

Bra att bumpa en 6 mån gammal tråd för det. Värt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bra att bumpa en 6 mån gammal tråd för det. Värt.

Artikeln är från igår 19.01, vad tusan