Bli av med Shorts på Youtube på en PC

Permalänk

Bli av med Shorts på Youtube på en PC

Som Youtube-nerd har det blivit många klipp man sett på YT genom åren och ser på! Sedan ett par månader försöker YT likna TikTok med detta helvete "Shorts" för kortare videoklipp. En helt värdelös lösning då det:
1 Inte går att "spola" i klippen.
2 Klippen visas bara en liten ruta på skärmen.
3 Namn, mm ligger i bilden och skymmer diverse i klippet.
4 Det går inte att ändra inställningar så som upplösning mm.
Hittade en lösning med ett script för UD-blocker att ta bort "Shorts", men vad händer? Jo skiten tar bara bort "Shorts" i menyn men fortsätter att spela upp detta pajasformat!
Den lösning som jag kör idag är att lägga till alla klipp jag vill se i en spel-lista och sedan spela upp den för fullskärm eller i den vanliga gamla YT-spelaren. Men detta är lite tjatigt då man får rensa bort klippen efter man är klar....

Någon som vet hur man blir av med denna skiten och får se sina klipp som det var innan? (Detta gäller bara PC, har sett lösningar för mobiler).

Permalänk
Medlem

Här är ett litet script som du kan använda i ViolentMonkey eller liknande tillägg: https://gist.github.com/lassekongo83/8c025d93da1061c69c13c204...

Det byter ut /shorts/ till /watch?v= spelaren.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av lassekongo83:

Här är ett litet script som du kan använda i ViolentMonkey eller liknande tillägg: https://gist.github.com/lassekongo83/8c025d93da1061c69c13c204...

Det byter ut /shorts/ till /watch?v= spelaren.

Tusen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne6304:

Som Youtube-nerd har det blivit många klipp man sett på YT genom åren och ser på! Sedan ett par månader försöker YT likna TikTok med detta helvete "Shorts" för kortare videoklipp. En helt värdelös lösning då det:
1 Inte går att "spola" i klippen.
2 Klippen visas bara en liten ruta på skärmen.
3 Namn, mm ligger i bilden och skymmer diverse i klippet.
4 Det går inte att ändra inställningar så som upplösning mm.
Hittade en lösning med ett script för UD-blocker att ta bort "Shorts", men vad händer? Jo skiten tar bara bort "Shorts" i menyn men fortsätter att spela upp detta pajasformat!
Den lösning som jag kör idag är att lägga till alla klipp jag vill se i en spel-lista och sedan spela upp den för fullskärm eller i den vanliga gamla YT-spelaren. Men detta är lite tjatigt då man får rensa bort klippen efter man är klar....

Någon som vet hur man blir av med denna skiten och får se sina klipp som det var innan? (Detta gäller bara PC, har sett lösningar för mobiler).

Seriöst? Är det så illa? Tacka vetja youtube-local eller Invidious-instansen yewtu.be. Där kan du se dessa shorts precis som ett vanligt videoklipp. Exempel: https://yewtu.be/watch?v=d2Qna_DPxgQ

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Är det bara på telefon?
För jag har då inte sett nåt sånt på datorn iaf. o.O

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Är det bara på telefon?
För jag har då inte sett nåt sånt på datorn iaf. o.O

Alla kortare klipp är numera sedan ett par månader sk "shorts" på datorn. Mina egna videoklipp på min kanal som är korta har blivit omvandlade till detta skit-format.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Seriöst? Är det så illa? Tacka vetja youtube-local eller Invidious-instansen yewtu.be. Där kan du se dessa shorts precis som ett vanligt videoklipp. Exempel: https://yewtu.be/watch?v=d2Qna_DPxgQ

Det behövs inte nu efter ha installerat scriptet ovan.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.
Mitt youtube flöde med förslag är helt åt skogen, kan få upp 7 år gamla klipp och dåligt med förslag på nya videos sen när man var där sist, har det med algoritmen att göra?
Någon mer som upplever detta?

OnT
Jag gillar inte heller det med shorts, tycker det bara är i vägen och störande.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Lånar tråden.
Mitt youtube flöde med förslag är helt åt skogen, kan få upp 7 år gamla klipp och dåligt med förslag på nya videos sen när man var där sist, har det med algoritmen att göra?
Någon mer som upplever detta?

OnT
Jag gillar inte heller det med shorts, tycker det bara är i vägen och störande.

YT är helt pajj här med.
Helt idiotiska förslag (och jag klickar -aldrig- på förslag).
Och helt galet med reklam ibland, räknade till 10 snuttar innan en video.

Permalänk
Medlem

Går att ändra om från short till video i länken med.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Här är ett litet script som du kan använda i ViolentMonkey eller liknande tillägg: https://gist.github.com/lassekongo83/8c025d93da1061c69c13c204...

Det byter ut /shorts/ till /watch?v= spelaren.

Kan verifiera att det fortfarande funkar iom att det bara byter URL. Tack.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

För att slippa reklam på youtube kan jag rekommendera Adguard, desktopvarianten. Har aldrig behövt se reklam på youtube sedan jag skaffade det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

YT är helt pajj här med.
Helt idiotiska förslag (och jag klickar -aldrig- på förslag).
Och helt galet med reklam ibland, räknade till 10 snuttar innan en video.

Jag har fått reklam mitt i en låt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

För att slippa reklam på youtube kan jag rekommendera Adguard, desktopvarianten. Har aldrig behövt se reklam på youtube sedan jag skaffade det.

Har du provat Ublock Origin? webbläsartillägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

För att slippa reklam på youtube kan jag rekommendera Adguard, desktopvarianten. Har aldrig behövt se reklam på youtube sedan jag skaffade det.

Jag använder mig av tillägget "Enhancer for YouTube" och har gjort i flera år och utvecklas fortfarande aktivt. Funkar kanon, jag kan inte kolla YouTube utan det längre. Tror det finns till minst Chrome, Firefox och Brave.

12k+ betyg och ändå behålla 5/5 är rätt bra

https://chrome.google.com/webstore/detail/enhancer-for-youtub...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

1. installera adblock program, exempelvis uBlock Origin
2. under mina filter i adblockprogrammet, lägg till detta;
www.youtube.com##yt-icon.ytd-thumbnail-overlay-time-status-re...

detta tar bort alla shorts skit videon från din prenumerationslista.